Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
"bara"
Jag har aldrig legat över brytpunkten och kommer aldrig att göra det, inte hustrun heller.
Förstår din reaktion men det är nog så man utrycker sig men det kan ju uppfattas provocerande om man ligger under. Men som det känns hör så är det många som tjänar mycket, läs Plaid mm. Själv ligger jag över men med de höjningar av gränsen som sker så ör det väl inte så länge till. Frun ligger låååångt under dock.
Tjänar man under brytpunkten ska man ju vara försiktig med att betala saker med bruttolönsavdrag när det gäller statliga pensionen. Tjänar man över brytpunkten saknar det betydelse.
Det är ju mycket viktig information om man tjänar under. Jag vet att visa företag inte ens erbjuder personalbil till anställda som tjänar under brytgränsen eftersom det blir så ofördelaktigt.
Statliga universitet erbjuder inte heller personalbil till anställda...oavsett löneläge.
Jag kan plocka ut SL-kort med bruttolöneavdrag, that's it.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
"bara"
Jag har aldrig legat över brytpunkten och kommer aldrig att göra det, inte hustrun heller.
Förstår din reaktion men det är nog så man utrycker sig men det kan ju uppfattas provocerande om man ligger under. Men som det känns hör så är det många som tjänar mycket, läs Plaid mm. Själv ligger jag över men med de höjningar av gränsen som sker så ör det väl inte så länge till. Frun ligger låååångt under dock.
Tjänar man under brytpunkten ska man ju vara försiktig med att betala saker med bruttolönsavdrag när det gäller statliga pensionen. Tjänar man över brytpunkten saknar det betydelse.
Det är ju mycket viktig information om man tjänar under. Jag vet att visa företag inte ens erbjuder personalbil till anställda som tjänar under brytgränsen eftersom det blir så ofördelaktigt.
Statliga universitet erbjuder inte heller personalbil till anställda...oavsett löneläge.
Jag kan plocka ut SL-kort med bruttolöneavdrag, that's it.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
"bara"
Jag har aldrig legat över brytpunkten och kommer aldrig att göra det, inte hustrun heller.
Förstår din reaktion men det är nog så man utrycker sig men det kan ju uppfattas provocerande om man ligger under. Men som det känns hör så är det många som tjänar mycket, läs Plaid mm. Själv ligger jag över men med de höjningar av gränsen som sker så ör det väl inte så länge till. Frun ligger låååångt under dock.
Tjänar man under brytpunkten ska man ju vara försiktig med att betala saker med bruttolönsavdrag när det gäller statliga pensionen. Tjänar man över brytpunkten saknar det betydelse.
Det är ju mycket viktig information om man tjänar under. Jag vet att visa företag inte ens erbjuder personalbil till anställda som tjänar under brytgränsen eftersom det blir så ofördelaktigt.
Statliga universitet erbjuder inte heller personalbil till anställda...oavsett löneläge.
Jag kan plocka ut SL-kort med bruttolöneavdrag, that's it.
Det förenklar ju förhållningssättet för dig väsentligt.
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.
Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.
Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
Tjänstepensionen betalas åtminstone av min arbetsgivare in baserat på lönen före ev avdrag så den påverkas inte av personalbil.
Vad jag minns är det inget arbetsgivaren kan bestämma, utan tjänstepensionen ska enligt ITP-reglerna baseras på bruttolönen.
Beroende på vilken ITP man tillhör så påverkas man olika. Är man yngre än ca 50år så får man maximal påverkan..
Jag hade en hel del diskussioner med vår HR och bilansvarige när jag undersökte detta 2019(var på ett IT-bolag med ca 5000 anställda i Sverige). Slutsatsen var att det för de flesta inte lönade sig med personalbil och att de framöver skulle ändra till nettolöneavdrag(minns dock inte om det var pga att det blev enklare och tydligare, eller om det var ett faktiskt myndighetskrav).
Jag köpte hursomhelst min Tesla privat pga detta, och det lönade sig definitivt. TCO blev 3000kr/månad vs 8000 om jag tagit den som personalbil.
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.
Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.
Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Då är det ju inte så bra. Har aldrig haft det upplägget där jag jobbar. Sen finns även problemet om man får för låg bruttolön för att maximera statlig pension och föräldraförsäkring tex. Precis, förmånsvärdet syftar till att neutralisera förmånen att ngn annan finansierar bilen. Men så länge det är rabatt på förmånsvärdet blir det ju ändå en rabatt totalt sett. Sen är det tevligt för en bilnörd som jag att kunna ta löpande kostnader för underhåll mm på bruttolön.
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.
Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.
Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Då är det ju inte så bra. Har aldrig haft det upplägget där jag jobbar. Sen finns även problemet om man får för låg bruttolön för att maximera statlig pension och föräldraförsäkring tex. Precis, förmånsvärdet syftar till att neutralisera förmånen att ngn annan finansierar bilen. Men så länge det är rabatt på förmånsvärdet blir det ju ändå en rabatt totalt sett. Sen är det tevligt för en bilnörd som jag att kunna ta löpande kostnader för underhåll mm på bruttolön.
Vill minnas att Model 3(som jag kikade på då 2019) var rejält "rabatterad". Förmånsvärdet motsvarande en avgasbil för ca halva priset.
Men... TCO blev ändå hög, och just minskad pension var ca 25% av TCO.
Själv tänker jag att på en ny bil blir det ju typ inga underhållskostnader. När det är dags att byta däck etc så byter man bil.
(Råkade bli just så på mina senaste två )
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.
Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.
Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
Tjänstepensionen betalas åtminstone av min arbetsgivare in baserat på lönen före ev avdrag så den påverkas inte av personalbil.
Vad jag minns är det inget arbetsgivaren kan bestämma, utan tjänstepensionen ska enligt ITP-reglerna baseras på bruttolönen.
Beroende på vilken ITP man tillhör så påverkas man olika. Är man yngre än ca 50år så får man maximal påverkan..
Jag hade en hel del diskussioner med vår HR och bilansvarige när jag undersökte detta 2019(var på ett IT-bolag med ca 5000 anställda i Sverige). Slutsatsen var att det för de flesta inte lönade sig med personalbil och att de framöver skulle ändra till nettolöneavdrag(minns dock inte om det var pga att det blev enklare och tydligare, eller om det var ett faktiskt myndighetskrav).
Jag köpte hursomhelst min Tesla privat pga detta, och det lönade sig definitivt. TCO blev 3000kr/månad vs 8000 om jag tagit den som personalbil.
Det beror på om man har ITP1 eller ITP2.
Har man förmånsbestämd pension kan pensionen betalas in på bruttolön innan avdrag.
Har ej kollektivavtalad premiebaserat pensionsavtal som förvisso premiemässigt speglar ITP1. Där påverkas inte premien av bilen. Men värt att tänka på om det är så under ITP1 för det hade pajat kalkylen en hel del.
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Finns säkert många här på forumet som är av annan åsikt men jag tycker Teslas autopilot är ljusår bättre än en vanlig gammal adaptiv farthållare. Jag använder den alltid på långkörning och det ger en väldigt behaglig och bekväm körning.
Kamerabaserade automatiska helljuset funkar helt ok nu men regnsensorn tycker jag fortfarande är lite sämre än på andra bilar med klassisk sensor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Generellt sämre hos Tesla, dessutom saknar nya bilar parkeringssensorer.
Då jämför jag med en XC60 tillverkad 2014.
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Generellt sämre hos Tesla, dessutom saknar nya bilar parkeringssensorer.
Då jämför jag med en XC60 tillverkad 2014.
Min XC60 2018 med senaste uppdateringen är jag definitivt inte nöjd med vindrute automatiken.
Torkarna går ibland inte när det duggregnar så man får sätta på dem manuellt för att kunna se något.
Ibland vispar torkarna frenetiskt fastän det slutat regna och skrapar torrt och man måste stänga av dem manuellt.
Autopiloten är rent trafikfarlig så det är bättre och säkrare att köra manuellt.
Kan svänga ut i ytterfil helt plötsligt eller stängas av och på utan någon varning.
Vandrar mellan väglinjerna och man känner hur ratten små korrigerar hela tiden på rak väg.
Teslans fungerar klart bättre och stabil om ännu inte helt perfekt.
Kanske var volvo bättre förr?
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Generellt sämre hos Tesla, dessutom saknar nya bilar parkeringssensorer.
Då jämför jag med en XC60 tillverkad 2014.
Min XC60 2018 med senaste uppdateringen är jag definitivt inte nöjd med vindrute automatiken.
Torkarna går ibland inte när det duggregnar så man får sätta på dem manuellt för att kunna se något.
Ibland vispar torkarna frenetiskt fastän det slutat regna och skrapar torrt och man måste stänga av dem manuellt.
Autopiloten är rent trafikfarlig så det är bättre och säkrare att köra manuellt.
Kan svänga ut i ytterfil helt plötsligt eller stängas av och på utan någon varning.
Vandrar mellan väglinjerna och man känner hur ratten små korrigerar hela tiden på rak väg.
Teslans fungerar klart bättre och stabil om ännu inte helt perfekt.
Kanske var volvo bättre förr?
Är det säkert att det är Volvos torkarautomatik du beskriver, det låter som Teslas.
Även Volvon hade problem när det "bara" stänkte från andra bilar, men aldrig någonsin att torkarna gick när det inte regnade.
Min Volvo hade ingen autostyrning, bara farthållare, men den fungerade betydligt bättre än Teslas.
Liksom skyltavläsning, helljusautomatik, vingelvarning, dödavinkelvarning mm.
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Generellt sämre hos Tesla, dessutom saknar nya bilar parkeringssensorer.
Då jämför jag med en XC60 tillverkad 2014.
Min XC60 2018 med senaste uppdateringen är jag definitivt inte nöjd med vindrute automatiken.
Torkarna går ibland inte när det duggregnar så man får sätta på dem manuellt för att kunna se något.
Ibland vispar torkarna frenetiskt fastän det slutat regna och skrapar torrt och man måste stänga av dem manuellt.
Autopiloten är rent trafikfarlig så det är bättre och säkrare att köra manuellt.
Kan svänga ut i ytterfil helt plötsligt eller stängas av och på utan någon varning.
Vandrar mellan väglinjerna och man känner hur ratten små korrigerar hela tiden på rak väg.
Teslans fungerar klart bättre och stabil om ännu inte helt perfekt.
Kanske var volvo bättre förr?
Är det säkert att det är Volvos torkarautomatik du beskriver, det låter som Teslas.
Även Volvon hade problem när det "bara" stänkte från andra bilar, men aldrig någonsin att torkarna gick när det inte regnade.
Min Volvo hade ingen autostyrning, bara farthållare, men den fungerade betydligt bättre än Teslas.
Liksom skyltavläsning, helljusautomatik, vingelvarning, dödavinkelvarning mm.
Ja tyvärr är det Volvos.
Autopiloten är rent skit/skämt på Volvo.
Kan inte förstå att det är godkännt.
Annars är volvo hyfsade bilar.
Jag har haft många under årens lopp men kommer nog inte köpa någon mer förrän de har vettig mjukvara i deras bilar.
Jag hade en 2015 XC60 fungerade nog bättre på den men ingen autopilot på den.
Det var bättre förr som man brukar säga.
Tack för ytterligare bra svar.
Vår nuvarande V90 har adaptiv farthållare, regnsensor och automatiskt helhjus som alla tre fungerar mycket bra. Vad jag har förstått är det lite si och så med dessa funktioner på modell Y, särskilt den som levereras med enbart kamera?
Jag vill ju inte byta ner mig från en bil som är fyra år äldre...
Generellt sämre hos Tesla, dessutom saknar nya bilar parkeringssensorer.
Då jämför jag med en XC60 tillverkad 2014.
Min XC60 2018 med senaste uppdateringen är jag definitivt inte nöjd med vindrute automatiken.
Torkarna går ibland inte när det duggregnar så man får sätta på dem manuellt för att kunna se något.
Ibland vispar torkarna frenetiskt fastän det slutat regna och skrapar torrt och man måste stänga av dem manuellt.
Autopiloten är rent trafikfarlig så det är bättre och säkrare att köra manuellt.
Kan svänga ut i ytterfil helt plötsligt eller stängas av och på utan någon varning.
