Jag hämtade ut min vita RWD tidigare i veckan och tänkte berätta lite kort om min upplevelse (22 mil körda):
Leverans
Bilen hämtades i Huddinge, Stockholm. Det fanns ett modulhus där jag kunde gå in och prata med anställda på Tesla (gick inte att låsa upp bilen först). Allt gick smidigt. De sa att jag hade ca sju mil eller en några dagar på mig att återkomma med eventuella fel och defekter. Alltså behövde jag inte gå igenom bilen i superdetalj på plats, utan man får en kortare tidsfrist för inspektion, vilket var uppskattat. Bilen hade 33% när jag hämtade ut den. Jag hade beställt vinterdäck och sommardäcken låg fint inpackade i baksätet. Bilen hade lite snö på sig, men det var en kille med någon värmeblås som hjälpte till att få bort kvarvarande snö.
Jag har läst om att upplevelsen av att hämta ut en ny bil, bleknar enormt mycket mot hur det är att hämta ut en Volvo eller Porsche. Så klart, det var ingen skumpa eller liknande, men jag upplevde ändå en härlig nybilskänsla och lyckorus när jag åkte därifrån i min spritt nya Tesla!
Intryck hittills
Jag kommer från en BMW X3 2.0D (2015) och här är några kontraster:
- Teslan är stötig. Det känns när man åker över gupp och andra skavanker i lägre hastigheter. Den som påstår annorlunda får gärna ta sig en tur i parkeringsgaraget på Mall of Scandinavia. Jag har 19" friktionsdäck från Tesla med 41 psi (det står 42 psi i dörren). Min BMW hade dock 17"/18" vinter- och sommardäck, men stor skillnad på fjädring som sagt. Jag tycker däremot inte att det är så farligt i högre hastigheter.
- Kvalitetskänslan är japansk på utsidan och tysk på insidan. Det känns verkligen när man öppnar och stänger dörrar och frunk/trunk. Ingen tung och tysk premiumkänsla där heller. Interiören och det digitala är däremot mer mot tysk premiumnivå. Bra stolar bak och fram, dock en bit kvar till Volvostolar + Inscription.
- Det går fort att ställa om till att allt finns på en enda skärm. Det tog ett tag innan jag fick grepp om fart- och filhållare (ett klick för fart och två för filhållare som ibland säger ifrån). Regnsensorn är inget att hänga i granen men funkar bra att trycka in knappen på vänster spak vid ratten som komplement.
- Bilen är tyst. I motorvägsfart så är det en del buller, men det verkar komma från däcken och under bilen. Kupén är annars tyst och överlag skulle jag nog säga att den är snäppet tystare än BMW:n (dock från 2015).
- Den är tillverkad i Kina 2022-12-05 och saknar därmed USS. Hittills har det inte varit några problem eftersom jag bara parkerat "vanligt". Fickparkering känns dock som en utmaning, men har inte testat än. Backkameran blir smutsig på nolltid och det stör en del när man ska backa.
- Bagageutrymmet är stort! Med vår förra bil fick vi alltid lägga pussel för att komma iväg längre sträckor. På julafton ska det med barnstol, barnvagn, resesäng, julklappar, babyväskor och en massa annat. Det är bara jag och min sambo med vår son på 18 månader, men bilen åker alltid iväg fullpackad. En av anledningarna till att vi valde Model Y är pga lastutrymmet. Övriga elbilar lastar liknande vår gamla BMW men wow vilket utrymme Teslan har. Extra gött med frunk och trunk!
Vet inte vad mer jag ska skriva som inte redan tagits upp, men jag är NÖJD! En grej jag tänker på är hur ROLIGT det är att köra bilen. Även om den är stötig så är det härligt att ge sig iväg. Den är inte alls helt perfekt, men just nu gör det ingenting för det andra väger upp. Jag tänkte många gånger att jag skulle skjuta upp leveransen och invänta HW4 och eventuella uppgraderingar, men det fick bli så här. Kanske att jag går miste om något som släpps senare under våren - men det visar sig! Jag tog ett beslut och det känns väldigt bra för tillfället.
Hojta till om ni vill fråga något så svarar jag gladligen.