Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Funderar på hur bästa sättet är att optimera solelproduktion och elbilsladdning
Jag exporterade 14 kWh av 24 kWh som producerades idag. Men elbilen var ju inte hemma på arbetsdagen, förutom en kort lunch.
Som det ser ut just nu är det ju bättre affär att sälja allt överskott på dagen, och ladda elbilen på natten.
Hur tror ni det kommer se ut i framtiden?
Kommer ersättning för såld solel bli väldigt låg sommartid?
Blir det bättre att fylla elbilsbatteriet till 100% SoC med solel på helger, för senare användning i veckan, eller blir slitaget på elbilsbatteriet då för högt?
Det börjar ju komma laddboxar som kan integreras med växelriktare för solel. Då laddas elbilen endast med överskottet.
Men hur mycket överskott krävs för att laddning ska kunna starta?
Så här såg det ut hos oss idag:
Jag exporterade 14 kWh av 24 kWh som producerades idag. Men elbilen var ju inte hemma på arbetsdagen, förutom en kort lunch.
Som det ser ut just nu är det ju bättre affär att sälja allt överskott på dagen, och ladda elbilen på natten.
Hur tror ni det kommer se ut i framtiden?
Kommer ersättning för såld solel bli väldigt låg sommartid?
Blir det bättre att fylla elbilsbatteriet till 100% SoC med solel på helger, för senare användning i veckan, eller blir slitaget på elbilsbatteriet då för högt?
Det börjar ju komma laddboxar som kan integreras med växelriktare för solel. Då laddas elbilen endast med överskottet.
Men hur mycket överskott krävs för att laddning ska kunna starta?
Så här såg det ut hos oss idag:
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Krävs 6A enfas för att laddningen ska starta enligt standarden har jag för mig. Tror att Teslan eventuellt kan starta laddningen redan vid 5A
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Jag resonerar att solelsproduktionen och elbilsladdningen är två separata aktiviteter som egentligen är oberoende av varandra.
Det ger att jag laddar bilen när elen är billig (normalt på natten) och säljer överskott från produktionen om jag inte behöver den.
Vi har ju batteri på anläggningen och det är inställt för nattladdning så vi kan köpa el billigare och använda när priserna går upp på morgonen.
Solcellskollen hade en artikel som kom fram till samma slutsats:
https://www.solcellskollen.se/blogg/eko ... tt-batteri
Det ger att jag laddar bilen när elen är billig (normalt på natten) och säljer överskott från produktionen om jag inte behöver den.
Vi har ju batteri på anläggningen och det är inställt för nattladdning så vi kan köpa el billigare och använda när priserna går upp på morgonen.
Solcellskollen hade en artikel som kom fram till samma slutsats:
https://www.solcellskollen.se/blogg/eko ... tt-batteri
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- mattiasclaesson
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
- Ort: Bräkne-Hoby Blekinge
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Laddförlusterna vid lägre ström verkar vara högre än tex vid 16A.
Undrar om inte t.o.m. enfas 32A var ännu bättre. Gjorde inte tesla Björn en test på det?
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Var får man tag på dessa batterier på 10 kW för 30-50-tusen efter bidra som nämns i den länkade artikeln på Solcellskolleng? Svea Solar ville ha 95 000 efter bidrag.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- mattiasclaesson
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
- Ort: Bräkne-Hoby Blekinge
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Så tänker jag också. Dessutom får man ju 60 öre i skatteavdrag på allt man säljer (som man också köper).
Med att batteri och bil som laddas på natten ökar möjligheten att få mer avdrag om man nu sitter på en anläggning med stor produktion.
Så länge priserna är höga på dagen så ska man inte ladda bilen då. Dessutom är bilen inte hemma.
- mattiasclaesson
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
- Ort: Bräkne-Hoby Blekinge
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Det var dom gamla reglerna och framförallt prissättningen.
Inte nog med att det var prisvärt, man kunde söka bidraget flera gånger, smidigt med modulära batteri system. Så man köpte saker för 83k och det kostade 33k.
Har några offerter som är några år gamla där det är prisbilden. Råkade dock ut för lite tidsnöd till när utrustningen skulle vara i drift, så det blev ingen affär.
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Vi har solel och elbil sedan två år och svaret ligger nog i din fråga. Sälj på dagen och ladda på natten. precis som CrazyGang säger.
Att kunna ladda fullt på helgerna för att nyttja under veckan funkar enstaka gånger under sommarhalvåret och inte alls resten av året.
Jag vill inte lägga för mycket energi (no pun intended) på effektiviseringen och kan inget om programmering så för att göra det enkelt försöker jag sälja dagtid och laddar på natten när vi har lägre överföringskostnad.
Vet inte om förra sommaren var ett undantag, men vi fick bra betalt.
Våra solpaneler är vridna något åt sydost vilket ger bäst på förmiddag fram till lunch då spotpriset oftast är ganska högt (se sportpris idag).
Att kunna ladda fullt på helgerna för att nyttja under veckan funkar enstaka gånger under sommarhalvåret och inte alls resten av året.
Jag vill inte lägga för mycket energi (no pun intended) på effektiviseringen och kan inget om programmering så för att göra det enkelt försöker jag sälja dagtid och laddar på natten när vi har lägre överföringskostnad.
Vet inte om förra sommaren var ett undantag, men vi fick bra betalt.
Våra solpaneler är vridna något åt sydost vilket ger bäst på förmiddag fram till lunch då spotpriset oftast är ganska högt (se sportpris idag).
Audi Q8 e-tron 55 -24
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Jag tycker CrazyGang tankesätt att solelsproduktionen och elbilsladdningen är två separata aktiviteter, som egentligen är oberoende av varandra, var bra.
Det är väl egentligen mest säljsnack från leverantörer detta med att styra elbilsladdning från solelanläggningen.
Åtminstone som det ser ut på elmarknaden just nu.
Det är väl egentligen mest säljsnack från leverantörer detta med att styra elbilsladdning från solelanläggningen.
Åtminstone som det ser ut på elmarknaden just nu.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Det fick bli en tredje laddbox, som nu styrs från Ferroamp växelriktaren. Charge Amps Halo med OCCP.
Tror inte jag kommer tjäna in den, men då vi har effektavgift kan jag nu ladda även dagtid om det finns överskott.
Placerade den mitt emellan så vi kan ladda båda två elbilarna från den.
Och med de låga spotpriserna dagtid för såld solel så känns det bättre att öka egenförbrukningen mitt på dagen.
Så här funkar det, är dock inte helt färdigutvecklat ännu.
.
.
.
Tror inte jag kommer tjäna in den, men då vi har effektavgift kan jag nu ladda även dagtid om det finns överskott.
Placerade den mitt emellan så vi kan ladda båda två elbilarna från den.
Och med de låga spotpriserna dagtid för såld solel så känns det bättre att öka egenförbrukningen mitt på dagen.
Så här funkar det, är dock inte helt färdigutvecklat ännu.
.
.
.
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
27,8 kWp solceller
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 05:44Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…chaffis75 skrev: ↑13 maj 2023 06:59Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 05:44Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Ingen krona i skillnad.
Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen.
Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
27,8 kWp solceller
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Tack för sammanställningen..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 07:25Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…chaffis75 skrev: ↑13 maj 2023 06:59Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 05:44Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Ingen krona i skillnad.
Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen.
Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Hur är de med momsen.. påverkar de en? Köpet och säljer jag inklusive moms alltid eller hur fungerar de för en privat person som inte är moms registrerad?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Som jag har förstått det så som privatperson och säljer för mindre än 80 000 om året så säljer man utan moms och köper med moms.chaffis75 skrev: ↑13 maj 2023 09:18Tack för sammanställningen..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 07:25Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…chaffis75 skrev: ↑13 maj 2023 06:59Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 05:44Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Ingen krona i skillnad.
Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen.
Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Hur är de med momsen.. påverkar de en? Köpet och säljer jag inklusive moms alltid eller hur fungerar de för en privat person som inte är moms registrerad?
Nedan förklarar det.
https://hemsol.se/solceller/moms/
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Det blir inte så mycket besparing, för min del tar det minst 14 år att spara in en tredje laddbox för solenergi.Dafro skrev: ↑13 maj 2023 07:25Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…chaffis75 skrev: ↑13 maj 2023 06:59Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 05:44Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Ingen krona i skillnad.
Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen.
Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Men det är i utbildningsyfte, så då får jag ta kostnaden.
Men ska man köpa sig en ny laddbox och har solpaneler kan det ju vara intressant att välja en laddbox med denna funktion.
Fler tillverkare erbjuder egna molntjänster med denna typ av styrning.
Just min laddbox kommunicerar OCCP 1.6 direkt med IP på interna LAN-nätet till Ferroamp Energy Hubb växelriktaren.
Men det är inte nödvändigt att integrera så, och det var rätt omständigt att få igång.
60 öringen gäller för max 30 000 kWh såld solel, och du måste köpa in lika mycket. Och det är en skattereduktion, så du måste även ha betalt motsvarande inkomstskatt.
Försäljningen är momsfri för privatpersoner som är mikroproducent upp till 80 000:-
Och skattefritt upp till 40 000:- om du inte har andra intäkter på din privatfastighet.
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Tack för tilläggs info, jag kommer producera mer Elmander jag förbrukar nör jag fått min utökning, sista budet är på måndag. I år kommer jag nog klara mig men sen får jag nog nyttja lite mer solel, laddar bilen nu och kör alla 4 ac inne, sen ska väl poolen igång i år och där kan man ju bränna kWh om man vill.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 maj 2023 09:59Det blir inte så mycket besparing, för min del tar det minst 14 år att spara in en tredje laddbox för solenergi.Dafro skrev: ↑13 maj 2023 07:25Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…chaffis75 skrev: ↑13 maj 2023 06:59Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..Dafro skrev: ↑13 maj 2023 05:44Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Ingen krona i skillnad.
Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen.
Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Men det är i utbildningsyfte, så då får jag ta kostnaden.
Men ska man köpa sig en ny laddbox och har solpaneler kan det ju vara intressant att välja en laddbox med denna funktion.
Fler tillverkare erbjuder egna molntjänster med denna typ av styrning.
Just min laddbox kommunicerar OCCP 1.6 direkt med IP på interna LAN-nätet till Ferroamp Energy Hubb växelriktaren.
Men det är inte nödvändigt att integrera så, och det var rätt omständigt att få igång.
60 öringen gäller för max 30 000 kWh såld solel, och du måste köpa in lika mycket. Och det är en skattereduktion, så du måste även ha betalt motsvarande inkomstskatt.
Försäljningen är momsfri för privatpersoner som är mikroproducent upp till 80 000:-
Och skattefritt upp till 40 000:- om du inte har andra intäkter på din privatfastighet.
27,8 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
.
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
2 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?Off Grid Byggaren skrev: ↑14 maj 2023 12:40Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
27,8 kWp solceller
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Utan skatter och avgifter????Dafro skrev: ↑14 maj 2023 16:562 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?Off Grid Byggaren skrev: ↑14 maj 2023 12:40Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
Model Y LR -22
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Jag har E.on och spotpriset är utan skatter och avgifter.Icerman skrev: ↑14 maj 2023 18:08Utan skatter och avgifter????Dafro skrev: ↑14 maj 2023 16:562 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?Off Grid Byggaren skrev: ↑14 maj 2023 12:40Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
Gällande försäljning får jag då 2 öre + nätnytta 13 öre och skattereduktion 60 öre. Så sålt överskott gav ändå 75 öre mellan 13.00-14.00 idag.
Inköp inklusive alla skatter och avgifter 1,54 kr. då jag har fastprisavtal på förbrukningen.
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Såklart!Icerman skrev: ↑14 maj 2023 18:08Utan skatter och avgifter????Dafro skrev: ↑14 maj 2023 16:562 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?Off Grid Byggaren skrev: ↑14 maj 2023 12:40Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
27,8 kWp solceller
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Jo det blir en del ändå, för att göra inget. Laddade bilarna då, vilket går bra på helgen och oftast då det är lågt pris.Off Grid Byggaren skrev: ↑14 maj 2023 19:31Jag har E.on och spotpriset är utan skatter och avgifter.Icerman skrev: ↑14 maj 2023 18:08Utan skatter och avgifter????Dafro skrev: ↑14 maj 2023 16:562 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?Off Grid Byggaren skrev: ↑14 maj 2023 12:40Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
Gällande försäljning får jag då 2 öre + nätnytta 13 öre och skattereduktion 60 öre. Så sålt överskott gav ändå 75 öre mellan 13.00-14.00 idag.
Inköp inklusive alla skatter och avgifter 1,54 kr. då jag har fastprisavtal på förbrukningen.
27,8 kWp solceller
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Någon som har koll på eller kollat upp checkwatt i samband med batteri till solanläggningen.
Model Y LR -22
Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?
Kollade just deras website. Enligt den skulle jag tjäna 26.000 om året på mitt 15 kWh batteri. Låter lite för bra för att vara sant. Eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"