Mercedes slår nya viktrekord
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Mercedes slår nya viktrekord
Tesla Björn gjorde nyligen räckviddstest av Mercedes EQS SUV och passade på att väga den. Resultatet blev 3 ton! När ska detta vansinne ta slut? Kommer Mercedes i framtiden lobba för att höja viktgränsen för B-körkort? Det går faktiskt att bygga bilar smartare än så här även om de är eldrivna. Måste man verkligen ha personbilar med 275/45-21 hjul? Det kanske behövs en viktskatt snart som t.ex. i Frankrike? Där måste man betala 10 Euro per kilo över 1800 kg. Så en EQS SUV skulle behöva betala 12000 Euro i skatt vid inköpet. Känns som att det behövs någon form av incitament för att få tillverkara att bygga lättare bilar. Mercedes kan ju faktiskt om de vill. Vision EQXX väger 1755 kg.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Håller med till 100%. Detta är totalt vanvettigt. Vad håller de på med? Vad är bilarna gjorda av? Bly? De kan ju knappast skylla på att batteriet väger 1,5 ton, för det kan det rimligen inte göra. Nästa steg blir att sätta ett rör i fronten och skicka bilarna till Ukraina som stridsfordon. EQLeopard eller nåt.
Jag tyckte att gränsen redan hade passerats med god marginal när det visade sig att e-tron vägde över 2,6 ton. Men det här är ju ytterligare ett snäpp värre.
Jag tyckte att gränsen redan hade passerats med god marginal när det visade sig att e-tron vägde över 2,6 ton. Men det här är ju ytterligare ett snäpp värre.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Rena rama småbilen ju...

4,1 ton är lite mer rimligt.

4,1 ton är lite mer rimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Eller hur? Bara batteriet i Hummern väger över 1300 kg! Men det finns nog många som "behöver" en sådan. Precis som alla de som kör Mercedes Geländewagen med tre låsbara diffar på Sunset Boulevard, eller på Birger Jarlsgatan. Visste inte att vägunderhållet var så dåligt i storstäder att man behöver diffspärr. Dock lär vi väl slippa se Hummern i Sverige om inte nån privatimporterar den och lastbilsreggar den. Ska bli mycket intressant att se hur mycket Cybertruck kommer väga.
Men allvarligt talat så börjar ju miljönyttan med elbilar bli tveksam när man ser sådana här monster. Är det verkligen rimligt att en EQS SUV ska betala 360 kr i årlig skatt, medan en bensindriven Toyota Aygo betalar 4426 kr? Vilken bil sliter mest på vägen?
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Skatten är väl en miljöavgift.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 16:40Eller hur? Bara batteriet i Hummern väger över 1300 kg! Men det finns nog många som "behöver" en sådan. Precis som alla de som kör Mercedes Geländewagen med tre låsbara diffar på Sunset Boulevard, eller på Birger Jarlsgatan. Visste inte att vägunderhållet var så dåligt i storstäder att man behöver diffspärr.
Men allvarligt talat så börjar ju miljönyttan med elbilar bli tveksam när man ser sådana här monster. Är det verkligen rimligt att en EQS SUV ska betala 360 kr i årlig skatt, medan en bensindriven Toyota Aygo betalar 4426 kr? Vilken bil sliter mest på vägen?
Hur man än vänder och vrider på det så genererar Aygon hälsovidriga avgaser, det gör varken EQSn eller Hummern.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7494
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Mercedes har fn. 7st elbilar i modellprogrammet. Från lilla EQA till minibussen EQV. Vad har Tesla?taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... w=BODYTYPE
Sen startade väl Tesla med Roadster… Men var väl Model S du tänkte på och den var inte tung eller någon lyxbil.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Edit: Lars kom före mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Teslas snabba gasrespons sliter en massa däck också.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 17:19Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
-
- Inlägg: 7494
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Ja. Så har jag också förstått det. Men det är nog inte bara Teslas bilar. Finns ju fler elbilar med mycket effekt och snabb gasrepons. Och i en annan tråd skrev någon som jobbade med driftskostnader för vägburen kollektivtrafik att deras eldrivna bussar slet mer däck än de gamla fossildrivna. De här tänkte de dock lösa genom att programmera om bussarnas gasrespons. Och vidgar man perspektivet ytterligare skulle det inte förvåna mig ifall även effektstarka fossildrivna bilar också sliter en massa däck...BigEasy skrev: ↑05 apr 2023 18:56Teslas snabba gasrespons sliter en massa däck också.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 17:19Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Min Polestar är nog den bil jag haft som varit snällast mot däcken trots 476 hk och ganska tung högerfot. Den har snart gått 7000 mil och däcken är fortfarande i bra skick. Jag tror helt enkelt den är riktigt bra på att moderera kraften så däcken inte slits. Så länge man inte sätter ESC i sportläge så släpper däcken nästan aldrig.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 20:33Ja. Så har jag också förstått det. Men det är nog inte bara Teslas bilar. Finns ju fler elbilar med mycket effekt och snabb gasrepons. Och i en annan tråd skrev någon som jobbade med driftskostnader för vägburen kollektivtrafik att deras eldrivna bussar slet mer däck än de gamla fossildrivna. De här tänkte de dock lösa genom att programmera om bussarnas gasrespons. Och vidgar man perspektivet ytterligare skulle det inte förvåna mig ifall även effektstarka fossildrivna bilar också sliter en massa däck...BigEasy skrev: ↑05 apr 2023 18:56Teslas snabba gasrespons sliter en massa däck också.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 17:19Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
Snabbaste bilen jag haft tidigare var en Honda S2000 och den slet med sina 240 hk lätt ner däcken på mindre än 1000 mil trots att den var nära ett ton lättare än PS2:an. Om jag minns rätt hade S2000 ingen reglering av kraften alls utöver högerfoten.

Edit: Min poäng är att vikt och motorstyrka är inte allt.. fixat hk-siffrorna
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Transportsoren
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Motoreffekt är ett mycket mindre problem än förare som tror de kör tv-spel och bara har två lägen på gas och broms!SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 20:33Ja. Så har jag också förstått det. Men det är nog inte bara Teslas bilar. Finns ju fler elbilar med mycket effekt och snabb gasrepons. Och i en annan tråd skrev någon som jobbade med driftskostnader för vägburen kollektivtrafik att deras eldrivna bussar slet mer däck än de gamla fossildrivna. De här tänkte de dock lösa genom att programmera om bussarnas gasrespons. Och vidgar man perspektivet ytterligare skulle det inte förvåna mig ifall även effektstarka fossildrivna bilar också sliter en massa däck...BigEasy skrev: ↑05 apr 2023 18:56Teslas snabba gasrespons sliter en massa däck också.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 17:19Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
Man behöver inte köra fortare bara för att bilen har högre toppfart eller starkare motor, tycker hittils att den linjära acceleration elbilar har ger mindre slitage för samma acceleration än en motorsvagare bil.
Och framhjulsdrift har alltid slitit ut en uppsättning däck snabbare än på de tre senaste fyrhjulsdrivna bilar jag haft som alla slitit hjulen jämt runt om.
Återstår att se om min MYP lyckats slita mer bak än fram i vinter, men att köra på så mycket snö som i år snö sliter ju knappt ner mönstret...
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Att Tesla sliter däck tror jag beror många gånger på felaktig hjulinställning, inte nödvändigtvis på vridmoment.
Det handlar i slutändan mycket om vad man gör med effekten som elbilar tillhandahåller. Kör man ungefär som med en fossilbil, dvs trög acceleration och inga busgrejer, så slits däcken inte mer än vanligt. Men å andra sidan är det svårt, elbilar bjuder trots allt in till lite sportigare körstil. Jag kör alltid i eko-läge, dvs "mjukvarukastrering", det sparar både ström och gummi. Men det är såklart lite mindre underhållande.
Hög vikt däremot kan man inte göra nåt åt med mjukvara. En bil på 3 ton sliter mycket mer på både däck och asfalt än en bil på 1.5 eller 2 ton.
Det handlar i slutändan mycket om vad man gör med effekten som elbilar tillhandahåller. Kör man ungefär som med en fossilbil, dvs trög acceleration och inga busgrejer, så slits däcken inte mer än vanligt. Men å andra sidan är det svårt, elbilar bjuder trots allt in till lite sportigare körstil. Jag kör alltid i eko-läge, dvs "mjukvarukastrering", det sparar både ström och gummi. Men det är såklart lite mindre underhållande.

Hög vikt däremot kan man inte göra nåt åt med mjukvara. En bil på 3 ton sliter mycket mer på både däck och asfalt än en bil på 1.5 eller 2 ton.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Man behöver ju faktiskt inte gasa fullt med sin Tesla hela tiden
. Min erfarenhet är att det oftast räcker med halv gas för att vara först iväg när det slår om till grönt, eftersom ytterst få fossildrivna Svensson-bilar har 350+ hk.

-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Edit: Lars kom före mig.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2514
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Håller med. Bästa vi som konsumenter kan göra är att inte köpa ineffektivt skräp (dom som köper får ändå betala i form av mer energiskatt samt moms då stora bilar drar mer energi (vet inte om jag tycker mer skatt än så behövs)). Samtidigt finns det delar av team Mercedes som tänker rätt (priset måste bara komma ner (lätta bilar vill jag ha tack)):mati skrev: ↑05 apr 2023 16:29Håller med till 100%. Detta är totalt vanvettigt. Vad håller de på med? Vad är bilarna gjorda av? Bly? De kan ju knappast skylla på att batteriet väger 1,5 ton, för det kan det rimligen inte göra. Nästa steg blir att sätta ett rör i fronten och skicka bilarna till Ukraina som stridsfordon. EQLeopard eller nåt.
Jag tyckte att gränsen redan hade passerats med god marginal när det visade sig att e-tron vägde över 2,6 ton. Men det här är ju ytterligare ett snäpp värre.
MVH
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Förstår inte hur vissa lyckas köra 7000 mil på ett set däck.Maw skrev: ↑05 apr 2023 21:08Min Polestar är nog den bil jag haft som varit snällast mot däcken trots 476 hk och ganska tung högerfot. Den har snart gått 7000 mil och däcken är fortfarande i bra skick. Jag tror helt enkelt den är riktigt bra på att moderera kraften så däcken inte slits. Så länge man inte sätter ESC i sportläge så släpper däcken nästan aldrig.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 20:33Ja. Så har jag också förstått det. Men det är nog inte bara Teslas bilar. Finns ju fler elbilar med mycket effekt och snabb gasrepons. Och i en annan tråd skrev någon som jobbade med driftskostnader för vägburen kollektivtrafik att deras eldrivna bussar slet mer däck än de gamla fossildrivna. De här tänkte de dock lösa genom att programmera om bussarnas gasrespons. Och vidgar man perspektivet ytterligare skulle det inte förvåna mig ifall även effektstarka fossildrivna bilar också sliter en massa däck...BigEasy skrev: ↑05 apr 2023 18:56Teslas snabba gasrespons sliter en massa däck också.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 17:19Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57
Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
Snabbaste bilen jag haft tidigare var en Honda S2000 och den slet med sina 240 hk lätt ner däcken på mindre än 1000 mil trots att den var nära ett ton lättare än PS2:an. Om jag minns rätt hade S2000 ingen reglering av kraften alls utöver högerfoten.
Edit: Min poäng är att vikt och motorstyrka är inte allt.. fixat hk-siffrorna
Måste köra väldigt försiktigt och sakta.
Även på ID4an var däcken slut efter 2700 mil, trots att den har motoreffekt som en hårfön.
Dock kör jag alltid med max "moms", dvs 140-150 på motorväg etc. Nog där en hel del av slitaget komme ifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Edit: Lars kom före mig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Du säger ju själv att Y hade funkat...Dafro skrev: ↑06 apr 2023 04:47Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57
Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Edit: Lars kom före mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Jag har ju tyvärr också haft en sådan tung stridsvagns-SUV (e-tron) tidigare. Enkla anledningen var att det vid den tiden var enda elbilen som hade bra dragvikt och plats för 2 stora hundar. Om vi bortser från Model X då. Men jag gillade inte det. Jag hade föredragit en mindre och lättare bil.
Nu finns det alternativ. Min Ioniq 5 gör jobbet minst lika bra, trots att den är betydligt mindre på pappret. Jag anser att den faktiskt är större än e-tron i verkligheten. Hundarna har mer plats, och kupén är större och upplevs luftigare. Och den väger drygt 700kg mindre än e-tron när man ställer den på en våg! Det är helt sjukt. Den är dessutom 30-40% snålare, om det beror på att den är lättare eller om den helt enkelt har en effektivare drivlina vet jag inte. Förmodligen både och.
Nej, den har inte AWD och ingen markfrigång som en monstertruck. Jag behöver inte det. Jag körde i veckan genom skogen på nånting som inte ens kan kallas för en väg. Det var en blandning av decimeterdjup snö och lervälling, is och stenar. Jag fick höra att man behöver fyrhjulsdrift där. Jag körde ändå. Ioniqen slirade inte ens, trots att geggan gick nästan upp till dörrtrösklarna. Det var inga som helst problem. Trots "bara" RWD.
Jag tror inte att det finns särskilt många SUV-ägare som brukar köra på sådana skogsstigar.
Att folk ändå med en dåres envishet hävdar att de inte klarar sig utan en stor SUV med AWD är bara nån form av civilisationssjukdom som inte verkar finnas nåt botemedel för.
Nu finns det alternativ. Min Ioniq 5 gör jobbet minst lika bra, trots att den är betydligt mindre på pappret. Jag anser att den faktiskt är större än e-tron i verkligheten. Hundarna har mer plats, och kupén är större och upplevs luftigare. Och den väger drygt 700kg mindre än e-tron när man ställer den på en våg! Det är helt sjukt. Den är dessutom 30-40% snålare, om det beror på att den är lättare eller om den helt enkelt har en effektivare drivlina vet jag inte. Förmodligen både och.
Nej, den har inte AWD och ingen markfrigång som en monstertruck. Jag behöver inte det. Jag körde i veckan genom skogen på nånting som inte ens kan kallas för en väg. Det var en blandning av decimeterdjup snö och lervälling, is och stenar. Jag fick höra att man behöver fyrhjulsdrift där. Jag körde ändå. Ioniqen slirade inte ens, trots att geggan gick nästan upp till dörrtrösklarna. Det var inga som helst problem. Trots "bara" RWD.
Jag tror inte att det finns särskilt många SUV-ägare som brukar köra på sådana skogsstigar.
Att folk ändå med en dåres envishet hävdar att de inte klarar sig utan en stor SUV med AWD är bara nån form av civilisationssjukdom som inte verkar finnas nåt botemedel för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Det börjar bli dags att höja den tillåtna vikten för personbil från 3500 kg. Ett första steg vore till 4250 kg, ett större steg vore till 7500 kg och slå samman B + C1 behörigheterna.
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Ev volymmässigt, men faller på en massa annat som jag skrev men kan förtydliga igen, komfort ljudisolering, galonsäten och att jag som många känner för Ix, tål inte utseendet och inte mycket trevligare invändigt.taliz skrev: ↑06 apr 2023 06:07Du säger ju själv att Y hade funkat...Dafro skrev: ↑06 apr 2023 04:47Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Edit: Lars kom före mig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Möjligt men borde börja med se över det här med ekipagevikt på 3500 och höja den till 5000.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW