Gillar stora bilar och där kvalificerar X sig med råge!
Tycker den ser helt ok ut och de börjar bli ok i pris begagnade. Så har forskat lite och man ska väl satsa på en raven.
Men hur vet man att det är en raven, vad jag har läst mig till så kan man se det på tex ramen runt skärm och luftutblåsen att de är svarta istället för krom samt bakluckan att de bytt ut modellbeteckning från batteristorlek till dual motor, men kan en bil vara raven även om det står tex 75D eller 100D på bakluckan?
Vad är det för batteri i en standard range? 75 pack?
Har inte provat en än så får göra det men bilen lockar mer och mer.
Eller är man helt dum i huvudet att köpa en X?
Håller med, kolla på LR om du ska åka något längre, är törstig. Jag tycker tyvärr inredningen i de som inte är senaste årsmodellen med stående skärm känns omodern. Och -22 föll för mig bla på att den är för dyr, kan inte se att den är flera 100 kkr än en Q8 E-tron 55. Ev håller Legato inte med mig.
Håller med, kolla på LR om du ska åka något längre, är törstig. Jag tycker tyvärr inredningen i de som inte är senaste årsmodellen med stående skärm känns omodern. Och -22 föll för mig bla på att den är för dyr, kan inte se att den är flera 100 kkr än en Q8 E-tron 55. Ev håller Legato inte med mig.
Allt beror på vad man prioriterar. På elbilsegenskaper är Model X överlägsen. På kvalitetskänsla är Audin överlägsen.
Sen kanske TS vill ha 6-7 säten, då finns i praktiken bara Model X att välja.
Men "omodern" tycker jag är en märklig kritik iaf, det är ju en bra mycket större och bättre skärm än i e-tronen.
Håller med, kolla på LR om du ska åka något längre, är törstig. Jag tycker tyvärr inredningen i de som inte är senaste årsmodellen med stående skärm känns omodern. Och -22 föll för mig bla på att den är för dyr, kan inte se att den är flera 100 kkr än en Q8 E-tron 55. Ev håller Legato inte med mig.
Allt beror på vad man prioriterar. På elbilsegenskaper är Model X överlägsen. På kvalitetskänsla är Audin överlägsen.
Sen kanske TS vill ha 6-7 säten, då finns i praktiken bara Model X att välja.
Men "omodern" tycker jag är en märklig kritik iaf, det är ju en bra mycket större och bättre skärm än i e-tronen.
Skrev känns och avsåg inte skärmen för den har jag aldrig sett i drift utan menar mer inredningen runt om. Vad gäller skärm i E-tron så duger den gott, sitter inte och pillar på den så ofta, byter väl radiokanal någon gång och tittar på laddningsnivån. Min målbild kanske också lite annorlunda, att snabbladda Max 2 ggr per år typ, och jag trivs bättre med e-trons platta kurva, vilket blir sämre i Q8. Nya X laddar nog garanterat mycket snabbare men inte lika platt. Vi har olika kravbilder och vill man ha fler än 5 sitta så finns det inte så många, helt rätt.
Jag behöver inte fler än 5 säten men gillar bara stora bilar
Så frågan är vilken som är bäst köp om man tänker andrahandsvärde 5,6, eller 7 sits? Nog 7 då? Fast med 5 får man lite mer utrymme och 6 är ju coolast men minst praktisk.
Jag håller inte med om omodern, jag prövade en etron igen 1 år efter jag sålde min för att känna hur den kändes för att eventuellt beställa en q8 etron och tyvärr så kändes den inredningen lite utdaterad, inte så kul att beställa en ny bil som är exakt likadan som den man hade 2020, men det är ju en smaksak. Och kul att prova nått annat också. Saknar en del grejer i teslan tex headup och V2L men ändå många grejer som jag gillar med den. Ok så en LR då. Undra hur mycket mer priserna kan sjunka, redan droppat en del.
Håller med, kolla på LR om du ska åka något längre, är törstig. Jag tycker tyvärr inredningen i de som inte är senaste årsmodellen med stående skärm känns omodern. Och -22 föll för mig bla på att den är för dyr, kan inte se att den är flera 100 kkr än en Q8 E-tron 55. Ev håller Legato inte med mig.
Allt beror på vad man prioriterar. På elbilsegenskaper är Model X överlägsen. På kvalitetskänsla är Audin överlägsen.
Sen kanske TS vill ha 6-7 säten, då finns i praktiken bara Model X att välja.
Men "omodern" tycker jag är en märklig kritik iaf, det är ju en bra mycket större och bättre skärm än i e-tronen.
Skrev känns och avsåg inte skärmen för den har jag aldrig sett i drift utan menar mer inredningen runt om. Vad gäller skärm i E-tron så duger den gott, sitter inte och pillar på den så ofta, byter väl radiokanal någon gång och tittar på laddningsnivån. Min målbild kanske också lite annorlunda, att snabbladda Max 2 ggr per år typ, och jag trivs bättre med e-trons platta kurva, vilket blir sämre i Q8. Nya X laddar nog garanterat mycket snabbare men inte lika platt. Vi har olika kravbilder och vill man ha fler än 5 sitta så finns det inte så många, helt rätt.
Smaken är som baken. Skärmen i gamla X är absolut inte optimal, men jämför jag e-Tron med nya X så tycker jag skillnaden är milsvid. Framförallt möjligheten i X att ha många vyer samtidigt. I e-tron är man tvungen att köra Android Auto om det ska funka acceptabelt imo. Sen finns det väldigt mycket mer funktionalitet i Teslans system som jag personligen värdesätter mycket.
Gällande laddhastighet så tycker jag e-Tron faktiskt solklart är bättre än "gamla" X (inklusive Raven, men sämre än nya). Den stora skillnaden är dock förbrukning och räckvidd, särskilt vintertid. E-tron är lite sämre än gamla X, större skillnad mot Raven och gigantisk skillnad mot nya X, detta trots att e-tron är en klart mindre bil. Men absolut, kör man nästan aldrig långt så spelar det inte så stor roll. Jag är helt fine med att min Polestar 2 är relativt usel på detta område också, men enbart pga att den enbart agerar andrabil.
Jag behöver inte fler än 5 säten men gillar bara stora bilar
Så frågan är vilken som är bäst köp om man tänker andrahandsvärde 5,6, eller 7 sits? Nog 7 då? Fast med 5 får man lite mer utrymme och 6 är ju coolast men minst praktisk.
Jag håller inte med om omodern, jag prövade en etron igen 1 år efter jag sålde min för att känna hur den kändes för att eventuellt beställa en q8 etron och tyvärr så kändes den inredningen lite utdaterad, inte så kul att beställa en ny bil som är exakt likadan som den man hade 2020, men det är ju en smaksak. Och kul att prova nått annat också. Saknar en del grejer i teslan tex headup och V2L men ändå många grejer som jag gillar med den. Ok så en LR då. Undra hur mycket mer priserna kan sjunka, redan droppat en del.
5-sätes är solklart billigast. Den är svårsåld, de allra flesta som köper en X vill ha 6 eller 7-säten... Så sett till TCO tror jag 5 sits är solklart billigast, men personligen skulle jag enbart välja den om jag ofta lastar extremt mycket (annars finns ju dragkrok).
Gällande pris så beror det på vad du utgår ifrån, skillnaden mellan Blocket-annonser vs KVD-avslut är stor nu. Köper du på "KVD-nivå" så tror jag inte priserna ska ner så mycket till, men på "Blocket-nivå" finns det mycket fallhöjd.
Jag kör mycket bil, min ioniq 5 har gått 4000mil innan den fyller 1 år
Men jag var nöjd med min etron 50 så tror att en X LR raven inte gör bort sig även om den laddar mycket långsammare än min ioniq 5.
Kollar några videos när tesla Björn kör en X LR raven och tyckte det såg positivt ut, lite långsam laddning men laddar man typ till bara 60% så går det nog rätt fort ändå att köra.
Ok så en 7sits är nog att föredra då.
Håller med, kolla på LR om du ska åka något längre, är törstig. Jag tycker tyvärr inredningen i de som inte är senaste årsmodellen med stående skärm känns omodern. Och -22 föll för mig bla på att den är för dyr, kan inte se att den är flera 100 kkr än en Q8 E-tron 55. Ev håller Legato inte med mig.
Allt beror på vad man prioriterar. På elbilsegenskaper är Model X överlägsen. På kvalitetskänsla är Audin överlägsen.
Sen kanske TS vill ha 6-7 säten, då finns i praktiken bara Model X att välja.
Men "omodern" tycker jag är en märklig kritik iaf, det är ju en bra mycket större och bättre skärm än i e-tronen.
Skrev känns och avsåg inte skärmen för den har jag aldrig sett i drift utan menar mer inredningen runt om. Vad gäller skärm i E-tron så duger den gott, sitter inte och pillar på den så ofta, byter väl radiokanal någon gång och tittar på laddningsnivån. Min målbild kanske också lite annorlunda, att snabbladda Max 2 ggr per år typ, och jag trivs bättre med e-trons platta kurva, vilket blir sämre i Q8. Nya X laddar nog garanterat mycket snabbare men inte lika platt. Vi har olika kravbilder och vill man ha fler än 5 sitta så finns det inte så många, helt rätt.
Smaken är som baken. Skärmen i gamla X är absolut inte optimal, men jämför jag e-Tron med nya X så tycker jag skillnaden är milsvid. Framförallt möjligheten i X att ha många vyer samtidigt. I e-tron är man tvungen att köra Android Auto om det ska funka acceptabelt imo. Sen finns det väldigt mycket mer funktionalitet i Teslans system som jag personligen värdesätter mycket.
Gällande laddhastighet så tycker jag e-Tron faktiskt solklart är bättre än "gamla" X (inklusive Raven, men sämre än nya). Den stora skillnaden är dock förbrukning och räckvidd, särskilt vintertid. E-tron är lite sämre än gamla X, större skillnad mot Raven och gigantisk skillnad mot nya X, detta trots att e-tron är en klart mindre bil. Men absolut, kör man nästan aldrig långt så spelar det inte så stor roll. Jag är helt fine med att min Polestar 2 är relativt usel på detta område också, men enbart pga att den enbart agerar andrabil.
Ang skärmen så uttala jag mig inte om den utan var bara att beskriva att det var den inredningen jag avsåg.
Vi verkar använda skärmar på olika sätt, skulle gärna kunna släcka ner båda 2 i Audin, vad ska jag ha dom till hela tiden när jag kör bil Men är ev något jag missar, som kanske kommer med åldern eller kanske mer troligt så är jag för gammal…
Tack för info om räckvidder och laddhastighet, har kollat lite abrp bara och där finns X -21 facelift som jag antar är den senaste. Jag har väl sagt ett par gånger men jag vill kunna köra Linköping till Tjörn, ca 35 mil även nedåt 0 och gärna lite över lagligt på sommaren. Nya X får man väl jämföra med Q8 E55 tänker jag och om får tro ABRP så kan Q8 komma något längre, räknade om förbrukningen genom dela med 1.34 som förhållandet 43 till 58 mil för att få något ungefärligt, men den laddar ju inget vidare.
Klart mindre bil? Utvändigt skiljer det väl 15 cm men bagaget kanske är markant större, kanske får åka till Norrköping och kolla ändå.
Macki: hoppas att du ör ok med att jag tar mina funderingar i denna tråd också.
Min Q8 kommer ju först i oktober och jag är trött på att vänta…
En 5-sitta är bra för mig med tanke på TCO och hundbur ska in i bilen. Det finns några -19 och -20 hos tesla i Norrköping. Tex en LR -20 midnight silver som gått 4700 mil för 865 kkr innan besparing som är inkommande. Rätt pris? Och vad betyder innan besparing?
Eller den blå i Umeå som gått 2700 för 830 som är än mer intressant. Och vad gör skillnaden?
Håller med, kolla på LR om du ska åka något längre, är törstig. Jag tycker tyvärr inredningen i de som inte är senaste årsmodellen med stående skärm känns omodern. Och -22 föll för mig bla på att den är för dyr, kan inte se att den är flera 100 kkr än en Q8 E-tron 55. Ev håller Legato inte med mig.
Allt beror på vad man prioriterar. På elbilsegenskaper är Model X överlägsen. På kvalitetskänsla är Audin överlägsen.
Sen kanske TS vill ha 6-7 säten, då finns i praktiken bara Model X att välja.
Men "omodern" tycker jag är en märklig kritik iaf, det är ju en bra mycket större och bättre skärm än i e-tronen.
Skrev känns och avsåg inte skärmen för den har jag aldrig sett i drift utan menar mer inredningen runt om. Vad gäller skärm i E-tron så duger den gott, sitter inte och pillar på den så ofta, byter väl radiokanal någon gång och tittar på laddningsnivån. Min målbild kanske också lite annorlunda, att snabbladda Max 2 ggr per år typ, och jag trivs bättre med e-trons platta kurva, vilket blir sämre i Q8. Nya X laddar nog garanterat mycket snabbare men inte lika platt. Vi har olika kravbilder och vill man ha fler än 5 sitta så finns det inte så många, helt rätt.
Smaken är som baken. Skärmen i gamla X är absolut inte optimal, men jämför jag e-Tron med nya X så tycker jag skillnaden är milsvid. Framförallt möjligheten i X att ha många vyer samtidigt. I e-tron är man tvungen att köra Android Auto om det ska funka acceptabelt imo. Sen finns det väldigt mycket mer funktionalitet i Teslans system som jag personligen värdesätter mycket.
Gällande laddhastighet så tycker jag e-Tron faktiskt solklart är bättre än "gamla" X (inklusive Raven, men sämre än nya). Den stora skillnaden är dock förbrukning och räckvidd, särskilt vintertid. E-tron är lite sämre än gamla X, större skillnad mot Raven och gigantisk skillnad mot nya X, detta trots att e-tron är en klart mindre bil. Men absolut, kör man nästan aldrig långt så spelar det inte så stor roll. Jag är helt fine med att min Polestar 2 är relativt usel på detta område också, men enbart pga att den enbart agerar andrabil.
Ang skärmen så uttala jag mig inte om den utan var bara att beskriva att det var den inredningen jag avsåg.
Vi verkar använda skärmar på olika sätt, skulle gärna kunna släcka ner båda 2 i Audin, vad ska jag ha dom till hela tiden när jag kör bil Men är ev något jag missar, som kanske kommer med åldern eller kanske mer troligt så är jag för gammal…
Tack för info om räckvidder och laddhastighet, har kollat lite abrp bara och där finns X -21 facelift som jag antar är den senaste. Jag har väl sagt ett par gånger men jag vill kunna köra Linköping till Tjörn, ca 35 mil även nedåt 0 och gärna lite över lagligt på sommaren. Nya X får man väl jämföra med Q8 E55 tänker jag och om får tro ABRP så kan Q8 komma något längre, räknade om förbrukningen genom dela med 1.34 som förhållandet 43 till 58 mil för att få något ungefärligt, men den laddar ju inget vidare.
Klart mindre bil? Utvändigt skiljer det väl 15 cm men bagaget kanske är markant större, kanske får åka till Norrköping och kolla ändå.
ABPRP är enligt min erfarenhet inte särskilt pålitlig gällande nya bilar, men nya e-tron med stora batteriet klarar säkert ungefär samma räckvidd som nya X sommartid. Men det är ju för att e-tron har ett betydligt större batteri... Har ingen erfarenhet av nya e-tron vintertid, men går jag på min e-trons förbrukning jämfört med min Plaids förbrukning så är skillnaden brutal. Där skulle inte ens det större batteriet kompensera.
Sen är ju Long Range dessutom snålare (och ändå snabbare än e-tron) än Plaid.
15 cm är en markant skillnad, särskilt som den ena är 6/7-sits och den andra 5-sits. Nästan en "klass" större, exempelvis skiljer det 20 cm mellan Q3 och Q5.
Allt beror på vad man prioriterar. På elbilsegenskaper är Model X överlägsen. På kvalitetskänsla är Audin överlägsen.
Sen kanske TS vill ha 6-7 säten, då finns i praktiken bara Model X att välja.
Men "omodern" tycker jag är en märklig kritik iaf, det är ju en bra mycket större och bättre skärm än i e-tronen.
Skrev känns och avsåg inte skärmen för den har jag aldrig sett i drift utan menar mer inredningen runt om. Vad gäller skärm i E-tron så duger den gott, sitter inte och pillar på den så ofta, byter väl radiokanal någon gång och tittar på laddningsnivån. Min målbild kanske också lite annorlunda, att snabbladda Max 2 ggr per år typ, och jag trivs bättre med e-trons platta kurva, vilket blir sämre i Q8. Nya X laddar nog garanterat mycket snabbare men inte lika platt. Vi har olika kravbilder och vill man ha fler än 5 sitta så finns det inte så många, helt rätt.
Smaken är som baken. Skärmen i gamla X är absolut inte optimal, men jämför jag e-Tron med nya X så tycker jag skillnaden är milsvid. Framförallt möjligheten i X att ha många vyer samtidigt. I e-tron är man tvungen att köra Android Auto om det ska funka acceptabelt imo. Sen finns det väldigt mycket mer funktionalitet i Teslans system som jag personligen värdesätter mycket.
Gällande laddhastighet så tycker jag e-Tron faktiskt solklart är bättre än "gamla" X (inklusive Raven, men sämre än nya). Den stora skillnaden är dock förbrukning och räckvidd, särskilt vintertid. E-tron är lite sämre än gamla X, större skillnad mot Raven och gigantisk skillnad mot nya X, detta trots att e-tron är en klart mindre bil. Men absolut, kör man nästan aldrig långt så spelar det inte så stor roll. Jag är helt fine med att min Polestar 2 är relativt usel på detta område också, men enbart pga att den enbart agerar andrabil.
Ang skärmen så uttala jag mig inte om den utan var bara att beskriva att det var den inredningen jag avsåg.
Vi verkar använda skärmar på olika sätt, skulle gärna kunna släcka ner båda 2 i Audin, vad ska jag ha dom till hela tiden när jag kör bil Men är ev något jag missar, som kanske kommer med åldern eller kanske mer troligt så är jag för gammal…
Tack för info om räckvidder och laddhastighet, har kollat lite abrp bara och där finns X -21 facelift som jag antar är den senaste. Jag har väl sagt ett par gånger men jag vill kunna köra Linköping till Tjörn, ca 35 mil även nedåt 0 och gärna lite över lagligt på sommaren. Nya X får man väl jämföra med Q8 E55 tänker jag och om får tro ABRP så kan Q8 komma något längre, räknade om förbrukningen genom dela med 1.34 som förhållandet 43 till 58 mil för att få något ungefärligt, men den laddar ju inget vidare.
Klart mindre bil? Utvändigt skiljer det väl 15 cm men bagaget kanske är markant större, kanske får åka till Norrköping och kolla ändå.
ABPRP är enligt min erfarenhet inte särskilt pålitlig gällande nya bilar, men nya e-tron med stora batteriet klarar säkert ungefär samma räckvidd som nya X sommartid. Men det är ju för att e-tron har ett betydligt större batteri... Har ingen erfarenhet av nya e-tron vintertid, men går jag på min e-trons förbrukning jämfört med min Plaids förbrukning så är skillnaden brutal. Där skulle inte ens det större batteriet kompensera.
Sen är ju Long Range dessutom snålare (och ändå snabbare än e-tron) än Plaid.
15 cm är en markant skillnad, särskilt som den ena är 6/7-sits och den andra 5-sits. Nästan en "klass" större, exempelvis skiljer det 20 cm mellan Q3 och Q5.
Tack för bra svar och sant ang storlek, ser inte så stor ut, undrar om nästa gen Q8 växer något . Vad drar din X och din E-tron? Alltså de siffror du reagerar på, för nya E-tron kommer nog inte bli så mycket snålare, typ 10% väl Wltp 48 istället för 43 på nuvarande 55 jämfört med nya 50. Min ligger på hiskeliga 27.8 i snitt på de 1900 mil jag kört på drygt ett år men på korta sträckor gör det mig inget.
Macki: hoppas att du ör ok med att jag tar mina funderingar i denna tråd också.
Min Q8 kommer ju först i oktober och jag är trött på att vänta…
En 5-sitta är bra för mig med tanke på TCO och hundbur ska in i bilen. Det finns några -19 och -20 hos tesla i Norrköping. Tex en LR -20 midnight silver som gått 4700 mil för 865 kkr innan besparing som är inkommande. Rätt pris? Och vad betyder innan besparing?
Eller den blå i Umeå som gått 2700 för 830 som är än mer intressant. Och vad gör skillnaden?
Min hundbur för två hundar passar både 5,6 och 7 sist. Samma djup. Skiljer lite i bredd mellan årsmodeller. Sen måste ju hunden ut om 3:e raden används.
Tesla har sänkt priset på två beg -20. Bland annat den i Umeå.
Innan besparingar är väl mellanskillnad el/fosilt för aktuell bilstorlek.
Titta på bilen, en del är har gott om stenskott/blästrade om de inte är stenskottsfolierade.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Macki: hoppas att du ör ok med att jag tar mina funderingar i denna tråd också.
Min Q8 kommer ju först i oktober och jag är trött på att vänta…
En 5-sitta är bra för mig med tanke på TCO och hundbur ska in i bilen. Det finns några -19 och -20 hos tesla i Norrköping. Tex en LR -20 midnight silver som gått 4700 mil för 865 kkr innan besparing som är inkommande. Rätt pris? Och vad betyder innan besparing?
Eller den blå i Umeå som gått 2700 för 830 som är än mer intressant. Och vad gör skillnaden?
Min hundbur för två hundar passar både 5,6 och 7 sist. Samma djup. Skiljer lite i bredd mellan årsmodeller. Sen måste ju hunden ut om 3:e raden används.
Tesla har sänkt priset på två beg -20. Bland annat den i Umeå.
Innan besparingar är väl mellanskillnad el/fosilt för aktuell bilstorlek.
Titta på bilen, en del är har gott om stenskott/blästrade om de inte är stenskottsfolierade.
Skrev känns och avsåg inte skärmen för den har jag aldrig sett i drift utan menar mer inredningen runt om. Vad gäller skärm i E-tron så duger den gott, sitter inte och pillar på den så ofta, byter väl radiokanal någon gång och tittar på laddningsnivån. Min målbild kanske också lite annorlunda, att snabbladda Max 2 ggr per år typ, och jag trivs bättre med e-trons platta kurva, vilket blir sämre i Q8. Nya X laddar nog garanterat mycket snabbare men inte lika platt. Vi har olika kravbilder och vill man ha fler än 5 sitta så finns det inte så många, helt rätt.
Smaken är som baken. Skärmen i gamla X är absolut inte optimal, men jämför jag e-Tron med nya X så tycker jag skillnaden är milsvid. Framförallt möjligheten i X att ha många vyer samtidigt. I e-tron är man tvungen att köra Android Auto om det ska funka acceptabelt imo. Sen finns det väldigt mycket mer funktionalitet i Teslans system som jag personligen värdesätter mycket.
Gällande laddhastighet så tycker jag e-Tron faktiskt solklart är bättre än "gamla" X (inklusive Raven, men sämre än nya). Den stora skillnaden är dock förbrukning och räckvidd, särskilt vintertid. E-tron är lite sämre än gamla X, större skillnad mot Raven och gigantisk skillnad mot nya X, detta trots att e-tron är en klart mindre bil. Men absolut, kör man nästan aldrig långt så spelar det inte så stor roll. Jag är helt fine med att min Polestar 2 är relativt usel på detta område också, men enbart pga att den enbart agerar andrabil.
Ang skärmen så uttala jag mig inte om den utan var bara att beskriva att det var den inredningen jag avsåg.
Vi verkar använda skärmar på olika sätt, skulle gärna kunna släcka ner båda 2 i Audin, vad ska jag ha dom till hela tiden när jag kör bil Men är ev något jag missar, som kanske kommer med åldern eller kanske mer troligt så är jag för gammal…
Tack för info om räckvidder och laddhastighet, har kollat lite abrp bara och där finns X -21 facelift som jag antar är den senaste. Jag har väl sagt ett par gånger men jag vill kunna köra Linköping till Tjörn, ca 35 mil även nedåt 0 och gärna lite över lagligt på sommaren. Nya X får man väl jämföra med Q8 E55 tänker jag och om får tro ABRP så kan Q8 komma något längre, räknade om förbrukningen genom dela med 1.34 som förhållandet 43 till 58 mil för att få något ungefärligt, men den laddar ju inget vidare.
Klart mindre bil? Utvändigt skiljer det väl 15 cm men bagaget kanske är markant större, kanske får åka till Norrköping och kolla ändå.
ABPRP är enligt min erfarenhet inte särskilt pålitlig gällande nya bilar, men nya e-tron med stora batteriet klarar säkert ungefär samma räckvidd som nya X sommartid. Men det är ju för att e-tron har ett betydligt större batteri... Har ingen erfarenhet av nya e-tron vintertid, men går jag på min e-trons förbrukning jämfört med min Plaids förbrukning så är skillnaden brutal. Där skulle inte ens det större batteriet kompensera.
Sen är ju Long Range dessutom snålare (och ändå snabbare än e-tron) än Plaid.
15 cm är en markant skillnad, särskilt som den ena är 6/7-sits och den andra 5-sits. Nästan en "klass" större, exempelvis skiljer det 20 cm mellan Q3 och Q5.
Tack för bra svar och sant ang storlek, ser inte så stor ut, undrar om nästa gen Q8 växer något . Vad drar din X och din E-tron? Alltså de siffror du reagerar på, för nya E-tron kommer nog inte bli så mycket snålare, typ 10% väl Wltp 48 istället för 43 på nuvarande 55 jämfört med nya 50. Min ligger på hiskeliga 27.8 i snitt på de 1900 mil jag kört på drygt ett år men på korta sträckor gör det mig inget.
Nya e-tron är 1,4 cm längre än gamla vad jag sett. Vet inte riktigt vad som diffar för det är ju samma kaross i grunden, men är ju också rätt marginell skillnad.
Min Plaid har hittills snittat 2,25 kWh/mil. Då enbart vinterkörning (uttagen i december) och verkligen "törstig" körning enbart hittills. Nästan ingen landsväg överhuvudtaget utan en blandning av hög fart på motorväg samt kortkörningar i närområdet. Värmepumpen gör att den går bra mycket snålare än Raven.
Tror min e-Tron skulle ha dragit ca 3 kWh/mil under motsvarande omständigheter faktiskt och min gamla X hade nog legat på runt 2,7-2,8 kWh/mil.
Sommartid tror jag dock inte skillnaden är alls lika dramatisk, skulle gissa på 2,1 kWh/mil vs 2,5 kWh/mil under samma körförhållanden på sommaren.
Vi är en stor familj med två vuxna och fyra barn så har börjat kika på Model X med 7 säten.
Den stora frågan här är vilket som är mest ekonomiskt försvarbart? En nyare modell typ 2020 för ca 700 000:- eller en äldre typ 2016 för ca 550 000?
Gör jag bort mig med att köpa en äldre? Tänker att det kan vara skönt med något mindre billån då men nackdelen är ju att bilen redan har mer mil på sig.
Jag prioriterar elbilskvalite och utrymme före premiumkänslan man får med Audi. Den är ju helt klart en sämre Elbil rent prestandamässigt jämfört med en Tesla X LR
Vi är en stor familj med två vuxna och fyra barn så har börjat kika på Model X med 7 säten.
Den stora frågan här är vilket som är mest ekonomiskt försvarbart? En nyare modell typ 2020 för ca 700 000:- eller en äldre typ 2016 för ca 550 000?
Gör jag bort mig med att köpa en äldre? Tänker att det kan vara skönt med något mindre billån då men nackdelen är ju att bilen redan har mer mil på sig.
Jag prioriterar elbilskvalite och utrymme före premiumkänslan man får med Audi. Den är ju helt klart en sämre Elbil rent prestandamässigt jämfört med en Tesla X LR
Med vänlig hälsning,
Timoteus Strågefors
En nyare utan tvekan. Tror tom du får lägre TCO pga uppblåsta priser på de gamla. En 2020 är också på väldigt många sätt en helt annan bil, det finns otroligt mycket förbättringar. (Har ägt alla varianter av X från 2016 X60 till 2023 Plaid).
Vi är en stor familj med två vuxna och fyra barn så har börjat kika på Model X med 7 säten.
Den stora frågan här är vilket som är mest ekonomiskt försvarbart? En nyare modell typ 2020 för ca 700 000:- eller en äldre typ 2016 för ca 550 000?
Gör jag bort mig med att köpa en äldre? Tänker att det kan vara skönt med något mindre billån då men nackdelen är ju att bilen redan har mer mil på sig.
Jag prioriterar elbilskvalite och utrymme före premiumkänslan man får med Audi. Den är ju helt klart en sämre Elbil rent prestandamässigt jämfört med en Tesla X LR
Med vänlig hälsning,
Timoteus Strågefors
En nyare utan tvekan. Tror tom du får lägre TCO pga uppblåsta priser på de gamla. En 2020 är också på väldigt många sätt en helt annan bil, det finns otroligt mycket förbättringar. (Har ägt alla varianter av X från 2016 X60 till 2023 Plaid).
okej så länge Xen är från 2019 våren och framåt så är det en Raven? Lägsta pris på en sådan ligger runt 700 000? Det blir ett saftigt månadsbelopp. Får överlägga med frugan om kostnaden där men vill ju väldigt gärna ha en Model X. Det är helt klart min drömbil.
Har du varit nöjd med dina X? Eller har det varit problem med dom?
Senast redigerad av Timme, redigerad totalt 1 gånger.
Satsa du på en äldre. Tycker inte fjädring och 10% bättre fjädring är värt 150 loppor. Men det är min personliga ”knegar”-inställning där månadskostnad har betydelse. Om man inte jobbar som säljare och åker massvis med bil.
Även om mycket är nytt, är mycket också samma delar enligt min kontakt på tesla
Hör av dig om du vill snacka gamla X. Min är från 2017 och har rullat 20000 mil snart. Haft alla fel de är kända för typ.