Vad är det för fel med att de som köper ICE-bilar får betala till de som köper bilar med lägre miljöavtryck?
Vad tycker du om att de som köper bilar betalar till de som inte köper någon bil alls? Om det nu var miljöavtryck som var viktigt för dig?
Egentligen inte fel, men vi som köper elbil betalar skatt för det. Det jag ser som rimligt är att de som köper fossilbil betalar mer skatt än vid köp av EV.
Jag ser inget konstigt med att den som inte köper någon bil alls betalar 0 kronor i skatt för det, den som köper en EV betalar 100000 i skatt och den som köper en fossilbil betalar 200000 i skatt (OBS, siffrorna bara tagna som exempel för att illustrera principen, de är inte avsedda att vara noga uträknade belopp)
Så har det ju alltid varit och malus är ju kvar samt >100% skatt på drivmedel.
Men det du sa i tidigare inlägg ovan var att de ”som köper ICE-bilar får betala till de som köper bilar med lägre miljöavtryck”.
Det är ju något helt annat än att betala mer skatt.
Bonus-maulssystemet var väl menat att vara självfinansierande (men det kanske man inte lyckades med) och då kan man se det som att de som köpte fossilbilar betalade till de som köper elbilar, även om det inte gick som en direkt banköverföring mellan personer (fysiska eller juridiska).
Men det är en mindre viktig sak. Det centrala är att elbilar är skattemässigt gynnade jämfört med fossilbilar. Om det sker genom ett bonus-malussystem eller på något annat sätt är inte viktigt.
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Nej 5år
Det är ju inte det hon skriver.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Så har det ju alltid varit och malus är ju kvar samt >100% skatt på drivmedel.
Men det du sa i tidigare inlägg ovan var att de ”som köper ICE-bilar får betala till de som köper bilar med lägre miljöavtryck”.
Det är ju något helt annat än att betala mer skatt.
Bonus-maulssystemet var väl menat att vara självfinansierande (men det kanske man inte lyckades med) och då kan man se det som att de som köpte fossilbilar betalade till de som köper elbilar, även om det inte gick som en direkt banköverföring mellan personer (fysiska eller juridiska).
Men det är en mindre viktig sak. Det centrala är att elbilar är skattemässigt gynnade jämfört med fossilbilar. Om det sker genom ett bonus-malussystem eller på något annat sätt är inte viktigt.
Antar att du är nöjd som det är nu då? Elbilar är ju väldigt skattemässigt gynnade jmf. fossilbilar.
Bor i sthlm kör en model y laddar en två ggr i veckan inga som helst problem finns allt från 11kW, 50kW och +150kW laddare att tillgå
Ja det finns ju som du säger laddare overallt i Stockholm. om man vill…
Det många i tråden verkar vara ute efter är laddare överallt med lågt pris (som hemmaladdning) som ”någon annan” ska betala. Att betala vad det kostar själv är man inte intresserad av. Skulle kanske gå att lösa med en hög skatt på just elbilar?
Och vem är det som har betalat alla de här 11kW-, 50kW- och +150kW-laddarna?
Var det inte du Lars som inte kunde köpa elbilar till din firma eftersom det inte fanns någonstans att ladda dem över natten?
Ska vi alla köpa våra egna SJ-tåg, tunnelbanetåg och SL-bussar också då?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Så har det ju alltid varit och malus är ju kvar samt >100% skatt på drivmedel.
Men det du sa i tidigare inlägg ovan var att de ”som köper ICE-bilar får betala till de som köper bilar med lägre miljöavtryck”.
Det är ju något helt annat än att betala mer skatt.
Bonus-maulssystemet var väl menat att vara självfinansierande (men det kanske man inte lyckades med) och då kan man se det som att de som köpte fossilbilar betalade till de som köper elbilar, även om det inte gick som en direkt banköverföring mellan personer (fysiska eller juridiska).
Men det är en mindre viktig sak. Det centrala är att elbilar är skattemässigt gynnade jämfört med fossilbilar. Om det sker genom ett bonus-malussystem eller på något annat sätt är inte viktigt.
Antar att du är nöjd som det är nu då? Elbilar är ju väldigt skattemässigt gynnade jmf. fossilbilar.
Nej, jag är inte nöjd. Skillnaden borde vara större.
Bonus-maulssystemet var väl menat att vara självfinansierande (men det kanske man inte lyckades med) och då kan man se det som att de som köpte fossilbilar betalade till de som köper elbilar, även om det inte gick som en direkt banköverföring mellan personer (fysiska eller juridiska).
Bonus-malus-systemet var väl självfinansierande? Eller mycket extra skattemedel har man skjutit till?
Bonus-malus har ju diskuterats en miljard gånger här på forumet. Två läger brukar utkristalliseras. Ett som anser att alla kan/bör köpa elbil och en annan som tycker utbudet av elbilar inte riktigt räcker. Framförallt är det ju dom som använder bilen på ett sätt som exponerar svagheter hos elbilen (än så länge).
Husvagnsägare t.ex.
En annan grupp som drabbas av malus utan att ha seriösa alternativ är husbilsägare samt dom som köper entusiastbilar.
Dessa två grupper kommer ju aldrig enas ändå.
Bor i sthlm kör en model y laddar en två ggr i veckan inga som helst problem finns allt från 11kW, 50kW och +150kW laddare att tillgå
Ja det finns ju som du säger laddare overallt i Stockholm. om man vill…
Det många i tråden verkar vara ute efter är laddare överallt med lågt pris (som hemmaladdning) som ”någon annan” ska betala. Att betala vad det kostar själv är man inte intresserad av. Skulle kanske gå att lösa med en hög skatt på just elbilar?
Och vem är det som har betalat alla de här 11kW-, 50kW- och +150kW-laddarna?
Var det inte du Lars som inte kunde köpa elbilar till din firma eftersom det inte fanns någonstans att ladda dem över natten?
Ska vi alla köpa våra egna SJ-tåg, tunnelbanetåg och SL-bussar också då?
Japp de anställda kan inte köra elbil då de bor i lägenhet och det blir för dyrt att snabbladda. Så vi har inte elbilar. En elbilsskatt skulle ju kunna finansiera mer laddare?
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Så...
Ska jag tolka det som att du är helt bekväm med att spela rysk roulette med en havsnivåhöjning på ca 3 meter eller mer?...
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Så...
Ska jag tolka det som att du är helt bekväm med att spela rysk roulette med en havsnivåhöjning på ca 3 meter eller mer?...
”While it could take hundreds or thousands of years, the ice shelf could disintegrate much sooner, triggering a retreat of the glacier which is both unstable and potentially irreversible.”
Låter inte som att åka buss eller elbil i Sverige har så stor påverkan på just den där glaciären iaf.
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Så...
Ska jag tolka det som att du är helt bekväm med att spela rysk roulette med en havsnivåhöjning på ca 3 meter eller mer?...
”While it could take hundreds or thousands of years, the ice shelf could disintegrate much sooner, triggering a retreat of the glacier which is both unstable and potentially irreversible.”
Låter inte som att åka buss eller elbil i Sverige har så stor påverkan på just den där glaciären iaf. [Min understrykn.]
Och så kan ju alla andra människor på den här planeten också resonera. Eller hur? Och då behöver ju ingen göra någonting. Eller?
CO2-halten i atmosfären är idag ca 420 Parts Per Million (PPM). För att den där glaciären säkert ska ligga still så måste vi så snart det överhuvudtaget är möjligt ner under 350 PPM. Och 350 PPM blåste vi förbi året 1988...
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Så...
Ska jag tolka det som att du är helt bekväm med att spela rysk roulette med en havsnivåhöjning på ca 3 meter eller mer?...
”While it could take hundreds or thousands of years, the ice shelf could disintegrate much sooner, triggering a retreat of the glacier which is both unstable and potentially irreversible.”
Låter inte som att åka buss eller elbil i Sverige har så stor påverkan på just den där glaciären iaf. [Min understrykn.]
Och så kan ju alla andra människor på den här planeten också resonera. Eller hur? Och då behöver ju ingen göra någonting. Eller?
