Hämta bilen denna vecka 11

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

azmir

Hämta bilen denna vecka 11

Inlägg av azmir »

Hur har det gått för er som har hämtat bilen denna vecka och ska göra det?

Ska bli fint väder här i sthlm +5 grader denna vecka.. Vågar man ta bilen med sommar däck😒
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Re: Hämta bilen denna vecka 11

Inlägg av Liqwid78 »

Jag hade inte gjort det. Redan vid 5 grader har sommardäck sämre bromsförmåga än vinterdäck. Dessutom verkar det komma kallare väder igen.
Men du kan hämta den med sommardäck och köra till en däckverkstad för byte. Lycka till!
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

azmir skrev: 14 mar 2023 01:38

Ska bli fint väder här i sthlm +5 grader denna vecka.. Vågar man ta bilen med sommar däck😒
Screenshot_20230314_073234_SMHI vder.jpg
Kalla nätter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

ja själva vägarna är totalt söndersaltade. Asfalt i mitten så det är ingen fara att köra.
Dock snö på sidorna, så man riskerar böter.

De kollar dock aldrig sånt så det blir bara problem ev om du skulle krocka.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Skulle du krocka får du noll ersättning... Är det värt det? Och ännu viktigare. Riskera inte liven på oss andra tack.
azmir

Inlägg av azmir »

Tack för era svar 😊
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Ska du bara köra hem en kort bit eller till en däckverkstad så går det väl bra, men kan bli tufft att klara hela mars ut med sommardäck om du ska köra dagligen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Piggelin skrev: 14 mar 2023 07:58

Skulle du krocka får du noll ersättning... Är det värt det? Och ännu viktigare. Riskera inte liven på oss andra tack.
Det är inte per automatik 100 % nedräkning av ersättningen, de flesta bolagen har runt 20-25 % som bas för oaktsamhet men det kan uppgå till 100 % nedräkning om det är grov oaktsamhet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det är svårt för dem att inte ersätta fullt. nu är alla större vägar ren asfalt och man får nog bättre grepp med nya sommardäck än med dubbdäck till exempel.

Undantaget smågator i villaområden mm som kan ha snö. Det kan inte anses oaktsamt att köra hem sin bil som levereras på sommardäck om det är såna här gator vi har i huvudstaden just nu dagtid. Inte heller på de större vägarna. Kan ev sälja en uppsättning och mötas upp hos Tesla om du är intresserad. Men som sagt känns tryggt med sommardäck just nu.
Användarvisningsbild
Tennfors
Teslaägare

Inlägg av Tennfors »

Jag hämtade i fredags, direkt efter snöstormen.
Var otroligt nervös.

Nu vet jag inte vilken modell du har men jag köpte en AWD och den med sommardäck gick stabilare än min framhjulsdrivna Golf med dubb. Det enda besvärliga var inbromsningar där det var packad snö. Se till att ha stora marginaler för allt du gör.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Pirelli säger att gränsen går vid 7 grader. D.v.s. där skall vinterdäck och sommardäck var lika bra och sedan bäst på vardera sida om den punkten. Om det gäller alla sommar/vinterdäck får man väl spekulera i men jag skulle väl tippa på att vid 5 grader är ett par splitternya sommardäck säkert minst lika bra som nästan alla vinterdäck som fått gå hela vintersäsongen. Med tanke på det juridiska och försäkringsproblematik kanske man dock inte skall testa vad bilen går för ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Franz skrev: 14 mar 2023 16:42
Pirelli säger att gränsen går vid 7 grader. D.v.s. där skall vinterdäck och sommardäck var lika bra och sedan bäst på vardera sida om den punkten. Om det gäller alla sommar/vinterdäck får man väl spekulera i men jag skulle väl tippa på att vid 5 grader är ett par splitternya sommardäck säkert minst lika bra som nästan alla vinterdäck som fått gå hela vintersäsongen. Med tanke på det juridiska och försäkringsproblematik kanske man dock inte skall testa vad bilen går för ;).
Källa på det?
7 grader i luften eller på vägbanan?
Och när du kollar temperaturen kollar du på en solig väg eller en mörk och skuggig väg?

Min tips för alla. Om det är inte +7 grader 2 veckor i sträck är det inte vår. Det brukar fundera rätt bra. 😊🙏
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Liqwid78 skrev: 14 mar 2023 19:34
Källa på det?
Och när du kollar temperaturen kollar du på en solig väg eller en mörk och skuggig väg?

Min tips för alla. Om det är inte +7 grader 2 veckor i sträck är det inte vår. Det brukar fundera rätt bra. 😊🙏
https://www.pirelli.com/tyres/en-gb/car ... nter-tyres
Thanks to the use of a harder compound, summer tyres guarantee optimum performance when the temperature is above 7°C. On the other hand, winter tyres are designed to operate at temperatures below 7°C, when their softer compound ensures better grip and limited wear to the tread.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Liqwid78 skrev: 14 mar 2023 06:31
Jag hade inte gjort det. Redan vid 5 grader har sommardäck sämre bromsförmåga än vinterdäck. Dessutom verkar det komma kallare väder igen.
Men du kan hämta den med sommardäck och köra till en däckverkstad för byte. Lycka till!
Fel fel fel, eller har du någon källa på det? Sommardäck bromsar sämre vid +5 än vid +20 men absolut inte sämre än vinterdäck. Dubbfria vinterdäck har nästan 50% längre bromssträcka vid 20+ (Enligt flera tester bl.a. ett gjort av Vianor) och jag kan lova att det inte blir omvända siffror om temperaturen sjunker 15 grader. Dubbfria vinterdäck är sämre än sommardäck i alla situationer undantager snö slask eller is. Brasklapp för om det är riktigt kallt, kanske -20 eller kallare då det skulle kunna vara så att sommardäcken blir så hårda att de t.o.m. är sämre än vinterdäck. Jag hade tagit sommardäck om jag fått bilen levererad nu om det inte var snö i närmsta prognosen där jag tänkte köra.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Imolarot skrev: 14 mar 2023 22:11
Liqwid78 skrev: 14 mar 2023 19:34
Källa på det?

https://www.pirelli.com/tyres/en-gb/car ... nter-tyres
Thanks to the use of a harder compound, summer tyres guarantee optimum performance when the temperature is above 7°C. On the other hand, winter tyres are designed to operate at temperatures below 7°C, when their softer compound ensures better grip and limited wear to the tread.
Det är viktigt här att skilja på europeiska vinterdäck som i princip är gjorda för våta vägbanor och slask kontra nordiska friktionsdäck som är gjorda för snö och is. Pirelli pratar om europeiska vinterdäck men de är inte så vanliga i Sverige, även om de börjar säljas en del i södra Sverige.
azmir

Inlägg av azmir »

Jag kör MYP,det jag tänkte.. Nya sommardäck borde ge bra grepp på vädret vi ska ha på torsdag..

Har redan köpt vinterdäck.. Som jag ska hämta ut samma dag o sätta på hos däckverkstaden.. Tyvärr ligger de i Märsta..

Har beställt bärgning den dagen men jag får se vad man gör.. Era svar uppskattas 👍🏽
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare

Inlägg av Marcus81 »

Heads-up för er som hämtar i Stockholm idag, regn igår kväll plus kall natt har resulterat i glashala vägar. Solen är framme så kommer nog snart att tina men kör försiktigt!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ville bara säga att jag åkt omkring sedan imorse runt Huddinge och på Södra sidan stan mm.
Det är 100% sommarväglag. Helt torr asfalt. Det är inte ens snö på vägkanterna så man riskerar inte ens böter att köra med sommardäck nu i Stockholm.

Super-ovärt att byta till vinterhjul nu om man inte skall till fjälls.

Denna bild är en timme gammal. E4 mellan Smista-söder.
IMG_6094.JPG
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja, nu kan man inte ens med mycket god vilja kalla det för vinterväglag på de stora vägarna i Stockholm. Dagtid är antagligen sommardäck bättre än vinterdäck på alla sätt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
azmir

Inlägg av azmir »

Körde runt med sommardäck! Gick bra dock byte jag till vinterdäck bara för att man inte kan lita på svensk väder..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

azmir skrev: 16 mar 2023 21:35
Körde runt med sommardäck! Gick bra dock byte jag till vinterdäck bara för att man inte kan lita på svensk väder..
Det gäller ju året runt :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar