Det finns ju inga elbilskombi... Undrar hur mycket en vettig kombiversion av Model 3 skulle sälja?... Eller en vettig version av Model 3 med en halvkombilucka...
Färre, eftersom de flesta vill ha SUV. Om det fanns en stor marknad för kombis så skulle givetvis många tillverkare satsa på det. Men det gör det inte.
Antagligen skulle Y tyvärr fortfarande sälja mer än snygga versioner av Model 3 som halv- eller helkombi. Men Model 3 verkar ju inte sälja särskilt bra i Europa... Är precis som Nikk ovan helt övertygad om att Model 3 skulle sälja bättre i Europa som en snygg halvkombi.
Hela syftet med t.ex. Tesla är ju enligt dem själva 'mer hållbara personliga transporter'. Det känns ju faktiskt inte särskilt hållbart att Tesla i praktiken tvingar alla som vill ha en halvkombilucka att köpa en SUV/Crossover... Tycker faktiskt att de vid det här laget gott kunde kosta på sig att lansera Model 3 i halvkombiversion. Det skulle rimma mycket bättre med deras mission statement än deras nuvarande modell-lineup.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns ju inga elbilskombi... Undrar hur mycket en vettig kombiversion av Model 3 skulle sälja?... Eller en vettig version av Model 3 med en halvkombilucka...
Färre, eftersom de flesta vill ha SUV. Om det fanns en stor marknad för kombis så skulle givetvis många tillverkare satsa på det. Men det gör det inte.
Antagligen skulle Y tyvärr fortfarande sälja mer än snygga versioner av Model 3 som halv- eller helkombi. Men Model 3 verkar ju inte sälja särskilt bra i Europa... Är precis som Nikk ovan helt övertygad om att Model 3 skulle sälja bättre i Europa som en snygg halvkombi.
Hela syftet med t.ex. Tesla är ju enligt dem själva 'mer hållbara personliga transporter'. Det känns ju faktiskt inte särskilt hållbart att Tesla i praktiken tvingar alla som vill ha en halvkombilucka att köpa en SUV... Tycker faktiskt att de vid det här laget gott kunde kosta på sig att lansera Model 3 i halvkombiversion. Det skulle rimma mycket bättre med deras mission statement än deras nuvarande modell-lineup.
Men går man all-in på Tesla så är det väl rimligt med en större (CT/X/Y) samt en 3'a som andrabil, eller tredjebil...?
Men går man all-in på Tesla så är det väl rimligt med en större (CT/X/Y) samt en 3'a som andrabil, eller tredjebil...?
Förstår inte hur du menar. Det skulle väl vara väsentligt mer hållbart att bara ha en Model 3 med halvkombilucka och drag än två eller tre bilar? Och hur är monstertrucken CT rimlig i en svensk kontext?
Och behöver man två bilar är ju två Model 3 med halvkombilucka och drag mer hållbart än någon av de kombinationer du föreslår.
Det finns ju inga elbilskombi... Undrar hur mycket en vettig kombiversion av Model 3 skulle sälja?... Eller en vettig version av Model 3 med en halvkombilucka...
Färre, eftersom de flesta vill ha SUV. Om det fanns en stor marknad för kombis så skulle givetvis många tillverkare satsa på det. Men det gör det inte.
Tror du har fel här och Polestar var korkade som inte gjorde Polestar 2 som en halvkombi istället. Å andra sidan hade de säkert inte kunnat producera tillräckligt många för att möta efterfrågan...
Gammalt och förlegat. Kommer från att i USA, "bilmarknadens mecka", ska/skulle det vara sedan så alla gjorde opraktiska sedaner för att tillfredsställa USA, istället för att tänka tanken att det kanske är bra om man satsar på en mer praktisk bil där säkerhet också är viktigt (Volvo till viss del men även de släppte först sedaner i USA).
Är övertygad att en M3 som halvkombi skulle sälja bättre i Europa (om den är snygg) än nuvarande version. Alla vill inte ha en stor hög bil som drar mer energi och tar mer plats...
Som konstaterats så är ju PS2 en halvkombi. Och PS2 är typ en av totalt två halvkombis i den storleksklassen i hela det globala elbilsutbudet!... Den enda andra halvkombin som finns är BMW i4 (Model S är ju en storlek större). Alla andra bilar med kombi- eller halvkombilucka är SUVar/Crossovers...
Model Y är ju en kombi/halvkombi-version av Model 3.
Visst är den högre, men det är faktiskt något den överväldigande majoriteten uppskattar då det är mer praktiskt.
Förövrigt lanserades 3an som sedan för det första för att det är mer poppis på stora viktiga marknader som USA. För det andra för att inte stjäla försäljning från Model S och X då de var väldigt viktiga inkomstkällor för Tesla fram till ca 2019.
För det tredje för att skapa USP för Y.
Model Y är ju en kombi/halvkombi-version av Model 3.
Visst är den högre, men det är faktiskt något den överväldigande majoriteten uppskattar då det är mer praktiskt. [...
Så kan man kanske uttrycka det med lite 'välvilja'. Faktum kvarstår dock. Y är en SUV/Crossover. Det är inte Model 3.
...] Förövrigt lanserades 3an som sedan för det första för att det är mer poppis på stora viktiga marknader som USA. För det andra för att inte stjäla försäljning från Model S och X då de var väldigt viktiga inkomstkällor för Tesla fram till ca 2019.
För det tredje för att skapa USP för Y.
Du missar att det tyngst vägande skälet till att Model 3 blev en sedan var för att hålla nere storleken. En Model 3 med halvkombilucka hade blivit större och tyngre eftersom de hade varit tvungna att justera taklinjen vilket av estetiska skäl hade tvingat fram en större (eller fulare) bil. Och typ hela grejen med Model 3 på den tiden var ju att den skulle lanseras i en version som kostade max $35K i USA med den tidens penningvärde. Men precis som när de lanserade Model S så skippade ju Tesla typ omgående den billiga $35K-versionen (i det här fallet) för dyrare modeller...
Och som sagt:
Teslas Mission Statement handlar om att skapa mer hållbara personliga transporter. Inte om att skapa någon slags USP för Model Y.
Model Y är ju en kombi/halvkombi-version av Model 3.
Visst är den högre, men det är faktiskt något den överväldigande majoriteten uppskattar då det är mer praktiskt. [...
Så kan man kanske uttrycka det med lite 'välvilja'. Faktum kvarstår dock. Y är en SUV/Crossover. Det är inte Model 3.
Nä men som sagt det är extremt få som ser det som något negativt. Några enstaka kombikramare i Skandinavien typ. Extremt liten marknad.
...] Förövrigt lanserades 3an som sedan för det första för att det är mer poppis på stora viktiga marknader som USA. För det andra för att inte stjäla försäljning från Model S och X då de var väldigt viktiga inkomstkällor för Tesla fram till ca 2019.
För det tredje för att skapa USP för Y.
Du missar att det tyngst vägande skälet till att Model 3 blev en sedan var för att hålla nere storleken. En Model 3 med halvkombilucka hade blivit större och tyngre eftersom de hade varit tvungna att justera taklinjen vilket av estetiska skäl hade tvingat fram en större (eller fulare) bil. Och typ hela grejen med Model 3 på den tiden var ju att den skulle lanseras i en version som kostade max $35K i USA med den tidens penningvärde. Men precis som när de lanserade Model S så skippade ju Tesla typ omgående den billiga $35K-versionen (i det här fallet) för dyrare modeller...
Och som sagt:
Teslas Mission Statement handlar om att skapa mer hållbara personliga transporter. Inte om att skapa någon slags USP för Model Y.
Den där tror jag personligen inte på. PS2 som nämnts tidigare blev knappast mkt dyrare, eller större/tyngre, för att de valde att bygga den som halvkombi.
Det finns ju inga elbilskombi... Undrar hur mycket en vettig kombiversion av Model 3 skulle sälja?... Eller en vettig version av Model 3 med en halvkombilucka...
Färre, eftersom de flesta vill ha SUV. Om det fanns en stor marknad för kombis så skulle givetvis många tillverkare satsa på det. Men det gör det inte.
Tror du har fel här och Polestar var korkade som inte gjorde Polestar 2 som en halvkombi istället. Å andra sidan hade de säkert inte kunnat producera tillräckligt många för att möta efterfrågan...
Gammalt och förlegat. Kommer från att i USA, "bilmarknadens mecka", ska/skulle det vara sedan så alla gjorde opraktiska sedaner för att tillfredsställa USA, istället för att tänka tanken att det kanske är bra om man satsar på en mer praktisk bil där säkerhet också är viktigt (Volvo till viss del men även de släppte först sedaner i USA).
Är övertygad att en M3 som halvkombi skulle sälja bättre i Europa (om den är snygg) än nuvarande version. Alla vill inte ha en stor hög bil som drar mer energi och tar mer plats...
Som konstaterats så är ju PS2 en halvkombi. Och PS2 är typ en av totalt två halvkombis i den storleksklassen i hela det globala elbilsutbudet!... Den enda andra halvkombin som finns är BMW i4 (Model S är ju en storlek större). Alla andra bilar med kombi- eller halvkombilucka är SUVar/Crossovers...
Hmm har inte tänkt PS2 som en halvkombi men å andra sidan har jag knappt tittat på den öht. Frun får en snart så då får man bekanta sig mer med den...
Då tror jag det hade varit ännu bättre om de gjort PS2 som en kombi, typ som PS3 men fortfarande mindre, lägre och billigare.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Model Y är ju en kombi/halvkombi-version av Model 3.
Visst är den högre, men det är faktiskt något den överväldigande majoriteten uppskattar då det är mer praktiskt. [...
Så kan man kanske uttrycka det med lite 'välvilja'. Faktum kvarstår dock. Y är en SUV/Crossover. Det är inte Model 3.
Nä men som sagt det är extremt få som ser det som något negativt. Några enstaka kombikramare i Skandinavien typ. Extremt liten marknad.
Jag tror det är ett förlegat tänk att sedaner är mer kommersiella överlag. Tror den praktiska biten blir starkare och starkare men det måste förpackas så det blir hyfsat snyggt. Dvs en halvpraktisk snygg bil vinner över en ful helpraktisk bil och en halvpraktisk snygg bil vinner även över en opraktisk snygg bil...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Hela syftet med t.ex. Tesla är ju enligt dem själva 'mer hållbara personliga transporter'. Det känns ju faktiskt inte särskilt hållbart att Tesla i praktiken tvingar alla som vill ha en halvkombilucka att köpa en SUV/Crossover... Tycker faktiskt att de vid det här laget gott kunde kosta på sig att lansera Model 3 i halvkombiversion. Det skulle rimma mycket bättre med deras mission statement än deras nuvarande modell-lineup.
Model S har ju halvkombilucka . Vad jag minns så var det inte möjligt att göra Model 3 till halvkombi, eftersom man då hade behövt sätta en balk över baksätet som hade eliminerat huvudutrymmet bak. Model S har inte det problemet eftersom det är en längre bil. Sedan är Model Y hyfsat energieffektiv, med tanke på biltypen. Tittar man på Björn Nylands tester så drar Model Y RWD 129 wh/km i 90 km/h och Model Y LR 142 wh/km i samma hastighet. Det är ytterst få bilar i samma storlek som är så energisnåla. Jag tycker dessutom inte att Model Y egentligen är så mycket SUV. Den har låg front och ganska låg markfrigång. Känns mer som en högbyggd bil som t.ex. Ford C-max eller BMW 2 serie active tourer. Tycker det finns ett värde i att göra elbilar lite mer högbyggda, eftersom man då får ett bekvämare baksäte. Model 3 och Model S lider båda av att golvet bak är för högt i förhållande till baksätet på grund av batteripacket. Man får då en obekväm knävinkel. Dessutom verkar de flesta numera vilja sitta lite högre när de kör. Tycker Tesla har visat med Model Y att det går att göra en rymlig bil med hög sittposition utan att den behöver väga 3 ton.
...] Model 3 och Model S lider båda av att golvet bak är för högt i förhållande till baksätet på grund av batteripacket. Man får då en obekväm knävinkel. [...
Det är lätt löst genom att skapa plats för fötterna i batteripacken precis som VAG gjorde med batteripacken till Taycan och Audi E-tron GT...
Tesla gjorde väl inte det för Model S eftersom de ett tag var inne på att byta hela batteripacken på stationer som t.ex. NIO gör i Kina (och Norge?). Men sen skrotade dem ju den idén...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns ju inga elbilskombi... Undrar hur mycket en vettig kombiversion av Model 3 skulle sälja?... Eller en vettig version av Model 3 med en halvkombilucka...
Färre, eftersom de flesta vill ha SUV. Om det fanns en stor marknad för kombis så skulle givetvis många tillverkare satsa på det. Men det gör det inte.
Tror du har fel här och Polestar var korkade som inte gjorde Polestar 2 som en halvkombi istället. Å andra sidan hade de säkert inte kunnat producera tillräckligt många för att möta efterfrågan...
Gammalt och förlegat. Kommer från att i USA, "bilmarknadens mecka", ska/skulle det vara sedan så alla gjorde opraktiska sedaner för att tillfredsställa USA, istället för att tänka tanken att det kanske är bra om man satsar på en mer praktisk bil där säkerhet också är viktigt (Volvo till viss del men även de släppte först sedaner i USA).
Är övertygad att en M3 som halvkombi skulle sälja bättre i Europa (om den är snygg) än nuvarande version. Alla vill inte ha en stor hög bil som drar mer energi och tar mer plats...
Som konstaterats så är ju PS2 en halvkombi. Och PS2 är typ en av totalt två halvkombis i den storleksklassen i hela det globala elbilsutbudet!... Den enda andra halvkombin som finns är BMW i4 (Model S är ju en storlek större). Alla andra bilar med kombi- eller halvkombilucka är SUVar/Crossovers...
Hmm har inte tänkt PS2 som en halvkombi men å andra sidan har jag knappt tittat på den öht. Frun får en snart så då får man bekanta sig mer med den...
Då tror jag det hade varit ännu bättre om de gjort PS2 som en kombi, typ som PS3 men fortfarande mindre, lägre och billigare.
Du vet väl att Polestar 2 från början var Volvo S40 dvs suv/kombimodellen är Volvo XC40. Halvkombin är C40.
...] Model 3 och Model S lider båda av att golvet bak är för högt i förhållande till baksätet på grund av batteripacket. Man får då en obekväm knävinkel. [...
Det är lätt löst genom att skapa plats för fötterna i batteripacken precis som VAG gjorde med batteripacken till Taycan och Audi E-tron GT...
Tesla gjorde väl inte det för Model S eftersom de ett tag var inne på att byta hela batteripacken på stationer som t.ex. NIO gör i Kina (och Norge?). Men sen skrotade de ju den idén...
Fast då blir det svårt att ha helt plant golv därbak utan att offra alldeles för mycket batterikapacitet. Sedan är det ett faktum att låga bilar som Model 3 är ganska obekväma att ta sig ut ur för oss med lite längre ben. Tycker att ID3 är en ganska vettig kompromiss egentligen. Bekväm sittposition och enkelt insteg utan någon överdriven markfrigång eller jättehjul.
Det är lätt löst genom att skapa plats för fötterna i batteripacken precis som VAG gjorde med batteripacken till Taycan och Audi E-tron GT...
Tesla gjorde väl inte det för Model S eftersom de ett tag var inne på att byta hela batteripacken på stationer som t.ex. NIO gör i Kina (och Norge?). Men sen skrotade de ju den idén...
Fast då blir det svårt att ha helt plant golv därbak utan att offra alldeles för mycket batterikapacitet. Sedan är det ett faktum att låga bilar som Model 3 är ganska obekväma att ta sig ut ur för oss med lite längre ben. Tycker att ID3 är en ganska vettig kompromiss egentligen. Bekväm sittposition och enkelt insteg utan någon överdriven markfrigång eller jättehjul.
