Tjäna in batterilager på 3-5 år

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av mickeisol »

Hej!

hittade modbus manualen här från efter 2021 i år, så den bör ju vara hyfsat up to date.

https://diysolarforum.com/threads/modbu ... ter.46197/
Plöjde igenom manualerna igår när jag hade tid över
Lite knepigt ändå att få den att sälja från batterierna behövs tydligen ställa in klockslag i invertern för att trigga igång sälj.
Sen förstår jag inte själv riktigt hur ställa batterierna.
Såg här modbus manualen olika förinställningar
0x0000
ZTE Paineng Delangeng Lithium PYLON SOLAX Universal CAN Protocol
0x0001
0x0002
0x0003 keith
0X0004 Tuopai protocol
0X0005 Pylon 485 protocol
0X0006 Jellis 485 protocol
0X0007 Sunwoda 485 protocol
0X0008 Xinruineng 485 protocol
0X0009 Tianbangda 485 protocol
0X000A Shenggao electric can protocol
Tianbangda RS485modbus protocol KOK protocol

Men det verkar vara en ganska komplett inverter, finns ju upp till 50kw hybrid med 4mpp ocj 8 ingångar som mest
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

mickeisol skrev:
Hej!

hittade modbus manualen här från efter 2021 i år, så den bör ju vara hyfsat up to date.

https://diysolarforum.com/threads/modbu ... ter.46197/
Plöjde igenom manualerna igår när jag hade tid över
Lite knepigt ändå att få den att sälja från batterierna behövs tydligen ställa in klockslag i invertern för att trigga igång sälj.
Sen förstår jag inte själv riktigt hur ställa batterierna.
Såg här modbus manualen olika förinställningar
0x0000
ZTE Paineng Delangeng Lithium PYLON SOLAX Universal CAN Protocol
0x0001
0x0002
0x0003 keith
0X0004 Tuopai protocol
0X0005 Pylon 485 protocol
0X0006 Jellis 485 protocol
0X0007 Sunwoda 485 protocol
0X0008 Xinruineng 485 protocol
0X0009 Tianbangda 485 protocol
0X000A Shenggao electric can protocol
Tianbangda RS485modbus protocol KOK protocol

Men det verkar vara en ganska komplett inverter, finns ju upp till 50kw hybrid med 4mpp ocj 8 ingångar som mest
För att sälja har jag tolkat det som att use_timer måste vara true, och selling_first ska vara true.
use_timer aktiverar själva schemat med klockslag, och selling_first att den prioriterar att sälja.

Jag styr själv use_timer = true när jag ska använda batteriet och har alla klockslag över dygnet som att den ska använda batteriet, sen sätter jag use_timer = false och grid_charge till "Enabled" när jag ska ladda.
Och grid_charge = "Disabled" och use_timer = false när jag ska använda nätet som vanligt.

Så I framtiden när jag kan sälja, så tänker jag att man sätter use_timer = true, och sedan aktiverar selling_first just den tidpunkten man vill sälja, sen avaktivera selling_first när den ska sluta sälja.

Kommunikationen med batterierna använder inte jag mot invertern, jag tycker det funkar sådär. Utan styr via volt istället för % till exempel, ladda till 55.3V osv. Funderar på att koppla in mig rakt in i batteriet istället för via invertern, då min BMS har RS485.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av mickeisol »

Jaha,
Det hade inte jag fattat att man kan använda valet av volt och procent på det viset, det innebär ju att man kan ställa CC och CV värdet på lfp batteriet ej leverantörsberoende.
Då behöver ju inte invertern veta modbusregister på batteriet för procent etc, utan bara jobba med volten

det innebär ju att node-red kan läsa ifrån både batteriet och invertern på olika modbus adresser
Då blir det ju inte så svårt att göra en sjysst display i node-red /HA och eller grafana för att precentera procent etc i webbsida eller telefon.

Jag vet att man kan ställa i displayen på invertern, finns det i wifi kopplingen på invertern möjlighet att ändra setting via web eller med hjälp av någon app eller så?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

mickeisol skrev:
Jaha,
Det hade inte jag fattat att man kan använda valet av volt och procent på det viset, det innebär ju att man kan ställa CC och CV värdet på lfp batteriet ej leverantörsberoende.
Då behöver ju inte invertern veta modbusregister på batteriet för procent etc, utan bara jobba med volten

det innebär ju att node-red kan läsa ifrån både batteriet och invertern på olika modbus adresser
Då blir det ju inte så svårt att göra en sjysst display i node-red /HA och eller grafana för att precentera procent etc i webbsida eller telefon.

Jag vet att man kan ställa i displayen på invertern, finns det i wifi kopplingen på invertern möjlighet att ändra setting via web eller med hjälp av någon app eller så?
Jag testade bara medföljande wifi-modul som hastigast, men såg ingen möjlighet i appen att ändra inställningar, den heter DEYE cloud.

Det var som ovan du nämner jag tänkt göra senare, att koppla in invertern och batterierna separat in till nodered.
BMSn sköter ju ändå om batterierna, i invertern har jag bara sagt ladda till 55.2 v, och urladda till 50v typ. Alltså innan BMSns säkerhetsnivåer slår in.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av mickeisol »

termosen skrev:
mickeisol skrev:
Jaha,
Det hade inte jag fattat att man kan använda valet av volt och procent på det viset, det innebär ju att man kan ställa CC och CV värdet på lfp batteriet ej leverantörsberoende.
Då behöver ju inte invertern veta modbusregister på batteriet för procent etc, utan bara jobba med volten

det innebär ju att node-red kan läsa ifrån både batteriet och invertern på olika modbus adresser
Då blir det ju inte så svårt att göra en sjysst display i node-red /HA och eller grafana för att precentera procent etc i webbsida eller telefon.

Jag vet att man kan ställa i displayen på invertern, finns det i wifi kopplingen på invertern möjlighet att ändra setting via web eller med hjälp av någon app eller så?
Jag testade bara medföljande wifi-modul som hastigast, men såg ingen möjlighet i appen att ändra inställningar, den heter DEYE cloud.

Det var som ovan du nämner jag tänkt göra senare, att koppla in invertern och batterierna separat in till nodered.
BMSn sköter ju ändå om batterierna, i invertern har jag bara sagt ladda till 55.2 v, och urladda till 50v typ. Alltså innan BMSns säkerhetsnivåer slår in.
ja, jag har fastnat för SUN-30K-SG01HP3-EU-BM3, den kan ju hantera batterier mellan 160-800V (luktar lite begagnat elbilsbatteri minsann).

Kör ju redan node-red och kör effektstyrning på elpatron, elbilsladdning (tesla wallconnector med extern kontaktor och smartplug styrd med spotpris) samt effektstyrning på inverter. kamstrup elmätare med hanport (där jag läser av effekt ut och in samt energiförbrukning per timme).
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

mickeisol skrev:
termosen skrev:
mickeisol skrev:
Jaha,
Det hade inte jag fattat att man kan använda valet av volt och procent på det viset, det innebär ju att man kan ställa CC och CV värdet på lfp batteriet ej leverantörsberoende.
Då behöver ju inte invertern veta modbusregister på batteriet för procent etc, utan bara jobba med volten

det innebär ju att node-red kan läsa ifrån både batteriet och invertern på olika modbus adresser
Då blir det ju inte så svårt att göra en sjysst display i node-red /HA och eller grafana för att precentera procent etc i webbsida eller telefon.

Jag vet att man kan ställa i displayen på invertern, finns det i wifi kopplingen på invertern möjlighet att ändra setting via web eller med hjälp av någon app eller så?
Jag testade bara medföljande wifi-modul som hastigast, men såg ingen möjlighet i appen att ändra inställningar, den heter DEYE cloud.

Det var som ovan du nämner jag tänkt göra senare, att koppla in invertern och batterierna separat in till nodered.
BMSn sköter ju ändå om batterierna, i invertern har jag bara sagt ladda till 55.2 v, och urladda till 50v typ. Alltså innan BMSns säkerhetsnivåer slår in.
ja, jag har fastnat för SUN-30K-SG01HP3-EU-BM3, den kan ju hantera batterier mellan 160-800V (luktar lite begagnat elbilsbatteri minsann).

Kör ju redan node-red och kör effektstyrning på elpatron, elbilsladdning (tesla wallconnector med extern kontaktor och smartplug styrd med spotpris) samt effektstyrning på inverter. kamstrup elmätare med hanport (där jag läser av effekt ut och in samt energiförbrukning per timme).
Ja, sett de där, de är nya. Fanns inte när jag beställde för 3 månader sedan, men jag letade också 48v på batterisidan, då det är vanligt om man bygger själv.
Generellt verkar det ju vara trevliga invertrar, med många möjligheter. UPS, solceller, batterier, extern källa (dieselaggregat, vind etc.), sen är mjukvaran sådär, men det är ju ok när man kan styra via nodered.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av jonasl »

Skulle den alltså kunna fungera med ett begagnat leaf-batteri? De går ju att komma över relativt billigt!

(Fast ska jag ha det inne i bostaden får det gärna vara en riktigt stabil kemi som LiFePo3..)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av mickeisol »

hur har det gått med Deye invertern?

Funkar det som tänkt?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

mickeisol skrev: 01 mar 2023 14:21
hur har det gått med Deye invertern?

Funkar det som tänkt?
Japp, inga konstigheter.
Kör den i stort varje dag, laddar vid billigaste tiden, och laddar ur över de dyra timmarna.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av mickeisol »

termosen skrev: 01 mar 2023 15:32
mickeisol skrev: 01 mar 2023 14:21
hur har det gått med Deye invertern?

Funkar det som tänkt?
Japp, inga konstigheter.
Kör den i stort varje dag, laddar vid billigaste tiden, och laddar ur över de dyra timmarna.
Måste fråga:
Den där invertern har ju stöd för 3 fas elverk, vet du ifall man kan använda ett enfas elverk för att ladda batterierna?

Vart var det du köpte invertern?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

mickeisol skrev: 13 mar 2023 10:02
termosen skrev: 01 mar 2023 15:32
mickeisol skrev: 01 mar 2023 14:21
hur har det gått med Deye invertern?

Funkar det som tänkt?
Japp, inga konstigheter.
Kör den i stort varje dag, laddar vid billigaste tiden, och laddar ur över de dyra timmarna.
Måste fråga:
Den där invertern har ju stöd för 3 fas elverk, vet du ifall man kan använda ett enfas elverk för att ladda batterierna?

Vart var det du köpte invertern?
Jag vet inte om den klarar enfas elverk, inte läst på om det.
Jag köpte den via en fransos, https://www.sunxcell.net/produit/ondule ... 12-kw-tri/
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har jag testat en vecka med nedanstående inställningar.

Har effektavgift dagtid på 112:- per kW.

Tror jag kan ta bort toppa upp batterilagret inför nästa dag, då det inte förbrukar så mycket att kapa effekttoppar dagtid.

Så här kan en mulen dag se ut hos mig:
.
10 Mars med batteri.PNG
Körschema:
.
Schema_10_Mars.PNG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Bjelke »

Regelbunden effekt på dagen = bergvärmen? Är det en sån av typen ”av-på” ?
Det borde ju gå att platta till kurvan ännu mer isf om man hade en varvtalsreglerad sort :)
Men å andra sidan kanske nästa steg nedåt i avgift inte går att nå ändå så… det ser ju
ändå ut som att du fått till det riktigt bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bjelke skrev: 17 mar 2023 06:54
Regelbunden effekt på dagen = bergvärmen? Är det en sån av typen ”av-på” ?
Det borde ju gå att platta till kurvan ännu mer isf om man hade en varvtalsreglerad sort :)
Men å andra sidan kanske nästa steg nedåt i avgift inte går att nå ändå så… det ser ju
ändå ut som att du fått till det riktigt bra :)
Ja det är bergvärmen. Har en IVT HQ som är varvtalsreglerad. Lågtempererad radiatorkrets med dubbelradiga värmeelement och en extra utjämningstank på 150 liter i radiatorkretsen.

Så där är det fullt optimerat, tydligen arbetar bergvärmen på detta vis. Blir det kallare ute kör den likadant, fast med högre effekt.

Men jag kan nog platta till kurvan mer med hjälp av batterilagret. Ska prova att sätta effektgränsen vid 1,5 kW.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Bjelke »

När jag tänker efter så kör nog alla med varvtalsreglering så där ändå, dom får
nog för dålig verkningsgrad om dom skulle köra på väldigt låga varv kontinuerligt…
När det blir riktigt kallt så tror jag min kör i princip kontinuerligt däremot, men varierar
något i frekvens.
Systemet kör väl med en viss hysteres på temperaturen också, vilket även det kan förklara
dom där av och på-mojängerna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

Så här kan en vanlig dag se ut för mig, laddar på natten, kör på batteriet mellan 06-22.
Räknar ut automatiskt billigaste och dyraste timmarna via powersaver och nodered, som sen styr laddning / urladdning. Stämmer oftast, men justerar ibland efter behov.
Skärmbild 2023-03-17 163001.png
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Off Grid Byggaren »

termosen skrev: 17 mar 2023 16:33
Så här kan en vanlig dag se ut för mig, laddar på natten, kör på batteriet mellan 06-22.
Räknar ut automatiskt billigaste och dyraste timmarna via powersaver och nodered, som sen styr laddning / urladdning. Stämmer oftast, men justerar ibland efter behov.
Det ser ju ut som att du endast flyttar energi under dygnet?

Ingen solelproduktion alls?

Men det kanske blir lönsamt ändå?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

Off Grid Byggaren skrev: 17 mar 2023 19:50
termosen skrev: 17 mar 2023 16:33
Så här kan en vanlig dag se ut för mig, laddar på natten, kör på batteriet mellan 06-22.
Räknar ut automatiskt billigaste och dyraste timmarna via powersaver och nodered, som sen styr laddning / urladdning. Stämmer oftast, men justerar ibland efter behov.
Det ser ju ut som att du endast flyttar energi under dygnet?

Ingen solelproduktion alls?

Men det kanske blir lönsamt ändå?
Det är sant. Har inga solpaneler alls, enbart batteri.
Om lönsamt får vi se över tid, svårt att förutspå elpriset kommande 10 åren. Men tagit hem cirka 6% av investeringen på 4 månader.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Teslaspolen »

termosen skrev: 18 mar 2023 10:27
Off Grid Byggaren skrev: 17 mar 2023 19:50
termosen skrev: 17 mar 2023 16:33
Så här kan en vanlig dag se ut för mig, laddar på natten, kör på batteriet mellan 06-22.
Räknar ut automatiskt billigaste och dyraste timmarna via powersaver och nodered, som sen styr laddning / urladdning. Stämmer oftast, men justerar ibland efter behov.
Det ser ju ut som att du endast flyttar energi under dygnet?

Ingen solelproduktion alls?

Men det kanske blir lönsamt ändå?
Det är sant. Har inga solpaneler alls, enbart batteri.
Om lönsamt får vi se över tid, svårt att förutspå elpriset kommande 10 åren. Men tagit hem cirka 6% av investeringen på 4 månader.
Det är väl ett visst lugn kan jag tänka mig också, om elpriserna sticker iväg som i höstas på dagarna så har man försäkrat sig emot det, så att säga.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av NiklasTesla »

termosen skrev: 18 mar 2023 10:27
Off Grid Byggaren skrev: 17 mar 2023 19:50
termosen skrev: 17 mar 2023 16:33
Så här kan en vanlig dag se ut för mig, laddar på natten, kör på batteriet mellan 06-22.
Räknar ut automatiskt billigaste och dyraste timmarna via powersaver och nodered, som sen styr laddning / urladdning. Stämmer oftast, men justerar ibland efter behov.
Det ser ju ut som att du endast flyttar energi under dygnet?

Ingen solelproduktion alls?

Men det kanske blir lönsamt ändå?
Det är sant. Har inga solpaneler alls, enbart batteri.
Om lönsamt får vi se över tid, svårt att förutspå elpriset kommande 10 åren. Men tagit hem cirka 6% av investeringen på 4 månader.
Inflationen är ju på ca 10% på årsbasis så om det fortsätter så räkna med ca dubbelt så höga elpriser om 10år jämfört med idag (om inte värre).

MVH
Solbatteri
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 apr 2023 09:35

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Solbatteri »

Riktigt intressant diskussion.
Står själv i begrepp att köpa in solpaneler och batterilagring
Har inte optimal solinstrålning, men tänker att jag köper paneler och batterier ihop för att kunna få grönt bidrag.
Har tänkt mig antingen 12 eller 24 paneler (Tak åt öst och väst), samt 30 kWh batteri.

Paneler
Trina solar vertex (Vertes S eller vertex S+)
Växelriktare
Victron energy multiplus II
Batteri
Pylontech US3000C

Vill gärna använda node red för att kolla av timpris och automatisera inköp/försäljning från batterier för att minimera elkostnad.
Har börjat kolla på GX för Victron också, men är bara i början på projektet.
Såg att Termosen och Off-grid Byggaren har ställt in tid för laddning av batterier, men jag skulle vilja blanda in kolla när det är billigast över dagen, eftersom ibland så är det billigt mitt på dagen.

