Lågt däckslitage
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Lågt däckslitage
Bytte precis till sommarsulor på vår M3P 2019-03 som gått 5500mil på tre år. 5,0-6,1mm kvar på sommar och vinterhjulen.
Hade hört att däck slits snabbt på Tesla, men verkar vara tvärtom. Hade önskat att Michelin vinterdäcken va slut (vill byta pga bullriga)
Hade hört att däck slits snabbt på Tesla, men verkar vara tvärtom. Hade önskat att Michelin vinterdäcken va slut (vill byta pga bullriga)
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Lågt däckslitage
Känner inte igen det..
Mina 18 " Michelin original sommardäck klarade två säsonger, de var i princip blankslitna. Då kör jag ändå en SR+!
Jag kör ca 2 500 mil per år.
Mycket arbetspendling. Kanske har jag en tung högerfot? Men det är väl helt OK att accelerera så fort man vill?
Fast å andra sidan är inte Teslan värre än någon annan bil jag haft. Rätt normalt att däcken håller två säsonger.
Mina 18 " Michelin original sommardäck klarade två säsonger, de var i princip blankslitna. Då kör jag ändå en SR+!
Mycket arbetspendling. Kanske har jag en tung högerfot? Men det är väl helt OK att accelerera så fort man vill?
Fast å andra sidan är inte Teslan värre än någon annan bil jag haft. Rätt normalt att däcken håller två säsonger.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Jag slet ner 18" PS4 till 3-4mm på ca 500 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag har kört ~3500 mil med mina vinterdäck. Börjar väl närma sig byte men är rädd att de egentligen håller en vinter till...
Sommardäcken slets så snett dock så de fick jag byta efter ca 2 år och ~4000 mil. Annars hade de nog hållit i ett bra tag till.
Sommardäcken slets så snett dock så de fick jag byta efter ca 2 år och ~4000 mil. Annars hade de nog hållit i ett bra tag till.
Vill du slita mindre, och mer jämt, så är SR/2WD dåligt val och AWD bättre. Just sayin'.Antti V skrev:Känner inte igen det..

Men ja, hur mycket man sliter hänger både på hur långt/mycket man kör, och hur aggressiv man är på pedalen. Absolut!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Precis.martinot skrev:
Vill du slita mindre, och mer jämt, så är SR/2WD dåligt val och AWD bättre. Just sayin'.
Men ja, hur mycket man sliter hänger både på hur långt/mycket man kör, och hur aggressiv man är på pedalen. Absolut!
Har man en P, gillar när det accelererar och dessutom Pirelli så håller inte bakdäcken så värst många år.
Jag har redan prövat det

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Finns inga genvägar till den perfekta accelerationen!AAKEE skrev:Precis.martinot skrev:
Vill du slita mindre, och mer jämt, så är SR/2WD dåligt val och AWD bättre. Just sayin'.
Har man en P, gillar när det accelererar och dessutom Pirelli så håller inte bakdäcken så värst många år.
Jag har redan prövat det

/barbro

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
Det är det som är konstigt, jag trycker ofta fullt vid alla rödljus när jag pendlar till jobbet. Brukar ibland tänka på hur länge kommer drivlinan hållaAAKEE skrev:Precis.martinot skrev:
Jag har redan prövat det

Kurvig väg kör jag sällan fort på om det påverkar mycket.
Kanske har tur med perfekt hjulinställning från fabrik. Inte mycket snedslitet heller.
Sommardäcken michelin ps4s 5-5,5mm och vdäcken michelin alpin 4, 5,5-6,1mm
Sommardäcken har något på 7mm nya.
Mina sommardäck var slut inför denna säsong. Då har de 19” orginal rullat 3 säsonger på totalt 11000mil, varav uppskattningsvis ca 7500 mil på sommardäcken. Ganska bra, ja på detta påstående.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Michelin brukar hålla dubbelt mot Pirelli.Tellus skrev:Det är det som är konstigt, jag trycker ofta fullt vid alla rödljus när jag pendlar till jobbet. Brukar ibland tänka på hur länge kommer drivlinan hållaAAKEE skrev:Precis.martinot skrev:
Jag har redan prövat det![]()
Kurvig väg kör jag sällan fort på om det påverkar mycket.
Kanske har tur med perfekt hjulinställning från fabrik. Inte mycket snedslitet heller.
Sommardäcken michelin ps4s 5-5,5mm och vdäcken michelin alpin 4, 5,5-6,1mm
Sommardäcken har något på 7mm nya.
(Jag har ioffsg sämkt min, men gjort ett par hjulinställningar efter det…så det borde vara rätt ok. Blir lite negativ camber dock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Apropå det...Fredrik j skrev:Motorvägsfart+ På sommaren sliter mer däck än man kanske tror.
Nu verkar det som polisens bilar som ska kunna mäta hastighet på mötande fordon (upp till kanske ca 300 meter framför polisbilen) är på g...
(Den här videon går inte att bädda in på TCS av ngn anledning...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
Då kanske man äntligen får nytta av försäkringenSwedishAdvocate skrev:Apropå det...Fredrik j skrev:Motorvägsfart+ På sommaren sliter mer däck än man kanske tror.
Nu verkar det som polisens bilar som ska kunna mäta hastighet på mötande fordon (upp till kanske ca 300 meter framför polisbilen) är på g...
(Den här videon går inte att bädda in på TCS av ngn anledning...)
https://dontworry.se/
-
Mina sommardäck håller bara en säsong, och mina vinterdäck fördubblar det. Antagligen på grundkrunker av skillnaden i resfrekvens.
Beror väl på hur många mil en säsong innefattar och hur aggressivt man gasar... Har kört 1500 mil på mina sommardäck på min M3P och dessa har c:a 6 mm mönster kvar. Så med samma slitage/användning så kommer man 4000-4500 mil på dessa.rabbithoodlum skrev: ↑14 mar 2023 04:26Mina sommardäck håller bara en säsong, och mina vinterdäck fördubblar det. Antagligen på grundkrunker av skillnaden i resfrekvens.