One-pedal driving
Moderator: Redaktion
Re: One-pedal driving
Lugn nu, människor är olika. Trafikmagasinet hade ett inslag om enpedalskörning på 80/90-talet, men då hade pedalen två funktioner: Trampar man ner bromsade den, lutade man pedalen gasade den. På så sätt var den överlägsen i säkerhet eftersom reaktionstiden vid panikbromsnibg kortades och man inte kan göra fel i en paniksituation.
Re: One-pedal driving
Jag har hela tiden hört att Tesla användare är känsliga för kritik. Men detta var en ny nivå av faktaresistens. Det säger sig själv att det är säkrare att använda två pedaler. Du verkar dock sansad. TrevligtHenrikC skrev: ↑01 mar 2023 19:41Lugn nu, människor är olika. Trafikmagasinet hade ett inslag om enpedalskörning på 80/90-talet, men då hade pedalen två funktioner: Trampar man ner bromsade den, lutade man pedalen gasade den. På så sätt var den överlägsen i säkerhet eftersom reaktionstiden vid panikbromsnibg kortades och man inte kan göra fel i en paniksituation.
Re: One-pedal driving
Vi är fyra i familjen som kör vår e-Golf och alla föredrar D-läge med frirullning och blended-braking och inte något av de tre B-lägena som finns. Mycket skönare att släppa pedalerna helt och frirulla. Några av oss har kört Tesla och gillade det inte. Att inte ha möjlighet att välja frirullning och blended braking på en ny bil ser jag som en stor nackdel.
Re: One-pedal driving
Fast här är det ju du som om och om igen visat att du är helt resistent mot fakta. Din egen inkompetens och brist på erfarenhet tar du som argument för att din åsikt är mer värd än det tjugotal andra som faktiskt har erfarenhet och kunskap om det du mest gissar kring.Piggelin skrev: ↑01 mar 2023 19:44Jag har hela tiden hört att Tesla användare är känsliga för kritik. Men detta var en ny nivå av faktaresistens. Det säger sig själv att det är säkrare att använda två pedaler. Du verkar dock sansad. TrevligtHenrikC skrev: ↑01 mar 2023 19:41Lugn nu, människor är olika. Trafikmagasinet hade ett inslag om enpedalskörning på 80/90-talet, men då hade pedalen två funktioner: Trampar man ner bromsade den, lutade man pedalen gasade den. På så sätt var den överlägsen i säkerhet eftersom reaktionstiden vid panikbromsnibg kortades och man inte kan göra fel i en paniksituation.
Jag har ägt elva elbilar vid det här laget. Fem av dem har varit icke-Teslor. En av de största nackdelarna med "icke-Teslorna" (bortsett från Polestar) är att de har så klen regenerering. Något som gör dem mindre effektiva, mindre bekväma och mindre säkra. Jag är inte ensam i tråden om att ha gott om erfarenhet av många olika elbilar. Du får komma tillbaka om fem år eller så när du också skaffat motsvarande erfarenhet så kanske diskussionen blir lite mer givande.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: One-pedal driving
Varför skulle hög regenerering vara bekvämt och säkert? Kan inte du med din självutnämnda superkompetens förklara det?Legato skrev: ↑02 mar 2023 08:12Fast här är det ju du som om och om igen visat att du är helt resistent mot fakta. Din egen inkompetens och brist på erfarenhet tar du som argument för att din åsikt är mer värd än det tjugotal andra som faktiskt har erfarenhet och kunskap om det du mest gissar kring.
Jag har ägt elva elbilar vid det här laget. Fem av dem har varit icke-Teslor. En av de största nackdelarna med "icke-Teslorna" (bortsett från Polestar) är att de har så klen regenerering. Något som gör dem mindre effektiva, mindre bekväma och mindre säkra. Jag är inte ensam i tråden om att ha gott om erfarenhet av många olika elbilar. Du får komma tillbaka om fem år eller så när du också skaffat motsvarande erfarenhet så kanske diskussionen blir lite mer givande.
Sedan verkar du inte förstå vad jag skrivit överhuvudtaget, vilket är märkligt när du är så kompetent.
Jag har aldrig någonsin sagt att regen är dåligt eller att den ska vara svag, det jag har sagt är att det bästa för elbilar rent räckviddsmässigt, kör/komfortmässigt och säkerhetsmässigt är att bilen frirullar när du lyfter på gasen och sedan sköter man regenereringen med bromsen. Det säger sig självt att det är vansinne att dela upp bromsförmågan på två pedaler, undra hur många som smällt sina teslor för att de trodde att det räckte att lyfta på foten för att stanna i tid och därför var för sena på den riktiga bromsen.
Här har du fakta på att det jag säger är korrekt...
"More than 200 incidents involving Teslas unexpectedly accelerating and crashing were the fault of drivers confusing their brake and accelerator pedals, not a defect with the electric vehicles, the federal car safety agency said Friday."
https://www.washingtonpost.com/transpor ... la-brakes/
Re: One-pedal driving
Skulle nog med rätt bra självförtroende säga i närheten av 0. Säger ju sig självt att om man delar upp bromen på två pedaler där den börjar bromsa redan när du släpper gasen stannar tidigare än en bil som har det helt separerat. Tror situationen du beskriver att "de trodde att det räckte att lyfta på foten för att stanna i tid" bara finns i ditt huvud och inte i verkligheten.Piggelin skrev: ↑02 mar 2023 08:53Varför skulle hög regenerering vara bekvämt och säkert? Kan inte du med din självutnämnda superkompetens förklara det?Legato skrev: ↑02 mar 2023 08:12Fast här är det ju du som om och om igen visat att du är helt resistent mot fakta. Din egen inkompetens och brist på erfarenhet tar du som argument för att din åsikt är mer värd än det tjugotal andra som faktiskt har erfarenhet och kunskap om det du mest gissar kring.
Jag har ägt elva elbilar vid det här laget. Fem av dem har varit icke-Teslor. En av de största nackdelarna med "icke-Teslorna" (bortsett från Polestar) är att de har så klen regenerering. Något som gör dem mindre effektiva, mindre bekväma och mindre säkra. Jag är inte ensam i tråden om att ha gott om erfarenhet av många olika elbilar. Du får komma tillbaka om fem år eller så när du också skaffat motsvarande erfarenhet så kanske diskussionen blir lite mer givande.
Sedan verkar du inte förstå vad jag skrivit överhuvudtaget, vilket är märkligt när du är så kompetent.
Jag har aldrig någonsin sagt att regen är dåligt eller att den ska vara svag, det jag har sagt är att det bästa för elbilar rent räckviddsmässigt, kör/komfortmässigt och säkerhetsmässigt är att bilen frirullar när du lyfter på gasen och sedan sköter man regenereringen med bromsen. Det säger sig självt att det är vansinne att dela upp bromsförmågan på två pedaler, undra hur många som smällt sina teslor för att de trodde att det räckte att lyfta på foten för att stanna i tid och därför var för sena på den riktiga bromsen.
Här har du fakta på att det jag säger är korrekt...
"More than 200 incidents involving Teslas unexpectedly accelerating and crashing were the fault of drivers confusing their brake and accelerator pedals, not a defect with the electric vehicles, the federal car safety agency said Friday."
https://www.washingtonpost.com/transpor ... la-brakes/
edit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_un ... celeration
Händer 16000 såna olyckor per år btw som du länkade till. Inte en "elbils/opd grej" utan bara SBS
Jag tackar nu för ditt deltagande i detta forum men tack vare den nyfunna (för mig) funktionen med ignore så hamnar du på den. Jag hoppas innerligt att du är ett troll och att det är jag som gjort bort mig som ens försökt argumentera med dig, och är det inte så, jag då kan jag inte annat än att beklaga och önska dig lycka till
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 4 gång.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: One-pedal driving
Han har hamnat på min ignore-lista. Det verkar som flera andra också valt den lösningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: One-pedal driving
Varför skulle jag trolla? är det din generella inställning till saker, att om man inte håller med dig utan fysikens lagar så trollar man?
Det är ineffektivare och bevisligen farligt där folk blandar ihop pedaler och smäller.
Re: One-pedal driving
"Självutnämnd superkompetens" är det du själv som sysslar med. Skillnaden är bara att du inte har någon erfarenhet att backa upp den med.Piggelin skrev: ↑02 mar 2023 08:53Varför skulle hög regenerering vara bekvämt och säkert? Kan inte du med din självutnämnda superkompetens förklara det?Legato skrev: ↑02 mar 2023 08:12Fast här är det ju du som om och om igen visat att du är helt resistent mot fakta. Din egen inkompetens och brist på erfarenhet tar du som argument för att din åsikt är mer värd än det tjugotal andra som faktiskt har erfarenhet och kunskap om det du mest gissar kring.
Jag har ägt elva elbilar vid det här laget. Fem av dem har varit icke-Teslor. En av de största nackdelarna med "icke-Teslorna" (bortsett från Polestar) är att de har så klen regenerering. Något som gör dem mindre effektiva, mindre bekväma och mindre säkra. Jag är inte ensam i tråden om att ha gott om erfarenhet av många olika elbilar. Du får komma tillbaka om fem år eller så när du också skaffat motsvarande erfarenhet så kanske diskussionen blir lite mer givande.
Sedan verkar du inte förstå vad jag skrivit överhuvudtaget, vilket är märkligt när du är så kompetent.
Jag har aldrig någonsin sagt att regen är dåligt eller att den ska vara svag, det jag har sagt är att det bästa för elbilar rent räckviddsmässigt, kör/komfortmässigt och säkerhetsmässigt är att bilen frirullar när du lyfter på gasen och sedan sköter man regenereringen med bromsen. Det säger sig självt att det är vansinne att dela upp bromsförmågan på två pedaler, undra hur många som smällt sina teslor för att de trodde att det räckte att lyfta på foten för att stanna i tid och därför var för sena på den riktiga bromsen.
Här har du fakta på att det jag säger är korrekt...
"More than 200 incidents involving Teslas unexpectedly accelerating and crashing were the fault of drivers confusing their brake and accelerator pedals, not a defect with the electric vehicles, the federal car safety agency said Friday."
https://www.washingtonpost.com/transpor ... la-brakes/
Du skriver ofta att saker "säger sig självt" när det du framför helt saknar logik.
Att det finns fler, som likt dig, saknar kunskap och erfarenhet och därför gör basala misstag är inte något "fakta på att det du säger är korrekt".
Gällande bekvämt:
Läs tråden. En överväldigande majoritet tycker det är skönare att kunna framföra bilen med en pedal istället för två.
Gällande såkert:
Det är säkrare att ha bromskraft från både regenerering och mekaniska bromsar. Med OPD kommer du alltid applicera bromskraft snabbare än utan OPD i en nödsituation.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: One-pedal driving
Jag tycker faktiskt det är väldigt underhållande Jag tror inte han trollar, jag tror han genuint är så här insnöad och då blir det extra kul att driva med.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: One-pedal driving
Ändå lite intressanta fynd från green ang opd och säkerheten. Verkar inte som ALLA är lika duktiga på att hålla isär pedalerna ändå när det är dags att bromsa eller panikbromsa?
Själv tycker jag att det bästa naturligtvis är tillverkare som låter användaren själv välja opd eller blended braking. Särskilt bra för de som kör elbil/fossilbil om vart annat.
