Laddboxar till Brf
Moderator: Redaktion
Laddboxar till Brf
Hej!
Det har pratats lite om elbilsladdning i min Brf ett tag och nu bestämde jag mig för att ta tag i frågan på allvar (eftersom jag sitter i styrelsen och själv funderar på att skaffa en bil, och då ligger en bättre begagnad laddhybrid bra till).
Det som har skrivits här på forumet och på hemsidan har varit till stor hjälp. Vi har ett varmgarage i källaren under huset och min tanke är att bestämma att de sju platser som är närmast elcentralen får bli elbilsplatser, att vi börjar med att dra fram el från elcentralen till de platserna och sedan sätter upp laddboxar efterhand som efterfrågan kommer. För som jag har förstått det är laddboxar att rekommendera för mer permanent laddning. Och att det är mode 3, typ 2-uttag som rekommenderas.
Det stora problemet är att laddboxar kostar en del, vilket leder till min egentliga fråga; vilka företag kan ni rekommendera? Jag har kontaktat Vattenfall och Fortum, men finns det fler företag som säljer laddboxar till lite mer rimliga priser? Och vilka funktioner behöver vi egentligen i laddboxarna och vilka är "onödig lyx"?
Är det något annat som är viktigt att tänka på? Alla tips och råd tas tacksamt emot!
Det har pratats lite om elbilsladdning i min Brf ett tag och nu bestämde jag mig för att ta tag i frågan på allvar (eftersom jag sitter i styrelsen och själv funderar på att skaffa en bil, och då ligger en bättre begagnad laddhybrid bra till).
Det som har skrivits här på forumet och på hemsidan har varit till stor hjälp. Vi har ett varmgarage i källaren under huset och min tanke är att bestämma att de sju platser som är närmast elcentralen får bli elbilsplatser, att vi börjar med att dra fram el från elcentralen till de platserna och sedan sätter upp laddboxar efterhand som efterfrågan kommer. För som jag har förstått det är laddboxar att rekommendera för mer permanent laddning. Och att det är mode 3, typ 2-uttag som rekommenderas.
Det stora problemet är att laddboxar kostar en del, vilket leder till min egentliga fråga; vilka företag kan ni rekommendera? Jag har kontaktat Vattenfall och Fortum, men finns det fler företag som säljer laddboxar till lite mer rimliga priser? Och vilka funktioner behöver vi egentligen i laddboxarna och vilka är "onödig lyx"?
Är det något annat som är viktigt att tänka på? Alla tips och råd tas tacksamt emot!
Re: Laddboxar till Brf
Varför ska ni ha laddbox? 16A cer uttag med schuko möjlighet bör räcka långt.
Schuko räcker inte långt, men en trefas 16Ah handske och ett schuko räcker långt. Då klarar sig både laddhybrider och rena elbilar, och kostar inte skjortan som en laddbox.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket

Att börja med i uttagsväg, 1st per plats. Sen är det viktigt att det finns kräm, om nu X st vill ladda, det är väll den biten som intelligenta laddboxar kan ta hand om.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Shucko är inte bra i längden. De slits ut samt blir mer förluster i än andra uttag. Plus att själva laddkabeln som följer med inte är gjord för att hänga uppe jämt. Och sen ska man helst inte dra mer än 10A eller max 16A. Blir omodernt snabbt. Då bilar kan nyttja trefas kontakten. Går det kanske med ett "blått uttag", såna som finns på marinor o sånt? Eller är det bara tesla som har adapter till det?
Nej jag tycker nog att man ska köpa laddbox, minst 230v 32a. Skönt att slippa ta fram sin laddkabel varje gång. Nästa steg är om det ska vara fast kanel eller inte!
Finns flera hemsidor som säljer laddboxar. Tex. http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... e-3-348081
Nej jag tycker nog att man ska köpa laddbox, minst 230v 32a. Skönt att slippa ta fram sin laddkabel varje gång. Nästa steg är om det ska vara fast kanel eller inte!
Finns flera hemsidor som säljer laddboxar. Tex. http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... e-3-348081
Jag personligen väntar på smarta laddboxar innan jag investerar. En smart box ska ha koll på hur belastningen är i huset eller hos andra boxar och leverera ut efter det. Naturligtvis ska den vara uppkopplad så att det tex går att schemalägga.
De boxar som finns nu är lite för dyra för det de gör.
De boxar som finns nu är lite för dyra för det de gör.
Chargestorm har smarta lösningar. Ladda en bil är lugnt, ladda flera behöver man tänka till på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Vår brf var tidigt ute med laddboxar i garaget för medlemmar. Vi valde en lösning där den faktiska konsumtionen automatiskt läggs på räkningen hos brukaren. Det var viktigt för att kunna sälja in lösningen i föreningen eftersom de som inte har elbil (eller bil överhuvudtaget) vill slippa subventionera andras förbrukning. Vi sålde också in lösningen genom att peka på att det ökar attraktionskraften för föreningen och därmed värden på lägenheterna. Leverantören är Vattenfall och vi fick en bra rabatt genom att ställa upp som referens för deras laddboxar.
Tack för ett gott skrattapkungen skrev:Nästa steg är om det ska vara fast kanel eller inte!

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det var exakt det jag skrev....?JonasH skrev:Schuko räcker inte långt, men en trefas 16Ah handske och ett schuko räcker långt. Då klarar sig både laddhybrider och rena elbilar, och kostar inte skjortan som en laddbox.