Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

rexikan
elbilist

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rexikan »

roocket skrev: 07 mar 2023 13:54
rexikan skrev: 04 mar 2023 12:43
Piggelin skrev: 04 mar 2023 12:13
rexikan skrev: 04 mar 2023 10:39
Teslabobban skrev: 04 mar 2023 01:29
Nu sänktes precis priset rejält på massa lagerbilar! Billigaste RWD Vit/svart med dragkrok ligger nu ute för 516k.
Jag köpte en lagerbil istället för den som är på väg med Hoegh Oslo. Gött att kunna spara 30k+ extra. Otroligt prisvärt jämfört med andra elbilar nu. Leverans står från idag till 18 mars, så det är lagerbilar på plats som det tycks. Tillverkningsdatum är den 16 december, samma som på den andra bilen jag beställt. Så nu återstår förstås att avboka den andra och hoppas att man kan flytta över betalningen till den nya (vi betalade väl tidigt eftersom vi först hade att väldigt kort leveransdatum). Och så blir det en tripp till Stockholm (från GTB), men det blir en trevlig roadtrip att inviga bilen med.

Någon som har erfarenheter om hur man lättast flyttar betalningen och avbokar? Jag antar att jag får en kontaktperson till nu, eller löser de det så att jag får samma?
Jag trodde man behövde kontakta Tesla som gjorde bytet. Meh detta sätt kanske också fungerar...
Det hade förstås varit att föredra med en ombokning, men de bilar som låg ute gick åt ganska snabbt, så jag vet inte om det var ett alternativ i praktiken. Som det är nu har jag två separata ordrar, men man har ju rätt att backa från beställningen fram till leverans, och faktiskt även efter leverans i 14 dagar. Så jag räknar med att förlora 2500 kr i beställningsavgift vid avbokning av första bilen, men det kompenserar ju mer än väl av det sänkta priset och tidigare leverans.

En rolig detalj är att det bara skiljer 79 mellan serienumren på de båda bilarna.
Hur gick det för dig, ja försökte utnyttja 14 dagar ångerrätt för att förhandla ner priset, men de enda de kunde göra var att ta tillbaka bilen, och att jag då inte fick beställa en bil för om ett halvår.... :(
Jag tror det kommer gå bra. Jag har fått tid att hämta lagerbilen på torsdag, och min säljkontakt för första bilen har lagt in ett ärende om att flytta över betalningen från den första bilen till den andra. Hon visste inte säkert om eller när det görs, men hon skulle återkomma när hon fick svar. Hade jag inte redan betalt den första så hade det varit enklare.

Uppdatering: Precis när jag skrev detta så uppdaterades mina ordrar. Den första har försvunnit från mitt konto och nu finns bara lagarbilen kvar, och den står som betald! Så nu är allt klart för hämtning för min del ser det ut som. Kvarstår förstås att få återbetalning av överskjutande belopp, men det löser sig nog! Hurra! 8-)
Senast redigerad av rexikan, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MY RWD vit/svart 19"
Kia eNiro 2019-2023
Användarvisningsbild
swederamen
Teslaägare

Inlägg av swederamen »

Tilclah skrev: 05 mar 2023 16:55
Mikza skrev: 05 mar 2023 16:36
Har någon fått en MY LR i färgen Quicksilver? Jag beställde 4 februari. Ännu inget sms/VIN och leverans framflyttat till 2 april-27 maj.
Beställde 14/1 och har fått datum 11 Mars-27 Mars. Dock inget VIN eller så.
Har du fått någon uppdaterad information gällande leverans samt VIN? Beställde 20/1 och har uppsk. leverans 23-31 mars. Jag har inte fått något VIN än. Någon som vet var man hämtar sin bil i Malmö är det i butiken?
ceddan

Inlägg av ceddan »

swederamen skrev: 07 mar 2023 14:57
Har någon fått en MY LR i färgen Quicksilver? Jag beställde 4 februari. Ännu inget sms/VIN och leverans framflyttat till 2 april-27 maj.
Har du fått någon uppdaterad information gällande leverans samt VIN? Beställde 20/1 och har uppsk. leverans 23-31 mars. Jag har inte fått något VIN än. Någon som vet var man hämtar sin bil i Malmö är det i butiken?
Du hämtar din bil i frihamnen. Jag hämtar min på tisdag och det är där leveransen sker, just nu i alla fall.
Användarvisningsbild
Mikza
Teslaägare

Inlägg av Mikza »

Jag har inte fått någon uppdatering än. Det står fortfarande 2/4-27/5. Inget VIN heller.
Tesla Model Y LR, Quicksilver/svart, beställd 4 februari. Leverans till Umeå. Uppskattad leveranstid: Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj, 13 april-5 maj, 18 april-10 maj, 18-29 april, 9-23 maj. Leverans 12 maj! 👍
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Är det överhuvud taget NÅGON som hämtat en Model Y LR senaste månaden överhuvudtaget?
Behöver ett regnr på en bil tillverkad 2023, LR som är satt i trafik. (en sista koll ang miljöbonus)
Nafets
Referralkod: ts.la/stefan86899

Inlägg av Nafets »

MY_piraya skrev: 07 mar 2023 14:38
Snackade med Tesla i Norrköping idag då de har en "lager" bil med samma specifikation som den jag beställt. Visade sig då att den inkommer i mitten av Mars, undrade då om jag kunde matcha min beställning mot den, då jag har en estimerad tid Maj-Juni... visade sig att de räknade med att min bil kom samtidigt som denna "lagerbil" och att det var en bugg i leverans datumen i appen ... :D :lol: :shock:
Har du fått VIN och om inte, vet du vilken båt den var på? Jag har också fått uppdaterat datum på kinabil men de sa i chaten att det var bug men inget mer om när den kunde komma.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare

Inlägg av malmer »

pejvic skrev: 07 mar 2023 15:20
Är det överhuvud taget NÅGON som hämtat en Model Y LR senaste månaden överhuvudtaget?
Behöver ett regnr på en bil tillverkad 2023, LR som är satt i trafik. (en sista koll ang miljöbonus)
Det är för övrigt en fråga vad det är man ska skicka in till transportmyndigheten i form av "bevis" för att man lagt beställningen före 8 november? Liksom det finns beställningsavtals PDF på hemsidan, men den är ju inte direkt signerad av Tesla på något sätt. Någon som vet hur man går tillväga?
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Nafets skrev: 07 mar 2023 15:24
MY_piraya skrev: 07 mar 2023 14:38
Snackade med Tesla i Norrköping idag då de har en "lager" bil med samma specifikation som den jag beställt. Visade sig då att den inkommer i mitten av Mars, undrade då om jag kunde matcha min beställning mot den, då jag har en estimerad tid Maj-Juni... visade sig att de räknade med att min bil kom samtidigt som denna "lagerbil" och att det var en bugg i leverans datumen i appen ... :D :lol: :shock:
Har du fått VIN och om inte, vet du vilken båt den var på? Jag har också fått uppdaterat datum på kinabil men de sa i chaten att det var bug men inget mer om när den kunde komma.
Nej har inget VIN, och ingen info om båt.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare

Inlägg av ModelYLars »

Väntar på leverans-SMS men har aldrig fått något SMS även när status på min beställning ändras. Vilket man få om jag förstått det rätt?

Så nu är man nojig att den funktionen inte fungerar. Är det någon som fått SMS vid uppdatering av beställning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Enligt leveransläget-tråden / car.info så har det levererats några Model Y LR från Tyskland:
viewtopic.php?t=31641

Du kanske kan be Franz snällt om att få tillgång till ett av de reg.nr?
(Jag är också väldigt intresserad av vad du kommer fram till om miljöbonusen!)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
dagr2000
Teslaägare

Inlägg av dagr2000 »

Hej

Jag beställde 4e feb, har leveransfönster 21-31 mars, har inte fått VIN än, har kollat med Chrome plugin också. Tror ni bilen kommer byggas i Berlin? Efter att ha läst en del diskussioner på forumet så tror jag att i mitt fall kan det vara Berlinbyggt...

MYLR/Svart/Svart/20
2023 MYLR svart/svart
chrilleg

Inlägg av chrilleg »

dagr2000 skrev: 07 mar 2023 16:53
Hej

Jag beställde 4e feb, har leveransfönster 21-31 mars, har inte fått VIN än, har kollat med Chrome plugin också. Tror ni bilen kommer byggas i Berlin? Efter att ha läst en del diskussioner på forumet så tror jag att i mitt fall kan det vara Berlinbyggt...

MYLR/Svart/Svart/20
Hade typ samma som dig (15-31 Mars) fick VIN förra veckan, enda skillnaden är jag beställt Vit / Svart, sms om att boka upphämtning idag, byggd 28/2, Berlinbil.
Tilclah

Inlägg av Tilclah »

Mikza skrev: 07 mar 2023 15:15
Jag har inte fått någon uppdatering än. Det står fortfarande 2/4-27/5. Inget VIN heller.
Nej inte fått något VIN än. Samma datum står kvar. Konstigt att inget VIN har kommit då det endast är 5 dagar kvar till första estimerade datumet. Men har läst här i gruppen att man kan få sitt vin sent eftersom bilen är byggd i Berlin och kommer snabbt till Sverige.

Är det någon här i gruppen som har hämtat ut en Quicksilver än eller som har fått VIN eller ett datum?
MYLR QUICKSILVER
Finkson

Inlägg av Finkson »

Jag beställde min LR svart/svart 17/1. Fick sms idag om hämtning på måndag, ska dock på skidresa nästa vecka - skrev i deras chatt och fick ny tid nu på fredag. Tillverkad i Berlin men VIN är ej sökbart ännu på car.info. Gissar att det är bland de första?
AK++

Inlägg av AK++ »

Hej
Hämtade ut en Y LR igår tillverkad i Berlin 14/2. Reg JBJ01B om det hjälper någon/något.
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Inlägg av patohr »

AK++ skrev:
Hej
Hämtade ut en Y LR igår tillverkad i Berlin 14/2. Reg JBJ01B om det hjälper någon/något.
Grattis till bilen! Nöjd än så länge? Bild

Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
AK++

Inlägg av AK++ »

patohr skrev: 07 mar 2023 20:01
AK++ skrev:
Hej

Supernöjd i alla fall efter första dagen. :D
Fick svart på vitt att den är en grym vinterbil (i trafiken i alla fall, ett av dörrhantagen frös men så snöade det på tvären)
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Inlägg av patohr »

AK++ skrev: 07 mar 2023 20:07
AK++ skrev:
Hej

Fick svart på vitt att den är en grym vinterbil (i trafiken i alla fall, ett av dörrhantagen frös men så snöade det på tvären)
Kul att höra! Tips om dörrhandtagen fryser, så kan du öppna dörrarna genom appen :D
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
AK++

Inlägg av AK++ »

patohr skrev: 07 mar 2023 20:13
AK++ skrev: 07 mar 2023 20:07
AK++ skrev:
Hej

Kul att höra! Tips om dörrhandtagen fryser, så kan du öppna dörrarna genom appen :D
Jävla bra tips, tack!
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Någon som försökt pausa beställning på senaste tiden?
Tesla hävdar nu att jag måste acceptera bilen jag blivit matchad till eller avbeställa.
(Beställer som privatperson om det spelar roll)
Tips på vad jag ska göra/säga? Känns orimligt att bli tvingad leverans eller avbeställa.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jaqob

Inlägg av Jaqob »

Känns som att Tesla så småningom måste gå över till att man vid beställningstillfället vet exakt vad man får, för att komma ifrån behovet av att pausa beställningar. Hade dessutom minskat nervositeten och ångesten en hel del :D

Jag vet att folk försöker jämföra det med att man inte vet när t.ex. Volvo byter ut interna komponenter, men jag tycker den jämförelsen haltar. Att Volvo byter ut en komponent påverkar inte grundläggande funktionalitet eller styr hur länge man kommer få uppdateringar.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 07 mar 2023 20:57
Någon som försökt pausa beställning på senaste tiden?
Tesla hävdar nu att jag måste acceptera bilen jag blivit matchad till eller avbeställa.
(Beställer som privatperson om det spelar roll)
Tips på vad jag ska göra/säga? Känns orimligt att bli tvingad leverans eller avbeställa.
Jag pausade för ett par veckor sedan, jag klickade på länken i mejlet jag fick.
Screenshot_20230307_211450_Email.jpg
Sedan blev jag uppringd, "övertalningsförsök", och jag förklarade att jag inte tänker hämta ut någon bil utan parkeringsassistans.
Därefter fick jag ett mejl:
"Med den information vi har idag så kommer den bil du blir tilldelad från april och framåt också sakna parkeringssensorer.

Önskar du ändå ta leverans av den bilen eller vill du cancellera din order?"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare

Inlägg av Vito Corleone »

Någon som har info om nästa båten från Zeebrugge till Sverige i de närmsta dagar?
Mil bil ligger där och har inget info om det.

Tack i förhand!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

AK++ skrev: 07 mar 2023 19:46
Hej
Tack!

Ja på frågan om jag kommit fram till något som någon frågade ovan , så är det helt enkelt så att LR är berättigad till bonus.
Eftersom de i skatteverkets nybilsprislista kostar under 700.000kr. (ja naturligtvis måste man ha order innan 9nov)

Skatteverket är väldigt tydliga och behjälpliga hur de skall läsa sina listor, när det gäller förmånsvärden osv.
De är tydliga och svarar tydligt på frågorna.

Men de hänvisar till Transportstyrelsen när det gäller bonusen.

De på Transportstyrelsen är rätt vilsna och har kan ej svara alls på någonting. De är extremt luddiga. väldigt obehagligt.
Man får helt enkelt själv läsa på och hoppas att de betalar ut pengarna.

Det hela är ju egentligen väldigt tydligt angivet, (bil under 700, order innan 9nov) och det baseras på nybilsprislistor som skatteverket gett ut och som skatteverket själva läser som att bilen kostar under 700.

Med ett registreringsnummer skulle de kunna släcka de 0.1% tvivlen, jag har pratat 20-30 gånger med dem, brevledes samt per telefon, men nu vill de ha ett registreringsnummer där bilen är i trafik, så därav fortsätter undersökningen imorgon :lol:

jag tänker inte ta ut en LR -23 om jag inte får min bonus. Då rullar jag istället vidare i mina nuvarande fordon. (eller tar ut en nedsatt lagerbil rwd)
jag är inte FÖR bonus, utan jag vill bara ha min bonus - baserat på de regler som är utarbetade.

Det är helt sjukt faktiskt att man inte kan få ett vettigt svar på detta. Att de inte själva kan säga hur de läser listorna.
Det är ju lite som att vänta barn men få reda på om man får barnbidrag först efter - när de godkänner barnet.
Jävla sjuk instans alltså.

Det är ju inte jag som hittat på regeln att göda oss elbilsägare med 70 eller 50.000 kronor... :?:
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare

Inlägg av daz_meatball »

Vito Corleone skrev: 07 mar 2023 21:50
Någon som har info om nästa båten från Zeebrugge till Sverige i de närmsta dagar?
Mil bil ligger där och har inget info om det.

Tack i förhand!

AUTO ECO verkar som en kandidat går till Malmö inom kort och förväntas 14/3
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
Skriv svar