Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Squiddy »

Nu börjar jag att bli irriterad...

Jag upptäckte precis att exakt sådana bilar som jag har beställt nu finns som lagerbilar. Det står t.o.m. en i Göteborg som jag skulle kunna hämta på studs, men jag har fortfarande inte fått någon tilldelad.

Jag har beställde en standard vit 3LR, inga vinterdäck eller drag, i mitten på maj förra året. Är det någon som har beställt en likadan senare än mig och som har fått sin?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Squiddy skrev: 22 feb 2023 11:08

Jag upptäckte precis att exakt sådana bilar som jag har beställt nu finns som lagerbilar. Det står t.o.m. en i Göteborg som jag skulle kunna hämta på studs, men jag har fortfarande inte fått någon tilldelad.

Jag har beställde en standard vit 3LR, inga vinterdäck eller drag, i mitten på maj förra året. Är det någon som har beställt en likadan senare än mig och som har fått sin?
Kontakta Tesla och be om att bli matchad mot den bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Snabbkaff3

Inlägg av Snabbkaff3 »

Squiddy skrev: 22 feb 2023 11:08

Konstigt. Jag beställde min 7e juni exakt likadan som din. M3 LR vit, svart inredning, inget drag.

Min är på ingång, har fått vin och vet vilken båt den är på.
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

robegb skrev:
zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
Aha! Jag har beställt en likadan och har edd 13-27 mars, min vin visar att den är på höegh chiba! Hoppas jag inte får liknande öde Bild

Tänk på om du nu helt plötsligt skulle få leverans i april istället att du säkert får räntan som gäller nu eftersom de gjort fel (om du inte redan köpt ut bilen).
En update. Jag funderade på om det kunde vara så att bilens position faktiskt rapporterades av bilen själv. Egentligen, makes sense. Så jag tänkte att det kanske visar Shanghai för att när bilen är på en båt kan den inte uppdatera positionen. Den har ingen 5G då.

Tidigare hade jag fått veta att bilen var på Cosco Shipping Libra vilket visade sig vara container-båt. Inte troligt tesla. Gick inte att se om den kom från Shanghai, utan sista hamn var Singapore. Dessutom var den inte på väg till Zeebrugge utan Rotterdam. Den båten skulle anlända den 18de.

Så jag skickade mail till Tesla för att få en update i måndags och igår fick jag svar att bilen finns i Tilburg i Nederländerna.

Det bekräftar både min teori men också att de skeppar bilarna via Rotterdam och med containerbåtar.

Nu är jag lite gladare. Sen hur lång tid det tar för den att komma till Sverige ska gudarna veta. Min tumme ruttnar snart av att göra refresh på mail, Teslakonto, mm. Varje sekund nu känns olidlig. :) Jag har inte ens provat en Model 3 Performance.

Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare

Inlägg av Profion »

Hej,
Blivande ägare till en M3P här! Såg att jag nu hade VIN i appen. Hur har ni fått informationen vilken båt bilen är lastad på?
//Micke

2023 M3P
robegb

Inlägg av robegb »

Profion skrev: 22 feb 2023 20:35
Hej,
Blivande ägare till en M3P här! Såg att jag nu hade VIN i appen. Hur har ni fått informationen vilken båt bilen är lastad på?
Jag kollade runt på teslamotorsclub forum, där är det en kille som har koll på alla båtar!
Om du har VIN kan du kolla om din bil finns på någon av Hoegh-färjorna. Kolla in på deras hemsida och sen ’my cargo’ och skriv sedan in vin där, om de är på någon av de båtarna så kan du se vart den är :) om den inte finns där så vet jag inte vad du kan göra! Tålamod isf i guess ;)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

robegb skrev:
Profion skrev: 22 feb 2023 20:35
Hej,
Jag kollade runt på teslamotorsclub forum, där är det en kille som har koll på alla båtar!
Om du har VIN kan du kolla om din bil finns på någon av Hoegh-färjorna. Kolla in på deras hemsida och sen ’my cargo’ och skriv sedan in vin där, om de är på någon av de båtarna så kan du se vart den är :) om den inte finns där så vet jag inte vad du kan göra! Tålamod isf i guess ;)
Tesla vet vilken båt din bil är på. Tekniskt sett kan du fråga dem och säljaren kanske svarar. Inte säkert att den informationen är till att delas med kunder iofs.

M3P (red)
robegb

Inlägg av robegb »

Min tumme ruttnar snart av att göra refresh på mail, Teslakonto, mm. Varje sekund nu känns olidlig. :) Jag har inte ens provat en Model 3 Performance.

Fattar precis ;)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare

Inlägg av Profion »

Tack för svaren!
Plitade ihop en checklista att hålla i vid leveranstillfälle. Om ni har lust får ni gärna kika på den och återkoppla om det förekommer felaktigheter, eller saknas vitala punkter.
Men en sådan här lista kanske var mer relevant tidigare när kvalitén skiftade mer?

Tråd med checklista:
viewtopic.php?p=702807#p702807
//Micke

2023 M3P
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

zorro_nrk skrev: 22 feb 2023 18:48
robegb skrev:
zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
Aha! Jag har beställt en likadan och har edd 13-27 mars, min vin visar att den är på höegh chiba! Hoppas jag inte får liknande öde Bild

Tänk på om du nu helt plötsligt skulle få leverans i april istället att du säkert får räntan som gäller nu eftersom de gjort fel (om du inte redan köpt ut bilen).
En update. Jag funderade på om det kunde vara så att bilens position faktiskt rapporterades av bilen själv. Egentligen, makes sense. Så jag tänkte att det kanske visar Shanghai för att när bilen är på en båt kan den inte uppdatera positionen. Den har ingen 5G då.

Tidigare hade jag fått veta att bilen var på Cosco Shipping Libra vilket visade sig vara container-båt. Inte troligt tesla. Gick inte att se om den kom från Shanghai, utan sista hamn var Singapore. Dessutom var den inte på väg till Zeebrugge utan Rotterdam. Den båten skulle anlända den 18de.

Så jag skickade mail till Tesla för att få en update i måndags och igår fick jag svar att bilen finns i Tilburg i Nederländerna.

Det bekräftar både min teori men också att de skeppar bilarna via Rotterdam och med containerbåtar.

Nu är jag lite gladare. Sen hur lång tid det tar för den att komma till Sverige ska gudarna veta. Min tumme ruttnar snart av att göra refresh på mail, Teslakonto, mm. Varje sekund nu känns olidlig. :) Jag har inte ens provat en Model 3 Performance.

Nej det fungerar inte sådär. Jag har följt detta med Teslas shipping under några år så jag vet.
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Gadiel skrev:
Nej det fungerar inte sådär. Jag har följt detta med Teslas shipping under några år så jag vet.
Du får gärna förklara eller gissa vad är det det jag ser då.

M3P (red)
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

zorro_nrk skrev: 23 feb 2023 00:39
Gadiel skrev:

1. Tesla skeppas INTE med containerbåtar ifrån varken Shanghai eller Singapore. Har ALDRIG hänt och kommer aldrig att göra. Har aldrig varit någon form av omlastning i Singapore heller för den delen. Båtarna stannar där för tankning då priserna på bränslet där är fördelaktigt.
Bilar som ska till Europa går vanligtvis till Koper, Barcelona, Zeebrugge och Southampton.
Därifrån går de vidare med båt, tåg eller lastbil.

2. Nej, båtarna går inte till Rotterdam från fabrik

3. Nej, de håller inte koll på bilarna med 5g.

4. Vin på bilarna får man oftast då båtarna går genom Suezkanalen.
Man kan dock få fram det tidigare i källkoden.

5. Teslas TA:s är mer eller mindre odugliga. Det är väldigt mycket gissningar ifrån deras sida allt som oftast
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Gadiel skrev: 23 feb 2023 10:16
Gadiel skrev:

1. Tesla skeppas INTE med containerbåtar ifrån varken Shanghai eller Singapore. Har ALDRIG hänt och kommer aldrig att göra. Har aldrig varit någon form av omlastning i Singapore heller för den delen. Båtarna stannar där för tankning då priserna på bränslet där är fördelaktigt.
Bilar som ska till Europa går vanligtvis till Koper, Barcelona, Zeebrugge och Southampton.

5. Teslas TA:s är mer eller mindre odugliga. Det är väldigt mycket gissningar ifrån deras sida allt som oftast
Fast nu svarade du inte på min fråga utan upprepade massa information som du har lika mkt belägg som jag för min. Så... för att vi inte ska hamna i sandlådan där jag bara säger "Du har fel, jag har rätt och att din spenderade tid på ämnet inte garanterar sanningshalten i det du säger", ber jag dig öppensinnat förklara vad är det jag ser. Dvs det som Tesla säger till mig.
M3P (red)
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

zorro_nrk skrev: 23 feb 2023 12:08
Gadiel skrev:

Fast nu svarade du inte på min fråga utan upprepade massa information som du har lika mkt belägg som jag för min. Så... för att vi inte ska hamna i sandlådan där jag bara säger "Du har fel, jag har rätt och att din spenderade tid på ämnet inte garanterar sanningshalten i det du säger", ber jag dig öppensinnat förklara vad är det jag ser. Dvs det som Tesla säger till mig.
Till skillnad mot för dig så vet jag med säkerhet vad jag pratar om.
Har följt detta under några år och är inte någon ”newbie” som du är och som bara gissar och tror sig veta saker.

Som svar på din fråga.
Du ser vad du vill se… bra för dig. Men det du ser är fel.
Bilarna går inte med containerbåt från Shanghai och dessutom inte till Rotterdam.
DET HAR ALDRIG HÄNT OCH KOMMER ALDRIG ATT GÅ EN CONTAINERBÅT FRÅN SHANGHAI TILL ROTTWERDAM LASTADE MED TESLOR.
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Gadiel skrev: 23 feb 2023 12:30
Gadiel skrev:

Har följt detta under några år och är inte någon ”newbie” som du är och som bara gissar och tror sig veta saker.

Som svar på din fråga.
Bilarna går inte med containerbåt från Shanghai och dessutom inte till Rotterdam.
DET HAR ALDRIG HÄNT OCH KOMMER ALDRIG ATT GÅ EN CONTAINERBÅT FRÅN SHANGHAI TILL ROTTWERDAM LASTADE MED TESLOR.
Suck, du begår "logical fallacy" - "Appeal To Authority".
https://thebestschools.org/magazine/15- ... 20argument.

Att du säger att du följt längre än mig är fullständigt irrelevant. Du har ingen aning hur länge jag följt det här.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Hur är min bil Först i Shanghai, och sedan dagen efter i Tillburg, där Tesla hade servicecenter, 7 mil ifrån Rotterdam där båten Tesla gav mig stannade? Jag är nyfiken.

Bonusfrågor följt din lista, hur rapporteras bilarnas position i Teslas system?
M3P (red)
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

zorro_nrk skrev: 23 feb 2023 14:39
Gadiel skrev: 23 feb 2023 12:30

Som svar på din fråga.
Suck, du begår "logical fallacy" - "Appeal To Authority".
https://thebestschools.org/magazine/15- ... 20argument.

Att du säger att du följt längre än mig är fullständigt irrelevant. Du har ingen aning hur länge jag följt det här.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Hur är min bil Först i Shanghai, och sedan dagen efter i Tillburg, där Tesla hade servicecenter, 7 mil ifrån Rotterdam där båten Tesla gav mig stannade? Jag är nyfiken.

Bonusfrågor följt din lista, hur rapporteras bilarnas position i Teslas system?
Men lägg ner… Du har ju inte ens kört en Tesla säger du. Tror du på allvar att TA:s sitter och går in på varje bil för sig under transport? :lol: :lol:

Som jag sa… TA:s har för det mesta ingen koll alls om något faktiskt.
Det är förklaringen på deras svar.
Men om du hade varit med under några år så hade även du haft koll på hur det fungerar.
Men du tror dig veta allt… :lol:
Som jag sa.. Jag har följt detta under några år. Det har inte du helt uppenbart eftersom du yrar på som du gör.

Hur de ”följer” bilarna är ju enbart via ”fraktlistor”. Det loggas ju såklart vilka bilar som lastas på båtarna.
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Gadiel skrev: 23 feb 2023 16:28

Men lägg ner… Du har ju inte ens kört en Tesla säger du. Tror du på allvar att TA:s sitter och går in på varje bil för sig under transport? :lol: :lol:

Som jag sa… TA:s har för det mesta ingen koll alls om något faktiskt.
Det är förklaringen på deras svar.
Men om du hade varit med under några år så hade även du haft koll på hur det fungerar.
Men du tror dig veta allt… :lol:
Som jag sa.. Jag har följt detta under några år. Det har inte du helt uppenbart eftersom du yrar på som du gör.

Hur de ”följer” bilarna är ju enbart via ”fraktlistor”. Det loggas ju såklart vilka bilar som lastas på båtarna.
Skojar du med mig nu? Du trollar va? Jag har visst kört en Tesla (alla förutom X), men, det är helt irrelevant också. Vad är ditt problem? Jag har inte en enda gång sagt att du har fel, bara ställt frågor när du bestridit mina gissningar. Tyvärr har du bara försökt brösta upp dig istället för att svara på frågor. Så...

Som du efterfrågat kör då sandlåde-mode on.

Ja, du har kanske följt det i flera år och jag är relativt ny, men eftersom jag med SÄKERHET kan säga att jag är BRA MYCKET SMARTARE ÄN VAD DU ÄR, SÅ KOMMER DU ALDRIG NÅGONSIN HA RÄTT OCH JAG FEL. HAR ALDRIG HÄNT OCH KOMMER ALDRIG SKE.

Hur kändes ovan? Är det den nivån du vill hålla diskussionen? Gillar du sandlådan?

Nedan lite mer seriösa poäng kring ditt strunt du skriver:

"""1. Tesla skeppas INTE med containerbåtar ifrån varken Shanghai eller Singapore. Har ALDRIG hänt och kommer aldrig att göra. Har aldrig varit någon form av omlastning i Singapore heller för den delen. Båtarna stannar där för tankning då priserna på bränslet där är fördelaktigt.
Därifrån går de vidare med båt, tåg eller lastbil. """

Så du är Elon Musk? Det är frågan om han ens kan påstå något så dumt. "Har ALDRIG hänt och kommer aldrig att göra.". :) Och varför skriver du "vanligtvis" om du är så säker på att de ALLTID gör så. Vart går de när de inte går dit de vanligtvis går?

"""2. Nej, båtarna går inte till Rotterdam från fabrik"""

För att veta det här behöver du kanske inte vara Musk, men ganska högt uppsatt inom transport på Tesla. Kan du bekräfta att du är det?

"""3. Nej, de håller inte koll på bilarna med 5g."""

Vad får de position ifrån i Teslas system då om du vet att de inte använder 5g?

"""4. Vin på bilarna får man oftast då båtarna går genom Suezkanalen.
Man kan dock få fram det tidigare i källkoden."""

Japp, det där vet jag och det matchar ganska exakt med färden av båten jag pratade om. Efteråt (den 18de feb) visades positionen dock i Shanghai. How come?

"""5. Teslas TA:s är mer eller mindre odugliga. Det är väldigt mycket gissningar ifrån deras sida allt som oftast"""

Jo det är det första som jag kan erkänna att du har rätt i. Det här säger mig dock att du inte är anställd av Tesla, vilket får mig konfunderad hur du kan få för dig att uttala dig om punkt 1 och 2.
M3P (red)
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare

Inlägg av Profion »

Tänker att jag bryter trenden i denna tråd, och tackar för infon jag tidigare fick rörande vilken roro bilen kommer med. :)

Bild
IMG_638D364095D8-1.jpeg
//Micke

2023 M3P
robegb

Inlägg av robegb »

Profion skrev: 23 feb 2023 20:36
Tänker att jag bryter trenden i denna tråd, och tackar för infon jag tidigare fick rörande vilken roro bilen kommer med. :)

Bild
Skönt att du gör det! 😎 min är på samma båt! Ska hämta min i gbg, vart ska du hämta? Jag har 13-27 mars!
2023 Röd M3 AWD
Snabbkaff3

Inlägg av Snabbkaff3 »

Ska med hämta i Gbg. 14-28 har jag 😅 Konstigt när vi har samma upphämtningsplats och vi har våra bilar på samma båt…

Men till något annat. Passar dessa fälgar till våra model 3?

https://www.abswheels.se/falgar/vlf-whe ... 560959&p=1
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare

Inlägg av Profion »

robegb skrev: 23 feb 2023 21:59

Skönt att du gör det! 😎 min är på samma båt! Ska hämta min i gbg, vart ska du hämta? Jag har 13-27 mars!
Jaha! Är nog bråda dagar för hela leveranskedjan sedan prissänktningen. Vilken ororar mig lite, man kommer ju åka runt i den vanligaste bilen! Typ 2020-talets saab 99 :D

I Appen står det 14-28 mars, men på fakturan står det "estimerat upphämtningsdatum: 14 mars". Gissar 10-14 mars som troligt. Jag kommer hämta upp i Länna utanför sthlm
//Micke

2023 M3P
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Profion skrev:

Skönt att du gör det! Bild min är på samma båt! Ska hämta min i gbg, vart ska du hämta? Jag har 13-27 mars!
Jaha! Är nog bråda dagar för hela leveranskedjan sedan prissänktningen. Vilken ororar mig lite, man kommer ju åka runt i den vanligaste bilen! Typ 2020-talets saab 99 :D

I Appen står det 14-28 mars, men på fakturan står det "estimerat upphämtningsdatum: 14 mars". Gissar 10-14 mars som troligt. Jag kommer hämta upp i Länna utanför sthlm
Haha, jo, man ser en hel del M3 på vägarna nuförtiden. Jag valde röd just pga det. Den ser man inte riktigt lika ofta. Blir väl som att se en röd Saab 99 :)

M3P (red)
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

Intressant! Jag hade EDD 17:feb-03-mars. Nu när jag kollar står det Uppskattad leveranstid ej fastställd. Är det något som brukar hända när man är nära?

M3P (red)
robegb

Inlägg av robegb »

Snabbkaff3 skrev: 23 feb 2023 22:19
Ska med hämta i Gbg. 14-28 har jag 😅 Konstigt när vi har samma upphämtningsplats och vi har våra bilar på samma båt…

Men till något annat. Passar dessa fälgar till våra model 3?

https://www.abswheels.se/falgar/vlf-whe ... 560959&p=1

Hmm ja märkligt, min kanske står längst fram åå båten och din längst bak 😉

Sorry kan inte hjälpa på fälgar, har beställt mitt sånt via min däckhandlare här! Är däckanalfabet
2023 Röd M3 AWD
robegb

Inlägg av robegb »

zorro_nrk skrev: 24 feb 2023 06:50
Profion skrev:

Skönt att du gör det! Bild min är på samma båt! Ska hämta min i gbg, vart ska du hämta? Jag har 13-27 mars!

Haha, jo, man ser en hel del M3 på vägarna nuförtiden. Jag valde röd just pga det. Den ser man inte riktigt lika ofta. Blir väl som att se en röd Saab 99 :)

Tog också röd av den anledningen 😅 mitt datum är oförändrat!
2023 Röd M3 AWD
Skriv svar