Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Moderator: Redaktion
Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Vilken av bilarna låg först i tåget? Eller växlade ni?Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Hade trott att de skulle stoppa MEB-motorer i Q8. Borde blivit noterbart snålare då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Vi växlade. Vi låg inte heller hela tiden i tåg, det var mer ett förenklat sätt att säga att vi höll samma hastighet..Maw skrev: ↑07 apr 2023 00:41Vilken av bilarna låg först i tåget? Eller växlade ni?Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Gissar på max 100 km/h, för annars känns det ju snålt för att vara en E-tron för det var väl knappt över 2 grader varmt när du körde?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Mycket långsammare om du menar snitthastigjet. Snarare runt 70... Skyltat allt från 40-110 och vi körde allmänt runt 10 över.
Temperatur var nog nära de två grader du skrev. Ska kika. Edit: något varmare, runt fyra grader i snitt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Imponerande.
Jag är ijte förvånad att etron drog mycket, men 1.7 kWh/mil på en X känns grymt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Mkt 80-vägar kanske? För på motorväg lär den knappast gå så snålt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.
Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Eller att öppna upp SuC för andra...taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25Eller att öppna upp SuC för andra...taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Så funkade det en gång i tiden, då det fanns så kallade "coach builders".Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:14Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.
Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra.![]()
Man gick ifrån det när man lämnade ram-chassin. Bilar blev helt enkelt för komplexa och man fick svårt att konkurrera.
I buss och lastbilsbranschen funkar det ju dock fortfarande, men där är man kvar på ram-byggda chassin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder
Om Tesla haft mer produktionskapacitet än man kan kunde sälja, dvs om marknaden varit mogen(som i buss och lastbilsbranschen), så kunde det kanske funnits en affärsmöjlighet att sälja en "skateboard".
Men dels är man fortfarande i en aggressiv utvecklingsfas, dels lär det dröja många år innan marknaden är mättad.
Tills dess tjänar Tesla mer på att sälja en hel produkt än en del av den.
Förövrigt presenterade RAM(dvs märket) nyss en pickup med 229kwh batteri.
Effektivitet är inte så intressant för alla, törstiga bilar är inget nytt, och nu börjar batterierna bli så stora och billiga att man kan stoppa i fler kwh för att kompensera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Så är det nog, i USA har man väl historiskt skitit i effektivitet och förbrukning…taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:35Så funkade det en gång i tiden, då det fanns så kallade "coach builders".Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:14Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.
Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra.![]()
Man gick ifrån det när man lämnade ram-chassin. Bilar blev helt enkelt för komplexa och man fick svårt att konkurrera.
I buss och lastbilsbranschen funkar det ju dock fortfarande, men där är man kvar på ram-byggda chassin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder
Om Tesla haft mer produktionskapacitet än man kan kunde sälja, dvs om marknaden varit mogen(som i buss och lastbilsbranschen), så kunde det kanske funnits en affärsmöjlighet att sälja en "skateboard".
Men dels är man fortfarande i en aggressiv utvecklingsfas, dels lär det dröja många år innan marknaden är mättad.
Tills dess tjänar Tesla mer på att sälja en hel produkt än en del av den.
Förövrigt presenterade RAM(dvs märket) nyss en pickup med 229kwh batteri.
Effektivitet är inte så intressant för alla, törstiga bilar är inget nytt.
Men det finns alltid nischmarknader om man nu kan kalla pickups det med tanke på volymen de säljer i staterna
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:31Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25Eller att öppna upp SuC för andra...taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:43Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:31Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Samtidigt fortsätter Tesla att växa mångdubbelt mer än övriga.Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:48Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:43Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
De kan inte konkurrera med varken tillverkningskapacitet eller pris.
Skulle det av någon underlig anledning ändra sig så kan Tesla enkelt justera tex prisnivåerna, så det blir än mer gynnsamt att ladda på SUC med Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
För mig, som bara utnyttjar laddnätverket 2-3 ggr per år så är det definitivt inte Teslas största USP. Skulle nog ha köpt en Tesla även om inte superchargernätverket fanns.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Undrar egentligen vad som gör Tesla X så mycket snålare?
Den har ju aluminiumkaross istället för e-trons stålkaross, så den är väl 150 kg lättare. Det brukar ju inte göra någon större skillnad på långresa.
Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind.
Annars är det ju elmotor och inverter som måste göra mesta skillnaden?
Eller om förbrukningen räknas på olika sätt?
Teslabjörn körde ju nya Q8 e-tron 1000 km. Då hade den 30% högre förbrukning än Tesla X.
Så något bättre har nya e-tron tydligen blivit nu.
.
Den har ju aluminiumkaross istället för e-trons stålkaross, så den är väl 150 kg lättare. Det brukar ju inte göra någon större skillnad på långresa.
Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind.
Annars är det ju elmotor och inverter som måste göra mesta skillnaden?
Eller om förbrukningen räknas på olika sätt?
Teslabjörn körde ju nya Q8 e-tron 1000 km. Då hade den 30% högre förbrukning än Tesla X.
Så något bättre har nya e-tron tydligen blivit nu.
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Ännu större skillnad med ett antal kortkörningar idag. Återigen samma sträckor, temperatur och hastighet. Ingen förvärmning i någon av bilarna.
E-tron har slukat 31%, Plaid 19%. Nästan identisk batteristorlek.
E-tron har slukat 31%, Plaid 19%. Nästan identisk batteristorlek.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Kan det vara batterivärmen i e-tron som gör så stor skillnad?
Audi öser ju på massor av effekt för att få varma batterier så fort den startas upp.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
E-tron är för den rike. Plaid är för den sparsamme
Det är lite som mercedes G63 AMG mot en Eklass.
Spara och slösa (ni som var med förr)
E-tron signalerar lite rikedom, flashigt, Plaid mer åt snabb, smart, IT.

Det är lite som mercedes G63 AMG mot en Eklass.
Spara och slösa (ni som var med förr)
E-tron signalerar lite rikedom, flashigt, Plaid mer åt snabb, smart, IT.
-
- Inlägg: 7495
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Tycker det verkar vara helt i linje med Teslas Mission Statement...Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:48Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7495
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Det är rätt mycket 'motvind' när man kör i 110-120 km/...Off Grid Byggaren skrev: ↑07 apr 2023 17:55Undrar egentligen vad som gör Tesla X så mycket snålare? [...]
Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind. [...

MX har ett Cd på 0,24. E-tron har ett Cd på 0,27-0,28. Är bara lekman på det här, men gissar att Teslans lägre Cd gör rätt mycket...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting