Investor Day 2023 - vad är nytt?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Trabant

Re: Investor Day 2023 - vad är nytt?

Inlägg av Trabant »

Heh, med de fötterna så kan man ställa till en hel del med lite kulor....
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Plågsamt lite om FSD… Inga mål, ingen roadmap… Mjukvaran till roboten (förutom hårdkodade program) är väl klar/användbar om 20 år…
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare

Inlägg av Nermin »

Ser ut att vara äkta .. inkl kabeln som uppvisar samma sorts stelhet vid lyft. Tittar man noggrant så ser man att kabeln sjunker lite efter att den kopplats bort. Men intressant att så många tro att att det är CGI :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Investor Day 2023 - vad är ny

Inlägg av spacecoin »

Nermin skrev: 02 mar 2023 10:23
Ser ut att vara äkta .. inkl kabeln som uppvisar samma sorts stelhet vid lyft. Tittar man noggrant så ser man att kabeln sjunker lite efter att den kopplats bort. Men intressant att så många tro att att det är CGI :D
Jag tror det är CGI. Det är för få klipp. Egentligen spelar det ingen roll om det är hårdkodat med 1000 tagningar eller CGI. Humanoida robotar med vettig mjukvara och prestanda till volymproduktpris händer knappast inom 20 år. Google har hållit på med mjukvara till robotar i 10 år och leder med hästlängder. Boston Dynamics med hårdvaran i 20 år så Teslabot imponerar inte på mig, ens i CGI.

Så här ser en robot för massproduktion ut:
https://everydayrobots.com/
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 02 mar 2023 10:34
Jag tror det är CGI. Det är för få klipp. Egentligen spelar det ingen roll om det är hårdkodat med 1000 tagningar eller CGI. Humanoida robotar med vettig mjukvara och prestanda till volymproduktpris händer knappast inom 20 år. Google har hållit på med mjukvara till robotar i 10 år och leder med hästlängder. Boston Dynamics med hårdvaran i 20 år så Teslabot imponerar inte på mig, ens i CGI.

Så här ser en robot för massproduktion ut:
https://everydayrobots.com/
Ibland undrar man varför du ens följer Tesla :lol: du är så negativ och trött mot allt som sägs/görs så det är skrattretande
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11741XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP V/SV Beställd 2022-06-29 RN11748XXXX FSD Levererad 2022-12-30
MYP QS Beställd 2024-11-14 RN12316XXXX FSD Levererad ----TBD----
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

spacecoin skrev: 02 mar 2023 09:37
Plågsamt lite om FSD… Inga mål, ingen roadmap… Mjukvaran till roboten (förutom hårdkodade program) är väl klar/användbar om 20 år…
Du behöver inte någon roadmap för något som strax är klart!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 02 mar 2023 10:43
Ibland undrar man varför du ens följer Tesla :lol: du är så negativ och trött mot allt som sägs/görs så det är skrattretande
Jag tycker Tesla är ett otroligt företag minus tramset om självkörning på IKEA-hw, robotar och ”unlimited demand”. Det är synd att det ska pumpas så mycket och att eko-kammaren är relativt okritisk.

Du är ny här, så om 2-3 år kanske du förstå bättre var jag kommer ifrån. Fråga de 100-tals personer som blivit lovade Roadsters när de kommer… De i EU som väntat på FSD i sex år osv.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Ännu mer intressant att du tycker den ser äkta ut när du inte ens presenterar några argument varför. Så inte särskilt övertygande, eller hur. :lol:

Att kabeln rör sig liknande i verkligheten (vilket jag för övrigt inte håller med om) är inte särskilt svårt att simulera. Det tyder ju bara på att du inte vet vad du snackar om.

Tittar man på reflektionerna (särskilt 1:48:48 nere till höger på bordet och 1:48:53 bakom roboten) så ändras dom väldigt hastigt och är väldigt platta. Det ser ut som screen space reflections vilket också skulle kunna förklara varför alla reflektioner är så suddiga.

Tyget skakar trots att robotens arm rör sig stabilt och rörelsen påminner om typ Nvidia APEX. Typiskt för en "vilande" klädbit som sätts "igång".

Sen det helt uppenbara. Man hör ett kamera-blixt-klick på slutet men robotarna är helt ljudlösa.

Jag tycker det ser ut som Unreal Engine 5, precis som Tesla själva använder sedan tidigare för andra områden.

Med det sagt tror jag inte Tesla heller påstår att videon är på riktigt utan endast en demonstration precis som tidiga FSD-videos var.
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare

Inlägg av Nermin »

Jag presenterade argument och kan du tänka dig utan personangrepp. Dina egna iakttagelser saknar helt bevis i form av någon källa, bygger på jämförelse mot annat som du tycker hör till .. APEX, Unreal Engine etc.
Vi kan väl avvakta mer professionell bedömning utanför detta forum .. Annars föreslår jag att du jobbar lite med din ton.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

5AFA9B02-510A-4F0F-B363-C123C7D2EBA2.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag kan bara åter konstatera att dom satsar på fel saker (enligt mig). Fixa enkla saker så som L3 på motorväg och en mindre billigare bil istället för att leka med storslagna planer.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Remuz skrev: 02 mar 2023 13:05
Jag kan bara åter konstatera att dom satsar på fel saker (enligt mig). Fixa enkla saker så som L3 på motorväg och en mindre billigare bil istället för att leka med storslagna planer.
Hur ska man lyckas bli världens högst värderade företag och leda omställningen till förnyelsebar energi utan att ha storslagna planer?

Det är tur att du inte är anställd hos Tesla :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev: 28 feb 2023 22:01
Pasjostrom skrev: 28 feb 2023 19:21
Vad tror ni, ska man sälja sina aktier innan eventet startar eller behålla dem?

Vid flera tidigare event har ju aktiekursen gått ner efter eventet och sedan sakta återhämtat sig/gått upp över tid, vilket tyder på att högt ställda förväntningar inte införlivats. Kan det blir samma sak denna gång mån tro?

:)
Håller med Jjkalla, spelar ingen roll vad Elon kommer säga och visa folk kommer ändå bli besvikna. Snackas om nya bilar kommer kursen dyka för att folk blir rädda att försäljningen av befintliga bilar kommer minska. Visas ingen ny bil upp kommer kursen dyka av besvikelse för det. Snackar Elon om solpaneler kommer folk bli besvikna för det. Ärligt har jag svårt att se ett scenario där det Elon säger inte missförstås utan folk blir glada och kastar sig över aktien.

Kalla mig luttrad :|
TSLA stängde på $202 igår innan eventet.

Nu nere på $189 i förhandeln.

Luttrad :|
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Nu upplevde åtminstone jag att väldigt mycket av eventet gick ut just på att förklara hur man fick produktionen att bli just billigare. Nu var man väl inte övertydlig med storleken på nästa bil men det verkade väl också som att den skulle vara just mindre?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Franz skrev: 02 mar 2023 13:57
Nu upplevde åtminstone jag att väldigt mycket av eventet gick ut just på att förklara hur man fick produktionen att bli just billigare. Nu var man väl inte övertydlig med storleken på nästa bil men det verkade väl också som att den skulle vara just mindre?
Vi är överens om att det var hyfsat tydligt att den var mindre och faktiskt också billigare, men jag tycker man är extremt vag i NÄR den kommer. Att prouktionen blir billigare och förklara hur det går till är bra, men inte 3h bra.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar