Hur långt skulle man få åka från Bollnäs om det blir fel på den?
Räcker Gävle eller Hudiksvall? Eller är det längre bort?
Gävle eller Hudiksvall är närmaste för oss.
Jag kör dock min till Uppsala då den är köpt av Möllerbil. Har iofs bara lämnat in den engång nu vid service. Men jag är i Uppsala varje vecka genom arbeten så det var väl lite därför jag tog den där med
Ger dem 10/10 när jag hade den inne på servicen. Riktigt trevliga både mek och kundansvarig. När jag hämta bilen fick jag en grundlig genomgång om vad som utförts. Sen att servicen ingick i min leasing var bara positivt för det visste jag inte
Strålande ju, som man brukar säga
Vi blev lite lack när Audi flyttade upp till Hudiksvall eftersom vi båda gillar Audi (sambon
hade en vanlig A4 då), men vi har kollat på Etron GT mer än en gång om man säger så
Taycan och GT RS var båda nära till köp för nåt år sedan, men hittade ingen med nån bra deal på…
Strålande ju, som man brukar säga
Vi blev lite lack när Audi flyttade upp till Hudiksvall eftersom vi båda gillar Audi (sambon
hade en vanlig A4 då), men vi har kollat på Etron GT mer än en gång om man säger så
Taycan och GT RS var båda nära till köp för nåt år sedan, men hittade ingen med nån bra deal på…
Strålande ju, som man brukar säga
Vi blev lite lack när Audi flyttade upp till Hudiksvall eftersom vi båda gillar Audi (sambon
hade en vanlig A4 då), men vi har kollat på Etron GT mer än en gång om man säger så
Taycan och GT RS var båda nära till köp för nåt år sedan, men hittade ingen med nån bra deal på…
Oh! E-tron. GT RS är min drömbil!
Det stod ju både en Taycan och en GT RS i Gävle i somras, båda nästan nya och lite väl dyra (typ
nypris)… löjligt läckra
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Som jag skrev i ngn annan tråd: Bortsett från Tesla så har väl alla tillverkare med vettiga produkter fortfarande rejäla backloggar på sina modeller pga komponentbristen i höstas och tidigare. De har väl inte heller i närheten av de produktionstakter som Tesla har. Så således lär det väl inte bli några prissänkningar på de här modellerna så länge leveranstiderna inte går ner till vad de nu kan handla om...
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Som jag skrev i ngn annan tråd: Bortsett från Tesla så har väl alla tillverkare med vettiga produkter fortfarande rejäla backloggar på sina modeller pga komponentbristen i höstas och tidigare. De har väl inte heller i närheten av de produktionstakter som Tesla har. Så således lär det väl inte bli några prissänkningar på de här modellerna så länge leveranstiderna inte går ner till vad de nu kan handla om...
Håller helt med, men det är ju inte riktigt så det låter. Vet inte hur långt fram leveranstiderna är nu men troligen tidigast mitten av hösten så uppåt 8 månader är det nog men att dom skulle komma ner till veckor eller under en månad som tesla kommer aldrig sek eftersom dom byggs efter beställning så risken att det skulle bli bilar stående på lager finns ju inte.
Håller helt med, men det är ju inte riktigt så det låter. Vet inte hur långt fram leveranstiderna är nu men troligen tidigast mitten av hösten så uppåt 8 månader är det nog men att dom skulle komma ner till veckor eller under en månad som tesla kommer aldrig sek eftersom dom byggs efter beställning så risken att det skulle bli bilar stående på lager finns ju inte.
Men om det inte kommer in tillräckligt med nybeställningar för att de ska har rimlig rull i fabriken så kommer de väl sänka priser. Eller kan de bygga andra modeller på bandet istället?...
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Som jag skrev i ngn annan tråd: Bortsett från Tesla så har väl alla tillverkare med vettiga produkter fortfarande rejäla backloggar på sina modeller pga komponentbristen i höstas och tidigare. De har väl inte heller i närheten av de produktionstakter som Tesla har. Så således lär det väl inte bli några prissänkningar på de här modellerna så länge leveranstiderna inte går ner till vad de nu kan handla om...
VAG sålde över en halv miljon elbilar under 2022. Inte lika många som Tesla men det är ändå ingen nischtillverkare vi talar om.
Att Audi kan sälja E-Tron till höjda priser relativt Model Y visar på styrkan i att ha en diversifierad modellflora. Model Y är one size fits all. Går du in på VAG så har du en mängd olika elbilar att välja på. Då kan de klämma de som vill ha en extra fin bil på lite mer pengar för de kunder som inte vill betala lika mycket kan köpa en ID.4 eller Enyaq istället.
Läste du kommentarerna direkt efter prissänkningen från Tesla så var det lätt att intrycket att konsensus här på forumet var att alla andra elbilar blev osäljbara till nuvarande priser. Nu var det inte så. Det är det som är intressant.
Håller helt med, men det är ju inte riktigt så det låter. Vet inte hur långt fram leveranstiderna är nu men troligen tidigast mitten av hösten så uppåt 8 månader är det nog men att dom skulle komma ner till veckor eller under en månad som tesla kommer aldrig sek eftersom dom byggs efter beställning så risken att det skulle bli bilar stående på lager finns ju inte.
Men om det inte kommer in tillräckligt med nybeställningar för att de ska har rimlig rull i fabriken så kommer de väl sänka priser. Eller kan de bygga andra modeller på bandet istället?...
Om de ser att nybeställningarna minskar kraftigt så höjer de antagligen inte priserna. De vet ju exakt hur det ser ut.
Håller helt med, men det är ju inte riktigt så det låter. Vet inte hur långt fram leveranstiderna är nu men troligen tidigast mitten av hösten så uppåt 8 månader är det nog men att dom skulle komma ner till veckor eller under en månad som tesla kommer aldrig sek eftersom dom byggs efter beställning så risken att det skulle bli bilar stående på lager finns ju inte.
Men om det inte kommer in tillräckligt med nybeställningar för att de ska har rimlig rull i fabriken så kommer de väl sänka priser. Eller kan de bygga andra modeller på bandet istället?...
Om de ser att nybeställningarna minskar kraftigt så höjer de antagligen inte priserna. De vet ju exakt hur det ser ut.
Knappast någon ny taktik att höja priser vid dålig efterfrågan. Allt handlar ju om att etablera en bild av att produkten har hög efterfrågan.
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Som jag skrev i ngn annan tråd: Bortsett från Tesla så har väl alla tillverkare med vettiga produkter fortfarande rejäla backloggar på sina modeller pga komponentbristen i höstas och tidigare. De har väl inte heller i närheten av de produktionstakter som Tesla har. Så således lär det väl inte bli några prissänkningar på de här modellerna så länge leveranstiderna inte går ner till vad de nu kan handla om...
VAG sålde över en halv miljon elbilar under 2022. Inte lika många som Tesla men det är ändå ingen nischtillverkare vi talar om.
Att Audi kan sälja E-Tron till höjda priser relativt Model Y visar på styrkan i att ha en diversifierad modellflora. Model Y är one size fits all. Går du in på VAG så har du en mängd olika elbilar att välja på. Då kan de klämma de som vill ha en extra fin bil på lite mer pengar för de kunder som inte vill betala lika mycket kan köpa en ID.4 eller Enyaq istället.
Läste du kommentarerna direkt efter prissänkningen från Tesla så var det lätt att intrycket att konsensus här på forumet var att alla andra elbilar blev osäljbara till nuvarande priser. Nu var det inte så. Det är det som är intressant.
Förstår faktiskt inte argumenten alls.
Audi e-tron har ju sänkts ännu mer än Model Y. Det har bara gått under radarn helt. Antagligen pga kombinationen av ett mycket mindre medialt intresse för Audi än för Tesla, att man "gömmer det" genom stora rabatter och "gratis" utrustning, samt pga att Y säljer i extremt mycket större volymer.
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Som jag skrev i ngn annan tråd: Bortsett från Tesla så har väl alla tillverkare med vettiga produkter fortfarande rejäla backloggar på sina modeller pga komponentbristen i höstas och tidigare. De har väl inte heller i närheten av de produktionstakter som Tesla har. Så således lär det väl inte bli några prissänkningar på de här modellerna så länge leveranstiderna inte går ner till vad de nu kan handla om...
VAG sålde över en halv miljon elbilar under 2022. Inte lika många som Tesla men det är ändå ingen nischtillverkare vi talar om.
Att Audi kan sälja E-Tron till höjda priser relativt Model Y visar på styrkan i att ha en diversifierad modellflora. Model Y är one size fits all. Går du in på VAG så har du en mängd olika elbilar att välja på. Då kan de klämma de som vill ha en extra fin bil på lite mer pengar för de kunder som inte vill betala lika mycket kan köpa en ID.4 eller Enyaq istället.
Läste du kommentarerna direkt efter prissänkningen från Tesla så var det lätt att intrycket att konsensus här på forumet var att alla andra elbilar blev osäljbara till nuvarande priser. Nu var det inte så. Det är det som är intressant.
Förstår faktiskt inte argumenten alls.
Audi e-tron har ju sänkts ännu mer än Model Y. Det har bara gått under radarn helt. Antagligen pga kombinationen av ett mycket mindre medialt intresse för Audi än för Tesla, att man "gömmer det" genom stora rabatter och "gratis" utrustning, samt pga att Y säljer i extremt mycket större volymer.