CO2-halten i atmosfären är idag ca 420 Parts Per Million (PPM). För att den där glaciären säkert ska ligga still så måste vi så snart det överhuvudtaget är möjligt ner under 350 PPM. Och 350 PPM blåste vi förbi året 1988...
Du håller alltså allvarligt med Piggelin som tycker man inte ens ska få köra elbil utan ska ta bussen och flytta närmare jobbet?
Bor i sthlm kör en model y laddar en två ggr i veckan inga som helst problem finns allt från 11kW, 50kW och +150kW laddare att tillgå
Ja det finns ju som du säger laddare overallt i Stockholm. om man vill…
Det många i tråden verkar vara ute efter är laddare överallt med lågt pris (som hemmaladdning) som ”någon annan” ska betala. Att betala vad det kostar själv är man inte intresserad av. Skulle kanske gå att lösa med en hög skatt på just elbilar?
Vem är det som säger att det ska vara gratis?
Om det allmänna ordnar med en personlig parkeringsplats så får man naturligtvis betala ungefär vad en sådan personlig parkeringsplats kostar på ett sådant geografiskt läge samt ytterligare för elen som man förbrukar.
Som ett exempel:
För ca 3 år sedan så hyrde jag personlig parkeringsplats rätt centralt i Lund av Lunds kommunala parkerings AB. Det kostade då ca 750 kr i månaden. Om jag dessutom haft möjlighet att ladda där så skulle jag ju även naturligtvis få betala för elen. Och det är väl rimligt att jag även hade betalat någon slags månadsavgift för den installerade laddinfrastrukturen.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Varför inte säga upp sig och sluta jobba istället? Då behövs ju inga transporter. Mindre att leva på = mindre klimatavtryck. Blir win win!
Om det funkar för dig så...
Utsläppsminskningarna som krävs är tyvärr rätt rejäla... Frågan är om det verkligen är rimligt att lägga HELA den här omställningen på ett INDIVIDPLAN?...
Jämför t.ex. med vad USA och Storbritannien gjorde under WWII. De ställde t.ex. om all bilproduktion till militär produktion istället... Jag kan nog inte riktigt se hur den demokratiska världen ska kunna lyckas med de här utsläppsminskningarna utan motsvarande slags åtgärder...
Och sen måste vi ovanpå det dessutom få med oss alla världens militärdiktaturer...
Utsläppsminskningarna som krävs är tyvärr rätt rejäla... Frågan är om det verkligen är rimligt att lägga HELA den här omställningen på ett INDIVIDPLAN?...
Jämför t.ex. med vad USA och Storbritannien gjorde under WWII. De ställde t.ex. om all bilproduktion till militär produktion istället... Jag kan nog inte riktigt se hur den demokratiska världen ska kunna lyckas med de här utsläppsminskningarna utan motsvarande slags åtgärder...
Och sen måste vi ovanpå det dessutom få med oss alla världens militärdiktaturer...
Rätt roligt när en fossil bilist läxar upp en annan fossil bilist om att man ska minska utsläppen.
Så kan det bli när man lägger ansvaret för klimatomställningen på INDIVIDNIVÅ. Det senaste 7 månaderna har jag kört kanske 70 mil med en Golfkombi med 1,4-litersmotor (som går att köra på biogas)... Hur mycket bensin har du bränt upp?
Rätt roligt när en fossil bilist läxar upp en annan fossil bilist om att man ska minska utsläppen.
Håller med fullständigt! Men nästan roligare när en elbilist läxade upp en annan elbilist här ovan för att de kör för mycket och ska ta bussen istället
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Nej 5år
Det är ju inte det hon skriver.
Hon skrev det för fem år sen. Då behöver vi väl inte bry oss? Redan för sent enligt hennes top climate scientist.
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Alltid 10 år kvar till katastrofen...
Nej 5år
Det är ju inte det hon skriver.
Hon skrev det för fem år sen. Då behöver vi väl inte bry oss? Redan för sent enligt hennes top climate scientist.
Det låter som en frisk och sund livsfilosofi. Att bara skita i allt. Och jag gissar att du dessutom på allvar menar det du skriver...