Jag har nu haft min Model E LR (2019) i en månad. Jag är supernöjd, men också lite förbryllad.
1. Enligt vad jag läst mej till, ska programvaruuppdateringar kunna ske med standard connectivity. Dock, när jag vill uppdatera, ber bilen mej ansluta till wifi. Varför?
2. Okej, så jag ansluter bilen till mobilens internetdelning. Nerladdning av programvaran funkar men går superlångsamt, men till slut kom versionen från typ dec 2022 ner och installerades. Jag bor centralt i Malmö, så förutsättningarna för snabb datatrafik är dom bästa. Varför går just detta moment så segt?
3. Okej, då går det väl snabbare om jag beställer Premium Connectivity, tänker jag. Sagt och gjort. 99 kr till Tesla. Nu finns en ny uppdatering som ger mej tillgång till isländska, och den vill man ju inte vara utan.

Jag kan tillägga, att när jag använder Premium Connectivity och surfar till bredbandskollen.se, så får jag lätt 50 Mbit/s i nerladdningshastighet. Ingen panik med själva uppkopplingen, alltså. Jag bör också berätta, att jag stått utomhus för bästa möjliga nerladdningsförutsättningar (långt ord).
Om jag gör något grundläggande fel, får ni gärna berätta det.
/Sven