Har en Nibe S1255 som jag har ställt in med Nibes tjänst, där pumpen kör mest när elpriset är billigast.
Har också sett kritik i tråden mot Victron för att de är dyra.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

Solbatteri skrev: 27 apr 2023 10:10
Riktigt intressant diskussion.
Står själv i begrepp att köpa in solpaneler och batterilagring
Har inte optimal solinstrålning, men tänker att jag köper paneler och batterier ihop för att kunna få grönt bidrag.
Har tänkt mig antingen 12 eller 24 paneler (Tak åt öst och väst), samt 30 kWh batteri.

Paneler
Trina solar vertex (Vertes S eller vertex S+)
Växelriktare
Victron energy multiplus II
Batteri
Pylontech US3000C

Vill gärna använda node red för att kolla av timpris och automatisera inköp/försäljning från batterier för att minimera elkostnad.
Har börjat kolla på GX för Victron också, men är bara i början på projektet.
Såg att Termosen och Off-grid Byggaren har ställt in tid för laddning av batterier, men jag skulle vilja blanda in kolla när det är billigast över dagen, eftersom ibland så är det billigt mitt på dagen.

Har en Nibe S1255 som jag har ställt in med Nibes tjänst, där pumpen kör mest när elpriset är billigast.
Har också sett kritik i tråden mot Victron för att de är dyra.

Jag kör node-red och tillägget som heter powersaver, har två flöden, ett som kollar när billigast på natten, och ett annat när det är billigast på dan. Sen tar jag ett manuellt beslut om vilken logik som ska gälla. Funkar ok, hade velat haft det helautomatiserat, men lite svårt när man måste ta hänsyn till tillgängligt batteri, om nästa dag ser ut att bli billigare på kvällen osv. Inte helt lätt.

Powersaver räknar fram de billigaste säg 6 timmarna, de styr laddningen, samtidigt får jag ju då ut de dyraste 18 timmarna, så de styr när jag ska använda batteriet, alltså inverterat.
Model Y LR
Model S 100D -18
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av termosen »

Har en del parameterstyrning i home assistant sen, och grafar ut planen.
IMG_2644.jpeg
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Förutsättningarna ändras ju dag från dag, så det är inte helt enkelt att optimera batterilagret.

Någon automatiskt styrning med timpriser kunde förstås vara intressant.

Annars får du ha någon stratergi som funkat skapligt.

Det jag har sett under april är att spotpris är högre på förmiddagarna och sjunker efter 12 rätt ofta.

Så jag har nu ställt in att sälja allt som går på förmiddagarna och börja ladda batterilagret efter 12:00 istället.

Eftersom jag även använder batteriet för att kapa effekttoppar dagtid under vardagar kan jag inte tömma det helt.
.
image.png
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2291
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjäna in batterilager på 3-5 år

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Solbatteri skrev: 27 apr 2023 10:10
Riktigt intressant diskussion.
Står själv i begrepp att köpa in solpaneler och batterilagring
Har inte optimal solinstrålning, men tänker att jag köper paneler och batterier ihop för att kunna få grönt bidrag.
Har tänkt mig antingen 12 eller 24 paneler (Tak åt öst och väst), samt 30 kWh batteri.

Paneler
Trina solar vertex (Vertes S eller vertex S+)
Växelriktare
Victron energy multiplus II
Batteri
Pylontech US3000C

Vill gärna använda node red för att kolla av timpris och automatisera inköp/försäljning från batterier för att minimera elkostnad.
Har börjat kolla på GX för Victron också, men är bara i början på projektet.
Såg att Termosen och Off-grid Byggaren har ställt in tid för laddning av batterier, men jag skulle vilja blanda in kolla när det är billigast över dagen, eftersom ibland så är det billigt mitt på dagen.

Har en Nibe S1255 som jag har ställt in med Nibes tjänst, där pumpen kör mest när elpriset är billigast.
Har också sett kritik i tråden mot Victron för att de är dyra.
Växelriktaren du nämner är väl endast för 1-fas 230 volt?

Den är även förbered för landström, är väl ofta installerad på
lyxyachter?

Victron gör bra prylar, men 3-fas växelriktare är oftast att föredra om du är ansluten till elnätet.

Så här ser min anläggning ut, Ferroamp 14 kW växelriktare och Pylontech 14,2 kWh batterilager med systemspänning 450 volt.

Tre slingor med var sin SSO, totalt 15 kWp installerad solcellseffekt. ( Ferroamp har MPTP solsträngsoptimerare som lösa enheter, de flesta andra tillverkare bygger in dem i växelriktarna)
.
20230421_213807.jpg
Skriv svar