De nya priserna sattes för Q8 E-Tron långt innan Tesla sänkte priset på Model Y. Nu höjer Audi priset en aning efter Teslas sänkning. Det är det jag tycker är intressant eftersom många sa att nu har Tesla revolutionerat hela branschen och tvingar alla att sänka också.
Volymerna är en del av det hela men inte hela sanningen.
Nu har även E-tron fått en prishöjning. Q8 55 kostar nu 914 med proline edition mot tidigare 894 så 20 tusen eller 2.2 % så inte så farligt men tvärtemot sänkning som det pratas om att alla ska börja med efter att tesla sänkte.
Som jag skrev i ngn annan tråd: Bortsett från Tesla så har väl alla tillverkare med vettiga produkter fortfarande rejäla backloggar på sina modeller pga komponentbristen i höstas och tidigare. De har väl inte heller i närheten av de produktionstakter som Tesla har. Så således lär det väl inte bli några prissänkningar på de här modellerna så länge leveranstiderna inte går ner till vad de nu kan handla om...
VAG sålde över en halv miljon elbilar under 2022. Inte lika många som Tesla men det är ändå ingen nischtillverkare vi talar om.
Att Audi kan sälja E-Tron till höjda priser relativt Model Y visar på styrkan i att ha en diversifierad modellflora. Model Y är one size fits all. Går du in på VAG så har du en mängd olika elbilar att välja på. Då kan de klämma de som vill ha en extra fin bil på lite mer pengar för de kunder som inte vill betala lika mycket kan köpa en ID.4 eller Enyaq istället.
Läste du kommentarerna direkt efter prissänkningen från Tesla så var det lätt att intrycket att konsensus här på forumet var att alla andra elbilar blev osäljbara till nuvarande priser. Nu var det inte så. Det är det som är intressant.
Förstår faktiskt inte argumenten alls.
Audi e-tron har ju sänkts ännu mer än Model Y. Det har bara gått under radarn helt. Antagligen pga kombinationen av ett mycket mindre medialt intresse för Audi än för Tesla, att man "gömmer det" genom stora rabatter och "gratis" utrustning, samt pga att Y säljer i extremt mycket större volymer.
De nya priserna sattes för Q8 E-Tron långt innan Tesla sänkte priset på Model Y. Nu höjer Audi priset en aning efter Teslas sänkning. Det är det jag tycker är intressant eftersom många sa att nu har Tesla revolutionerat hela branschen och tvingar alla att sänka också.
Volymerna är en del av det hela men inte hela sanningen.
Hade IMO varit väldigt konstigt om Audi skulle ha sänkt ännu mer efter att redan ha gjort en större sänkning än den Tesla hade gjort...
När man pratar om att "alla" tvingas sänka så är det nog få som syftar på bilar som precis sänkts ännu mer...
E-Tron är IMO dessutom minst lika mycket en Model X som en Model Y konkurrent.
Bilar som i mina ögon borde påverkas mest av Model 3 och Model Y-sänkningen är:
Model 3
Polestar 2
Hyundai Ioniq 6
Model Y
VW ID4
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5
Ford Mach-E
Volvo XC40 Recharge
Får min Q8 50 i april/maj som det ser ut nu. Beställd i slutet av december. Så 50 modellen verkar inte vara så efterfrågad om det nu inte bara var jag som var tidigt ute med en beställning. Nya 55:an däremot är det längre leveranstid typ sensommar/höst.
Men sen är ju inte direkt Q8 e-tron en volymbil som säljer massor.
Att inte alla sänker priserna är väl helt enkelt för att de inte är i närheten av samma marginaler som Tesla.
Man blev ju "lovad" leverans i mars/april på en 55 om man beställde vid lansering i höstas. Kan ju vara så att de har svårt med batterileveransen för 55 iom ett nytt paket. 50 har väl samma i stort sett som gamla 55.
Sen är det ju en del valutaeffekter i det här. Vi har inte världens starkaste valuta om man uttrycker det milt. Nån gång behöver man justera priset i SEK pga detta.
Men sen är ju inte direkt Q8 e-tron en volymbil som säljer massor.
Dom hade ju tillverkningskapacitet på 40k/år för flera år sedan. Borde väl inte vara mindre nu.
Men klart att nu köper norrmän ID4, Enyaq, Q4, Y, XC40, Mach-E etc etc istället.. när etron var ny fanns ju typ inga konkurrenter. Var X eller etron.
Sen är det ju en del valutaeffekter i det här. Vi har inte världens starkaste valuta om man uttrycker det milt. Nån gång behöver man justera priset i SEK pga detta.
Jag som varit på resande fot i 3mån märker av det, minst sagt. Det är katastrof. Frågan är om det kommer fortsätta utför... kanske borde flytta mina placering utomlands.
Men sen är ju inte direkt Q8 e-tron en volymbil som säljer massor.
Dom hade ju tillverkningskapacitet på 40k/år för flera år sedan. Borde väl inte vara mindre nu.
Men klart att nu köper norrmän ID4, Enyaq, Q4, Y, XC40, Mach-E etc etc istället.. när etron var ny fanns ju typ inga konkurrenter. Var X eller etron.
Känns som e-trons tillverkningstakt de senaste åren inte är i samma nivå som volymbilar (Model 3, Y, Id3, Id4 etc). Men kan ha fel!, bara en känsla jag fick efter när jag pratade med min säljare. ” Dyrare bilar” brukar säljas färre till antalet.
Men blir intressant och så hur intresset är för Q8 som trots sin blygsamma facelift är en gammal bil.
Men sen är ju inte direkt Q8 e-tron en volymbil som säljer massor.
Dom hade ju tillverkningskapacitet på 40k/år för flera år sedan. Borde väl inte vara mindre nu.
Men klart att nu köper norrmän ID4, Enyaq, Q4, Y, XC40, Mach-E etc etc istället.. när etron var ny fanns ju typ inga konkurrenter. Var X eller etron.
Känns som e-trons tillverkningstakt de senaste åren inte är i samma nivå som volymbilar (Model 3, Y, Id3, Id4 etc). Men kan ha fel!, bara en känsla jag fick efter när jag pratade med min säljare. ” Dyrare bilar” brukar säljas färre till antalet.
Men blir intressant och så hur intresset är för Q8 som trots sin blygsamma facelift är en gammal bil.
Men sen är ju inte direkt Q8 e-tron en volymbil som säljer massor.
Dom hade ju tillverkningskapacitet på 40k/år för flera år sedan. Borde väl inte vara mindre nu.
Men klart att nu köper norrmän ID4, Enyaq, Q4, Y, XC40, Mach-E etc etc istället.. när etron var ny fanns ju typ inga konkurrenter. Var X eller etron.
Känns som e-trons tillverkningstakt de senaste åren inte är i samma nivå som volymbilar (Model 3, Y, Id3, Id4 etc). Men kan ha fel!, bara en känsla jag fick efter när jag pratade med min säljare. ” Dyrare bilar” brukar säljas färre till antalet.
Men blir intressant och så hur intresset är för Q8 som trots sin blygsamma facelift är en gammal bil.
Gammal likamed beprövad.
Jajjemen! Därför det blev en ny! Men hade varit roligt med nån ändring interiört med.
Men sen är ju inte direkt Q8 e-tron en volymbil som säljer massor.
Dom hade ju tillverkningskapacitet på 40k/år för flera år sedan. Borde väl inte vara mindre nu.
Men klart att nu köper norrmän ID4, Enyaq, Q4, Y, XC40, Mach-E etc etc istället.. när etron var ny fanns ju typ inga konkurrenter. Var X eller etron.
Känns som e-trons tillverkningstakt de senaste åren inte är i samma nivå som volymbilar (Model 3, Y, Id3, Id4 etc). Men kan ha fel!, bara en känsla jag fick efter när jag pratade med min säljare. ” Dyrare bilar” brukar säljas färre till antalet.
Men blir intressant och så hur intresset är för Q8 som trots sin blygsamma facelift är en gammal bil.
Gammal likamed beprövad.
Jajjemen! Därför det blev en ny! Men hade varit roligt med nån ändring interiört med.
Håller helt med att invändigt hade det varit kul med någon ändring, men jag tog svart innertak även i den nya och samma sportstolar. Men heller ingen förändring än att det tex skulle komma nya sämre stolar tänker jag.
Man blev ju "lovad" leverans i mars/april på en 55 om man beställde vid lansering i höstas. Kan ju vara så att de har svårt med batterileveransen för 55 iom ett nytt paket. 50 har väl samma i stort sett som gamla 55.
Sen är det ju en del valutaeffekter i det här. Vi har inte världens starkaste valuta om man uttrycker det milt. Nån gång behöver man justera priset i SEK pga detta.
Nu fick jag höra att för 55 sköts leveransen på meddelade Audi säljaren i januari. Prognos på min är nu september men hade varit oktober tidigare och om man beställer nu så lät det som lång väntan.
Hört att man inte får leveransvecka längre på 55:an då tillgången till stora batteriet är så osäkert. Säljarna säger dock man eventuellt kan få bilen detta år men inte säkert.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld