Seminarium om självkörande bilar
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Seminarium om självkörande bilar
Jag är på ett seminarium om självkörande bilar i riksdagen arrangerat av en liberal och en socialdemokrat. Talare bl.a. infrastrukturminister, volvo cars, autoliv.
Skall försöka rapportera så mycket jag hinner med och batteriet räcker.
Skall försöka rapportera så mycket jag hinner med och batteriet räcker.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Introfilm trycker på att plats frigörs i städerna tack vare smalare gator och inga p-platser. Mathias Sundin (L) trycker på minskat antal olyckor och förutspår att mänskliga förare kommer vara förbjudet om 20 år.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Infrastrukturminister Anna Johansson pratar varmt om Svensk innovation och DriveMe (Autoliv och Volvo) som ska testa 100 bilar i Göteborg 2017. Vi har idag en ökande olyckstrend för oskyddade trafikanter (troligen pga ökat cyklande min reflektion), det kan förarlösa bilar vara lösningen på. Lagstiftningen måste ge möjlighet för självkörande bilar, inte motverka.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Håkan Samuelsson VD volvo car group. Bilindustrin står inför ett teknikskifte, 5g, eldrivlina, autonom körning. 90% av alla olyckor beror på mänskliga faktorn. Först kommer autopilot för landsvägskörning.
Tillväxt/jobbskapande om svensk industri blir ledande inom självstyrande bilar.
En annan aspekt är tiden som människor spenderar på att köra bil, som nu kan bli arbetstid.
Tillgång till bil för grupper som idag inte för köra bil p.g.a. olika funktionsnedsättning.
Kalifornien har förbjudit självkörande bilar(?). Europa måste ha någon policy och ramverk men inte hämmande lagstiftning.
Moderator Håkan Matson frågar om autonoma bilar kommer att minska försäljningen av bilar. VDn tror inte det, konstigt nog.
Edit. Inte konstigt alls förresten. Volvo räknar med att vara bland de första och därför sälja fler bilar än idag. Sen är det några miljoner bilar som ska ersättas innan försäljningen har potential att gå ner men det kommer samtidigt nya marknader.
Tillväxt/jobbskapande om svensk industri blir ledande inom självstyrande bilar.
En annan aspekt är tiden som människor spenderar på att köra bil, som nu kan bli arbetstid.
Tillgång till bil för grupper som idag inte för köra bil p.g.a. olika funktionsnedsättning.
Kalifornien har förbjudit självkörande bilar(?). Europa måste ha någon policy och ramverk men inte hämmande lagstiftning.
Moderator Håkan Matson frågar om autonoma bilar kommer att minska försäljningen av bilar. VDn tror inte det, konstigt nog.
Edit. Inte konstigt alls förresten. Volvo räknar med att vara bland de första och därför sälja fler bilar än idag. Sen är det några miljoner bilar som ska ersättas innan försäljningen har potential att gå ner men det kommer samtidigt nya marknader.
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Ola Boström forskningschef Autoliv.
Teknik, säkerhet går hand i hand.
Stor potential för svensk industri och arbetstillfällen.
Autolivs teknik räddar 30000 liv, målsättning att rädda 50000 liv per år.
Berömmer svensk industri och Volvo.
Teknik, säkerhet går hand i hand.
Stor potential för svensk industri och arbetstillfällen.
Autolivs teknik räddar 30000 liv, målsättning att rädda 50000 liv per år.
Berömmer svensk industri och Volvo.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Seminarium om självkörande bilar
men krävs oftast att 2 mänskliga faktorer gör "fel" samtidigt,90% av alla olyckor beror på mänskliga faktorn
ms 76132 "Eleamore"
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Forts.
Det behövs nära samarbete med lagstiftare och väghållare.
Det måste ske steg för steg så att alla tre hänger med.
Genomgående innovations och säkerhetstänk.
Jämför med persondator och smartphone och även med innovationen av bilen.
Det behövs nära samarbete med lagstiftare och väghållare.
Det måste ske steg för steg så att alla tre hänger med.
Genomgående innovations och säkerhetstänk.
Jämför med persondator och smartphone och även med innovationen av bilen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Stefan Bengtsson rektor chalmers. Har nära samarbete med näringslivet. Andra universitet är också med. Stor möjlighet för svensk industri.
Samhället kommer att förändras. Nya konsumenter efterfrågar andra bilar. Bilpooler. Yteffektivare lösningar.
Samhället kommer att förändras. Nya konsumenter efterfrågar andra bilar. Bilpooler. Yteffektivare lösningar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Även singelolyckor, han nämnde nog att de flesta olyckor är singelolyckor12man skrev:men krävs oftast att 2 mänskliga faktorer gör "fel" samtidigt,90% av alla olyckor beror på mänskliga faktorn
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Marcus Rothoff forskningschef volvo. Största utmaningen är landsvägar och dåligt väder. Där kanske inte tekniken riktigt finns än.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Autoliv levererar radar, algoritmer och kameror till Mercedes.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Anna Nilsson-Ehle Chalmers. Viktigt att svensk forskning ligger i framkant så att vi kan behålla och locka forskare om självkörande bilar. Annars blir vi snabbt av med våra svenska forskare till utlandet.
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Rothoff ratar autonom körning "nivå 3" som Teslas autopilot är. Eftersom det är oklart om förare eller dator är ansvarig. Nilsson-Ehle håller med. Föraren måste vara beredd att gripa in i kritiska situationer med varsel av en bråkdels sekund. Utan träning som exempelvis en pilot har.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Seminarium om självkörande bilar
Vill dom ha ett speciellt körkort för att få köra med autopilot?AGCF skrev:Rothoff ratar autonom körning "nivå 3" som Teslas autopilot är. Eftersom det är oklart om förare eller dator är ansvarig. Nilsson-Ehle håller med. Föraren måste vara beredd att gripa in i kritiska situationer med varsel av en bråkdels sekund. Utan träning som exempelvis en pilot har.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Seminarium om självkörande bilar
Att mänskliga förare skulle vara förbjudna om 20 är är rent struntprat. Vill staten betala för det då? Tänk bara kostnaden för att byta ut/bygga om alla bilar, vem ska ta den? Inte kommer staten att ta den, var så säker. Varje regering som vill tvinga bilägarna att ta den kostnaden "över en natt" kommer att bli bortröstad och besluten upphävas.
Även i det mest ideala scenariot skulle det inte vara möjligt att få en sån omställning till om 20 år. Tekniken är inte mer än i sin linda än så länge, till att tas i drift för att kunna förbjuda förare är det många år än, och efter det ska regelverk på plats och omställningen starta. Ge ett sånt skifte 50 år så tror jag på det, men även det är förmodligen optimistiskt.
Men det största hindret är politisk vilja. Det finns inte tillräckligt stöd för det och kommer inte att finnas inom överskådlig tid.
Även i det mest ideala scenariot skulle det inte vara möjligt att få en sån omställning till om 20 år. Tekniken är inte mer än i sin linda än så länge, till att tas i drift för att kunna förbjuda förare är det många år än, och efter det ska regelverk på plats och omställningen starta. Ge ett sånt skifte 50 år så tror jag på det, men även det är förmodligen optimistiskt.
Men det största hindret är politisk vilja. Det finns inte tillräckligt stöd för det och kommer inte att finnas inom överskådlig tid.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Volvos forskningschef sa att 2020 kommer det att finnas autonom körning nivå 4 (som googles bilar) som tillval i en volvo. Pris under 100k. Volvo kommer ha Nvidias dator. Om ett år ska 100 st xc90 testas av vanliga förare. För volvo och autolivs skull hoppas jag att årtalen stämmer. Tesla köper Nevs fabrik på det så är vi på topp



Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Jag kan tänka mig att man 2036 kommer att vara tvungen att ha minst motsvarande teslas autopilot för att få köra exempelvis på motorväg eller i städer. Det låt åtminstone vara så att fossilbilar utan autopilot kommer att både skattas och försäkras ut ganska hårt. Staten gillar att använda piskan
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Seminarium om självkörande bilar
Nej, inte han. Han framhöll att volvo tar produktansvar för bilen som förare. Däremot är det en fråga för lagstiftare. Om man vill hålla bilskolorna om ryggen eller om man värderar möjligheten för funktionshindrade att "köra" bil högre. I längden lär det bli ohållbart att fortsätta kräva körkortPontus skrev:Vill dom ha ett speciellt körkort för att få köra med autopilot?AGCF skrev:Rothoff ratar autonom körning "nivå 3" som Teslas autopilot är. Eftersom det är oklart om förare eller dator är ansvarig. Nilsson-Ehle håller med. Föraren måste vara beredd att gripa in i kritiska situationer med varsel av en bråkdels sekund. Utan träning som exempelvis en pilot har.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Seminarium om självkörande bilar
Det kommer nog inte över en natt, men fler och fler vägar kommer nog att kräva det. Självkörande bilar kommer rimligen kunna köra tätare och snabbare när det går ensamma, jämfört när de går i blandad trafik med bilar som körs av förare, och när självkörande bilar är i majoritet vill man inte vänta på folk som envisas att köra bil för hand.Jerker skrev:Att mänskliga förare skulle vara förbjudna om 20 är är rent struntprat. Vill staten betala för det då? Tänk bara kostnaden för att byta ut/bygga om alla bilar, vem ska ta den? Inte kommer staten att ta den, var så säker. Varje regering som vill tvinga bilägarna att ta den kostnaden "över en natt" kommer att bli bortröstad och besluten upphävas.
Även i det mest ideala scenariot skulle det inte vara möjligt att få en sån omställning till om 20 år. Tekniken är inte mer än i sin linda än så länge, till att tas i drift för att kunna förbjuda förare är det många år än, och efter det ska regelverk på plats och omställningen starta. Ge ett sånt skifte 50 år så tror jag på det, men även det är förmodligen optimistiskt.
Men det största hindret är politisk vilja. Det finns inte tillräckligt stöd för det och kommer inte att finnas inom överskådlig tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Seminarium om självkörande bilar
En autopilot-fil på vissa motorvägar verkar väl vara en bra början...
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Seminarium om självkörande bilar
Men det är just det där som är så besvärligt i en demokrati. Man klarar inte att genomföra sånt utan vidare, dvs. bildligt talat "över en natt". Det är en process som kommer att ta väldigt lång tid. På samma sätt som övergången till elbilar kommer att ta väldigt lång tid. Bilar och bilkörningsbeteenden har en väldigt lång varaktighet. Politiker som skulle ge sig på nåt sånt här löper väldigt stor risk att röstas bort.bylund skrev:Det kommer nog inte över en natt, men fler och fler vägar kommer nog att kräva det. Självkörande bilar kommer rimligen kunna köra tätare och snabbare när det går ensamma, jämfört när de går i blandad trafik med bilar som körs av förare, och när självkörande bilar är i majoritet vill man inte vänta på folk som envisas att köra bil för hand.Jerker skrev:Att mänskliga förare skulle vara förbjudna om 20 är är rent struntprat. Vill staten betala för det då? Tänk bara kostnaden för att byta ut/bygga om alla bilar, vem ska ta den? Inte kommer staten att ta den, var så säker. Varje regering som vill tvinga bilägarna att ta den kostnaden "över en natt" kommer att bli bortröstad och besluten upphävas.
Även i det mest ideala scenariot skulle det inte vara möjligt att få en sån omställning till om 20 år. Tekniken är inte mer än i sin linda än så länge, till att tas i drift för att kunna förbjuda förare är det många år än, och efter det ska regelverk på plats och omställningen starta. Ge ett sånt skifte 50 år så tror jag på det, men även det är förmodligen optimistiskt.
Men det största hindret är politisk vilja. Det finns inte tillräckligt stöd för det och kommer inte att finnas inom överskådlig tid.
Dessutom är bilvägar internationella. Man kan inte ställa samma krav på turisters bilar från ett land som inte har samma regelverk. Och att ens EU skulle klara av att genomföra detta inom överskådlig framtid är helt uteslutet.
Kina skulle kanske klara det, både en elbilsrevolution och att förbjuda mänskliga förare, men inte en demokrati. I USA, bilkulturens hemland, skulle ett antal galningar inte tveka en sekund att mörda politiker som försökte sig på nåt dylikt.
Re: Seminarium om självkörande bilar
Precis, jag tror också att det kommer att ta ett tag, och som Kanylbullen sa, kanske först en fil på motorvägen, då behovet att köra om inte finns om alla kan hålla en jämn hastighet. Men när vi nått en kritisk massa så är det nog inte så att politiker kommer påtvinga oss detta, utan när det är en klar majoritet som åker autonoma bilar så vill ju den majoriteten dra full nytta av det också.Jerker skrev:Men det är just det där som är så besvärligt i en demokrati. Man klarar inte att genomföra sånt utan vidare, dvs. bildligt talat "över en natt". Det är en process som kommer att ta väldigt lång tid. På samma sätt som övergången till elbilar kommer att ta väldigt lång tid. Bilar och bilkörningsbeteenden har en väldigt lång varaktighet. Politiker som skulle ge sig på nåt sånt här löper väldigt stor risk att röstas bort.
Dessutom är bilvägar internationella. Man kan inte ställa samma krav på turisters bilar från ett land som inte har samma regelverk. Och att ens EU skulle klara av att genomföra detta inom överskådlig framtid är helt uteslutet.
Kina skulle kanske klara det, både en elbilsrevolution och att förbjuda mänskliga förare, men inte en demokrati. I USA, bilkulturens hemland, skulle ett antal galningar inte tveka en sekund att mörda politiker som försökte sig på nåt dylikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Seminarium om självkörande bilar
Sen, vad är det som säger att det måste till ett förbud? Det kanske räcker med att antalet självkörande ökar och döds- och skadetalen går ner. När vi försöker förutse framtiden så misslyckas vi ofta för att vi inte känner till variabler som tillkommer allt eftersom. Det kanske tar en helt annan vändning som vi inte ens kan föreställa oss. I den här diskussionen utgår vi ifrån att ett förbud mot förare kommer, men det kanske inte alls blir så.bylund skrev:Precis, jag tror också att det kommer att ta ett tag, och som Kanylbullen sa, kanske först en fil på motorvägen, då behovet att köra om inte finns om alla kan hålla en jämn hastighet. Men när vi nått en kritisk massa så är det nog inte så att politiker kommer påtvinga oss detta, utan när det är en klar majoritet som åker autonoma bilar så vill ju den majoriteten dra full nytta av det också.Jerker skrev:Men det är just det där som är så besvärligt i en demokrati. Man klarar inte att genomföra sånt utan vidare, dvs. bildligt talat "över en natt". Det är en process som kommer att ta väldigt lång tid. På samma sätt som övergången till elbilar kommer att ta väldigt lång tid. Bilar och bilkörningsbeteenden har en väldigt lång varaktighet. Politiker som skulle ge sig på nåt sånt här löper väldigt stor risk att röstas bort.
Dessutom är bilvägar internationella. Man kan inte ställa samma krav på turisters bilar från ett land som inte har samma regelverk. Och att ens EU skulle klara av att genomföra detta inom överskådlig framtid är helt uteslutet.
Kina skulle kanske klara det, både en elbilsrevolution och att förbjuda mänskliga förare, men inte en demokrati. I USA, bilkulturens hemland, skulle ett antal galningar inte tveka en sekund att mörda politiker som försökte sig på nåt dylikt.
Re: Seminarium om självkörande bilar
Detta är ju snabb utveckling, och hur det kommer påverka samhället kan vi såklart bara spekulera i. Med det är ju kul, och om man har bollat lite scenarier med olika infallsvinklar så är man ju bättre förberedd oavsett om man hade rätt eller inte.Jerker skrev:Sen, vad är det som säger att det måste till ett förbud? Det kanske räcker med att antalet självkörande ökar och döds- och skadetalen går ner. När vi försöker förutse framtiden så misslyckas vi ofta för att vi inte känner till variabler som tillkommer allt eftersom. Det kanske tar en helt annan vändning som vi inte ens kan föreställa oss. I den här diskussionen utgår vi ifrån att ett förbud mot förare kommer, men det kanske inte alls blir så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS