{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 11 feb 2023 21:12
Dafro skrev: 11 feb 2023 16:53
Pontus skrev: 11 feb 2023 10:03
OfarligTesla skrev: 10 feb 2023 16:45
danni skrev: 10 feb 2023 15:08

Har sett rapporter om att det finns på ett par av Teslas försäljningsställen. Lättast är väl att ringa ditt närmaste och kolla? Annars finns det nog många nyblivna Plaid-ägare som glatt skulle låta dig spana in deras bilar. Var bor du?
Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.
Min Plaid är jämntyst med min E-tron. Jag har dock inte akustikglas i Audin.
Ok, det lät ju bättre och nog rimligare, men antar att du menar där fram. En annan fråga när du öndå jämför med E-tron, hat du koll på om det ör stor skillnad med eller utan akustikrutor, missade det i beställningen för min Q8 men har det i min e-tron nu.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 12 feb 2023 06:09
Legato skrev: 11 feb 2023 21:12
Dafro skrev: 11 feb 2023 16:53
Pontus skrev: 11 feb 2023 10:03
OfarligTesla skrev: 10 feb 2023 16:45


Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.
Min Plaid är jämntyst med min E-tron. Jag har dock inte akustikglas i Audin.
Ok, det lät ju bättre och nog rimligare, men antar att du menar där fram. En annan fråga när du öndå jämför med E-tron, hat du koll på om det ör stor skillnad med eller utan akustikrutor, missade det i beställningen för min Q8 men har det i min e-tron nu.
Ja, det är ju bara fram det kan väljas till. Nej jag vet inte hur stor skillnad det gör.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 498
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

OfarligTesla skrev: 11 feb 2023 08:37
Tars skrev: 10 feb 2023 17:01
Du kan få kika på min x.
Tack för erbjudandet, vad snällt!

Skall se om jag får tag på Tesla för att se ifall de har en inne, annars kanske jag hör av mig!

Du (och andra) som redan fått era, hur mycket tystare är de än tidigare S?
Subjektivt är S Plaid mycket tystare än 2020 S Raven. (Störst skillnad är det med dubbdäcken på bar asfalt.)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Pontus »

Dafro skrev: 11 feb 2023 16:53
Pontus skrev: 11 feb 2023 10:03
OfarligTesla skrev: 10 feb 2023 16:45
danni skrev: 10 feb 2023 15:08

Har sett rapporter om att det finns på ett par av Teslas försäljningsställen. Lättast är väl att ringa ditt närmaste och kolla? Annars finns det nog många nyblivna Plaid-ägare som glatt skulle låta dig spana in deras bilar. Var bor du?
Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.
Fick ju den bara 1 vecka innan S så inte mycket erfarenhet och nästan ingen med fler än 2 i bilen och bara med dubbfria vinterhjul. Men från förarplatsen tycker jag den känns tyst, ID4, jämfört med de andra Teslor jag haft.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Pontus »

Jag är inte så van vid rattvärme i bilen men i Teslan är den väldigt varm stundtals tycker jag. Det verkar inte gå att ställa hur hög värmen ska vara heller eller har jag missat det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 498
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsaR »

Pontus skrev: 12 feb 2023 15:29
Jag är inte så van vid rattvärme i bilen men i Teslan är den väldigt varm stundtals tycker jag. Det verkar inte gå att ställa hur hög värmen ska vara heller eller har jag missat det?
På auto så sjunker värmen efter en stund :)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

mans71 skrev: 11 feb 2023 20:39
Honkan skrev: 11 feb 2023 12:27
Halloj
Vad är HW 4 egentligen ??
Inte för att vara ralljant, men samma som;

1.0
eller 2.0 som lovar att nu ska det funka
eller 2.5 som lovar att nu ska det funka
eller 3.0 som lovar att nu ska det funka
Håller inte med om att det är samma lika.

Jag kan jämföra med många mil i bil med HW1 (edit) + några mil i bil med HW2.0 (/edit) + några fler mil i bil med HW2.5 och sedan många mil i bil med HW3. Skillnaden på HW2.5 och HW3 och hur bilen kör sig själv är i mitt tycke gigantisk.

Sedan så har vi alla olika åsikter. Och så finns det uppenbarligen även stora skillnader mellan bilar med samma hårdvara och hur de beter sig. Och skillnader mellan hur personerna i bilarna tolkar upplevelsen. Och skillnaden i hur hur olika versioner av programvaran i samband med provkörning fungerar i olika bilar. Det är så oerhört många variabler som ger olika upplevelser, men sammanfattningsvis så kan man säga att nytt absolut är bättre.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 11 feb 2023 08:37
Tars skrev: 10 feb 2023 17:01
Du kan få kika på min x.
Tack för erbjudandet, vad snällt!

Skall se om jag får tag på Tesla för att se ifall de har en inne, annars kanske jag hör av mig! [...
Testade Teslas chatt för första gången någonsin...

Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag hade svaret – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 13 feb 2023 13:57
Testade Teslas chatt för första gången någonsin...

Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag fick svar – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Kul, jag stod i kö 15-20 minuter innan jag kom fram, sen gav jag upp när jag inte fått svar 45 minuter efter jag ställt frågan. Gjorde mig inte direkt mer sugen på att ge Tesla en mille för en bil igen, fick flashbacks till hur det brukar vara att ha med Tesla att göra nu för tiden.

Tack för att du grävde fram svaret iaf!

Såg nu att man kan boka provkörning i Uppsala av en S iaf...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 13 feb 2023 14:02
SwedishAdvocate skrev: 13 feb 2023 13:57
Testade Teslas chatt för första gången någonsin...

Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag fick svar – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Kul, jag stod i kö 15-20 minuter innan jag kom fram, sen gav jag upp när jag inte fått svar 45 minuter efter jag ställt frågan. Gjorde mig inte direkt mer sugen på att ge Tesla en mille för en bil igen, fick flashbacks till hur det brukar vara att ha med Tesla att göra nu för tiden.

Tack för att du grävde fram svaret iaf!

Såg nu att man kan boka provkörning i Uppsala av en S iaf...
Det här sättet verkar ju också funka. Kanske är det fler som föredrar det här istället för chatten...
blast skrev: 14 feb 2023 07:47
Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
viewtopic.php?p=701191#p701191
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2023 08:01
Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Försökte ringa dem idag, satt i kö typ 30 minuter och kön verkade inte röra sig speciellt mycket alls, verkade mest röra sig när någon gav upp och la på vilket jag gjorde efter dryga 30 minuter. De gör det väldigt svårt att få kontakt med säljarna för att köpa en bil...

Får väl maila och hoppas man får svar innan påsk.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av deffe »

OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 09:51
SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2023 08:01
Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Försökte ringa dem idag, satt i kö typ 30 minuter och kön verkade inte röra sig speciellt mycket alls, verkade mest röra sig när någon gav upp och la på vilket jag gjorde efter dryga 30 minuter. De gör det väldigt svårt att få kontakt med säljarna för att köpa en bil...

Får väl maila och hoppas man får svar innan påsk.
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal :P . Men tyckte servicen var fenomenal då.

Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

deffe skrev: 14 feb 2023 10:29

Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal :P . Men tyckte servicen var fenomenal då.

Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.

Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 11:06
deffe skrev: 14 feb 2023 10:29

Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal :P . Men tyckte servicen var fenomenal då.

Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.

Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Nu är Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 14 feb 2023 11:09
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 11:06
deffe skrev: 14 feb 2023 10:29

Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal :P . Men tyckte servicen var fenomenal då.

Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.

Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Nu Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
Tur att det finns något att klaga på väl? Vad skulle du annars göra hela dagarna? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 14 feb 2023 12:10
mikebike skrev: 14 feb 2023 11:09
OfarligTesla skrev: 14 feb 2023 11:06
deffe skrev: 14 feb 2023 10:29

Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal :P . Men tyckte servicen var fenomenal då.

Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.

Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Nu Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
Tur att det finns något att klaga på väl? Vad skulle du annars göra hela dagarna? ;)
Du menar eftersom bilen fungerar så bra? :lol:
Igår var inte farthållaren tillgänglig. Strålande sol, men inte bländande. Ren och fin väg (E4). Inget annat felmeddelande än Farthållare otillgänglig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av alseC »

mikebike skrev: 14 feb 2023 12:40

Du menar eftersom bilen fungerar så bra? :lol:
Igår var inte farthållaren tillgänglig. Strålande sol, men inte bländande. Ren och fin väg (E4). Inget annat felmeddelande än Farthållare otillgänglig.
Hade denna varning från och till under senare delen av -22 men försvann när jag fick bytt spakcentrum och har inte återkommit. Teorin är att det blivit någon olag/okontakt som gör att funktionen inte går att använda dvs stängs av.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.

Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av BigEasy »

OfarligTesla skrev: 15 feb 2023 15:06
Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.

Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra.
Däcktryck gör en del men inte så mycket.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev: 15 feb 2023 15:06
Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.

Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Det är ju inte jättekomplicerat att släppa ut lite luft ur däcken... just saying :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev: 15 feb 2023 15:06
Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.

Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
P.S. jag kör själv med 3.2 bar (dvs 46 psi) på min X eftersom jag upplever att förbrukningen minskar rätt mycket då, men jag tycker inte det påverkar ljudnivån särskilt mycket jämfört med mer "normalt" däckstryck.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev: 15 feb 2023 17:27

Det är ju inte jättekomplicerat att släppa ut lite luft ur däcken... just saying :D

/fth
Nej, men det fanns inte riktigt tid till det under provkörningen då jag egentligen upptäckte däcktrycket mitt i provkörningen på motorvägen efter halva tiden. Visste inte om det var någon annan som skulle köra bilen efter mig så ville inte börja fixa för mycket heller

Får se om jag kan hitta en annan bil att provköra för som det var nu blev det fullt stopp från frun att köpa en S iaf, och hon hade inga problem med komforten i Model 3an.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av dave »

OfarligTesla skrev: 15 feb 2023 15:06
Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.

Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.

Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 15 feb 2023 17:32
fth skrev: 15 feb 2023 17:27

Det är ju inte jättekomplicerat att släppa ut lite luft ur däcken... just saying :D

/fth
Nej, men det fanns inte riktigt tid till det under provkörningen då jag egentligen upptäckte däcktrycket mitt i provkörningen på motorvägen efter halva tiden. Visste inte om det var någon annan som skulle köra bilen efter mig så ville inte börja fixa för mycket heller

Får se om jag kan hitta en annan bil att provköra för som det var nu blev det fullt stopp från frun att köpa en S iaf, och hon hade inga problem med komforten i Model 3an.
Model 3 är ju svenska kvinnors #1 drömbil tydligen. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OfarligTesla »

dave skrev: 15 feb 2023 18:40

Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.

Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Ja något var fel, kände kraftiga vibrationerna i högerarmen om jag la armbågen på armstödet så är rätt säker på att det inte var en representativ provkörning. Om det var däcktryck, fel på den bilen eller något liknande vet jag inte men något var det garanterat. Sedan var det vissa paneler som inte satt ihop speciellt bra och verkade hoppat ur sina clips.
taliz skrev: 15 feb 2023 19:17

Model 3 är ju svenska kvinnors #1 drömbil tydligen. ;)
Tydligen ja, eller nu verkar hon helt såld på nuvarande i4a faktiskt och det är därför hon är kritisk till en S :lol: .
Skriv svar