Rätt laddkabel
Moderator: Redaktion
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
Rätt laddkabel
Ärade Tesla-vänner!
Firman som sålde bilen till mej levererade ingen fas 2-kabel. Dom har gått med på att bekosta en av kablarna nedan. Vilken har jag mest nytta av till min Model 3 Long Range?
Laddkabel Typ 2 1-fas, 32 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 3-fas, 32 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 3-fas, 16/20 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 1-fas, 16/20 A, 8 m
/Sven
Firman som sålde bilen till mej levererade ingen fas 2-kabel. Dom har gått med på att bekosta en av kablarna nedan. Vilken har jag mest nytta av till min Model 3 Long Range?
Laddkabel Typ 2 1-fas, 32 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 3-fas, 32 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 3-fas, 16/20 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 1-fas, 16/20 A, 8 m
/Sven
Model 3 LR 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Rätt laddkabel
Den som kommer med bilarna är en 32A trefaskabel, antingen 4 eller 7.5 meter (lite olika).
Den enda nytta du har av att ha en 32A-kabel istället för en 16/20A är att du kan ladda 7.2kW enfas på publika uttag som erbjuder det. Inte så vanligt. Jag hade hellre haft en 16A trefaskabel då de är markant smidigare, med den kan du ladda 11kW trefas i publika uttag (eller hemma i laddboxen för den delen).
Den enda nytta du har av att ha en 32A-kabel istället för en 16/20A är att du kan ladda 7.2kW enfas på publika uttag som erbjuder det. Inte så vanligt. Jag hade hellre haft en 16A trefaskabel då de är markant smidigare, med den kan du ladda 11kW trefas i publika uttag (eller hemma i laddboxen för den delen).
Model Y LR AWD 2022
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Tesla skickade med en 32A trefaskabel när jag hämtade ut min bil. Det har hänt några gånger att jag haft nytta av att den klarar 32 A enfas. Här i Uppsala hade IKEA 32 A enfas förut. Nu har de tagit bort sina laddstolpar. Ryktet säger att de ska sätta upp nya laddstolpar, men vad det blir är oklart. Likaså finns det ett 32A uttag i ett parkeringsgarage jag använder till och från.
Annars har jag knappt alls stött på 32 A enfas. I somras laddade jag en natt i ett parkeringshus i Bergen, där det var gratis ström från enfas 32 A uttag. Det innebar att jag kunde ladda fullt under natten, vilket jag inte kunnat om kabeln bara hanterat 16 A, men det hade inte varit någon katastrof om jag bara fått 70-80 %. Det var nog enda gången jag stötte på 32 A enfas under mina tre bilsemestrar 2022, som sammanlagt ledde till 1100 mils körning, så det är inte ofta jag haft användning av kabelns kapacitet att hantera 32 A. Frågan är om den kapaciteten väger upp att kabeln är klumpigare än nödvändigt i alla andra situationer.
Annars har jag knappt alls stött på 32 A enfas. I somras laddade jag en natt i ett parkeringshus i Bergen, där det var gratis ström från enfas 32 A uttag. Det innebar att jag kunde ladda fullt under natten, vilket jag inte kunnat om kabeln bara hanterat 16 A, men det hade inte varit någon katastrof om jag bara fått 70-80 %. Det var nog enda gången jag stötte på 32 A enfas under mina tre bilsemestrar 2022, som sammanlagt ledde till 1100 mils körning, så det är inte ofta jag haft användning av kabelns kapacitet att hantera 32 A. Frågan är om den kapaciteten väger upp att kabeln är klumpigare än nödvändigt i alla andra situationer.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
Tack för svar!
Ikea börjar nu i vår att bygga snabbladdare vid alla varuhus. Ska va klart sent 2024, enligt deras hemsida.
/Sven
Ikea börjar nu i vår att bygga snabbladdare vid alla varuhus. Ska va klart sent 2024, enligt deras hemsida.
/Sven
Model 3 LR 2019
Snabbladdare är dock något helt annat. Det är DC inte AC, och de har sin egen kabel.Sven_Bornemark skrev: ↑13 mar 2023 09:36Tack för svar!
/Sven
Förövrigt skulle jag också hellre haft en 16A trefas då den är typ hälften så tjock och därmed mkt lättare och smidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har enfas 32A på jobbet. Även på hotell förekommer 32A enfas.
Jag har en 4 m och en 7,5 m kabel, båda är 3 x 32A.
Men jag är stor och stark.
Jag har en 4 m och en 7,5 m kabel, båda är 3 x 32A.
Men jag är stor och stark.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
Japp, det var precis vad jag gjorde också. Tack alla hjälpsamma människor! <3
/Sven
Model 3 LR 2019
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).
Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.
- mikebike
- Teslaägare
Många "gatustolpar" kräver längre kabel, liksom många laddplatser i parkeringshus (och 32A-stolparna på mitt jobb).Trean skrev: ↑13 mar 2023 16:46Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).
Jag har kommit fram till att man behöver en av vardera.

- Sven_Bornemark
- Teslaägare
Det blev en åttameters kabel, dock utan Tesla-knapp.Trean skrev: ↑13 mar 2023 16:46Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).
/Sven
Model 3 LR 2019
- jonasl
- Teslaägare
Optimistiskt att få dem att betala för en kabel med Teslaknapp tror jag. Men jag är väldigt nöjd med den jag har hemma, från Metron.
Originalkabeln ligger i bilen, används sällan men redo för destinationsladdning
Originalkabeln ligger i bilen, används sällan men redo för destinationsladdning

Model Y LR AWD 2022
Ehh, jag har tre kablar liggande i bilen. En lång 3-fas, en kort enfas och en för gristryne.mikebike skrev: ↑13 mar 2023 16:56Många "gatustolpar" kräver längre kabel, liksom många laddplatser i parkeringshus (och 32A-stolparna på mitt jobb).Trean skrev: ↑13 mar 2023 16:46Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).
Jag har kommit fram till att man behöver en av vardera.![]()
- mikebike
- Teslaägare
Skall man räkna med portabla laddboxar (UMC) så har jag fyra.Bengt-re skrev: ↑13 mar 2023 18:00Ehh, jag har tre kablar liggande i bilen. En lång 3-fas, en kort enfas och en för gristryne.mikebike skrev: ↑13 mar 2023 16:56Många "gatustolpar" kräver längre kabel, liksom många laddplatser i parkeringshus (och 32A-stolparna på mitt jobb).Trean skrev: ↑13 mar 2023 16:46Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).
Jag har kommit fram till att man behöver en av vardera.![]()
Typ 2 3x32A 4 meter och 7,5 meter. Original UMC för schuko samt UMC för CEE (trefas).
Original UMC har jag aldrig använt, varken med förra bilen eller nuvarande.
- jonasl
- Teslaägare
Jag har också original UMC liggande i bilen för alla eventualiteter, gamla-fas UMC:n har ju inte världens bästa kvalitetsrykte så den får ligga kvar som backup. 7,5 meters 32A-kabeln och en 10-15 meter lång 3-fas förlängning ligger också och tar plats i bilen.
Model Y LR AWD 2022