Just det! C:a 10000:-NiklasTesla skrev: ↑30 mar 2023 10:22Intressant inte läst om många som fått problem med värmepaketet på äldre bilar men skall hålla uppsikt på egna bilen då den också är från 2019 utan lfv-pumpen.Jerker skrev: ↑30 mar 2023 09:51Det är en SR+ tillverkad i augusti 2019, alltså ingen värmepump och ingen rattvärme osv. Enda extrautrustningen är röd färg och dragkrok. HW 2.5NiklasTesla skrev: ↑30 mar 2023 09:41Vilken årsmodell är din bil Jerker (har den lfv-pumpen) och vad fick du betala för bytet?Jerker skrev: ↑29 mar 2023 21:44Jag fick bytt en knarrande länkarm på garantin och utanför garantin tvingades jag byta värmepaketet som lade av.chaffis75 skrev:Fördelen du har är ju att du även vet vad som funkar och inte funkar på din bil. Har de varit många verkstads besök så skulle inte jag våga köpa ut den men har den varit hyfsat felfri så kanske man vågar chansa..
Ja finns såklart inget rakt svar på denna fråga..
Så jag kan inte klaga på bilen ur det perspektivet.
MVH
Vad fick du betala för bytet? MVH
Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Moderator: Redaktion
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
-
- Inlägg: 7255
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag kan ju i och för sig tycka att det är en rätt sund 'tvångstanke'...

Så här kan man kanske göra:
Ta ett 'Leap of Faith' och behåll Teslan. Skulle du ha världens otur och få ett katastrofalt fel på bilen så måste man väl ändå kunna få några kronor för bilen. Det bör väl kunna gå att få ut en hel del begagnade reservdelar ur den. Det säljs ju sådana också... Och för pengarna du får för bilen får du väl då köpa en billig fossilare och köra den tills du åter känner att du har råd att köpa en annan elbil.
Då har du ju ändå gjort vad du kunnat för att fortsätta köra elbil.
Ett alternativ skulle kanske kunna vara att sälja Teslan och köpa en billig Zoe istället för att sen sätta en sån där tysk krok på Zoen och bli först i Sverige med en Zoe godkänd av bilprovningen för att dra släp. Vet dock inte vad en Zoe kostar, men om det handlar om ca 150.000 för en med friköpt batteri så har du ju iallafall 'säkrat' ca 150.000 ifall Zoe'n skulle få ett katastrofalt fel och packa ihop...
Det ovanstående är så klart bara 'inspel'. I slutändan så är det ju bara du som kan ta beslutet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jodå, jag har tänkt på det där med Zoe och dragkrok. Kanske försöka importera en tysk som redan har en godkänd dragkrok, eller om det skulle gå att sätta drag på sambons e-Golf?SwedishAdvocate skrev: ↑30 mar 2023 10:50Jag kan ju i och för sig tycka att det är en rätt sund 'tvångstanke'...
Så här kan man kanske göra:
Ta ett 'Leap of Faith' och behåll Teslan. Skulle du ha världens otur och få ett katastrofalt fel på bilen så måste man väl ändå kunna få några kronor för bilen. Det bör väl kunna gå att få ut en hel del begagnade reservdelar ur den. Det säljs ju sådana också... Och för pengarna du får för bilen får du väl då köpa en billig fossilare och köra den tills du åter känner att du har råd att köpa en annan elbil.
Då har du ju ändå gjort vad du kunnat för att fortsätta köra elbil.
Ett alternativ skulle kanske kunna vara att sälja Teslan och köpa en billig Zoe istället för att sen sätta en sån där tysk krok på Zoen och bli först i Sverige med en Zoe godkänd av bilprovningen för att dra släp. Vet dock inte vad en Zoe kostar, men om det handlar om ca 150.000 för en med friköpt batteri så har du ju iallafall 'säkrat' ca 150.000 ifall Zoe'n skulle få ett katastrofalt fel och packa ihop...
Det ovanstående är så klart bara 'inspel'. I slutändan så är det ju bara du som kan ta beslutet.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2495
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Tack för info samt MVHJerker skrev: ↑30 mar 2023 10:33Just det! C:a 10000:-NiklasTesla skrev: ↑30 mar 2023 10:22Intressant inte läst om många som fått problem med värmepaketet på äldre bilar men skall hålla uppsikt på egna bilen då den också är från 2019 utan lfv-pumpen.Jerker skrev: ↑30 mar 2023 09:51Det är en SR+ tillverkad i augusti 2019, alltså ingen värmepump och ingen rattvärme osv. Enda extrautrustningen är röd färg och dragkrok. HW 2.5
Vad fick du betala för bytet? MVH
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Går går det. Jag har sett en e-Golf med krok. Frågan är vad farbror (eller är det moster numera?) blå säger. Å andra sidan kommer väl ingen på idén att ifrågasätta en Golf som drar ett släp. Då måste de nog vara extremt insatta och se att det är en e-Golf och dessutom veta att den inte får dra nåt.
Men men, jag är för feg för sånt. Trots att risken för att åka dit är bokstavligen noll, åtminstone så länge man begränsar sig till närområdet, dvs återvinningen och byggvaruhandeln.
Senast det fanns en polis här i närheten var nog för 3 år sedan när en polishelikopter fick landa på åkern här utanför pga växellådshaveri. Och de kollade aldrig om våra bilar fick dra släp.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Problemet infinner sig först när du tex. kört i diket med husvagnen och vill få betalt för skadad bil och husvagn från försäkringsbolaget.mati skrev: ↑30 mar 2023 19:56Går går det. Jag har sett en e-Golf med krok. Frågan är vad farbror (eller är det moster numera?) blå säger. Å andra sidan kommer väl ingen på idén att ifrågasätta en Golf som drar ett släp. Då måste de nog vara extremt insatta och se att det är en e-Golf och dessutom veta att den inte får dra nåt.
Men men, jag är för feg för sånt. Trots att risken för att åka dit är bokstavligen noll, åtminstone så länge man begränsar sig till närområdet, dvs återvinningen och byggvaruhandeln.
Senast det fanns en polis här i närheten var nog för 3 år sedan när en polishelikopter fick landa på åkern här utanför pga växellådshaveri. Och de kollade aldrig om våra bilar fick dra släp.![]()
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag tror inte att någon halvvägs begåvad människa skulle komma på idén att dra en husvagn med en e-Golf.LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:29Problemet infinner sig först när du tex. kört i diket med husvagnen och vill få betalt för skadad bil och husvagn från försäkringsbolaget.mati skrev: ↑30 mar 2023 19:56Går går det. Jag har sett en e-Golf med krok. Frågan är vad farbror (eller är det moster numera?) blå säger. Å andra sidan kommer väl ingen på idén att ifrågasätta en Golf som drar ett släp. Då måste de nog vara extremt insatta och se att det är en e-Golf och dessutom veta att den inte får dra nåt.
Men men, jag är för feg för sånt. Trots att risken för att åka dit är bokstavligen noll, åtminstone så länge man begränsar sig till närområdet, dvs återvinningen och byggvaruhandeln.
Senast det fanns en polis här i närheten var nog för 3 år sedan när en polishelikopter fick landa på åkern här utanför pga växellådshaveri. Och de kollade aldrig om våra bilar fick dra släp.![]()

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Tänk om E-golfen hade kommit i kombiutförande och med dragkrok. Vilken drömbil.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag vet. Då hade vi förmodligen haft två stycken e-Golfar i hushållet. Dragkrok är faktiskt viktigare än kombi. Man kan ju fälla ned baksätet och får rejält med lastyta. Det är ändå ingen människa som sitter i baksätet i våra bilar. Men att inte kunna dra släp med den är verkligen ett stooort minus. Jag tycker verkligen om min Ioniq 5. Men storleksmässigt räcker e-Golfen i princip alla dagar i veckan. Vi behöver ingen större bil.
Jag tycker fortfarande att det är katastrofdåligt att VW inte tillåter krok på ID3 och att den i sin helhet inte når upp till e-Golfen när det kommer till kvalitetskänsla och tillförlitlighet.
Man får hålla sig till SUV:ar tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag säger detsamma om vår id3, den största nackdelen med en bilen är att vi inte har möjlighet till krok på den. I övrigt rymmer den mer än man kan tro i bagaget även om de såklart inte är stor som en Volvo kombi.mati skrev: ↑31 mar 2023 06:58Jag vet. Då hade vi förmodligen haft två stycken e-Golfar i hushållet. Dragkrok är faktiskt viktigare än kombi. Man kan ju fälla ned baksätet och får rejält med lastyta. Det är ändå ingen människa som sitter i baksätet i våra bilar. Men att inte kunna dra släp med den är verkligen ett stooort minus. Jag tycker verkligen om min Ioniq 5. Men storleksmässigt räcker e-Golfen i princip alla dagar i veckan. Vi behöver ingen större bil.
Jag tycker fortfarande att det är katastrofdåligt att VW inte tillåter krok på ID3 och att den i sin helhet inte når upp till e-Golfen när det kommer till kvalitetskänsla och tillförlitlighet.
Man får hålla sig till SUV:ar tyvärr.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Och just i fallet med ID3 kan de inte ens hävda att drivlinan inte klarar av att dra släp. Det gör den ju bevisligen. Det är ett rent affärsmässigt beslut att ID3 blev nergraderad till nån sorts andrabil. Vill man ha en fullvärdig bil med drag och allt så får man köpa en ID4. Och det är helt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Ja, det är fortfarande ett mysterium varför tillverkare av elbilar har ett så traumatiskt förhållande till dragkrokar.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Just Golf kombi är dessutom känd för att vara en praktisk dragbil. Våra grannar drar hästtransport med en golf diesel från 2015. 2000kg får den dra.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.
Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Tror de flesta husägare utanför tullarna har behov av släp åtminstone ett par ggr/år.Piggelin skrev: ↑08 apr 2023 10:46Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.
Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Hästägare och husvagnsägare är också en stor grupp i Sverige
Sen finns det absolut de som köper dragkrok för 15” och aldrig drar släp.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag har hus utanför tullarna. Låter alltid en firma hämta och kasta saker. Mycket smidigare.niklas12 skrev: ↑08 apr 2023 10:51Tror de flesta husägare utanför tullarna har behov av släp åtminstone ett par ggr/år.Piggelin skrev: ↑08 apr 2023 10:46Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.
Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Hästägare och husvagnsägare är också en stor grupp i Sverige
Sen finns det absolut de som köper dragkrok för 15” och aldrig drar släp.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Absolut går att enbart använda taxi för att transportera sig också mycket smidigarePiggelin skrev: ↑08 apr 2023 10:56Jag har hus utanför tullarna. Låter alltid en firma hämta och kasta saker. Mycket smidigare.niklas12 skrev: ↑08 apr 2023 10:51Tror de flesta husägare utanför tullarna har behov av släp åtminstone ett par ggr/år.Piggelin skrev: ↑08 apr 2023 10:46Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.
Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Hästägare och husvagnsägare är också en stor grupp i Sverige
Sen finns det absolut de som köper dragkrok för 15” och aldrig drar släp.

"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4332
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Id3 med krok och takräcke hade varit klart kompetent.
Jag vill inte behöva boka och krångla, gör hellre saker själv när det passar mig. Och att hyra transport för att åka någonstans och cykla mtb känns klart komplicerat.. sjösätta och ta upp båten vill jag också kunna göra när det passar.
Jag vill inte behöva boka och krångla, gör hellre saker själv när det passar mig. Och att hyra transport för att åka någonstans och cykla mtb känns klart komplicerat.. sjösätta och ta upp båten vill jag också kunna göra när det passar.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Varför åker du inte taxi själv också? Mycket smidigare. Fundera runt det en liten stund så kanske det klarnar.Piggelin skrev: ↑08 apr 2023 10:56Jag har hus utanför tullarna. Låter alltid en firma hämta och kasta saker. Mycket smidigare.niklas12 skrev: ↑08 apr 2023 10:51Tror de flesta husägare utanför tullarna har behov av släp åtminstone ett par ggr/år.Piggelin skrev: ↑08 apr 2023 10:46Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.
Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Hästägare och husvagnsägare är också en stor grupp i Sverige
Sen finns det absolut de som köper dragkrok för 15” och aldrig drar släp.
Prova och kolla hur ofta du ser bilar med bara en person i när du är ute och åker. Din slutsats skulle ju kunna bli att du inte förstår varför bilar inte är en-sitsiga.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Vi skulle inte klara oss speciellt länge utan dragkrokar. Har 4 olika släpvagnar för olika behov och frun kör med det tunga hästsläpet hela tiden.
Bästa släpet är en stor vagn med lövgrindar som alltid står hemma och fylls succesivt med löv, grenar, skräp och elände.
Brist på dragkapacitet är en av de största orsakerna till att vi inte har någon elbil privat ännu.
Bästa släpet är en stor vagn med lövgrindar som alltid står hemma och fylls succesivt med löv, grenar, skräp och elände.
Brist på dragkapacitet är en av de största orsakerna till att vi inte har någon elbil privat ännu.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Jag tror också det är den enskilt största faktorn som bromsar elektrifieringen på svenska marknaden.
Tror också det är den största orsaken till varför laddhybrider säljer.
Vet flera som resonerar att laddhybridvarianten av bilen man tidigare hade är den perfekta övergången om man har en husvagn.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Knappast. Väldigt få drar stora och tunga saker.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 11:52Jag tror också det är den enskilt största faktorn som bromsar elektrifieringen på svenska marknaden.
Tror också det är den största orsaken till varför laddhybrider säljer.
Vet flera som resonerar att laddhybridvarianten av bilen man tidigare hade är den perfekta övergången om man har en husvagn.
De absoluta majoriteten(av de som överhuvudtaget behöver krok, de flesta klarar sig utan) klarar sig med förhållandevis låg dragvikt.
Har man inte husvagn eller stor båt så kör man nått lass till tippen, kanske hämtar byggmaterial eller större vitvaror och liknande.
Det som gör att omställningen inte går ännu fortfarande är tillgången på förhållandevis billiga elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Dom flesta klarar sig bra med en mindre bil till vardags men det fungerar inte så. Många köper bil efter behov dom använder relativt sällan.taliz skrev: ↑08 apr 2023 12:08Knappast. Väldigt få drar stora och tunga saker.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 11:52Jag tror också det är den enskilt största faktorn som bromsar elektrifieringen på svenska marknaden.
Tror också det är den största orsaken till varför laddhybrider säljer.
Vet flera som resonerar att laddhybridvarianten av bilen man tidigare hade är den perfekta övergången om man har en husvagn.
De absoluta majoriteten(av de som överhuvudtaget behöver krok, de flesta klarar sig utan) klarar sig med förhållandevis låg dragvikt.
Har man inte husvagn eller stor båt så kör man nått lass till tippen, kanske hämtar byggmaterial eller större vitvaror och liknande.
Det som gör att omställningen inte går ännu fortfarande är tillgången på förhållandevis billiga elbilar.
Billiga bilar kommer göra att även andrabilen blir en elbil. Nästan 60% av småhusägarna har två bilar.
Det finns ju inga ekonomiska hinder för en laddhybridköpare att välja en elbil istället. Vad tror du det beror på att laddhybriderna säljer så bra? Inte sällan är dom ju dyrare än t.ex. en model y.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Det finns bilar som matchar dessa behov. Därför tex ID4 och Model Y säljer så bra.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 12:17Dom flesta klarar sig bra med en mindre bil till vardags men det fungerar inte så. Många köper bil efter behov dom använder relativt sällan.taliz skrev: ↑08 apr 2023 12:08Knappast. Väldigt få drar stora och tunga saker.Fredrik j skrev: ↑08 apr 2023 11:52Jag tror också det är den enskilt största faktorn som bromsar elektrifieringen på svenska marknaden.
Tror också det är den största orsaken till varför laddhybrider säljer.
Vet flera som resonerar att laddhybridvarianten av bilen man tidigare hade är den perfekta övergången om man har en husvagn.
De absoluta majoriteten(av de som överhuvudtaget behöver krok, de flesta klarar sig utan) klarar sig med förhållandevis låg dragvikt.
Har man inte husvagn eller stor båt så kör man nått lass till tippen, kanske hämtar byggmaterial eller större vitvaror och liknande.
Det som gör att omställningen inte går ännu fortfarande är tillgången på förhållandevis billiga elbilar.
Billiga bilar kommer göra att även andrabilen blir en elbil. Nästan 60% av småhusägarna har två bilar.
Det finns ju inga ekonomiska hinder för en laddhybridköpare att välja en elbil istället. Vad tror du det beror på att laddhybriderna säljer så bra? Inte sällan är dom ju dyrare än t.ex. en model y.
Folk klarar sina fjällresor, köra ett släp till tippen etc med dem.
Laddhybrider var ett mellansteg, men de är nu statistiskt på nedgång medan rena elbilar växer så det knakar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?
Vi har ett släp stående i ladugården som används som "extern soptunna". Synonymt med extern hårddisk som är mycket större och där man lägger allt som man inte ska lägga på den vanliga. Ni fattar nog.LarsOJ skrev: ↑08 apr 2023 11:28Vi skulle inte klara oss speciellt länge utan dragkrokar. Har 4 olika släpvagnar för olika behov och frun kör med det tunga hästsläpet hela tiden.
Bästa släpet är en stor vagn med lövgrindar som alltid står hemma och fylls succesivt med löv, grenar, skräp och elände.
Brist på dragkapacitet är en av de största orsakerna till att vi inte har någon elbil privat ännu.

När den är full så kör vi till återvinningen med den. Problemet är att den också används för transport av byggmaterial, brädor osv. Det gäller att hålla den hyfsat tom på sommarn när man ska snickra och renovera och hålla på med trädgården. Sommarhalvåret kör jag mer med släp än utan.
Sen har jag en liten obromsad kärra som för närvarande mest används av svärföräldrarna.
Och husvagnen såklart.
Jag förstår inte varför man om och om igen behöver rättfärdiga sig varför man behöver dragkrok. Att kunna dra släp är ett måste. Jag var utan dragkrok några år när jag körde Model S. Jag trodde att det skulle gå, att man skulle kunna låna grannens bil för att dra släp. Det är skit, det går inte, det är omständligt och krångligt. Det slutade med att jag transporterade allt i bilen. Till och med grus och annat som absolut inte har där att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14