agehall skrev: ↑21 feb 2023 06:31
vampyren skrev: ↑21 feb 2023 01:08
Fel! De har redan börjat med S o X modellen och lägger till nya bättre sensorer som har ultraljud. Antar 3 o Y kommer att få samma längre fram.
Nej, det är inte fel - det är exakt vad Tesla påstår i texten det länkas till och det som man kan förvänta att de nu löser för de som fått bilar utan vare sig radarmoduler eller USS. Att de sedan börjat montera radarmoduler i bilar igen, ungefär ett år efter att de sa att det var helt onödigt, gör inte att påståendet om att de skulle lösa allt med kameror är felaktigt.
De kan påstå vad de vill, du kan inte bara ta bort en sensor och tro att det blir bättre.
"However, the sighting of the LiDAR-equipped Model Y in Toronto has led some to ask whether the Musk disdain for this sensor technology might be waning. The advantage of LiDAR is that it captures accurate 3D depth measurements directly. Vision cameras, in contrast, only capture 2D information, so complex algorithms are required to generate a 3D depth measurement. Radar also captures distance directly, but with a lower resolution than LiDAR. In other words, it’s great for generally spotting if there’s a slowing or stationary object ahead of your vehicle in an adaptive cruise control system, but it won’t be so useful for a more active level of autonomy that might attempt to steer your car around that object. On the other hand, radar has a much longer range than LiDAR."
https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... -strategy/
Ren kamera kan omöjlig bli lika bra! Ren logik.Speciellt med low-res kameror som dagens Y bilar har. Vi har inte ens HW4 på kartan ännu. Tragiskt när bilen kostar över en halvmille.