...] Kika på en e-208. Det är tekniskt sett exakt samma bil som Mokka-e och e-C4. [...
Får man plats tre i baksätet på en e-208? Som jag minns det så var ett av Korkens kriterier att det skulle få plats tre där...
Tre barn får nog plats i nästan vilket baksäte som helst Men det måste vara 3-sitsigt
Men då kanske den också skulle kunna vara ett alternativ... Gick precis förbi en vanlig 208:a på min lokala ICA MAXI-parkering. Den var tresitsig. Det var förvisso mörkt ute, men den såg ut att ha ställbart nackstöd på mittplatsen. Så om en vanlig 208:a är tresits bak så antar jag att e-208 också är det. Och den här e-208:an finns ju som en Opel-version också. Då heter den Corsa-e. Och den kanske kan vara ännu lite billigare än Peugeot:en...
Räckvidd har jag dock inte kollat, men det är ju enkelt gjort i Björn Nylands kalkylark t.ex...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Så efter 257 inlägg kan vi konkludera att nej, MX30 är inget att ha.
Nja, det vet jag inte om man skall säga. Men det är nog en nischbil för extremt få användare.
Känns som Mazda tagit en av deras vanliga fossilplattformar och sedan inte riktigt fått någon helt lyckad elkonvertering av den.
Osar lite hafsjobb för att de fått panik att försöka få ut någon enda elbil på marknaden. Japanarna (förutom kanske Nissan) har det inte lätt just nu...
Så efter 257 inlägg kan vi konkludera att nej, MX30 är inget att ha.
Nja, det vet jag inte om man skall säga. Men det är nog en nischbil för extremt få användare.
Känns som Mazda tagit en av deras vanliga fossilplattformar och sedan inte riktigt fått någon helt lyckad elkonvertering av den.
Osar lite hafsjobb för att de fått panik att försöka få ut någon enda elbil på marknaden. Japanarna (förutom kanske Nissan) har det inte lätt just nu...
Allt är ju en prisfråga också. Hade jag kunnat ladda på jobbet så hade den varit perfekt för mig. Mycket billigare kan man inte köra en nyare bil.
Tycker Leaf är mer nischbil i så fall. Den är helt omöjlig att använda till något annat än korta sträckor. Finns ont om laddare och om man skulle hitta en så får man rapidgate nästan direkt.
MX-30 har ju i alla fall CCS och batteritemperering.
Behöver man inte sitta i baksätet är e208 och Mokka coola småbilar med poppiga färgval. Skenet bedrar dock eftersom det är en slö 100kW motor i dem. Jag tittade på bägge men valde den lite större, men fortfarande trånga, e2008.
Behöver man inte sitta i baksätet är e208 och Mokka coola småbilar med poppiga färgval. Skenet bedrar dock eftersom det är en slö 100kW motor i dem. Jag tittade på bägge men valde den lite större, men fortfarande trånga, e2008.
Finns även e-C4. Den är snålast av alla.
Känns lite läskigt att köpa nu dock. Ny räntehöjning och ännu en aviserad. Känns som man skulle vilja låta marknaden stabilisera sig.
Dels har folk inte längre råd att låna lika mycket men sen har vi ju också aspekten att lagerhållning blir dyr för handlarna. Prutmånen på en hyllvärmare är nog avsevärt större än tidigare.
Behöver man inte sitta i baksätet är e208 och Mokka coola småbilar med poppiga färgval. Skenet bedrar dock eftersom det är en slö 100kW motor i dem. Jag tittade på bägge men valde den lite större, men fortfarande trånga, e2008.
Finns även e-C4. Den är snålast av alla.
Känns lite läskigt att köpa nu dock. Ny räntehöjning och ännu en aviserad. Känns som man skulle vilja låta marknaden stabilisera sig.
Dels har folk inte längre råd att låna lika mycket men sen har vi ju också aspekten att lagerhållning blir dyr för handlarna. Prutmånen på en hyllvärmare är nog avsevärt större än tidigare.
Jag ska casha bilen så räntan påverkar inte mig
Vänta 1-2 år så kommer beg.priserna ha dalat kraftigt. Det kommer vara bättre köpläge då.
Behöver man inte sitta i baksätet är e208 och Mokka coola småbilar med poppiga färgval. Skenet bedrar dock eftersom det är en slö 100kW motor i dem. Jag tittade på bägge men valde den lite större, men fortfarande trånga, e2008.
Finns även e-C4. Den är snålast av alla.
Känns lite läskigt att köpa nu dock. Ny räntehöjning och ännu en aviserad. Känns som man skulle vilja låta marknaden stabilisera sig.
Dels har folk inte längre råd att låna lika mycket men sen har vi ju också aspekten att lagerhållning blir dyr för handlarna. Prutmånen på en hyllvärmare är nog avsevärt större än tidigare.
Jag ska casha bilen så räntan påverkar inte mig
Vänta 1-2 år så kommer beg.priserna ha dalat kraftigt. Det kommer vara bättre köpläge då.
Svårt att lösa dagens transportbehov med en bil man köper om 18 månader....
Behöver man inte sitta i baksätet är e208 och Mokka coola småbilar med poppiga färgval. Skenet bedrar dock eftersom det är en slö 100kW motor i dem. Jag tittade på bägge men valde den lite större, men fortfarande trånga, e2008.
Finns även e-C4. Den är snålast av alla.
Känns lite läskigt att köpa nu dock. Ny räntehöjning och ännu en aviserad. Känns som man skulle vilja låta marknaden stabilisera sig.
Dels har folk inte längre råd att låna lika mycket men sen har vi ju också aspekten att lagerhållning blir dyr för handlarna. Prutmånen på en hyllvärmare är nog avsevärt större än tidigare.
Jag ska casha bilen så räntan påverkar inte mig
Vänta 1-2 år så kommer beg.priserna ha dalat kraftigt. Det kommer vara bättre köpläge då.
Svårt att lösa dagens transportbehov med en bil man köper om 18 månader....
Absolut. Behöver (eller vill man ha) bilen just nu, så skall man givetvis köpa nu.
Var mer bara att Korken verkade rätt priskänslig gällande inköpspriset, och verkade även som hen inte hade så bråttom att skaffa en ny bil.
Men jag kan självklart ha tolkat det hela fel (bara för Korken att mer än gärna rätta mig då).
Vänta 1-2 år så kommer beg.priserna ha dalat kraftigt. Det kommer vara bättre köpläge då.
Men det beror väl på när efterfrågan vänder. Sverige verkar ju vara sämst i klassen nationalekonomiskt i Europa, men i resten av Europa verkar det ju inte vara fullt lika illa... Och om elbilarna blir för billiga här så börjar de väl exporteras ut ur landet... Jag är inte lika övertygad om att det kommer ta 1-2 år innan beg.priserna på elbilar vänder... Fast det här är bara en gissning från min sida.
Vänta 1-2 år så kommer beg.priserna ha dalat kraftigt. Det kommer vara bättre köpläge då.
Men det beror väl på när efterfrågan vänder. Sverige verkar ju vara sämst i klassen nationalekonomiskt i Europa, men i resten av Europa verkar det ju inte vara fullt lika illa... Och om elbilarna blir för billiga här så börjar de väl exporteras ut ur landet... Jag är inte lika övertygad om att det kommer ta 1-2 år innan beg.priserna på elbilar vänder... Fast det här är bara en gissning från min sida.
Kan ju gå snabbare. Skrev faktiskt först (innan jag uppdaterade posten) 0,5-1 år innan jag ändrade mig.
Som du säger; mycket svårt att veta exakt hur prisutvecklingen kommer se ut, och när vi exakt når botten. Men gissar någonstans om runt ett år ungefär.
Behöver man inte sitta i baksätet är e208 och Mokka coola småbilar med poppiga färgval. Skenet bedrar dock eftersom det är en slö 100kW motor i dem. Jag tittade på bägge men valde den lite större, men fortfarande trånga, e2008.
Finns även e-C4. Den är snålast av alla.
Känns lite läskigt att köpa nu dock. Ny räntehöjning och ännu en aviserad. Känns som man skulle vilja låta marknaden stabilisera sig.
Dels har folk inte längre råd att låna lika mycket men sen har vi ju också aspekten att lagerhållning blir dyr för handlarna. Prutmånen på en hyllvärmare är nog avsevärt större än tidigare.
Jag ska casha bilen så räntan påverkar inte mig
Vänta 1-2 år så kommer beg.priserna ha dalat kraftigt. Det kommer vara bättre köpläge då.
Svårt att lösa dagens transportbehov med en bil man köper om 18 månader....
Absolut. Behöver (eller vill man ha) bilen just nu, så skall man givetvis köpa nu.
Var mer bara att Korken verkade rätt priskänslig gällande inköpspriset, och verkade även som hen inte hade så bråttom att skaffa en ny bil.
Men jag kan självklart ha tolkat det hela fel (bara för Korken att mer än gärna rätta mig då).
Är väl mest att jag ogillar att lägga för mycket pengar på en bil som piskas 4000 mil per år bland stenskott och salt på E4.
MG ZS EV sjunker som en sten i pris. 255k billigast på blocket och den har bara gått 3500 mil.
Frågan är väl om man vågar. Känns ju som en leksak jämfört med en MX-30 t.ex.
MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
MG ZS EV sjunker som en sten i pris. 255k billigast på blocket och den har bara gått 3500 mil.
Frågan är väl om man vågar. Känns ju som en leksak jämfört med en MX-30 t.ex.
Sambon har en MG ZS ev av första generationen, den som lanserades med leasing kostnad på ca 2000kr i månaden.
Den är absolut en billigare typ av bil, men kika på en som är facelift så får du både 3fas laddning och app. Tror även de har större batteri.
Men precis som swedishadvocate skriver så är det en kinesisk bil så där får du har egen åsikt.
MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Om någon frågar mig så har ju en Ioniq Electric en helt klart oändligt vackrare 'personlighet' jämfört med en MG – oavsett vad man tycker om Hyundaiens design...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
MG ZS EV sjunker som en sten i pris. 255k billigast på blocket och den har bara gått 3500 mil.
Frågan är väl om man vågar. Känns ju som en leksak jämfört med en MX-30 t.ex.
MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Men en begagnad är en lite annan sak tycker jag. Då ger man dem inga nya kunder.
I och för sig... Men jag skulle fortfarande inte kunna köpa en beg. MG. Skulle inte kunna ha en MG oavsett. Dessutom behöver man väl säkert lämna in den på någon slags regelbunden service ifall man ska köra mycket med den. Då blir det väl också pengar till MG...