Gps-sändare i Tesla Y
Moderator: Redaktion
-
Gps-sändare i Tesla Y
Har en gps-sändare i min nuvarande Volvo V60 som ska flyttas till min Model Y. Vet nån vart man sätter i gps kontakten?. På Volvon sitter uttaget på vänster förarsida nere mot fötterna.
/Fredrik
/Fredrik
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Gps-sändare i Tesla Y
Vad är det för sändare och vad är det för kontakt?
Om det är OBD-kontakt så måste du tyvärr skaffa en adapter och bryta dig in mittkosolen för att koppla in din pryl.
/fth
Om det är OBD-kontakt så måste du tyvärr skaffa en adapter och bryta dig in mittkosolen för att koppla in din pryl.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Med "uttag" menar du OBD uttaget? Tesla Model Y har ingen sådan, du behöver köpa en adapter.
Fast du är väl medveten om att Tesla har inbyggd GPS tracking, det är bara att öppna appen så ser du på kartan var bilen är.
Fast du är väl medveten om att Tesla har inbyggd GPS tracking, det är bara att öppna appen så ser du på kartan var bilen är.
Det kan man på en Volvo v60 också men bilens position är bara synlig när den parkerats. Inte vid användning. Dock kan Volvo oncall se var bilen vid stöldanmälan.TiborBlomhall skrev: ↑02 mar 2023 16:33Med "uttag" menar du OBD uttaget? Tesla Model Y har ingen sådan, du behöver köpa en adapter.
Fast du är väl medveten om att Tesla har inbyggd GPS tracking, det är bara att öppna appen så ser du var bilen är.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vet ju som sagt inte vad det är för kontakt du vill ha. Men på min Model Y uttagen juni 2022 så har jag kopplat in min GPS-dosa till vänster om pedalerna i en OBD. Det är dock inte konstant matning, så min dosa kopplar ner sig när jag parkerat (har inte kollat hur länge den får matning)...men verkar koppla upp sig snabbt nog när man kör iväg.
-
Danne80, det är sådär jag måste göra alltså.
Jag har en arbetsgivare där vi måste ha en gps-sändare inkopplad för körjournal och milersättning för tjänstebil.
Danne80 är det bökigt att koppla in den?
Jag har en arbetsgivare där vi måste ha en gps-sändare inkopplad för körjournal och milersättning för tjänstebil.
Ja, precis, har också min på grund av krav från arbetsgivaren på elektronisk körjournal (eller om det är bolaget vi har bilarna via).Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 16:57Danne80, det är sådär jag måste göra alltså.
Min var inga problem att koppla in, det enda som strulade var när den skulle flyttas i systemet från min förra bil till denna...men har ju inget med inkopplingen i sig att göra.
Tog en bit kardborre och fäste på dosan med buntband, sen fäster kardborren bra nog mot golvmattan så den har inte lossnat ännu på 9 månader iaf.
-
Okej, men så att jag fattar dig rätt. Du har inte köpt nån extra adapter utan bara koppla in den du hade direkt upp i uttaget?Danne80 skrev: ↑02 mar 2023 17:13Ja, precis, har också min på grund av krav från arbetsgivaren på elektronisk körjournal (eller om det är bolaget vi har bilarna via).Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 16:57Danne80, det är sådär jag måste göra alltså.
Min var inga problem att koppla in, det enda som strulade var när den skulle flyttas i systemet från min förra bil till denna...men har ju inget med inkopplingen i sig att göra.
Tog en bit kardborre och fäste på dosan med buntband, sen fäster kardborren bra nog mot golvmattan så den har inte lossnat ännu på 9 månader iaf.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
GPS-mottagare möjligen?
Eller snarare GPS-baserad körjournal?
Eller snarare GPS-baserad körjournal?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det är korrekt uppfattat. Den svart/röda kabeln som syns på bilden är bara en förlängningskabel som jag fick med (om inte jag fullständigt har missuppfattat). Men blev bättre att ha förlängingen, än att koppla dosan i bilens kontakt direkt, utan förläningen så pekade dosan rakt ner med risk att man sparkar till den av misstag.Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 17:20Okej, men så att jag fattar dig rätt. Du har inte köpt nån extra adapter utan bara koppla in den du hade direkt upp i uttaget?Danne80 skrev: ↑02 mar 2023 17:13Ja, precis, har också min på grund av krav från arbetsgivaren på elektronisk körjournal (eller om det är bolaget vi har bilarna via).Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 16:57Danne80, det är sådär jag måste göra alltså.
-
Kanon då är jag med. Jag fick också en sådan förlängningssladd, var nästan ett måste till Volvo v60 för att inte sparka till den.Danne80 skrev: ↑02 mar 2023 17:31Det är korrekt uppfattat. Den svart/röda kabeln som syns på bilden är bara en förlängningskabel som jag fick med (om inte jag fullständigt har missuppfattat). Men blev bättre att ha förlängingen, än att koppla dosan i bilens kontakt direkt, utan förläningen så pekade dosan rakt ner med risk att man sparkar till den av misstag.Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 17:20Okej, men så att jag fattar dig rätt. Du har inte köpt nån extra adapter utan bara koppla in den du hade direkt upp i uttaget?Danne80 skrev: ↑02 mar 2023 17:13Ja, precis, har också min på grund av krav från arbetsgivaren på elektronisk körjournal (eller om det är bolaget vi har bilarna via).Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 16:57Danne80, det är sådär jag måste göra alltså.
Då ska jag nog fixa detta när jag hämtar bilen imorgon.
Tack för svar
Gött, då ska det nog lösa sig. Lycka till i morgon då!Fredrik Lind skrev: ↑02 mar 2023 17:45
Kanon då är jag med. Jag fick också en sådan förlängningssladd, var nästan ett måste till Volvo v60 för att inte sparka till den.
Då ska jag nog fixa detta när jag hämtar bilen imorgon.
Tack för svar![]()