Spricka i taket

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Spricka i taket

Inlägg av larjon »

Har precis upptäckt en lång spricka i glastaket på min Model Y uthämtad i maj. Vad jag kan se så finns ingen yttre påverkan i form av stenskott eller liknande.
Jag parkerar alltid i varmgarage och har inte använt takräcke.

Är det någon som varit med om något liknande? Kan det bero på spänningar i glaset? Vad är chansen att få Tesla att täcka detta på garanti?
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Spricka i taket

Inlägg av NiklasTesla »

Prova (Tesla brukar vara restriktiva tyvärr vad jag läst). Annars vagnskadegaranti och X antal 1000 i självrisk.

MVH
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hittar de ingen ytter åverkan (det är väldigt lätt att missa ett litet stenskott i sprickan när man tittar!) så verkar de ta det på garanti dock.

En "fördel" med Model Y är att det kostar mer än självrisken på VSG så ev självriskeliminering/reducering kickar in :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Inlägg av drbager »

Enligt konsumentköplagen ska fel som uppstår inom två år från varans leverans ses som ursprungliga, om inte annat kan visas. Tesla ska ha bevisbördan om du hävdar produktionsfel.

"17 § Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Hittar de ett stenskott så åker du på det, såklart.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

jonasl skrev: 03 apr 2023 11:31
Hittar de ingen ytter åverkan (det är väldigt lätt att missa ett litet stenskott i sprickan när man tittar!) så verkar de ta det på garanti dock.

En "fördel" med Model Y är att det kostar mer än självrisken på VSG så ev självriskeliminering/reducering kickar in :-)
Vad ligger självrisken på vagnskadedelen för tesla?

Självriskeliminering är väl en tilläggsförsäkring man behöver teckna utanför ordinarie försäkring eller har jag missat något?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Känn över sprickan. Är det en nivåskillnad så tyder det på spänningar och inte stenskott.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

dstr skrev: 03 apr 2023 13:33
Känn över sprickan. Är det en nivåskillnad så tyder det på spänningar och inte stenskott.
Bra idé, det ska jag göra. Sprickan är i mitten av taket så stenskott känns inte så sannolikt.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

niklas12 skrev: 03 apr 2023 13:18
Vad ligger självrisken på vagnskadedelen för tesla?

Självriskeliminering är väl en tilläggsförsäkring man behöver teckna utanför ordinarie försäkring eller har jag missat något?
13500 har jag för mig. I Trygg Hansas "Superbil" och även i den försäkeringen som Water Circles erbjuder så ingår det något slags självriskreducering. Har inte 100% koll på detaljerna dock.. När jag bytte tak på Model 3 så blev det kors i taket något fel så det räknades som glas trots allt :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

larjon skrev: 03 apr 2023 14:00
dstr skrev: 03 apr 2023 13:33
Bra idé, det ska jag göra. Sprickan är i mitten av taket så stenskott känns inte så sannolikt.
Fast nivåskillnad kräver väl att det är spricka rakt igenom, har du verkligen det eller är det spricka bara i det yttre glaset?
Tesla Model Y Performance
Skriv svar