Själv tycker jag att det bästa naturligtvis är tillverkare som låter användaren själv välja opd eller blended braking. Särskilt bra för de som kör elbil/fossilbil om vart annat.
Re: One-pedal driving
Jag hänvisar till fysikens lagar, där är frirullning med regen på bromspedalen bättre än OPD.Legato skrev: ↑02 mar 2023 09:21"Självutnämnd superkompetens" är det du själv som sysslar med. Skillnaden är bara att du inte har någon erfarenhet att backa upp den med.
Du skriver ofta att saker "säger sig självt" när det du framför helt saknar logik.
Att det finns fler, som likt dig, saknar kunskap och erfarenhet och därför gör basala misstag är inte något "fakta på att det du säger är korrekt".
Gällande bekvämt:
Läs tråden. En överväldigande majoritet tycker det är skönare att kunna framföra bilen med en pedal istället för två.
Gällande såkert:
Det är säkrare att ha bromskraft från både regenerering och mekaniska bromsar. Med OPD kommer du alltid applicera bromskraft snabbare än utan OPD i en nödsituation.
Jag har kört och åkt i elbilar sedan de kom i stort sett, OPD har alltid varit dåligt.
En överväldigande majoritet verkar inte ha kört en korrekt uppsatt elbil som frirullar.
Det är som sagt helt omöjligt att en OPD bil kan vara bekvämare än en bil som frirullar, den kan som bäst med perfekt timing bli lika bra. Men dendär pefekta timingen kommer givetvis inte infinna sig i alla scenarion. Har åkt i dröser med Teslataxis och det är sååå ryckigt, trots att de nog har mer körtid med Tesla och OPD än alla här.
Säkerheten är också sämre för det är dokumenterat att de först släpper gasen helt och sedan inväntar för att se om det räcker innan de trycker på den pedal de inte använt på månader kanske, och tappar då viktiga sekunder. Eller så trycker de gasen i botten i panik för det är ju numera deras broms...
Re: One-pedal driving
haha hoppas du är ironisk. Personen cruisar ju på, när det blir gult trycker personen plattan i mattan, och sen när mötande bilen svänger så släpper personen gasen helt och bilen börjar bromsa, och knappt en halv sekund senare pressar personen bromsen i matten. Ungefär tiden det tar att flytta fotenLarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 09:28Ändå lite intressanta fynd från green ang opd och säkerheten. Verkar inte som ALLA är lika duktiga på att hålla isär pedalerna ändå när det är dags att bromsa eller panikbromsa?
Själv tycker jag att det bästa naturligtvis är tillverkare som låter användaren själv välja opd eller blended braking. Särskilt bra för de som kör elbil/fossilbil om vart annat.
Det är ju personen som försöker hinna vid gult
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: One-pedal driving
Exakt detta, de måste reagera snabbt och blandar ihop instinkten med att trycka hårt på bromsen och att de vant sig med att bromsa med gaspedalen. Jag är förvånad att det ens är lagligt med OPD pga säkerhetsriskerna.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 09:28Ändå lite intressanta fynd från green ang opd och säkerheten. Verkar inte som ALLA är lika duktiga på att hålla isär pedalerna ändå när det är dags att bromsa eller panikbromsa?
Själv tycker jag att det bästa naturligtvis är tillverkare som låter användaren själv välja opd eller blended braking. Särskilt bra för de som kör elbil/fossilbil om vart annat.
Re: One-pedal driving
Det är som sagt vanligare och vanligare med dessa krockar och Teslor.ErikHallq skrev: ↑02 mar 2023 09:59haha hoppas du är ironisk. Personen cruisar ju på, när det blir gult trycker personen plattan i mattan, och sen när mötande bilen svänger så släpper personen gasen helt och bilen börjar bromsa, och knappt en halv sekund senare pressar personen bromsen i matten. Ungefär tiden det tar att flytta foten
Det är ju personen som försöker hinna vid gult
"More than 200 incidents involving Teslas unexpectedly accelerating and crashing were the fault of drivers confusing their brake and accelerator pedals, not a defect with the electric vehicles, the federal car safety agency said Friday."
Re: One-pedal driving
Återigen, jag har full förståelse för att du identifierar dig med dessa människors totala inkompetens som förare. Det måste vara jättejobbigt att köra bil när man har sådana problem med motoriken. Det har dock givetvis ingen som helst relevans för diskussionen utan motsvarande data på hur många olyckor som undvikits mha OPD.Piggelin skrev: ↑02 mar 2023 10:01Det är som sagt vanligare och vanligare med dessa krockar och Teslor.ErikHallq skrev: ↑02 mar 2023 09:59haha hoppas du är ironisk. Personen cruisar ju på, när det blir gult trycker personen plattan i mattan, och sen när mötande bilen svänger så släpper personen gasen helt och bilen börjar bromsa, och knappt en halv sekund senare pressar personen bromsen i matten. Ungefär tiden det tar att flytta foten
Det är ju personen som försöker hinna vid gult
"More than 200 incidents involving Teslas unexpectedly accelerating and crashing were the fault of drivers confusing their brake and accelerator pedals, not a defect with the electric vehicles, the federal car safety agency said Friday."
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: One-pedal driving
Nä jag bara länkade bara till green som kanske är den mest trovärdiga källan i Tesla världen. Läste du ens twitter tråden? Även wk57 är ju inblandad med hjälp att tolka data.ErikHallq skrev: ↑02 mar 2023 09:59
haha hoppas du är ironisk. Personen cruisar ju på, när det blir gult trycker personen plattan i mattan, och sen när mötande bilen svänger så släpper personen gasen helt och bilen börjar bromsa, och knappt en halv sekund senare pressar personen bromsen i matten. Ungefär tiden det tar att flytta foten
Det är ju personen som försöker hinna vid gult
Min egen åsikt är att det finns jäkligt många idioter som uppenbarligen inte kan behärska opd tillsammans med Teslans omedelbara acceleration i vissa situationer.
Re: One-pedal driving
Osäker på vad du menar med wk57. Sen är många i tråden där överens om att det är precis som jag säger. Men det där har ju ingenting med bilen eller opd att göra. Personen gasar på för att hinna köra när det är gult. (vilket syns i videon tydligt med sensor datan).Sen när mötande bilen svänger så släpper han gasen och börjar bromsa men olyckan är redan ett faktumLarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 11:20Nä jag bara länkade bara till green som kanske är den mest trovärdiga källan i Tesla världen. Läste du ens twitter tråden? Även wk57 är ju inblandad med hjälp att tolka data.ErikHallq skrev: ↑02 mar 2023 09:59
haha hoppas du är ironisk. Personen cruisar ju på, när det blir gult trycker personen plattan i mattan, och sen när mötande bilen svänger så släpper personen gasen helt och bilen börjar bromsa, och knappt en halv sekund senare pressar personen bromsen i matten. Ungefär tiden det tar att flytta foten
Det är ju personen som försöker hinna vid gult
Min egen åsikt är att det finns jäkligt många idioter som uppenbarligen inte kan behärska opd tillsammans med Teslans omedelbara acceleration i vissa situationer.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: One-pedal driving
Du får helt enkelt skaffa en performance, då kan du ställa in 0% regen om du nu vill ha det. Personligen känns det helt fel när man är van vid OPD. Även Chill-mode finns ju om man har problem med för responsiv pedal. Efter att ha läst tråden lite så verkar du inte ha någon egen erfarenhet från just Tesla men inväntar en beställning? Återkom gärna efter det och berätta om du fortfarande har problem eller om du sedan har samma uppfattning som oss andra som faktiskt kör Tesla. Om du verkligen vill ha frirull och Tesla så kika på tidigare årgångar, min M3-19 hade den inställningen, de har tagit bort den inställningen på senare modeller, finns säkert något gott skäl till det. Jag använde den nästan aldrig, men om det är viktigt för dig så kan ju det vara ett alternativ kanske?Piggelin skrev: ↑02 mar 2023 09:57Jag hänvisar till fysikens lagar, där är frirullning med regen på bromspedalen bättre än OPD.Legato skrev: ↑02 mar 2023 09:21"Självutnämnd superkompetens" är det du själv som sysslar med. Skillnaden är bara att du inte har någon erfarenhet att backa upp den med.
