Powerwall förbjuden i Spanien

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Powerwall förbjuden i Spanien

Inlägg av Pontus »

Hörde lite korridorsnack med en av våra batteriexperter. I Spanien har tydligen elbolagen lyckats få en lag införd som innebär att som privatperson är det inte tillåtet att koppla batterier till en egna solceller, vindkraftverk eller liknande. Måste ha kostat mycket pengar för dom för att lyckas lobba in en sådan lag. Kan ju bara finnas en motivering och det är att minska konkurrensen för elbolagen. Vadå bromsa utvecklingen??? :twisted:
Om jag får lite tid (vilket jag inte tror) under dagen så ska jag leta mer info på nätet men just nu är det bara en hörsägen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Powerwall förbjuden i Spanien

Inlägg av Svenssons »

Skulle vilja ha lite mer information om detta. Att ha off-gridlösning kan vara lite svårt att lagstifta mot. Varje trädgårdslampa med solceller borde i så fall bli förbjuden. Att koppla in det på nätet är en annan sak. Där har vi i Sverige också begränsningar.

EDIT:
Verkar vara begränsningar att koppla in det on-grid i Spanien. Samtidigt verkar det finnas problem att ha hus off-grid men vet inte om det egentligen skiljer sig så mycket från Sverige.

https://teslaowner.wordpress.com/2015/0 ... -in-spain/
http://www.forbes.com/sites/williampent ... a4b3086551

Verkar som Spanien liknar Sverige. Staten och de stora ellverantörerna verkar vara oroliga att tappa makt över energiproduktionen...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ska höra lite mer med honom om han vet mer men idag är jag lite väl uppbokad så svaret därifrån dröjer nog lite.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Hörde att solceller också är ett problem i Spanien. Lagen säger att man inte får tillverka el billigare än man kan köpa den (elen är dyr i Spanien) där så det verkar vara genomruttet. Det finns stackare som satte upp solceller som blev helt blåsta på detta. Tror böterna är 50.000 euro eller liknande. Så som tidigare noterat, lobby verksamhet!!

Kanske kommer EU stoppa det, vem vet.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Challe76a skrev:
Kanske kommer EU stoppa det, vem vet.
Eller göra det till standard i EU...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Till salu :D
Huset.jpg
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Ja det är helt sjukt, tydligen så satsade nån vänster-regering där på en massa svindyr solkraft på 90-talet så elen är svindyr. Och för att låta alla betala så förbjuder man nu egen förnybar. Snacka om att bita sig i svansen, och ett praktexempel på hur illa det kan gå när man regerar med stort hjärta men saknar hjärna.
Basunen

Inlägg av Basunen »

Bild
Vilket schackbräde leifilodde :) . Dags att uppdatera. Bilden från Smyge.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hmm, påminner mig om en lunch diskussion jag hade för någon dag sedan om vad som händer när alla har batterier. Vem har då kontroll över elnätet? Vad händer med priserna? Kommer variationerna i pris helt försvinna eller blir det som på börsen där alla väntar på rätt pris för att sälja sin el?
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

Vilket svenskt bolag säljer de effektivaste solceller för villor Borlänge, Dalarna ca 6 kW 45° taklutning, hus ligger med takytan mot 135° SO ?
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Strandnet skrev:
Vilket svenskt bolag säljer de effektivaste solceller för villor Borlänge, Dalarna ca 6 kW 45° taklutning, hus ligger med takytan mot 135° SO ?
Vad menar du med effektivaste? Är det 6kW du är intresserad av och har tillräckligt med takyta så måste du inte ha solceller som kostar 2-3 gånger mer bara för att få lite mindre yta täckt.

Jag tror också att själva installationen och inte minst växelriktaren är av stor vikt.
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

Svenssons skrev:
Strandnet skrev:
Vad menar du med effektivaste? Är det 6kW du är intresserad av och har tillräckligt med takyta så måste du inte ha solceller som kostar 2-3 gånger mer bara för att få lite mindre yta täckt.

Jag tror också att själva installationen och inte minst växelriktaren är av stor vikt.
Effektivaste = verkningsgrad. Vad jag får in i nätet och förlust. Vilken inverter rekommenderades? Vi kommer att behöva byta vårat tak snart och funderar på solceller i samband med det. Totala takyta mot SO ca 150 m2.
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Strandnet skrev:
Svenssons skrev:
Strandnet skrev:

Effektivaste = verkningsgrad. Vad jag får in i nätet och förlust. Vilken inverter rekommenderades? Vi kommer att behöva byta vårat tak snart och funderar på solceller i samband med det. Totala takyta mot SO ca 150 m2.
Med den ytan så borde du lätt kunna ha 20 kW med solceller som har låg verkningsgrad (under 15%). Skulle jag bara vara intresserad av kring 10kW solceller så hade jag inte valt solceller baserade på verkningsgrad utan pris och hållbarhet t.ex. Kan visserligen ändå vara så att de bättre solcellerna har hög verkningsgrad men det spelar ju ingen större roll om man har ytan.

Vad gäller inverter så hade jag nog valt SMA.
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

Svenssons skrev:
Strandnet skrev:
Svenssons skrev:
Strandnet skrev:

Med den ytan så borde du lätt kunna ha 20 kW med solceller som har låg verkningsgrad (under 15%). Skulle jag bara vara intresserad av kring 10kW solceller så hade jag inte valt solceller baserade på verkningsgrad utan pris och hållbarhet t.ex. Kan visserligen ändå vara så att de bättre solcellerna har hög verkningsgrad men det spelar ju ingen större roll om man har ytan.

Vad gäller inverter så hade jag nog valt SMA.
Jag har ca 7700 kWh i årsförbrukning så min gissning behöver jag inte mer än 6 kW anläggning, den kommer inte kunna producera så mycket under vinterhalvåret. Men önskvärt borde kanske var 8-9 kW anläggning. Då kan ha det som mikroproduktion.
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag väljer Ferroamp till min kommande solanläggning. Www.ferroamp.se

Om bara banken vågar låna ut pengar till högriskobjekt typ solceller.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Kommer det några Powerwall till Sverige. Har skrivit och frågat var min reserverade Powerwall finns. Fick svar att Tesla energi inte är aktivt i mitt land!
Någon mer som försökt?
Skriv svar