Vad får ni för laddkurva på era Model 3 (RWD) denna vinter? Initialt var dom ju rätt slöa och Tesla har fortfarande den här "varningen" på sin hemsida: "Väldigt kallt väder - För bästa upplevelse på långa sträckor under de kallaste av körförhållanden rekommenderar vi en Model 3 Long Range eller Performance."
Tänker det vore intressant med data från verkligheten. När vi åker långt så är det ofta norrut.
Laddhastighet vinter Model 3 (RWD)
Moderator: Redaktion
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: Laddhastighet vinter Model 3 (RWD)
Jag brukar ladda i Söderhamn på väg till och från Jämtland och om man har låtit den förvärma minst en timme på väg till supercharger så laddar den snabbare än man hinner pissa och ta en burgare även på vintern i minusgrader. 170kW under 30%, cirka 100kW vid 60% och dags att åka = 90% på under en halvtimme nästan oberoende på om man kom i med 5 eller 25%
Brukar ibland slå av navigatorn så att den inte förvärmer, för att inte behöva stressa, t.ex. om man behöver handla lite, men då går det långsamt. 30-40kW till den fått upp lite värme i batteriet, även om man kört 25 mil till laddaren.
Och så får man hjälpsamma meddelanden, typ "nästa gång, använd navigatorn, för en optimal laddning"
Brukar ibland slå av navigatorn så att den inte förvärmer, för att inte behöva stressa, t.ex. om man behöver handla lite, men då går det långsamt. 30-40kW till den fått upp lite värme i batteriet, även om man kört 25 mil till laddaren.
Och så får man hjälpsamma meddelanden, typ "nästa gång, använd navigatorn, för en optimal laddning"

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddhastighet vinter Model 3 (RWD)
Är ju som dag och natt i skillnad i både räckvidd och laddhastighet om jag jämför min tidigare SR+ mot min nuvarande P..tor-ake skrev: ↑19 feb 2023 14:50Jag brukar ladda i Söderhamn på väg till och från Jämtland och om man har låtit den förvärma minst en timme på väg till supercharger så laddar den snabbare än man hinner pissa och ta en burgare även på vintern i minusgrader. 170kW under 30%, cirka 100kW vid 60% och dags att åka = 90% på under en halvtimme nästan oberoende på om man kom i med 5 eller 25%
Brukar ibland slå av navigatorn så att den inte förvärmer, för att inte behöva stressa, t.ex. om man behöver handla lite, men då går det långsamt. 30-40kW till den fått upp lite värme i batteriet, även om man kört 25 mil till laddaren.
Och så får man hjälpsamma meddelanden, typ "nästa gång, använd navigatorn, för en optimal laddning"![]()