Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2464
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Däckmönster och mönsterdjupet spelar också rätt stor roll i lössnön.
.
20230315_143701.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
SwedishAdvocate
Inlägg: 7486
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av SwedishAdvocate »

jalfa skrev: 15 mar 2023 10:16
från nokian tyres och dom borde ju veta;
https://www.nokiantyres.com/company/new ... t-driving/

From a safety point of view, both types have their good sides: On a dry road, wider tires will offer more grip than narrow ones, but the risk of aquaplaning will be higher with wide tires.

– In the winter, narrow tires are better under extreme conditions as they provide higher surface pressure against the road. Narrow tires also work better than wider ones in loose snow and slush. Wider tires, for their part, will offer more grip on hard surfaces, Martin Dražík says.

det finns hur mkt som helst skrivet om detta [...
Exakt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7486
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Berguv skrev: 14 mar 2023 22:02
Någon missförstår vad jag skriver, vilket kan ha varit otydligt.

Wikipedia:

At the same time, the bottom of the tire treads compress the snow on which they are bearing, also creating friction. The process of compacting snow within the treads requires it to be expelled in time for the tread to compact snow anew on the next rotation.


Det står ju explicit att snö kompakteras och hålls fast av däcken, skapar friktion, släpper sedan och cykeln repeteras. Eller missförstår jag?

Köper fortfarande inte rallydäcksliknelsen. Helt annat fenomen at play än när svenne banan är ute och kör på E4.

Den där andra länken sa ju bara precis som det är, ”det beror på”. Idag var det blixthalka. Katastrofdåligt grepp, alla med gissningsvis dubb klrde åttor runt mig. Det beror på. Min poäng är att det är inte gummit som ger grepp i snö, det är snön som sitter i däcket. Vid is är det en annan sak. Varje gång jag varit ute i snö med 255 dubbfritt och kört omkörningsfil med liggande snö har det gått hur bra som helst. Högerfil halvuppkört = kass med samma däck. Kund som är däckgrosse säger precis samma sak - när det snöar kör där det inte är plogat, då har du grepp.
Kan lägga till det här:

I texten du citerar från Wikipedia står det uttryckligen att snön i däckmönstret omedelbart slungas ut ur mönstret så fort det lämnar vägbanan. Således sitter det ingen snö i däckmönstret nästa gång det möter vägbanan...

Men håller med om att texten hos Vi bilägare var otydlig.

Jag får väl dock korrigera mig själv så här: Bredare däck är bättre i väta ifall det inte finns någon risk för vattenplaning. Och det finns det ju i och för sig rätt sällan. Men så fort det finns risk för vattenplaning eller är halt/halka/snö så är smalare däck bättre.

I övrigt orkar inte jag heller fortsätta den här 'diskussionen'… Vill du fortsätta köra med breda vinterdäck så får du göra det. Alla andra som läser det här kan dra sina egna slutsater.

Och nej. Jag tänker inte sitta och titta på ca sju minuter video om någonting som jag redan greppat (pun intended).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 8 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7486
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av SwedishAdvocate »

kaffekoko skrev: 15 mar 2023 13:50
Och av det här drar du slutsatsen att bredare däck är bättre på snö? Ja, det är snön som ger greppet. Men felaktig slutsats att mer snö i däcket ger mer grepp. Smalare däck packar snön hårdare och ger bättre grepp pga. högre marktryck.
En sista grej...

Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av Nect »

SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 15:36
kaffekoko skrev: 15 mar 2023 13:50
Och av det här drar du slutsatsen att bredare däck är bättre på snö? Ja, det är snön som ger greppet. Men felaktig slutsats att mer snö i däcket ger mer grepp. Smalare däck packar snön hårdare och ger bättre grepp pga. högre marktryck.
En sista grej...

Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.
Så med andra ord så får vi sätta en snökanon framtill på bilen som skjuter ut snön som bilen sedan kör på, sen bak en sug som suger upp snön för att sen blåsa ut den igen 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
SwedishAdvocate
Inlägg: 7486
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nect skrev: 15 mar 2023 20:38
SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 15:36
kaffekoko skrev: 15 mar 2023 13:50
Och av det här drar du slutsatsen att bredare däck är bättre på snö? Ja, det är snön som ger greppet. Men felaktig slutsats att mer snö i däcket ger mer grepp. Smalare däck packar snön hårdare och ger bättre grepp pga. högre marktryck.
En sista grej...

Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.
Så med andra ord så får vi sätta en snökanon framtill på bilen som skjuter ut snön som bilen sedan kör på, sen bak en sug som suger upp snön för att sen blåsa ut den igen 😂
Om det ligger snö på vägen, vad är det bilen kör på då? Kommer däcken på något magiskt sätt igenom snön så att de kan greppa i asfalten under?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av Nect »

SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 21:04
Nect skrev: 15 mar 2023 20:38
SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2023 15:36
kaffekoko skrev: 15 mar 2023 13:50
Och av det här drar du slutsatsen att bredare däck är bättre på snö? Ja, det är snön som ger greppet. Men felaktig slutsats att mer snö i däcket ger mer grepp. Smalare däck packar snön hårdare och ger bättre grepp pga. högre marktryck.
En sista grej...

Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.
Så med andra ord så får vi sätta en snökanon framtill på bilen som skjuter ut snön som bilen sedan kör på, sen bak en sug som suger upp snön för att sen blåsa ut den igen 😂
Om det ligger snö på vägen, vad är det bilen kör på då? Kommer däcken på något magiskt sätt igenom snön så att de kan greppa i asfalten under?...
Det var ju snö bakom bilen så klart och inte framför! 🤓 och om du missade skämtet så var det just det…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
SwedishAdvocate
Inlägg: 7486
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nect skrev: 15 mar 2023 22:47
Det var ju snö bakom bilen så klart och inte framför! 🤓 och om du missade skämtet så var det just det…
Ja. Jag missade skämtet. My bad. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar