Obekvämt nackstöd för lång person
Moderator: Redaktion
Obekvämt nackstöd för lång person
Jag har provkört en Model Y, men blev inte kompis med nackstödet på stolen. Jag är 190cm lång och får toppen av nackstödet in i bakhuvudet. Säljaren tyckte jag skulle luta stolen mer bakåt, men det hjälper bara lite.
Är det någon som har en vettig lösning så att det blir bekvämt? Hjälper någon tredjeparts-grej att hänga på?
Är det någon som har en vettig lösning så att det blir bekvämt? Hjälper någon tredjeparts-grej att hänga på?
Re: Obekvämt nackstöd för lång person
Svårt att få bra skulle jag tro och det skulle inte jag vilja chansa på. Pröva några andra elbilar också.pdsson skrev: ↑01 mar 2023 16:46Jag har provkört en Model Y, men blev inte kompis med nackstödet på stolen. Jag är 190cm lång och får toppen av nackstödet in i bakhuvudet. Säljaren tyckte jag skulle luta stolen mer bakåt, men det hjälper bara lite.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag är 191 cm och får det inte i bakhuvudet. Har du väldigt lång överkropp och korta ben?pdsson skrev: ↑01 mar 2023 16:46Jag har provkört en Model Y, men blev inte kompis med nackstödet på stolen. Jag är 190cm lång och får toppen av nackstödet in i bakhuvudet. Säljaren tyckte jag skulle luta stolen mer bakåt, men det hjälper bara lite.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Förstår hur du menar, jag har också lång överkropp (och körde också Touran förut!) och försöker jag hålla huvudet mot nackstödet så hamnar huvudet liksom på en topp. Men i realiteten är det sällan jag sitter med huvudet mot nackstödet så det fungerar bra (för mig) ändå.
Satt på totalen sämre i Touranen tror jag, men på många sätt var det en grym bil.
Satt på totalen sämre i Touranen tror jag, men på många sätt var det en grym bil.
Model Y LR AWD 2022
Tack, precis det jag menar. Det kanske inte är något problem i realiteten då.jonasl skrev: ↑01 mar 2023 19:07Förstår hur du menar, jag har också lång överkropp (och körde också Touran förut!) och försöker jag hålla huvudet mot nackstödet så hamnar huvudet liksom på en topp. Men i realiteten är det sällan jag sitter med huvudet mot nackstödet så det fungerar bra (för mig) ändå.
Är 190 och trodde jag hade lång överkropp men mitt huvud landar skönt på kudden.
Har en MYP om det finns olika ryggstödslängder. Faktum är att ryggstödet känns som att går längre upp än mina axlar.
Har en MYP om det finns olika ryggstödslängder. Faktum är att ryggstödet känns som att går längre upp än mina axlar.
- jonasl
- Teslaägare
Huvudet landar mitt på nackstödet (tror jag?) men det är inte platt utan bulligt i formen så det är rätt liten del av huvudet som har kontakt. Andra nackstöd är ofta formade konvexa istället för konkava.
Model Y LR AWD 2022
Är också 190 men kan inte minnas att jag i någon bil haft något stöd för nacke/huvud.
Brukar köra "gangsta lean" typ, rejält bakåtlutad stol, så då skulle det ju krävas ett stöd som kan skjutas fram väldigt mkt.
Brukar köra "gangsta lean" typ, rejält bakåtlutad stol, så då skulle det ju krävas ett stöd som kan skjutas fram väldigt mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jäklar vad alla är långa här, själv är jag 191 cm och har inte några sådana problem i MYP'en.
Alltid ansett mig ha förhållandevis lång överkropp, ni vet när man har den där orangutang-looken på armarna
Klarar mig alltid på 34" i byxlängd och alltid tänkt att 36" är väl för de med längre ben, hur är det för er andra orangtuanger?
32"?
Alltid ansett mig ha förhållandevis lång överkropp, ni vet när man har den där orangutang-looken på armarna

Klarar mig alltid på 34" i byxlängd och alltid tänkt att 36" är väl för de med längre ben, hur är det för er andra orangtuanger?
32"?
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det hjälper inte om man är "för lång", däremot hjälper den mig som "bara" är 193 cm med bruten rygg som gör mig permanent framåtlutad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
195 cm (kan ha krympt lite med åren iofs) och 34"Arctic Drifter skrev: ↑02 mar 2023 08:11Klarar mig alltid på 34" i byxlängd och alltid tänkt att 36" är väl för de med längre ben, hur är det för er andra orangtuanger?
32"?

Model Y LR AWD 2022
Är 190cm. Har långa armar (som orangutang), men normal överkropp och underkroppslängd (tror jag?). Har 34" byxlängd.Arctic Drifter skrev: ↑02 mar 2023 08:11Jäklar vad alla är långa här, själv är jag 191 cm och har inte några sådana problem i MYP'en.
32"?
Jag är mest förvirrad över varför korta personer tror de är långa. 190cm är väl inte att anse som att man är lång som man i Sverige?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
Jag gick från 193 till 188 efter att ha brutit ryggen och jag känner mig kort i förhållande till kompisar och svåger som är minst 194.
Min bror är f.ö. 175....
Enligt SCB så var snittet i Sverige 180cm (och 84 kg). Mätperiod 2016-2017.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Inte, var tycker du gränsen går då?
Jag tillhör gruppen som anser att 190 är att anse som långt för en man i Sverige.
Här är en tabell över percentilerna, källa SCB: Hur kort är du agehall?
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Tråkigt med bruten rygg! Du får flytta till Norrland så blir du längre, måste vara mycket lappblod här för tycker generellt att alla är väldigt korta här.
Kollade idag och ryggstödet går upp i nacken på mig. Ni måste vara typ 210 om ni har kudden i bakhuvudet eller så har ni en annan stol.
- mikebike
- Teslaägare
Jag är från Norrland, så när jag flyttade söderut minskade medellängden i Norrland.Arctic Drifter skrev: ↑02 mar 2023 12:35Tråkigt med bruten rygg! Du får flytta till Norrland så blir du längre, måste vara mycket lappblod här för tycker generellt att alla är väldigt korta här.

Min läkare sa att jag nog är lika lång som förut, fast inte lika hög.

Jag är bara 197cm men jag tycker de flesta jag umgås med är minst lika långa. Uppenbarligen är det min uppfattning som är snedkalibrerad.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX