Lågt mönsterdjup för bakdäck
Moderator: Redaktion
Lågt mönsterdjup för bakdäck
Är det någon som råkat ut för detta tidigare?
Service är bokad nu på måndag i GBG.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Lågt mönsterdjup för bakdäck
Första snön?
RWD?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Vad är det för mönsterdjup på dem då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag är nyfiken hur bilen kan gissa mönsterdjupet. Någon som vet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Då ör vi minst 2, och det verkar ju inte gå så bra…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Den jämför rotationshastighet mellan olika hjul.
Volvo PV 544 Special 1963
Nä, har kört i snö flera ggr. Snöat mycket på västkusten i år.
Long range är varianten.
-
Har du valt vinterdäck i inställningarna i bilen? Slitagevarningen använder ABS sensorerna för att mäta rullomkretsen och tror bilen den rullar på sommardäck så kan mätningen bli fel. Min tidigare Skoda brukade varna för lågt däcktryck när jag bytt till vinterdäck. Den hade däcktrycksvarning via hjulomkretsen.
4 månader säger ingenting.
Hur långt har du kört? Vissa kör tusentals mil på den tiden.
Hur mkt har du gasat? Vissa sliter ut däck på några hundra mil…
Jag halverade mönsterdjupet på mina bakdäck på ca 500 mil på min M3P.
Hur långt har du kört? Vissa kör tusentals mil på den tiden.
Hur mkt har du gasat? Vissa sliter ut däck på några hundra mil…
Jag halverade mönsterdjupet på mina bakdäck på ca 500 mil på min M3P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag håller kraftfullt med om detta inlägg, vad är mönsterdjupet irl?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Räcker detta eller? Jag har inte gasat onormalt mycket för att köra tesla tror jag. Är 40+ och inte 18...
Hjulen är inställda på vinterdäck i bilen.
Det är en kraftfull cm mönsterdjup.......Dafro skrev: ↑11 mar 2023 05:43Jag håller kraftfullt med om detta inlägg, vad är mönsterdjupet irl?
Kanske närmare 7 mm än en kraftfull cm men rejält med mönster. Kommer larmet upp hela tiden eller har det bara hänt en gång? Är väl tyvärr bara att felanmäla.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Det dyker upp varje gång jag ska köra iväg och när jag stannat och lagt i parkering. Jag har felanmält och service är inbokad på måndag. Jag vill bara kolla om det är någon mer som drabbats av detta så jag vet om jag kan förvänta mig att detta löses på garanti eller inte.
Tex om de behöver göra en hjulinställning eller liknande så ska jag väl inte behöva betala det på en bil som är 6 månader gammal. Jag har inte drämt in i några refuger med bilen eller liknande.
Som jag förstått det är detta ett fall där det kan vara en nackdel om man köpt egna hjul. Att tillverkaren kan hävda att det är dem som är felet eller skadat bilen.g0mer skrev: ↑11 mar 2023 08:24Det dyker upp varje gång jag ska köra iväg och när jag stannat och lagt i parkering. Jag har felanmält och service är inbokad på måndag. Jag vill bara kolla om det är någon mer som drabbats av detta så jag vet om jag kan förvänta mig att detta löses på garanti eller inte.
Tex om de behöver göra en hjulinställning eller liknande så ska jag väl inte behöva betala det på en bil som är 6 månader gammal. Jag har inte drämt in i några refuger med bilen eller liknande.
Ok. I mitt fall är det vinterdäck som jag fick med bilen så tesla original.Piggelin skrev: ↑11 mar 2023 08:31Som jag förstått det är detta ett fall där det kan vara en nackdel om man köpt egna hjul. Att tillverkaren kan hävda att det är dem som är felet eller skadat bilen.g0mer skrev: ↑11 mar 2023 08:24Det dyker upp varje gång jag ska köra iväg och när jag stannat och lagt i parkering. Jag har felanmält och service är inbokad på måndag. Jag vill bara kolla om det är någon mer som drabbats av detta så jag vet om jag kan förvänta mig att detta löses på garanti eller inte.
Ska bli väldigt intressant vad dom säger på måndag.
Har samma meddelande trots att mönsterdjupet är exakt lika fram o bak. Gjorde ett serviceärende där man svarade att det kunde bero på att jag inte hade Tesla original BTgivare. Dessa var slut när jag behövde dem så jag köpte via Tässla istället. Har kollat med Tässla som skulle komma tillbaka men det har de inte gjort ännu efter några månader. Bryr mig inte, meddelandet försvinner så fort jag börjar köra så jag kan leva med det.
Tesla fabulerar i sitt svar till dig. Det har inget med däcktrycksgivarna att göra överhuvudtaget.ducce916m skrev: ↑12 mar 2023 09:37Har samma meddelande trots att mönsterdjupet är exakt lika fram o bak. Gjorde ett serviceärende där man svarade att det kunde bero på att jag inte hade Tesla original BTgivare. Dessa var slut när jag behövde dem så jag köpte via Tässla istället. Har kollat med Tässla som skulle komma tillbaka men det har de inte gjort ännu efter några månader. Bryr mig inte, meddelandet försvinner så fort jag börjar köra så jag kan leva med det.
” How does Tesla monitor tread depth?
What your Tesla is likely doing is measuring how many times the wheel is rotating, and once it reaches a certain point it knows that the tire tread is getting low. Similarly, if one tire is rotating faster than the other, it would also know if the tread is wearing unevenly.”