Extra säte
Moderator: Redaktion
Extra säte
Är en helt nybliven tesla ägare.
Jag har funderat lite på att installera ett extra säte i bagaget på min MY. I Nordamerika finns ju lösningen att välja när man köper ny bil men av någon anledning är det inte möjligt i Europa så det borde vara möjligt.
Finns detta extra säte att köpa som tillbehör?
Finns det någon annan lösning som exempelvis bakåtvänt säte som i MS?
Finns det någon som installera extra säten?
Är det lagligt att installera ett extra säte då bilen är registrerad för max 4 passagerare?
Jag har funderat lite på att installera ett extra säte i bagaget på min MY. I Nordamerika finns ju lösningen att välja när man köper ny bil men av någon anledning är det inte möjligt i Europa så det borde vara möjligt.
Är det lagligt att installera ett extra säte då bilen är registrerad för max 4 passagerare?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Extra säte
Jag tror ordinarie baksätet måste bytas också, fler/andra säkerhetsbälten.... Möjligen krävs en registreringsbesiktning också.Hassus skrev: ↑04 apr 2023 08:42Är en helt nybliven tesla ägare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag bedömer det som i praktiken helt omöjligt att få till en tredje rad i Y innan Tesla erbjuder det som tillval i Europa.
Eftermontering kommer med största sannolikhet inte heller bli möjligt även om/när Tesla erbjuder detta på nya bilar.
/fth
Eftermontering kommer med största sannolikhet inte heller bli möjligt även om/när Tesla erbjuder detta på nya bilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
P.S. @Tars kanske har en annan åsikt, han brukar kunna trolla, men för oss vanliga dödliga vidhåller jag att det är i praktiken omöjligt.
/fth

/fth
- fth
- Teslaägare
Det undrar jag också, tredje raden verkar ju mest vara för barn och/eller nödfall:
/fth
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ska man göra detta så behöver man antingen köpa från en skrot eller gå in i reservdelskatalogen och beställa allt. Kanske går via Sverige.fth skrev:P.S. @Tars kanske har en annan åsikt, han brukar kunna trolla, men för oss vanliga dödliga vidhåller jag att det är i praktiken omöjligt.![]()
/fth
Skicka mig ditt vin så kikar jag vad som behövs och vad det kan tänkas kosta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Jag som är 183 kan ju knappt sitta rakt i baksätet. Konstaterade att nackskyddet gör noll nytta för en vuxen då jag slår i taket om jag lutar huvudet bakåt.
Tesla MYLR -23
Är det t.o.m. så illa, det hade jag inte koll på.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Har man max lutning på baksätet så hamnar huvudet i "tvärbalken" om man är lite längre. Det är exakt därför som Model 3 inte har hatchback-baklucka, det hade inte funkat.
Model Y LR AWD 2022