Kan man kontrollera detta med ny fjädring på något sett, ska hämta min Y idag. Och känns sådär, eller de är inget att bry sig om?
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Har den tillverkningsår 23 så har den det.
2023 Röd M3 AWD
-
- Referralkod: ts.la/stefan86899
Fick första uppdateringen nu med leveransdatum från Mars-April till Maj 08–Juli 02 . Ny bil med samma konfig är fortfarande Mars-April på hemsidan 

Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Fast det stämmer väl inte riktigt. MYLR från Berlin har väl haft förbättrad fjädring från i höstas.
Hur lång leveranstid brukar det vara från zeeburg till sverige?
min bil står på höegh oslo som ankommer zeeburg den 6/3 brukar dom lastas om direkt och vidare till sverige eller kan dom bli stående?
min bil står på höegh oslo som ankommer zeeburg den 6/3 brukar dom lastas om direkt och vidare till sverige eller kan dom bli stående?
Det verkar variera ganska stort. Beroende på när i kvartal och antal båtar före och efter samt var den ska och när det råkar gå båtar vidare.
Min bil kom till Zeebrugge den 18 februari och om jag har tur är den just nu på en båt till Södertälje men jag har det inte bekräftat. Andra verkar ha fått sina bilar till Malmö på några dagar från att de kommit till Zeebrugge. Men Tesla brukar ju vara angelägna med att få ut alla innan kvartalet är slut så du har nog goda chanser att få i mars

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
toppen vi får hoppas skulle helst behöva hämta innan 25/3 då vi drar till fjällen den 26 och bara har en v40 under tiden vi väntar... det där med att tro att en lagerbil skulle va snabbare i leveransen vet i fan..flipmac skrev: ↑03 mar 2023 13:40Det verkar variera ganska stort. Beroende på när i kvartal och antal båtar före och efter samt var den ska och när det råkar gå båtar vidare.
Min bil kom till Zeebrugge den 18 februari och om jag har tur är den just nu på en båt till Södertälje men jag har det inte bekräftat. Andra verkar ha fått sina bilar till Malmö på några dagar från att de kommit till Zeebrugge. Men Tesla brukar ju vara angelägna med att få ut alla innan kvartalet är slut så du har nog goda chanser att få i mars![]()
Eftersom din bil är tillverkad 2022 så har den garanterat inte den nya fjädringen. Om du är supernojig så be om att få prova köra den eller en likadan innan du tar emot den. Sen får du fråga dig om fjädringen är tillräckligt bra för dig. Notera att det fortfarande är väldigt spekulativt hur stor skillnad den nya fjädringen gör. Ingen vet i dagsläget och ingen i Sverige har väl haft möjlighet att prova den nya och jämföra. Jag tror denna detalj är en mindre att bry sig om. Jag höll igår på att byta till en 2022 med dyrare färg som var rabbaterad och skulle finnas i lager. Så visade sig inte vara fallet så det blev inget.
Hoppas du blir nöjd med bilen, det tror jag att du kommer att bli!
Fick nyss en liknande, men inte riktigt lika dålig, uppdatering som du. Min ändrades från mars/april till 2 april-27 maj. På hemsidan står min konfig mars/april.
Tesla Model Y LR, Quicksilver/svart, beställd 4 februari. Leverans till Umeå. Uppskattad leveranstid: Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj, 13 april-5 maj, 18 april-10 maj, 18-29 april, 9-23 maj. Leverans 12 maj!
Ändrat till 2 april-27 maj, 13 april-5 maj, 18 april-10 maj, 18-29 april, 9-23 maj. Leverans 12 maj!
Lyckades hugga en lagerbil i göteborg precis idag så blir leverans idag istället för 31 mars i Umeå.. skönt att slippa den extra resan!
så vill någon hugga en 2023a som är i zeeburg 6/3 och leverans i umeå, så borde den komma upp snart.
så vill någon hugga en 2023a som är i zeeburg 6/3 och leverans i umeå, så borde den komma upp snart.
Haha jag lyckades hugga en ”lagerbil” den 24 februari, beräknad leverans nu skjutet till 8-22 mars (från 2-16 mars) i Stockholm.
Model Y RWD Svart/Svart 19”/19” odubbad Beställd 20/1-2023
Upphämtning i Malmö
Nekat leverans planerad 15-29 feb (pga tillverkningsdatum 2022-12-15)
Upphämtning i Malmö
Nekat leverans planerad 15-29 feb (pga tillverkningsdatum 2022-12-15)
How did you manage to do that? I spoke to our contact at Tesla and they mentioned that the vehicles for their inventory are expected to reach at the same time as our assigned car. Our car is on Hoegh Oslo as well schedule for pickup in Gothenburg.
/Nitin
Nu har samma sak hänt med min blå MYLR (svart inredning, 20" hjul). 8 maj-14 juni. Har något hänt med dina datum sedan den blev framflyttad? SC säger bugg även till mig...beställd 30 Jan.JoGi skrev: ↑27 feb 2023 10:49Sett lite trådar att de hoppar tillbaka i tid lite senare och att de som jagat Tesla fått svaret att det är en "bugg".
Har försökt vänta in för att få någon uppdatering på min beställning men står fortfarande 22 Juni - 5 September. Så gjorde fulingen nu att göra ny beställning och då chatta med en "Tesla Advisor" (klart de vill vara tillgängliga för nya köp, men de som redan lagt beställningen med handpenningen har inget sätt att använda chatten)
Svaret är som jag sett andra fått, de säger att det är en bugg.
Väldigt oklart om det behövs att man uppmärksammar de på detta eller om de hanteras automatiskt. Så försökte även få svar på om man förväntas göra något själv eller vad nästa steg är.
Kan väl säga att jag inte ska göra något just nu utan sitta still i båten, oklart om det även gäller alla andra som upplever denna "bugg".
Intressant nu är om mitt datum ändrar sig, och hur snabbt det går. För då betyder det att de manuellt gör någon fix på denna "bugg" för endast mig efter jag kontaktat dem.
Antar att de kan vara så att de gör sin release som fixar matchningen annorlunda i samband med vad som nu presenteras på Onsdag.
MY LR Blå/Svart 20”, beställd 30/1
Prel lev 18 maj -1 juni
Prel lev 18 maj -1 juni
Nu funkar det äntligen att kolla VIN så på Transportstyrelsen står det att den är tillverkad 23-02-21 och jag vet att den är från Berlin så då undrar man ju om den har den något bättre eller sämre fjädringen..?
På car.info så står det att den har kameror fram, sidor och bak samt 360° kamera. Även att den har parkeringssensorer mm men det kanske bara står så för att det fortfarande är generation 1..?
Har inte bestämt mig om jag ska ta den här eller skjuta upp upphämtning en gång...
På car.info så står det att den har kameror fram, sidor och bak samt 360° kamera. Även att den har parkeringssensorer mm men det kanske bara står så för att det fortfarande är generation 1..?
Har inte bestämt mig om jag ska ta den här eller skjuta upp upphämtning en gång...
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
- anarkisten
- Teslaägare
Min bil är också byggd 16de december. Jag kollade upp med min Tesla advisor om uppdatering av fjädringen på 2023 byggda bilar och fick följande svar:
När jag beställde min Model Y visste jag vad jag beställer typ. att den inte har USS och att den inte är den bekvämaste på dåliga vägar, men jag tyckte ändå att det var bäst i sin klass och mycket prisvärd. Inget har ändrats i dessa förutsättningar nu.
Hur som helst, jag fick smset nu för 2 timmar sedan och det blir upphämtning tisdag 11:40, en model Y SR vit/svart, leverans i Huddinge Stockholm, jag hade beställt 19de januari.
Jag är superglad och kommer njuta av min nya fina Model Y.
Det kan mycket väl vara en bortförklaring från Tesla så de kan bli av med deras 2022 bilar. För mig räcker det med att det inte finns nåt konkret om att jag kan med 100% säkerhet få en finare bil om jag byter till en annan 2023 byggd bil. Jag tänker det kommer uppdateringar hela tiden och jag vill inte vänta 1 månad till för att få en 2023 byggd. Det kan mycket väl vara så att under denna månad kommer ut nyheter om andra uppdateringar under kommande månader. Jag vill verkligen inte hamna i denna spiral att alltid vänta på nästa uppdatering.Vad det gäller den uppdaterad fjädringen som du nämner så är det ingenting som har bekräftats komma till den svenska marknaden. Vi kollade detta med vår pressansvarig och detta verkar endast gälla bilarna som produceras för den kinesiska marknaden än så länge. Om eller när det kommer till Sverige är inte än bestämt.
När jag beställde min Model Y visste jag vad jag beställer typ. att den inte har USS och att den inte är den bekvämaste på dåliga vägar, men jag tyckte ändå att det var bäst i sin klass och mycket prisvärd. Inget har ändrats i dessa förutsättningar nu.
Hur som helst, jag fick smset nu för 2 timmar sedan och det blir upphämtning tisdag 11:40, en model Y SR vit/svart, leverans i Huddinge Stockholm, jag hade beställt 19de januari.
Jag är superglad och kommer njuta av min nya fina Model Y.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Vad är det för lagerbilar som finns? Finns väldigt många vita standard utrustade, exakt samma spec som min beställda har. Varför erbjuder inte Tesla dessa istället et för att skicka samma från kina?
För att även ”lagerbilarna” är under leverans från Kina.
Noterat också att tjänstevikten är på 2067 kg (tidigare var den väl 2003 kg) och totalvikt på 2518 kg. En differens på 415 kg.
Är inte det bättre än tidigare..?
Gäller YLR
Är inte det bättre än tidigare..?
Gäller YLR
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Det kommer du definitivt att bli. Bilen är otroligt fin. Fjädringen redan förbättrad från tidigare. Misstänker att Piggelin kommer sitta även om ett halvår och skriva att folk som beställer nu ”kommer ha bilar som är iskalla på marknaden” och ”drar nitlotter” medan resten av oss njuter av våra fina Teslor som vi fick till otroligt bra priser. Då kommer det finnas bilar med HW4 kanske, men då ”är det ju så nära till project Juniper i 2024 så man är dum i huvudet om man inte väntar” eller dylikt…flipmac skrev: ↑03 mar 2023 13:43Eftersom din bil är tillverkad 2022 så har den garanterat inte den nya fjädringen. Om du är supernojig så be om att få prova köra den eller en likadan innan du tar emot den. Sen får du fråga dig om fjädringen är tillräckligt bra för dig. Notera att det fortfarande är väldigt spekulativt hur stor skillnad den nya fjädringen gör. Ingen vet i dagsläget och ingen i Sverige har väl haft möjlighet att prova den nya och jämföra. Jag tror denna detalj är en mindre att bry sig om. Jag höll igår på att byta till en 2022 med dyrare färg som var rabbaterad och skulle finnas i lager. Så visade sig inte vara fallet så det blev inget.
Hoppas du blir nöjd med bilen, det tror jag att du kommer att bli!
Det jag menar är att varför ska jag vänta på en exakt samma bil som är beställd i november med prel leverans mitten/slutet av Mars när de har dem i lager?
-
- Referralkod: ts.la/stefan86899
De blåa kommer ju från Kina så de kommer väl skickas först i april. För de kommer väl inte börja med deep blue metallic i Berlin utan gå på den nya blå färgen där?
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Snarare sämre?
Min 2022:a
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Beställde Blå/Svart/20” 30 jan, har haft feb/mar, mar/april, 2-19 april, mar/april igen, nu 9 maj-14 juni.Nafets skrev: ↑03 mar 2023 19:43De blåa kommer ju från Kina så de kommer väl skickas först i april. För de kommer väl inte börja med deep blue metallic i Berlin utan gå på den nya blå färgen där?
Har jag missat nåt eller varför skulle de blå skickas först i april? De har ju tillverkats länge i Kina så borde skickas många med varje båt som kommer till Zee.
Lär inte komma blågrön Berlin på länge…
MY LR Blå/Svart 20”, beställd 30/1
Prel lev 18 maj -1 juni
Prel lev 18 maj -1 juni