Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Jag var förbi och tittade på Ionity Ljungby Syd idag

Min gissning är att det initialt blir 6st laddare, det var baser med pinnbultar på 6st fundament och lock av durkalu på 6st laddare och skåpsfundament.

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

toppo skrev: 30 jan 2023 07:29
Dafro skrev: 29 jan 2023 19:27
Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
I Norge har de ju byggt ut till 12 på stationer med hög beläggning så det känns troligt att de bygger 12 på nya stationer vid högtrafikerade vägar även här.
Gott - det vore verkligen på tiden!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

chaffis75 skrev: 30 jan 2023 06:45
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 20:49
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Och du tror aldrig några tesla förare laddat till nära 100%.. Nejdå för de är alltid perfekta.

För din del så kanake du ska hålla dig endast på suc så slipper du ju detta problem sen låter vi ionity bygga enligt sin strategi.
Blev du kränkt för att jag har rätt. Ionitys största fel är deras kunder. Väldigt många beteer sig korkat, egoistiskt och på gränsen till sinneslött. Minutavgift vore en bra sak för att komma till rätta med problemet. När folk inte har något incitament till att göra rätt så gör de fel.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5497
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Bengt-re skrev: 12 feb 2023 12:12
chaffis75 skrev: 30 jan 2023 06:45
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 20:49
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Och du tror aldrig några tesla förare laddat till nära 100%.. Nejdå för de är alltid perfekta.

För din del så kanake du ska hålla dig endast på suc så slipper du ju detta problem sen låter vi ionity bygga enligt sin strategi.
Blev du kränkt för att jag har rätt. Ionitys största fel är deras kunder. Väldigt många beteer sig korkat, egoistiskt och på gränsen till sinneslött. Minutavgift vore en bra sak för att komma till rätta med problemet. När folk inte har något incitament till att göra rätt så gör de fel.
Nej jag är inte kränkt.. Och jag anser du har fel. På vilket sätt anser du dig ha rätt?

På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev: 12 feb 2023 13:30

På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Gäller inte Ionity för att ladda Teslor?

Hade för mig att Ionity även fanns i Teslans inbyggda navigering med förvärmning och allt (har dock inte själv laddat där).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5497
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 12 feb 2023 14:04
chaffis75 skrev: 12 feb 2023 13:30

På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Gäller inte Ionity för att ladda Teslor?

Hade för mig att Ionity även fanns i Teslans inbyggda navigering med förvärmning och allt (har dock inte själv laddat där).
Självklart får de ladda där.. Syftade mest på att enligt Bengt så är inte ionity ju der så bra.
Men ja nog om den tråkiga diskutionen, låt oss prata mer om trevliga saker än att beklaga sig över vissa människor..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
toppo
elbilist
Inlägg: 402
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Rydh skrev: 11 feb 2023 20:06
Jag var förbi och tittade på Ionity Ljungby Syd idag

Min gissning är att det initialt blir 6st laddare, det var baser med pinnbultar på 6st fundament och lock av durkalu på 6st laddare och skåpsfundament.

//Peter
Det var tråkiga nyheter, hade hoppats de monterade 12 laddare åtminstone i södra Sverige.

Ionity i Töre ser ut att vara redo att öppna med 6 laddare.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

toppo skrev: 13 feb 2023 20:40
Det var tråkiga nyheter, hade hoppats de monterade 12 laddare åtminstone i södra Sverige.
Håller med. Känns ju som det borde vara minimum sedan ett par år tillbaka.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
dfa
Inlägg: 466
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

vänta vänta nu. osäker på om det skrivits tidigare i tråden, men kollade Ionity kartan och det står att de bygger en station i Mellerud. Perfekt om den kan avlasta SuC Grums eller Ionity Karsltad lite + att man slipper omvägen om man kör E45.
Runt 19 mil till Torsby från Mellerud.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Som boende i Lagan en mil norr om den kommande Ionitystationen i Ljungby så var det en överraskning att se idag att arbetet är påbörjat med att bygga en till station i Lagan (15km norr ut) med tolv fundament. Man kan väl gissa att det blir 6 laddare initialt.

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5497
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

https://alltomelbil.se/nytt-samarbete-s ... ubblering/

Nytt samarbete i Sverige, skulle tro (en anledning åtminstone) den svaga utbyggnaden av ionity i Sverige beror på att samarbetet med circle K av naturligaskäl tagit slut.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
toppo
elbilist
Inlägg: 402
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

IONITY Gränna verkar få 6 nya laddar och får då 12 totalt.
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
krille
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

toppo skrev: 15 feb 2023 20:00
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
Nejdå, på den sträckan är det ändå ganska ok med snabbladdare, det är Nyköping-Södertälje som är öken utefter E4... Inklusive Nyköping då alltså
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Hoppsan_84 skrev: 17 feb 2023 18:54
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Dodde skrev: 17 feb 2023 22:10
Hoppsan_84 skrev: 17 feb 2023 18:54
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Antar att du har något avtal med dom som du fick när du köpte bilen, för ck är ju inte särskilt dyra jämfört med ionitys ordinarie pris.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Lund
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 05 aug 2021 14:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lund »

Dodde skrev: 29 jan 2023 19:24
Känns som att IONITY växlat upp lite. Kan vara att det nya är 12 laddare när man bygger nytt. 12 är bättre än 6 iaf
Dal, utanför Oslo har 12st laddare. Inte omöjligt att IONITY kör på den mängden oftare framöver.
Dock skulle man behöva öka alla med 6st laddar idag till 12 för att konkurrera med Tesla
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

krille skrev: 17 feb 2023 21:25
toppo skrev: 15 feb 2023 20:00
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
Nejdå, på den sträckan är det ändå ganska ok med snabbladdare, det är Nyköping-Södertälje som är öken utefter E4... Inklusive Nyköping då alltså
En del på g som tur är. Circle K Stavsjö, McD i Nyköping, OKQ8 Nyköping och de ska väl även bygga vid Sillekrog. Audi i Nyköping har uppgraderat till 4 laddare varav 2 ska vara 150 kW. Iaf enligt ChargeFinder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.

Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.

När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev: 19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Tyvärr är detta samma kunder som varje vecka ställer samma fråga i valfri grupp på FB.

”Jag har laddat 2ggr i helgen och får bara 40KW, finns det någon inställning i bilen att ladda snabbare… trodde den skulle ladda XXXkW”

Och så bifogar de ett suddigt foto där de har 60% SoC och laddat i 4 minuter.

Tror vi skall skylla på bilförsäljarna i detta fallet för det har exploderat av elbilachauförer där merparten av dem tycker det är tekniskt svårt att ställa in klockan på micron. 😵‍💫
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9381
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

mati skrev: 19 feb 2023 20:02
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också). ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3186
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.

Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.

När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.

Men tills dess så vore det lika bra med en extra kabel på varje stolpe med lastbalansering, och så kan det nog få vara i 10-15 år, och den som ansluter först får ta den effekt den behöver. Rättvist och jag fattar inte varför det inte görs så.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar