Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jimhalpert »

Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen.
Har du Nokian Haka R3? De är notoriskt högljudda, det är märkligt att Tesla skickar med dem med Y´n, köper man däck till en S eller X så får man nya R5 som är betydligt tystare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7742
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Då skall ändå nyare bilar vara mjukare än äldre. :lol:
Jag kör minst en gång i veckan i MoS garage och Mamma bor efter en grusväg med tvättbrädor i varje backe.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3734
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
Haha, stänga-dörr-känslan är milsvitt bättre på Model Y än den var på vår Model 3 som var USA-tillverkad. Då skramlade det rejält, nu är det ändå ett litet "tjoff".

Fuskskinnet på stolarna tycker jag är bland det sämsta med bilen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AndIT »

Piggelin skrev: 24 feb 2023 11:59
jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen.
Har du Nokian Haka R3? De är notoriskt högljudda, det är märkligt att Tesla skickar med dem med Y´n, köper man däck till en S eller X så får man nya R5 som är betydligt tystare.
Får och får, vinterdäck till min tidigare Y (19”) kostade 29 990kr. De till min nuvarande S (19”) kostade dryga 42 000kr (iofs med Hjulsidor, men ändå)
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Piggelin
Inlägg: 690
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Piggelin »

AndIT skrev: 24 feb 2023 13:05

Får och får, vinterdäck till min tidigare Y (19”) kostade 29 990kr. De till min nuvarande S (19”) kostade dryga 42 000kr (iofs med Hjulsidor, men ändå)
Jag har inte sagt att det är gratis, men de som köper Y´s vinterdäck får gamla bullriga däck och de som köper t ex X får nya tysta däck.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flipmac »

jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Kul att höra om dina intryck och grattis till nya bilen!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

Jag måste erkänna att jag inte läst igenom alla 40+ sidorna. Så det har nog mest troligast redan skrivits om det. Hur är det med räckvidden i ett scandinaviskt klimat, motorväg 100km/h..
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

MY_piraya skrev: 24 feb 2023 15:11
Jag måste erkänna att jag inte läst igenom alla 40+ sidorna. Så det har nog mest troligast redan skrivits om det. Hur är det med räckvidden i ett scandinaviskt klimat, motorväg 100km/h..
Skulle tippa förbrukning runt 175-180Wh/km i 100km/h runt nollan. Med 58kWh tillgängligt: 320km från 100-0%. Räkna med 280-300 om du startar från varmgarage.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

NEO skrev: 24 feb 2023 15:15
MY_piraya skrev: 24 feb 2023 15:11
Jag måste erkänna att jag inte läst igenom alla 40+ sidorna. Så det har nog mest troligast redan skrivits om det. Hur är det med räckvidden i ett scandinaviskt klimat, motorväg 100km/h..
Skulle tippa förbrukning runt 175-180Wh/km i 100km/h runt nollan. Med 58kWh tillgängligt: 320km från 100-0%. Räkna med 280-300 om du startar från varmgarage.
På ABRP finns det en "Tesla Model Y 2022 Standard range (62 kWh): 19" Gemini Wheels" är detta den RWD med LFP batteri som säljs nu?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

NEO skrev: 24 feb 2023 15:15
MY_piraya skrev: 24 feb 2023 15:11
Jag måste erkänna att jag inte läst igenom alla 40+ sidorna. Så det har nog mest troligast redan skrivits om det. Hur är det med räckvidden i ett scandinaviskt klimat, motorväg 100km/h..
Skulle tippa förbrukning runt 175-180Wh/km i 100km/h runt nollan. Med 58kWh tillgängligt: 320km från 100-0%. Räkna med 280-300 om du startar från varmgarage.
Rättar mig själv, har läst ut SMT efter att ha laddat till 100% och låtit stå.

Nominal full pack är nu 59.6kWh.
DB061DCE-B2B9-4A86-B75E-1087C404EA48.jpeg
Hämtade förresten min bil från Top Layer.

Bilen fick följande:

Full XPEL stealth PPF, tonade framrutor, blank PPF på alla lyktor fram/bak, instegen runt om och laddlucka. PPF på hela glastaket och skärmen invändigt.

Monterade även 255/50-19 dubbade Nokian för mer komfort och för bättre grepp vintertid iom RWD. Drog 169Wh/km under 38km körning blandad landsväg/motorväg i -2.
49924937-41D3-42F8-AF88-7F85337B0B50.jpeg
vasarely
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jan 2023 23:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av vasarely »

jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Mycket bra sammanfattning. Hämtade också ut min som producerades samma dag (5 dec), i Huddingei veckan. Älskar bilen hittills. Har nästan exakt samma intryck som dig. Stötigare än XC40n jag kom ifrån, men inte så det är störande. Tog dubbdäck. Men tyvärr har det skett en liten skada på interiören troligtvis när de lyft in däcken, som jag anmält. Hoppas på någon sorts kompensation för det. Brist på P-sensorn stör lite, så hoppas de fixar det med vision. Men överlag är jag i ett glädjerus över denna min första elbil. Ingen bil ger lika mycket för pengarna! Barnen älskar den också. Så rolig att köra och ljudsystemet är också fantastiskt. Tänk att jag igår ”tankade” upp bilen hemma för några tior!
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

vasarely skrev: 25 feb 2023 20:39
jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Mycket bra sammanfattning. Hämtade också ut min som producerades samma dag (5 dec), i Huddingei veckan. Älskar bilen hittills. Har nästan exakt samma intryck som dig. Stötigare än XC40n jag kom ifrån, men inte så det är störande. Tog dubbdäck. Men tyvärr har det skett en liten skada på interiören troligtvis när de lyft in däcken, som jag anmält. Hoppas på någon sorts kompensation för det. Brist på P-sensorn stör lite, så hoppas de fixar det med vision. Men överlag är jag i ett glädjerus över denna min första elbil. Ingen bil ger lika mycket för pengarna! Barnen älskar den också. Så rolig att köra och ljudsystemet är också fantastiskt. Tänk att jag igår ”tankade” upp bilen hemma för några tior!
Kompensation? Var glad om de erkänner att det är dem. Teslas mekaniker/servicefolk är klantarslar som inte bryr sig om kundbilar.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
vasarely
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jan 2023 23:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av vasarely »

Nogo skrev: 25 feb 2023 21:52
vasarely skrev: 25 feb 2023 20:39
jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Mycket bra sammanfattning. Hämtade också ut min som producerades samma dag (5 dec), i Huddingei veckan. Älskar bilen hittills. Har nästan exakt samma intryck som dig. Stötigare än XC40n jag kom ifrån, men inte så det är störande. Tog dubbdäck. Men tyvärr har det skett en liten skada på interiören troligtvis när de lyft in däcken, som jag anmält. Hoppas på någon sorts kompensation för det. Brist på P-sensorn stör lite, så hoppas de fixar det med vision. Men överlag är jag i ett glädjerus över denna min första elbil. Ingen bil ger lika mycket för pengarna! Barnen älskar den också. Så rolig att köra och ljudsystemet är också fantastiskt. Tänk att jag igår ”tankade” upp bilen hemma för några tior!
Kompensation? Var glad om de erkänner att det är dem. Teslas mekaniker/servicefolk är klantarslar som inte bryr sig om kundbilar.
Plasten skrapad bredvid baksätet. Inte superkul med en ny bil. Hade gärna fått något för det. Upptäckte bara när jag kom hem då stolarna var nedfällda med sommardäck.
96DABDD7-2768-4573-972E-F42D1B11840D.jpeg
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

Sånt här svar fick jag när jag anmälde det.
Screenshot_2023-02-23-18-41-43-60_c37d74246d9c81aa0bb824b57eaf7062.jpg
IMG20230222181317.jpg
Screenshot_2023-02-23-18-45-58-75_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
vasarely
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jan 2023 23:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av vasarely »

Nogo skrev: 25 feb 2023 23:03
Sånt här svar fick jag när jag anmälde det.
Sunkigt. Man tycker att de skulle kunna göra såna saker på goodwill. Jag plockade ut bilen helt ny och den ska inte vara skrapad! Har inte fått svar än men tänker fortsätta bråka om de vägrar. Annars går bilen som en dröm.
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av ModelYLars »

jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Hej, vad sitter det för strålkastare på bilen? Pratas ju en del om LED Matrix.

Mvh Lars
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7742
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

ModelYLars skrev: 26 feb 2023 09:05
jimhalpert skrev: 24 feb 2023 11:26
Hej!

Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):

Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.

Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!

Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
  • Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
  • Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
  • Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
  • Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
  • Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
  • Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Summa summarum
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.

Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.
Hej, vad sitter det för strålkastare på bilen? Pratas ju en del om LED Matrix.

Mvh Lars
Det har varit sådana strålkastare över ett år, men det finns ännu ingen mjukvara för delvis avbländning
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3986
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 26 feb 2023 09:32

Det har varit sådana strålkastare över ett år, men det finns ännu ingen mjukvara för delvis avbländning
Den strålkastartypen kom på vissa Model 3 redan sent 2020, som tex M3P.

LED Matrix med dynamisk avbländning har varit förbjudet i USA ända fram tills alldeles nyligen, så Amerikabaserade Teslas intresse har väl vart lagom ljummet.

De kunde lösa det så bilen skrev Tesla med framljusen i den Julpresenten 2021 i vart fall, men gimmickar är ju ofta högre prioriterade än riktiga användbara funktioner hos Tesla,

De har ju alldeles nyligen fått vanlig automatisk avbländning att fungera halvbra, som fungerar mycket bra i tyska premiumbilar i > 10 år.

Adaptiv/dynamisk avbländning kommer väl lååångt fram gissar jag.

Just nu fungerar min bil så att den får panik när det dyker upp ett baklyse långt fram, kanske 1-3km framför varvid bilen spökbromsar något otroligt.
Utom när den refan kör 6km/h på motorväg pga att det är ”dålig sikt”. :oops:

Den gör också så att den med jämna mellanrum försöker styra in i mitträcket om det är vinterväglag. Det är exakt likadant som när jag hämtade ut bilen nyåret 2020.

Tesla har antagligen som taktik att först göra allt sämre och sedan återställa det som det var, varvid några ägare blir alldeles lyriska…
(Eftersom de uppenbarligen inte klarar av att få till de stora problemen)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

En liten ladduppdatering efter att ha kört en stund efter 0% i displayen. Bilens BMS säger 8.25kWh buffer under 0%. Körde kanske 15km under 0% och hade då kvar cirka 6.25kWh i buffer. Förvärmde inte innan laddning. Med 20 graders average cell temp vid start fick jag följande laddeffekter och laddtider, MYCKET imponerad ändå. Har ju en Plaid som peakar 262kW och laddar sinnesjukt fort, men denna Yn kostar ju runt 500k inte 1.6m. Temp utomhus -5.

0% 140kW 0min
50% 92kW 20min
60% 87kW 25min
70% 75kW 30min
80% 57kW 36min
90% 41kW 42min
67D30B22-B4C1-4876-B297-D751DA0A6FD9.jpeg
B0AE29AC-48AA-4A5F-809F-B09875304490.jpeg
45DB6FB6-7752-4F0B-AA7E-342FF8B613D0.jpeg
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

Ni som haft era ett tag nu, hur har "längre" resor 50-60mil motorväg varit blev det fler laddstationer än tänkt?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

MY_piraya skrev: 26 feb 2023 22:59
Ni som haft era ett tag nu, hur har "längre" resor 50-60mil motorväg varit blev det fler laddstationer än tänkt?
En eller max 2 laddningar på den sträckan. Beror mycket på hur fort och ryckigt man kör.
Sedan kanske du vill ladda innan du kommer fram, du kanske inte ladda kan/vill vid målet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3986
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev: 25 feb 2023 16:32

Rättar mig själv, har läst ut SMT efter att ha laddat till 100% och låtit stå.

Nominal full pack är nu 59.6kWh.

DB061DCE-B2B9-4A86-B75E-1087C404EA48.jpeg
Du ser att buffern är 8.13 / 59.6 = 13.6% ?

Buffern är dynamisk i LFP-bilarna istället för fast på 4.5% som med NCA/NMC-batterier.

Anledningen är att minska risken för att bli stående pga att BMS räknat kvarvarande SOC fel.
Teslas råd om att ladda fullt minst en gång i veckan, eller att alltid ladda fullt när man laddar syftar till att öka precisionen för BMS.

Stor buffer kommer ge kortare praktisk range, displayad range kommer minska också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 06:59
MY_piraya skrev: 26 feb 2023 22:59
Ni som haft era ett tag nu, hur har "längre" resor 50-60mil motorväg varit blev det fler laddstationer än tänkt?
En eller max 2 laddningar på den sträckan. Beror mycket på hur fort och ryckigt man kör.
Sedan kanske du vill ladda innan du kommer fram, du kanske inte ladda kan/vill vid målet.
Har laddmöjlighet på destinationerna, räknar med 5% SOC när jag kommer fram blir det ett stopp på ABRP, hoppas att det är baserat på verklig data... :D
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

NEO skrev: 26 feb 2023 21:55
En liten ladduppdatering efter att ha kört en stund efter 0% i displayen. Bilens BMS säger 8.25kWh buffer under 0%. Körde kanske 15km under 0% och hade då kvar cirka 6.25kWh i buffer. Förvärmde inte innan laddning. Med 20 graders average cell temp vid start fick jag följande laddeffekter och laddtider, MYCKET imponerad ändå. Har ju en Plaid som peakar 262kW och laddar sinnesjukt fort, men denna Yn kostar ju runt 500k inte 1.6m. Temp utomhus -5.

0% 140kW 0min
50% 92kW 20min
60% 87kW 25min
70% 75kW 30min
80% 57kW 36min
90% 41kW 42min

67D30B22-B4C1-4876-B297-D751DA0A6FD9.jpegB0AE29AC-48AA-4A5F-809F-B09875304490.jpeg45DB6FB6-7752-4F0B-AA7E-342FF8B613D0.jpeg
Jag är också imponerad över hur snabbt den laddar även med hög SoC. Min känsla är att den justerar laddkurvan beroende på hur mycket den kunnat trycka på från början. När jag kom in med halvfullt så låg den på 56kW vid 87%. Riktigt bra!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar