Publika laddare och betalning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

olza

Publika laddare och betalning

Inlägg av olza »

Det är åtekommande diskussioner i olika trådar om hur man laddar på olika ställen. Dvs vilka abonnemang och/eller kort man behöver för att aktivera laddningen. Ofta suckas det och undras varför det inte kan fungera lika bra/dåligt som på fossilmackarna, dvs att man kan betala med kort.

Samtidigt, detta är ju trots allt ett Telsa-forum, har vi Teslas SuperChargernätverk...

Är det bara jag som ser det uppenbara?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Publika laddare och betalning

Inlägg av Jerker »

olza skrev:
Det är åtekommande diskussioner i olika trådar om hur man laddar på olika ställen. Dvs vilka abonnemang och/eller kort man behöver för att aktivera laddningen. Ofta suckas det och undras varför det inte kan fungera lika bra/dåligt som på fossilmackarna, dvs att man kan betala med kort.

Samtidigt, detta är ju trots allt ett Telsa-forum, har vi Teslas SuperChargernätverk...

Fast SuC finns ju inte i hela landet...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

olza skrev:

Det uppenbara är ju att SuC nätverket inte är utbyggt i Sverige. Därav alla diskussioner om alternativa laddplatser. När/om Teslas laddnätverk blir komplett så kommer alla diskussioner kring laddning att dö ut.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nej för en Leaf som används till pendling och tankas 99% av gångerna hemma är inte ett förbetalt Tesla Superchargernätverk optimalt. Det blir helt enkelt för dyrt för de få gånger man tankar ute.

Ett bra system, som jag antar att Tesla har för att hålla koll på bilarna, är att bilen identifieras när man ansluter laddaren och att då det kort som är anslutet till bilen debiteras. På det sättet skulle det bli väldigt smidigt att ladda över allt utan olika betalningsmodeller.
olza

Inlägg av olza »

LarsL skrev:
Ett bra system, som jag antar att Tesla har för att hålla koll på bilarna, är att bilen identifieras när man ansluter laddaren och att då det kort som är anslutet till bilen debiteras. På det sättet skulle det bli väldigt smidigt att ladda över allt utan olika betalningsmodeller.
Tack! :)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Skriv svar