Ok, det lät ju bättre och nog rimligare, men antar att du menar där fram. En annan fråga när du öndå jämför med E-tron, hat du koll på om det ör stor skillnad med eller utan akustikrutor, missade det i beställningen för min Q8 men har det i min e-tron nu.Legato skrev: ↑11 feb 2023 21:12Min Plaid är jämntyst med min E-tron. Jag har dock inte akustikglas i Audin.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:53Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.Pontus skrev: ↑11 feb 2023 10:03Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.OfarligTesla skrev: ↑10 feb 2023 16:45Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
27,8 kWp solceller
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, det är ju bara fram det kan väljas till. Nej jag vet inte hur stor skillnad det gör.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 06:09Ok, det lät ju bättre och nog rimligare, men antar att du menar där fram. En annan fråga när du öndå jämför med E-tron, hat du koll på om det ör stor skillnad med eller utan akustikrutor, missade det i beställningen för min Q8 men har det i min e-tron nu.Legato skrev: ↑11 feb 2023 21:12Min Plaid är jämntyst med min E-tron. Jag har dock inte akustikglas i Audin.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:53Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.Pontus skrev: ↑11 feb 2023 10:03Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.OfarligTesla skrev: ↑10 feb 2023 16:45
Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 498
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Subjektivt är S Plaid mycket tystare än 2020 S Raven. (Störst skillnad är det med dubbdäcken på bar asfalt.)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Fick ju den bara 1 vecka innan S så inte mycket erfarenhet och nästan ingen med fler än 2 i bilen och bara med dubbfria vinterhjul. Men från förarplatsen tycker jag den känns tyst, ID4, jämfört med de andra Teslor jag haft.Dafro skrev: ↑11 feb 2023 16:53Inte för att vara sådan men id4 är långt ifrån tyst, iallafall i baksätet, svårt att hör dom där fram som pratar. Trodde dom blivit bättre än så men bra med ett ärligt svar.Pontus skrev: ↑11 feb 2023 10:03Kan säkert visa min S också om det passar tidsmässigt någon dag.OfarligTesla skrev: ↑10 feb 2023 16:45Bara så svårt att få tag på folk hos Tesla så tänkte det var lättare att fråga här. Även chatten verkar de inte svara på, lyckades få fram min fråga iaf men svar verkar jag inte få. Bor i Stockholm så man kan ju tycka de borde ha en S/X här någonstans. Finns några oberoende handlare som verkar ha någon inne hos sig, kanske kan åka dit och kika.
Lite tystare än tidigare skulle jag säga men svårt att veta då jag har lite körning i Raven och inte på vinterdäck heller. Kan väl dock säga att den är som en ID.4 i ljud men lite snabbare och bättre material + alla andra Teslas fördelar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag är inte så van vid rattvärme i bilen men i Teslan är den väldigt varm stundtals tycker jag. Det verkar inte gå att ställa hur hög värmen ska vara heller eller har jag missat det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 498
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
På auto så sjunker värmen efter en stund
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1163
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Håller inte med om att det är samma lika.
Jag kan jämföra med många mil i bil med HW1 (edit) + några mil i bil med HW2.0 (/edit) + några fler mil i bil med HW2.5 och sedan många mil i bil med HW3. Skillnaden på HW2.5 och HW3 och hur bilen kör sig själv är i mitt tycke gigantisk.
Sedan så har vi alla olika åsikter. Och så finns det uppenbarligen även stora skillnader mellan bilar med samma hårdvara och hur de beter sig. Och skillnader mellan hur personerna i bilarna tolkar upplevelsen. Och skillnaden i hur hur olika versioner av programvaran i samband med provkörning fungerar i olika bilar. Det är så oerhört många variabler som ger olika upplevelser, men sammanfattningsvis så kan man säga att nytt absolut är bättre.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 5763
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Testade Teslas chatt för första gången någonsin...
Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag hade svaret – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kul, jag stod i kö 15-20 minuter innan jag kom fram, sen gav jag upp när jag inte fått svar 45 minuter efter jag ställt frågan. Gjorde mig inte direkt mer sugen på att ge Tesla en mille för en bil igen, fick flashbacks till hur det brukar vara att ha med Tesla att göra nu för tiden.SwedishAdvocate skrev: ↑13 feb 2023 13:57Testade Teslas chatt för första gången någonsin...
Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag fick svar – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Tack för att du grävde fram svaret iaf!
Såg nu att man kan boka provkörning i Uppsala av en S iaf...
-
- Inlägg: 5763
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det här sättet verkar ju också funka. Kanske är det fler som föredrar det här istället för chatten...OfarligTesla skrev: ↑13 feb 2023 14:02Kul, jag stod i kö 15-20 minuter innan jag kom fram, sen gav jag upp när jag inte fått svar 45 minuter efter jag ställt frågan. Gjorde mig inte direkt mer sugen på att ge Tesla en mille för en bil igen, fick flashbacks till hur det brukar vara att ha med Tesla att göra nu för tiden.SwedishAdvocate skrev: ↑13 feb 2023 13:57Testade Teslas chatt för första gången någonsin...
Det tog typ en minut, sen var det en Tesla Advisor i chatten. Sen tog det ca 6-7 min tills jag fick svar – och kanske en minut av den tiden togs ju upp av mitt skrivande på tangentbordet... Enligt henne så finns det en S Plaid i Stockholmsområdet som man kan boka för provkörning. Vet dock inte riktigt hur långt fram i tiden det handlar om för att få en tid. Det var inte hon som bokade. Det är någon annan som ringer upp och bokar in...
Tack för att du grävde fram svaret iaf!
Såg nu att man kan boka provkörning i Uppsala av en S iaf...
viewtopic.php?p=701191#p701191blast skrev: ↑14 feb 2023 07:47Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Försökte ringa dem idag, satt i kö typ 30 minuter och kön verkade inte röra sig speciellt mycket alls, verkade mest röra sig när någon gav upp och la på vilket jag gjorde efter dryga 30 minuter. De gör det väldigt svårt att få kontakt med säljarna för att köpa en bil...SwedishAdvocate skrev: ↑14 feb 2023 08:01Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Får väl maila och hoppas man får svar innan påsk.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal . Men tyckte servicen var fenomenal då.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 09:51Försökte ringa dem idag, satt i kö typ 30 minuter och kön verkade inte röra sig speciellt mycket alls, verkade mest röra sig när någon gav upp och la på vilket jag gjorde efter dryga 30 minuter. De gör det väldigt svårt att få kontakt med säljarna för att köpa en bil...SwedishAdvocate skrev: ↑14 feb 2023 08:01Det lättaste är att skicka ett mail till stockholmsales@tesla.com
eller motsvarande norkkoping, malmo mm.
De svarar tyvärr sällan samma dag. Kan ta upp till två dagar. men jag har fått svar var gång.
Får väl maila och hoppas man får svar innan påsk.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal . Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nu är Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 11:06Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal . Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tur att det finns något att klaga på väl? Vad skulle du annars göra hela dagarna?mikebike skrev: ↑14 feb 2023 11:09Nu Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 11:06Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal . Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du menar eftersom bilen fungerar så bra?taliz skrev: ↑14 feb 2023 12:10Tur att det finns något att klaga på väl? Vad skulle du annars göra hela dagarna?mikebike skrev: ↑14 feb 2023 11:09Nu Mall of Scandinavia obemannad och provkörningar hänvisas till Segeltorp.OfarligTesla skrev: ↑14 feb 2023 11:06Ja, även 2018 tyckte jag servicen var bra. Plocka upp luren och boka service, sen ringde de upp innan och stämde av ifall det var något mer man behövde få åtgärdat och för att se till att allt blivit rätt så att alla delar skulle finnas hemma osv.deffe skrev: ↑14 feb 2023 10:29
Minns 2015 när man behövde hjälp eller hade en fråga. Man bara lyfte luren och fick direkt prata med kunnig personal. Redan då kopplade dom telefonnummer med VIN-nummer på bilen, så när jag ringde så visste dom direkt vem det var. eller så var det bara att dom kom ihåg mig för det blev många samtal . Men tyckte servicen var fenomenal då.
Idag har dom förvisso reparatör som åker ut på plats och hjälper till. Men det är svårt att få prata med någon idag.
Vad gäller försäljning kunde jag bara plocka upp luren och ringa samma säljare jag alltid ringt och boka in en provkörning av den nya modellen för att se ifall jag ville byta osv, hade de inte fått in den ännu så ringde de upp när de öppnade bokning av provkörning så jag fick en av de tidigare tiderna osv.
Lagom kul när man bor 1,3 km från MoS.
Igår var inte farthållaren tillgänglig. Strålande sol, men inte bländande. Ren och fin väg (E4). Inget annat felmeddelande än Farthållare otillgänglig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hade denna varning från och till under senare delen av -22 men försvann när jag fick bytt spakcentrum och har inte återkommit. Teorin är att det blivit någon olag/okontakt som gör att funktionen inte går att använda dvs stängs av.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Däcktryck gör en del men inte så mycket.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det är ju inte jättekomplicerat att släppa ut lite luft ur däcken... just sayingOfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
P.S. jag kör själv med 3.2 bar (dvs 46 psi) på min X eftersom jag upplever att förbrukningen minskar rätt mycket då, men jag tycker inte det påverkar ljudnivån särskilt mycket jämfört med mer "normalt" däckstryck.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nej, men det fanns inte riktigt tid till det under provkörningen då jag egentligen upptäckte däcktrycket mitt i provkörningen på motorvägen efter halva tiden. Visste inte om det var någon annan som skulle köra bilen efter mig så ville inte börja fixa för mycket heller
Får se om jag kan hitta en annan bil att provköra för som det var nu blev det fullt stopp från frun att köpa en S iaf, och hon hade inga problem med komforten i Model 3an.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 15:06Lite komik över det hela, lyckades få en provkörning av en Model S Plaid med 19" idag i Uppsala, men väl på plats så visade skärmen däcktryck på nära 50 psi så de var jävligt högt pumpade. Bilen var väldigt högljudd och hade rätt mycket vibrationer i motorvägsfart som fortplantade sig till ratt och pedaler, en stor del kan säkert ha kommit från däcktrycket såklart men det var en hel del vindljud också. Men frågan är om det går att dra allt för mycket slutsatser av provkörningen när man vet att det var högt däcktryck.
Lite snopet att ha åkt till Uppsala för det men men. Stockholm har fortfarande inte svarat på mitt mail heller så. Behöver nog provköra igen för att utröna om det var ett dåligt exemplar eller inte, men frågan är ifall de har ett annat exemplar någonstans. Kändes nästan som det var något fel med bilen när jag började köra, märkte absolut noll skillnad mellan fjädringslägena men det är såklart svårt när man har riktigt högt däcktryck.
Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Model 3 är ju svenska kvinnors #1 drömbil tydligen.OfarligTesla skrev: ↑15 feb 2023 17:32Nej, men det fanns inte riktigt tid till det under provkörningen då jag egentligen upptäckte däcktrycket mitt i provkörningen på motorvägen efter halva tiden. Visste inte om det var någon annan som skulle köra bilen efter mig så ville inte börja fixa för mycket heller
Får se om jag kan hitta en annan bil att provköra för som det var nu blev det fullt stopp från frun att köpa en S iaf, och hon hade inga problem med komforten i Model 3an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja något var fel, kände kraftiga vibrationerna i högerarmen om jag la armbågen på armstödet så är rätt säker på att det inte var en representativ provkörning. Om det var däcktryck, fel på den bilen eller något liknande vet jag inte men något var det garanterat. Sedan var det vissa paneler som inte satt ihop speciellt bra och verkade hoppat ur sina clips.dave skrev: ↑15 feb 2023 18:40
Låter konstigt, har inte den erfarenheten med min - också 19" Nokian friktion. Märkbar skillnad när man höjer den och hur den sväljer trottoarer, gupp etc. Har satt så den autohöjer nära hemma där det är kullersten, kanter och massa saker.
Oroande att Tesla har demobilar som inte är i toppskick. Påminner om Fisker Ocean jag såg på ebilsmässan som trots att de pratade om att det vare en utställningsprototyp knappt höll ihop.
Tydligen ja, eller nu verkar hon helt såld på nuvarande i4a faktiskt och det är därför hon är kritisk till en S .