Du skriver ofta att saker "säger sig självt" när det du framför helt saknar logik.
Att det finns fler, som likt dig, saknar kunskap och erfarenhet och därför gör basala misstag är inte något "fakta på att det du säger är korrekt".
Gällande bekvämt:
Läs tråden. En överväldigande majoritet tycker det är skönare att kunna framföra bilen med en pedal istället för två.
Gällande såkert:
Det är säkrare att ha bromskraft från både regenerering och mekaniska bromsar. Med OPD kommer du alltid applicera bromskraft snabbare än utan OPD i en nödsituation.
Jag har kört och åkt i elbilar sedan de kom i stort sett, OPD har alltid varit dåligt.
En överväldigande majoritet verkar inte ha kört en korrekt uppsatt elbil som frirullar.
Det är som sagt helt omöjligt att en OPD bil kan vara bekvämare än en bil som frirullar, den kan som bäst med perfekt timing bli lika bra. Men dendär pefekta timingen kommer givetvis inte infinna sig i alla scenarion. Har åkt i dröser med Teslataxis och det är sååå ryckigt, trots att de nog har mer körtid med Tesla och OPD än alla här.
Säkerheten är också sämre för det är dokumenterat att de först släpper gasen helt och sedan inväntar för att se om det räcker innan de trycker på den pedal de inte använt på månader kanske, och tappar då viktiga sekunder. Eller så trycker de gasen i botten i panik för det är ju numera deras broms...
Re: One-pedal driving
Då är vi åtminstone 2 som har tolkat opd så.Jerker skrev: ↑01 mar 2023 18:40OK, jag tolkade OPD som att den också stannar helt när man släpper gasen. Alltså att man aldrig ska behöva använda broms utom i akuta situationer. Du kan ju ha regen med eller utan creep.Maw skrev:OPD med creep mode är väl OPD?Jerker skrev: ↑01 mar 2023 17:15Oj! Vågar man skriva nåt i den här tråden? Snacka om uppskruvat debattklimat!
Jag (kör Tesla och) använder inte OPD-inställningen men har regen och creep mode. Älskar regen i vanlig körning både på landsväg och stadskörning och det medger att man kör med en pedal i de flesta fall. Men jag vill ha kvar creep eftersom jag gillar det har användning av det. Om det kommer en lång utförsbacke händer det att jag lägger i N och frirullar en stund.
Jag är 60 plus.
27,8 kWp solceller
Re: One-pedal driving
Äger ingen Tesla nej, men kört och åkt i massor. OPD har alltid stört mig.sTorM3 skrev: ↑02 mar 2023 11:54Du får helt enkelt skaffa en performance, då kan du ställa in 0% regen om du nu vill ha det. Personligen känns det helt fel när man är van vid OPD. Även Chill-mode finns ju om man har problem med för responsiv pedal. Efter att ha läst tråden lite så verkar du inte ha någon egen erfarenhet från just Tesla men inväntar en beställning? Återkom gärna efter det och berätta om du fortfarande har problem eller om du sedan har samma uppfattning som oss andra som faktiskt kör Tesla. Om du verkligen vill ha frirull och Tesla så kika på tidigare årgångar, min M3-19 hade den inställningen, de har tagit bort den inställningen på senare modeller, finns säkert något gott skäl till det. Jag använde den nästan aldrig, men om det är viktigt för dig så kan ju det vara ett alternativ kanske?
Skälet till att Tesla inte har Blended braking är nog pga kostnaden, det är ett modernare bromssystem för elbilar och kostar därmed mer.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: One-pedal driving
Betraktar man resultaten från OPD omröstningen så kan man dra två slutsatser, som bör påverka framtida diskussioner:
De som tycker att OPD är dåligt bör inse att majoriteten av de svarande, 4 av 5 tycker att OPD är överlägset bäst. Då borde man vara tillräckligt självkritisk att fråga sig vad är det som gör att så många tycker annorlunda än mig? OPD är kanske inte så illa och dålig för alla som för mig.
De som tycker att OPD är bra bör inse att den kanske inte passar alla. En femtedel av de svarande föredrar faktiskt traditionell gas och broms framför OPD. Då borde man kanske inte börja med personangrepp på dem som vågar tycka annorlunda utan inse att allt passar inte alla här i världen.
Jag ser tendenser från båda lägren att dra alla över en kam.
Personligen är jag helt klart OPD förespråkare, jag tycker det är det bästa som har hänt sedan skivat bröd. Jag trivs jättemycket med det. Men jag förstår att det finns folk som inte gillar det utan föredrar det traditionella sättet. De behöver inte vara "handikappade" för det utan har bara en annan körstil än mig.
Däremot så anser jag också att de som inte gillar OPD bör inse att bara för att det inte passar dem kan det finnas folk som faktiskt har andra åsikter och kan gilla och rentav föredra OPD körsättet.
Att försöka övertyga varandra med påståenden som att "alla kör ryckigt med OPD" när 80% tycker att så är inte fallet, eller "det måste vara fel på din fot eller motorik" när 20% faktiskt inte gillar körsättet leder ingen vart.
Jag hoppas vi kan avsluta denna diskussion med att inse att vi alla är olika och föredrar olika saker. Detta gäller båda lägren. Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.
De som tycker att OPD är dåligt bör inse att majoriteten av de svarande, 4 av 5 tycker att OPD är överlägset bäst. Då borde man vara tillräckligt självkritisk att fråga sig vad är det som gör att så många tycker annorlunda än mig? OPD är kanske inte så illa och dålig för alla som för mig.
De som tycker att OPD är bra bör inse att den kanske inte passar alla. En femtedel av de svarande föredrar faktiskt traditionell gas och broms framför OPD. Då borde man kanske inte börja med personangrepp på dem som vågar tycka annorlunda utan inse att allt passar inte alla här i världen.
Jag ser tendenser från båda lägren att dra alla över en kam.
Personligen är jag helt klart OPD förespråkare, jag tycker det är det bästa som har hänt sedan skivat bröd. Jag trivs jättemycket med det. Men jag förstår att det finns folk som inte gillar det utan föredrar det traditionella sättet. De behöver inte vara "handikappade" för det utan har bara en annan körstil än mig.
Däremot så anser jag också att de som inte gillar OPD bör inse att bara för att det inte passar dem kan det finnas folk som faktiskt har andra åsikter och kan gilla och rentav föredra OPD körsättet.
Att försöka övertyga varandra med påståenden som att "alla kör ryckigt med OPD" när 80% tycker att så är inte fallet, eller "det måste vara fel på din fot eller motorik" när 20% faktiskt inte gillar körsättet leder ingen vart.
Jag hoppas vi kan avsluta denna diskussion med att inse att vi alla är olika och föredrar olika saker. Detta gäller båda lägren. Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.
Re: One-pedal driving
När jag ändrar till frirullning på min Tesla Model Y 2022 så har jag samma regen som på de andra alternativen. Frugans förarprofil så går det att ändra men när jag försöker ändra på min så känner jag ingen skillnad. Vet ni vad problemet är?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: One-pedal driving
"Problemet" är att Model Y inte har frirullning, förutom vid promenadfart.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.