Vandrar mellan väglinjerna och man känner hur ratten små korrigerar hela tiden på rak väg.
Teslans fungerar klart bättre och stabil om ännu inte helt perfekt.
Kanske var volvo bättre förr?
Är det säkert att det är Volvos torkarautomatik du beskriver, det låter som Teslas.
Även Volvon hade problem när det "bara" stänkte från andra bilar, men aldrig någonsin att torkarna gick när det inte regnade.
Min Volvo hade ingen autostyrning, bara farthållare, men den fungerade betydligt bättre än Teslas.
Liksom skyltavläsning, helljusautomatik, vingelvarning, dödavinkelvarning mm.
Ja tyvärr är det Volvos.
Autopiloten är rent skit/skämt på Volvo.
Kan inte förstå att det är godkännt.
Annars är volvo hyfsade bilar.
Jag har haft många under årens lopp men kommer nog inte köpa någon mer förrän de har vettig mjukvara i deras bilar.
Jag hade en 2015 XC60 fungerade nog bättre på den men ingen autopilot på den.
Det var bättre förr som man brukar säga.
Min XC60 var också en 2015, en T6 Black R.
AP får jag inte använda när min fru är med eftersom det är "sjukt störande" med plingplongandet varje gång man skall byta körfält.
Min fru vägrar använda AP på XC60:n
Hon har tagit över Teslan så jag får köra vingel-bilen XC60 för det mesta.
Hellre lite plingande på AP än åka som ett fyllo på vägen mellan linjerna.
Vi får nog testa de nyare volvo/polestar bilarna med AP och se om de fungerar ok.
Min fru vägrar använda AP på XC60:n
Hon har tagit över Teslan så jag får köra vingel-bilen XC60 för det mesta.
Hellre lite plingande på AP än åka som ett fyllo på vägen mellan linjerna.
Vi får nog testa de nyare volvo/polestar bilarna med AP och se om de fungerar ok.
Om din Volvo inte varnar när den lämnar över styrningen så har den inte senaste mjukvara. Sedan 2019 nån gång så vibrerar ratten när pilot assist vill ha assist.
När det gäller torkarna så är sensorn känslig för beläggning på rutan. Lite spolning brukar hjälpa. Om inte kan man även byta till klassisk intervalltorkare som går på tid.
Min fru vägrar använda AP på XC60:n
Hon har tagit över Teslan så jag får köra vingel-bilen XC60 för det mesta.
Hellre lite plingande på AP än åka som ett fyllo på vägen mellan linjerna.
Vi får nog testa de nyare volvo/polestar bilarna med AP och se om de fungerar ok.
Om din Volvo inte varnar när den lämnar över styrningen så har den inte senaste mjukvara. Sedan 2019 nån gång så vibrerar ratten när pilot assist vill ha assist.
När det gäller torkarna så är sensorn känslig för beläggning på rutan. Lite spolning brukar hjälpa. Om inte kan man även byta till klassisk intervalltorkare som går på tid.
Jag provade en ny V60 2020, höll på att köra av motorvägen utanför Lund då den plötsligt slog ifrån pilot assist utan någon form av varning medan jag pillade med stereon.
Min fru vägrar använda AP på XC60:n
Hon har tagit över Teslan så jag får köra vingel-bilen XC60 för det mesta.
Hellre lite plingande på AP än åka som ett fyllo på vägen mellan linjerna.
Vi får nog testa de nyare volvo/polestar bilarna med AP och se om de fungerar ok.
Om din Volvo inte varnar när den lämnar över styrningen så har den inte senaste mjukvara. Sedan 2019 nån gång så vibrerar ratten när pilot assist vill ha assist.
När det gäller torkarna så är sensorn känslig för beläggning på rutan. Lite spolning brukar hjälpa. Om inte kan man även byta till klassisk intervalltorkare som går på tid.
Jag provade en ny V60 2020, höll på att köra av motorvägen utanför Lund då den plötsligt slog ifrån pilot assist utan någon form av varning medan jag pillade med stereon.
Kanske var det 2020 uppdateringen kom. Innan dess var det riktigt farligt. Den bara slog av. En symbol bytte färg.
Eftersom Volvo inte har OTA dröjde det till service innan min bil uppdaterades.