LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 14:48
mati skrev: ↑02 mar 2023 12:04
krille skrev: ↑02 mar 2023 06:54 Tycker dock inte att det är en dålig bil eller "ett totalt misslyckande" för den delen heller.
Med tanke på att det skulle bli en ny Golf, en bästsäljande folkabil för den stora massan, så tycker jag inte att det är en särskilt lyckad satsning.
Nja VW’s bäst säljande bil är Tiguan. Motsvarande elbil är ju ID4 som också är deras bäst säljende elbil och populäraste elbilen i Sverige bland annat.
Golf har inte varit på topp sen 2018 och har ständigt dalande försäljning. Det var länge sen Golf var någon folkbil. Folk vill ha större högre bilar. ID4=folkbil.
Ja, i Sverige. Här vill man ju ha stora bilar av någon anledning. På VW:s hemmamarknad är läget lite annorlunda.
Ser man bara på elbilar så är turordningen följande för 2022:
1. Tesla Model Y 35.426
2. Tesla Model 3 33.841
3. Fiat 500e 29.635
4. VW ID.4 / ID.5 24.847
5. VW ID.3 23.286
6. Hyundai Kona E 17.029
7. Opel Corsa-e 14.979
8. Dacia Spring 14.366
9. Hyundai Ioniq 5 14.080
10. VW e-Up! 13.238
Notera plats 3. Där borde ID3 ligga egentligen. Att tyskarna föredrar en Fiat med rätt så stabil marginal är ta mig fan ett slag rätt i ansiktet på VW. Det är nästan landsförräderi. Att Tesla ligger överst är kanske inte så konstigt.
Tittar man på alla bilar så ligger Opel Corsa på första platsen (!), därefter Fiat 500 (!!!), först därefter VW T-Roc. Små bilar alltså. VW har tappat sin ledande marknadsposition helt enkelt.
Det finns en anledning varför VW har gjort en tväromvändning och återintroducerar e-Golf, fast nu under namnet ID.Golf. De inser ju själva att ID3 inte blev den stora succén de hade räknat med. Och tydligen ska nya Golf hamna på en lägre prisnivå än ID3. Vi får se. Förmodligen blir den också sämre då, och då är det ju ingen större vits att köpa den om man kan få en bättre bil till samma pris någon annanstans.