Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jag var förbi och tittade på Ionity Ljungby Syd idag
Min gissning är att det initialt blir 6st laddare, det var baser med pinnbultar på 6st fundament och lock av durkalu på 6st laddare och skåpsfundament.
//Peter
Min gissning är att det initialt blir 6st laddare, det var baser med pinnbultar på 6st fundament och lock av durkalu på 6st laddare och skåpsfundament.
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: Ionitys laddnätverk

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Blev du kränkt för att jag har rätt. Ionitys största fel är deras kunder. Väldigt många beteer sig korkat, egoistiskt och på gränsen till sinneslött. Minutavgift vore en bra sak för att komma till rätta med problemet. När folk inte har något incitament till att göra rätt så gör de fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej jag är inte kränkt.. Och jag anser du har fel. På vilket sätt anser du dig ha rätt?Bengt-re skrev: ↑12 feb 2023 12:12Blev du kränkt för att jag har rätt. Ionitys största fel är deras kunder. Väldigt många beteer sig korkat, egoistiskt och på gränsen till sinneslött. Minutavgift vore en bra sak för att komma till rätta med problemet. När folk inte har något incitament till att göra rätt så gör de fel.
På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Gäller inte Ionity för att ladda Teslor?
Hade för mig att Ionity även fanns i Teslans inbyggda navigering med förvärmning och allt (har dock inte själv laddat där).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Självklart får de ladda där.. Syftade mest på att enligt Bengt så är inte ionity ju der så bra.
Men ja nog om den tråkiga diskutionen, låt oss prata mer om trevliga saker än att beklaga sig över vissa människor..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Det var tråkiga nyheter, hade hoppats de monterade 12 laddare åtminstone i södra Sverige.
Ionity i Töre ser ut att vara redo att öppna med 6 laddare.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. Känns ju som det borde vara minimum sedan ett par år tillbaka.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
vänta vänta nu. osäker på om det skrivits tidigare i tråden, men kollade Ionity kartan och det står att de bygger en station i Mellerud. Perfekt om den kan avlasta SuC Grums eller Ionity Karsltad lite + att man slipper omvägen om man kör E45.
Runt 19 mil till Torsby från Mellerud.
Runt 19 mil till Torsby från Mellerud.
Re: Ionitys laddnätverk
Som boende i Lagan en mil norr om den kommande Ionitystationen i Ljungby så var det en överraskning att se idag att arbetet är påbörjat med att bygga en till station i Lagan (15km norr ut) med tolv fundament. Man kan väl gissa att det blir 6 laddare initialt.
//Peter
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: Ionitys laddnätverk
https://alltomelbil.se/nytt-samarbete-s ... ubblering/
Nytt samarbete i Sverige, skulle tro (en anledning åtminstone) den svaga utbyggnaden av ionity i Sverige beror på att samarbetet med circle K av naturligaskäl tagit slut.
Nytt samarbete i Sverige, skulle tro (en anledning åtminstone) den svaga utbyggnaden av ionity i Sverige beror på att samarbetet med circle K av naturligaskäl tagit slut.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Nejdå, på den sträckan är det ändå ganska ok med snabbladdare, det är Nyköping-Södertälje som är öken utefter E4... Inklusive Nyköping då alltså
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Antar att du har något avtal med dom som du fick när du köpte bilen, för ck är ju inte särskilt dyra jämfört med ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Dal, utanför Oslo har 12st laddare. Inte omöjligt att IONITY kör på den mängden oftare framöver.
Dock skulle man behöva öka alla med 6st laddar idag till 12 för att konkurrera med Tesla
Re: Ionitys laddnätverk
En del på g som tur är. Circle K Stavsjö, McD i Nyköping, OKQ8 Nyköping och de ska väl även bygga vid Sillekrog. Audi i Nyköping har uppgraderat till 4 laddare varav 2 ska vara 150 kW. Iaf enligt ChargeFinder.
Re: Ionitys laddnätverk
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Tyvärr är detta samma kunder som varje vecka ställer samma fråga i valfri grupp på FB.mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
”Jag har laddat 2ggr i helgen och får bara 40KW, finns det någon inställning i bilen att ladda snabbare… trodde den skulle ladda XXXkW”
Och så bifogar de ett suddigt foto där de har 60% SoC och laddat i 4 minuter.
Tror vi skall skylla på bilförsäljarna i detta fallet för det har exploderat av elbilachauförer där merparten av dem tycker det är tekniskt svårt att ställa in klockan på micron.
Re: Ionitys laddnätverk
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9381
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ionitys laddnätverk
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också).mati skrev: ↑19 feb 2023 20:02Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ionitys laddnätverk
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Men tills dess så vore det lika bra med en extra kabel på varje stolpe med lastbalansering, och så kan det nog få vara i 10-15 år, och den som ansluter först får ta den effekt den behöver. Rättvist och jag fattar inte varför det inte görs så.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW