Ptjah, marknaden har förändrats drastiskt.mutterndavid skrev: ↑01 apr 2023 12:30Ha inga förväntningar på inbyte, fick 530k i dec och nu bjöd de 207k, en förolämpning.
2019 75d
75D går väl för strax över 300 på kvd.
Moderator: Redaktion
Ptjah, marknaden har förändrats drastiskt.mutterndavid skrev: ↑01 apr 2023 12:30Ha inga förväntningar på inbyte, fick 530k i dec och nu bjöd de 207k, en förolämpning.
2019 75d
taliz skrev: ↑01 apr 2023 12:36Ptjah, marknaden har förändrats drastiskt.mutterndavid skrev: ↑01 apr 2023 12:30Ha inga förväntningar på inbyte, fick 530k i dec och nu bjöd de 207k, en förolämpning.
2019 75d
75D går väl för strax över 300 på kvd.
Plockade ut min pläd 30/12, bl a beroende på att jag helt plötsligt fick 102 000 mer i inbyte för min Raven, ingen aning om vad jag skulle fått idag. Saknar blinkersspaken, i övrigt väldigt nöjd men tror inte jag kan säga att det är ”värt”bjornnilsson skrev: ↑03 apr 2023 09:51mutterndavid: Kan bara instämma att det är ett stort lotteri att beställa S/X från Tesla, på många sätt. Jag hade tur och beställde min nuvarande bil några veckor innan dig, dvs jag fick ut min bil precis innan produktionen stoppades.
Väntar nu på prisförslag på nuvarande bilen som blir inbytet vid köp av Plaid. Vid årsskiftet fick jag ok betalt för mitt inbyte och hade en Plaid i min hand men när den inte levererades och nu begagnatmarknaden verkar ha kantrat så är det högst osäkert vad jag får för inbytesbilen den här gången. Det visar sig.
Är mer och mer inställd på att det blir ok hur det än blir. Kanske bättre att sitta still i båten i några år. Kan man få tag på en hyfsat ny men begagnad MS eller behålla sin gamla trotjänare så gör man nog den absolut smartaste affären som det ser ut just nu.
Och här är väl egentligen hela dilemmat - tar man en Raven, eller ännu hellre det senaste släppet av S innan Plaid (som jag har) så är specen väldigt bra. Man kommer långt även med degraderat batteri, +800 hk skjuter på rätt bra de med, man har ratt och spakar och så är bilen hyfsat välbyggd.
Det är väl väl bara den där värmepumpen som saknas egentligen. Frågan är om den är värt 700ksek mellan.
Absolut, jag värderar värmepumpen till ungefär 0 kr… nästan så att jag föredrar ickemutterndavid skrev: ↑03 apr 2023 10:06Vad jag har läst är effekten av värmepumpen begränsad, största skillnaden ligger nog på pre och post Raven.
Körkänslan är ”tightare”, vet inte hur jag ska beskriva det bättre, mer ”körbil” än glida. Tystare, bättre detaljfinish. Gillar ratten, störs inte av övre rattkransen längre och inga problem vid hantering. Gillar minimalismen förutom saknaden av blinkersspaken. Tycker jag sitter skönare, inte hunnit prova fläkten i sätet ännu
Oops, låter som jag bytte i tid. Fick 711 k SEK, Raven 2020 4600 mil. ( Mindre dålig affär )Peter_D skrev: ↑03 apr 2023 19:26Nu har Tesla hjälpt mig att bestämma mig ang min beställning av Long Range.
I december erbjöd dom mig 700 k SEK i inbyte vilket var ganska acceptabelt.
Nu fick jag precis uppdaterat erbjudande: 375 k SEK. (2020 raven, 5000 mil).
Synd att sumpa rabatten på 175 k SEK på min beställning men jag räknar med att Tesla kommer sänka priset rejält på Model S LR inom det närmsta året. Nu slipper jag fundera på om jag verkligen vill ta emot en bil utan fungerande parkeringslösning (USS) för att inte nämna fungerande tuta eller justering av avstånd till framförvarande bil. Jag behåller min Raven med fri supercharging något år till.
Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande.danni skrev: ↑04 apr 2023 11:27Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.
De verkar ju långsamt förbättra sig åtminstone och är t.ex. inte lika dåliga som Audi, Volvo eller Polestar längre.BigEasy skrev: ↑04 apr 2023 11:43Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande.danni skrev: ↑04 apr 2023 11:27Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.![]()
Vore intressant att se om Fremont-fabriken förbättrar sig också eller om det är tack vare Kina och Berlin som statistiken totalt blir bättre.Franz skrev: ↑04 apr 2023 12:53De verkar ju långsamt förbättra sig åtminstone och är t.ex. inte lika dåliga som Audi, Volvo eller Polestar längre.BigEasy skrev: ↑04 apr 2023 11:43Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande.danni skrev: ↑04 apr 2023 11:27Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.![]()
Haha, ja, men det hör väl till? Lämnade in den för en bunt rätt små saker, som fixades över dagen. Sålänge de löser sakerna med ett leende så gör det inte mig så mycket.BigEasy skrev: ↑04 apr 2023 11:43Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande.danni skrev: ↑04 apr 2023 11:27Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.![]()
Göteborg!bjornnilsson skrev: ↑04 apr 2023 14:24Kanske att Tesla nu börjar landa i ett mer verklighetsnära leveransschema. Om bilarna kom av båten i Rotterdam den 30 mars så är det trots allt en del pysslande innan man får ut dom till leveransställena.
Jag fick ju min (eventuella) leverans framflyttad till April 28 - May 12 men då har jag utlämning i Umeå vilket lägger på några dagar i transport.
OscarA - antar att du har utlämning längre söderut?
danni skrev: ↑04 apr 2023 14:43Haha, ja, men det hör väl till? Lämnade in den för en bunt rätt små saker, som fixades över dagen. Sålänge de löser sakerna med ett leende så gör det inte mig så mycket.BigEasy skrev: ↑04 apr 2023 11:43Men den måste ändå in på verkstad efter några få månader? Tur att det går att känna igen Tesla fortfarande.danni skrev: ↑04 apr 2023 11:27Jag tycker det var ett enormt hopp att gå från X Raven Performance till X Plaid. Förutom exteriören känns det som en helt ny bil. Mycket tightare körkänsla, oerhört mycket bättre komfort, mycket lägre ljudnivå. Jag tycker nya X känns lyxig och påkostad på ett sätt som gamla X aldrig gjorde och jag är suveränt nöjd med den. Kontrasten blev ännu större efter att ha haft en Model 3 som lånebil igår. Jag trodde på riktigt något var trasigt på den, så högljudd var den i jämförelse.![]()