Kan för lite om naturvetenskap för att kommentera ang. 'topografiska' batteripack som i Taycan/E-tron GT och batterikapacitet...
Jag är 40+, man, normalvikt, ca 1,87 lång, normalt långa ben och med normal rörlighet. Jag har inga problem med att komma in i baksätet på Model 3. Får väl erkänna att jag inte åkt några längre sträckor där, men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem...
Grejen med 'normala' bilar med 'normal' markfrigång är den sammanvägda energi- och resursåtgången ifall du slår ut det över hela den globala fordononsflottan... Då blir det tyvärr en rätt avsevärd skillnad jämfört med ifall alla de här bilarna istället vore SUVar/Crossovers... Och det är ju faktiskt rätt sällan som långa personer färdas några längre sträckor i baksätet – oavsett vad det är för ngn bil...
Grejen med 'normala' bilar med 'normal' markfrigång är den sammanvägda energi- och resursåtgången ifall du slår ut det över hela den globala fordononsflottan... Då blir det tyvärr en rätt avsevärd skillnad jämfört med ifall alla de här bilarna istället vore SUVar/Crossovers... Och det är ju faktiskt rätt sällan som långa personer färdas några längre sträckor i baksätet – oavsett vad det är för ngn bil...
Skillnaden mellan Model 3 LR och Model Y LR i 90 km/h är, enligt Björn Nylands "Range test" 6 wh/km (136 mot 142). Den genomsnittliga körsträckan för personbilar i Sverige 2021 var 1112 mil. (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... r-2021.pdf). Så i genomsnitt skulle alltså en Model Y merförbruka 66,72 kwh om man kör i 90 km/h på årsbasis. Motsvarar ungefär en veckas elförbrukning i vår lägenhet. Svårt för mig att säga om det är mycket eller lite.
För övrigt är Model Y även snålare OCH rymligare än Porsche Taycan.
...] För övrigt är Model Y även snålare OCH rymligare än Porsche Taycan.
Taycan/E-tron GT var bara ett exempel för att visa på att det går att skapa helt normala baksäten i elbilar som inte är SUV/Crossovers. Tyvärr är ju typ alla elbilar SUV/Crossovers så antalet exempel på bilar som inte är det är ju begränsade...
Känns som det kommer rulla många Model Y på vägarna framöver. Många som beställde innan bonusen och troligtvis ännu fler nu efter prissänkningen. Kan bli lite Volvo kombi feeling där vit RWD kanske motsvarar silverfärgad V70 för några år sedan
Inget ont i det men det kommer onekligen kännas mindre speciellt att ratta en Model Y och 3 framöver men framförallt kanske man ska förbereda sig på att det kommer bli lite köer även vid Super Chargers, särskilt nu när de öppnas för andra bilar. Där har man ju varit bortskämd (har aldrig behövt köa hittills).
Skulle vara intressant att se lite försäljningsstatistik för Sverige efter prissänkningen.
Grejen med 'normala' bilar med 'normal' markfrigång är den sammanvägda energi- och resursåtgången ifall du slår ut det över hela den globala fordononsflottan... Då blir det tyvärr en rätt avsevärd skillnad jämfört med ifall alla de här bilarna istället vore SUVar/Crossovers... Och det är ju faktiskt rätt sällan som långa personer färdas några längre sträckor i baksätet – oavsett vad det är för ngn bil...
Skillnaden mellan Model 3 LR och Model Y LR i 90 km/h är, enligt Björn Nylands "Range test" 6 wh/km (136 mot 142). Den genomsnittliga körsträckan för personbilar i Sverige 2021 var 1112 mil. (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... r-2021.pdf). Så i genomsnitt skulle alltså en Model Y merförbruka 66,72 kwh om man kör i 90 km/h på årsbasis. Motsvarar ungefär en veckas elförbrukning i vår lägenhet. Svårt för mig att säga om det är mycket eller lite. [...
Det resonemanget exkluderar råvaruåtgången vid produktionen. Och det exkluderar alla extra transporter som den ökade råvaruåtgången vid produktion för med sig. En tyngre bil som en SUV/Crossover sliter även mer däck än vad en 'normal' bil med lägre vikt gör. En SUV/Crossover kräver även större däck än vad en 'normal' bil. Annars blir SUV/Crossoverns proportioner helt sopiga. Det här resulterar således i ytterligare högre råvaruåtgång under SUV/Crossoverns hela livscykel. Det resulterar även i högre utsläpp av mikroplaster från däckslitage. I Sverige beräknas mer än hälften av alla mikroplastutsläpp komma från däckslitage
(https://www.iperspektiv.se/dokument/202 ... vagslitage).
Slå sen ut allt det här över hela den globala fordonsflottan så blir tyvärr den 'extra' miljöpåverkan från alla SUVar/Crossovers på den här planeten långt ifrån trivial...
Grejen med 'normala' bilar med 'normal' markfrigång är den sammanvägda energi- och resursåtgången ifall du slår ut det över hela den globala fordononsflottan... Då blir det tyvärr en rätt avsevärd skillnad jämfört med ifall alla de här bilarna istället vore SUVar/Crossovers... Och det är ju faktiskt rätt sällan som långa personer färdas några längre sträckor i baksätet – oavsett vad det är för ngn bil...
Skillnaden mellan Model 3 LR och Model Y LR i 90 km/h är, enligt Björn Nylands "Range test" 6 wh/km (136 mot 142). Den genomsnittliga körsträckan för personbilar i Sverige 2021 var 1112 mil. (https://www.trafa.se/globalassets/stati ... r-2021.pdf). Så i genomsnitt skulle alltså en Model Y merförbruka 66,72 kwh om man kör i 90 km/h på årsbasis. Motsvarar ungefär en veckas elförbrukning i vår lägenhet. Svårt för mig att säga om det är mycket eller lite. [...
Det resonemanget exkluderar råvaruåtgången vid produktionen. Och det exkluderar alla extra transporter som den ökade råvaruåtgången vid produktion för med sig. En tyngre bil som en SUV/Crossover sliter även mer däck än vad en 'normal' bil med lägre vikt gör. En SUV/Crossover kräver även större däck än vad en 'normal' bil. Annars blir SUV/Crossoverns proportioner helt sopiga. Det här resulterar således i ytterligare högre råvaruåtgång under SUV/Crossoverns hela livscykel. Det resulterar även i högre utsläpp av mikroplaster från däckslitage. I Sverige beräknas mer än hälften av alla mikroplastutsläpp komma från däckslitage
(https://www.iperspektiv.se/dokument/202 ... vagslitage).
Slå sen ut allt det här över hela den globala fordonsflottan så blir tyvärr den 'extra' miljöpåverkan från alla SUVar/Crossovers på den här planeten långt ifrån trivial...
En ny Model 3 LR AWD verkar ha en tjänstevikt 8% lägre än en Model Y LR AWD. De har identiska batteripack så vikten ligger så klart mycket i karossen. Däckbredden är 8,5% större på Y-en så jag antar att mikroplatsutsläppen skalar ganska bra med vikten ifall inte den snabbare accelerationen i 3:an då kompenserar lite. Att Model Y är så praktisk för vår familj gör att vi klarar oss fint med bara en bil och utan problem kan köra elektriskt. Något som varit väsentligt mycket svårare (på grund av platsbrist) med en Model 3.
En ny Model 3 LR AWD verkar ha en tjänstevikt 8% lägre än en Model Y LR AWD. De har identiska batteripack så vikten ligger så klart mycket i karossen. Däckbredden är 8,5% större på Y-en så jag antar att mikroplatsutsläppen skalar ganska bra med vikten ifall inte den snabbare accelerationen i 3:an då kompenserar lite. Att Model Y är så praktisk för vår familj gör att vi klarar oss fint med bara en bil och utan problem kan köra elektriskt. Något som varit väsentligt mycket svårare (på grund av platsbrist) med en Model 3.
Ja Model Y är rejält stor och har enorma utrymmen för en relativt kompakt crossover. Tycker det blir fel att jämföra Model Y med Model 3. Model Y är rejält mycket större och betydligt mer praktisk. Model Y är också lättare än alla andra elbilar av jämförbar storlek och väger inte mycket mer än en ICE-kombi med motsvarande utrymmen. Räknar man i alla utrymmen i Model Y som frunken och utrymmet under bagagerumsgolvet så rymmer den mer än en Volvo V90 och med mycket kompaktare yttermått. En Volvo V90 med fyrhjulsdrift väger cirka 10 kg mindre än en Model Y, så jag har väldigt svårt att se att Model Y skulle vara speciellt tung eller ineffektiv. Visst är den tyngre än en Model 3 men den är också oerhört mer praktisk. Människor har olika behov av storlek på bil och om man behöver en bil med stora utrymmen som är lättlastad så är Model Y ett utmärkt val. Visst hade man kunnat göra en Model 3 kombi, men en traditionell fyrkantig kombikaross ligger ganska långt från den ideala droppformen som Tesla vill ha på sina bilar för bäst aerodynamik. Till och med Cybertruck är ju droppformad även om det är en kantig droppe.
En ny Model 3 LR AWD verkar ha en tjänstevikt 8% lägre än en Model Y LR AWD. De har identiska batteripack så vikten ligger så klart mycket i karossen. Däckbredden är 8,5% större på Y-en så jag antar att mikroplatsutsläppen skalar ganska bra med vikten ifall inte den snabbare accelerationen i 3:an då kompenserar lite. Att Model Y är så praktisk för vår familj gör att vi klarar oss fint med bara en bil och utan problem kan köra elektriskt. Något som varit väsentligt mycket svårare (på grund av platsbrist) med en Model 3.
Ja Model Y är rejält stor och har enorma utrymmen för en relativt kompakt crossover. Tycker det blir fel att jämföra Model Y med Model 3. Model Y är rejält mycket större och betydligt mer praktisk. Model Y är också lättare än alla andra elbilar av jämförbar storlek och väger inte mycket mer än en ICE-kombi med motsvarande utrymmen. Räknar man i alla utrymmen i Model Y som frunken och utrymmet under bagagerumsgolvet så rymmer den mer än en Volvo V90 och med mycket kompaktare yttermått. En Volvo V90 med fyrhjulsdrift väger cirka 10 kg mindre än en Model Y, så jag har väldigt svårt att se att Model Y skulle vara speciellt tung eller ineffektiv. Visst är den tyngre än en Model 3 men den är också oerhört mer praktisk. Människor har olika behov av storlek på bil och om man behöver en bil med stora utrymmen som är lättlastad så är Model Y ett utmärkt val. Visst hade man kunnat göra en Model 3 kombi, men en traditionell fyrkantig kombikaross ligger ganska långt från den ideala droppformen som Tesla vill ha på sina bilar för bäst aerodynamik. Till och med Cybertruck är ju droppformad även om det är en kantig droppe.
Nja M3 skulle ju inte behöva bli en Volvo 245 till utseendet om den skulle göras till en kombi/kombicupé. Ser absolut att M3 skulle kunna göras om på ett snyggt sätt och behålla sin smäckra sportighet och samtidigt bli betydligt mer praktisk. Bagaget i M3 är fullständigt värdelöst då den fasta höjden är löjligt låg...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
...] Visst är [Model Y] tyngre än en Model 3 men den är också oerhört mer praktisk. Människor har olika behov av storlek på bil och om man behöver en bil med stora utrymmen som är lättlastad så är Model Y ett utmärkt val. Visst hade man kunnat göra en Model 3 kombi, men en traditionell fyrkantig kombikaross ligger ganska långt från den ideala droppformen som Tesla vill ha på sina bilar för bäst aerodynamik. Till och med Cybertruck är ju droppformad även om det är en kantig droppe.
Jag tror att vi alla i den här tråden i princip är eniga om att dagens Model 3 med sin sedanbaklucka är tämligen uridiotisk ur praktikalitetshänseende. Men om den istället hade en halvkombilucka som en BMW i4 skulle det se helt annorlunda ut... Och då skulle den fortfarande kunna behålla sin droppformade kaross. Och som halvkombi så skulle den antagligen också sälja avsevärt bättre i Europa...