Det är väl stört tapp första året, läst upp till 5% sedan 1% per år. Dock skulle du kunna kalibrera om batterierna på något sett som tidigare diskuterats här på forumet, med det kan du nog få tillbaka lite range.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Ja man ska passa sig för att jämföra range och batteridegradering. Range är en beräkning som kan variera lite och som kan ändras i softwareuppdateringsar.
Min range har gått ner från 359 till runt 346 vid 90% efter ca 11 månader och 4000 mil. Sedan har jag full-laddat batteriet vid ett antal tillfällen och laddar nu ca 370 vid 90%. Laddning till 100% (99%) gick upp från 396 till 408 senast, tendens ökande. Det kanske inte är så dumt att ladda fullt lite då och då?
Min range har gått ner från 359 till runt 346 vid 90% efter ca 11 månader och 4000 mil. Sedan har jag full-laddat batteriet vid ett antal tillfällen och laddar nu ca 370 vid 90%. Laddning till 100% (99%) gick upp från 396 till 408 senast, tendens ökande. Det kanske inte är så dumt att ladda fullt lite då och då?
Intressant, har själv kört 4000 mil på 10 månader och min typical har gått upp från 357 till 370.
Har kört 90% daglig laddning under vintern och 80% under sommaren. Laddat hundra procent kanske fem gånger, senaste gången var i höstas någon gång.
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Jag har tappat ca 20 km på 2.5 år, 4500 mil. Men det mesta skedde i en software uppgradering. Det har varit konstant i snart 1.5 år nu. Så länge jag ladder fullt ibland. Får 383 km nu som mest på 100 % med range mode på, brukar vara ca 5 km mindre utan range mode.
Jag har nog tappat några procent uppskattar att jag tappat 2-3%, men ser lite mer ut på range då. Är dock energy som är det intressanta. Och det tappar ju ett par procent i starten för att sen ligga rätt konstant. Och det stämmer väldigt bra på min bil.
Jag ladder ofta fullt och kör även under 0 km rätt ofta. I bägge dessa områden är det viktigast att bilen inte står. Under 0km ska det laddas direkt innan bilen kallnar, och på 100% vill man ju inte ha bilen länge. Är tid på 100% som är degraderande. Men som sagt, litegrann kan den väl stå och balansera någon gång. Men detta verkar jämna ut sig rätt fort tycker jag. Är ju också uppmätt på elbilforum.no att cellerna fulladdas till 4.2V och det är alltså ingen buffer alls i den änden. Är också värme i kombination med hög SOC som är mest degraderande. Så ha bilen ståendes med hög SOC är värre på sommaren.
Vill man ha koll på sitt batteri ska man göra några 100-0% tester ibland. Och se hur mycket energy som går åt. Gärna samma sträcka med samma förbrukning, minimera regen och gasa inte för mycket (olika aktiv körning vid olika tester kommer ge olika mkt energy tillgängligt).
90D, 5 månader, 1000 mil, 398 km vid 90%, laddar alltid till 90%.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
70D 1500 mil aug 15.
Laddar jag 100% får jag 356 km, vilket jag också kommer, t.om. något mer nu när vägarna är torra, farthållare på hastighetsgränserna +5.
När det var som värst i vintras ( modd) kom jag betydligt kortare sträcka.
Med våren kommer inte bara blommorna utan också räckvidden tillbaka
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
90D, 5 månader, 1000 mil, 398 km vid 90%, laddar alltid till 90%.
90d snart 3 mån. 1200 mil. 401 km vid 90 % typical och 441 km vid 100 %. Tappat 3 km från köp vid 100 % laddning. Laddar också alltid 90 men hittills fem ggr 100. Tömmer nästan till noll ibland ca också fem ggr. Inte bara bromsar och förare behöver motioneras.