Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Legato »

Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4220
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Maw »

Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Vilken av bilarna låg först i tåget? Eller växlade ni?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av taliz »

Hade trott att de skulle stoppa MEB-motorer i Q8. Borde blivit noterbart snålare då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Legato »

Maw skrev: 07 apr 2023 00:41
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Vilken av bilarna låg först i tåget? Eller växlade ni?
Vi växlade. Vi låg inte heller hela tiden i tåg, det var mer ett förenklat sätt att säga att vi höll samma hastighet..
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3187
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Dafro »

Gissar på max 100 km/h, för annars känns det ju snålt för att vara en E-tron för det var väl knappt över 2 grader varmt när du körde?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 07 apr 2023 07:33
Gissar på max 100 km/h, för annars känns det ju snålt för att vara en E-tron för det var väl knappt över 2 grader varmt när du körde?
Mycket långsammare om du menar snitthastigjet. Snarare runt 70... Skyltat allt från 40-110 och vi körde allmänt runt 10 över.

Temperatur var nog nära de två grader du skrev. Ska kika. Edit: något varmare, runt fyra grader i snitt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Nect »

Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av taliz »

Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6012
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Imponerande.

Jag är ijte förvånad att etron drog mycket, men 1.7 kWh/mil på en X känns grymt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 07 apr 2023 10:54
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Imponerande.

Jag är ijte förvånad att etron drog mycket, men 1.7 kWh/mil på en X känns grymt bra.
Mkt 80-vägar kanske? För på motorväg lär den knappast gå så snålt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.

Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.

Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9400
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Nect »

mikebike skrev: 07 apr 2023 12:25
taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av taliz »

Nect skrev: 07 apr 2023 12:14
taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.

Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.

Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra. 😊
Så funkade det en gång i tiden, då det fanns så kallade "coach builders".
Man gick ifrån det när man lämnade ram-chassin. Bilar blev helt enkelt för komplexa och man fick svårt att konkurrera.
I buss och lastbilsbranschen funkar det ju dock fortfarande, men där är man kvar på ram-byggda chassin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder

Om Tesla haft mer produktionskapacitet än man kan kunde sälja, dvs om marknaden varit mogen(som i buss och lastbilsbranschen), så kunde det kanske funnits en affärsmöjlighet att sälja en "skateboard".
Men dels är man fortfarande i en aggressiv utvecklingsfas, dels lär det dröja många år innan marknaden är mättad.
Tills dess tjänar Tesla mer på att sälja en hel produkt än en del av den.

Förövrigt presenterade RAM(dvs märket) nyss en pickup med 229kwh batteri.
Effektivitet är inte så intressant för alla, törstiga bilar är inget nytt, och nu börjar batterierna bli så stora och billiga att man kan stoppa i fler kwh för att kompensera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 07 apr 2023 12:35
Nect skrev: 07 apr 2023 12:14
taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.

Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.

Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra. 😊
Så funkade det en gång i tiden, då det fanns så kallade "coach builders".
Man gick ifrån det när man lämnade ram-chassin. Bilar blev helt enkelt för komplexa och man fick svårt att konkurrera.
I buss och lastbilsbranschen funkar det ju dock fortfarande, men där är man kvar på ram-byggda chassin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder

Om Tesla haft mer produktionskapacitet än man kan kunde sälja, dvs om marknaden varit mogen(som i buss och lastbilsbranschen), så kunde det kanske funnits en affärsmöjlighet att sälja en "skateboard".
Men dels är man fortfarande i en aggressiv utvecklingsfas, dels lär det dröja många år innan marknaden är mättad.
Tills dess tjänar Tesla mer på att sälja en hel produkt än en del av den.

Förövrigt presenterade RAM(dvs märket) nyss en pickup med 229kwh batteri.
Effektivitet är inte så intressant för alla, törstiga bilar är inget nytt.
Så är det nog, i USA har man väl historiskt skitit i effektivitet och förbrukning…

Men det finns alltid nischmarknader om man nu kan kalla pickups det med tanke på volymen de säljer i staterna 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av taliz »

Nect skrev: 07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: 07 apr 2023 12:25
taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53
Legato skrev: 06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.

Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.

Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.

Total körsträcka: 303 km.

Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil

E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 07 apr 2023 12:43
Nect skrev: 07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: 07 apr 2023 12:25
taliz skrev: 07 apr 2023 10:50
Nect skrev: 07 apr 2023 08:53


Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.

Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av taliz »

Nect skrev: 07 apr 2023 12:48
taliz skrev: 07 apr 2023 12:43
Nect skrev: 07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: 07 apr 2023 12:25
taliz skrev: 07 apr 2023 10:50


Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.

Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Samtidigt fortsätter Tesla att växa mångdubbelt mer än övriga.
De kan inte konkurrera med varken tillverkningskapacitet eller pris.

Skulle det av någon underlig anledning ändra sig så kan Tesla enkelt justera tex prisnivåerna, så det blir än mer gynnsamt att ladda på SUC med Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
tesla newbie
Inlägg: 776
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av tesla newbie »

Nect skrev: 07 apr 2023 12:48

Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.

Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
För mig, som bara utnyttjar laddnätverket 2-3 ggr per år så är det definitivt inte Teslas största USP. Skulle nog ha köpt en Tesla även om inte superchargernätverket fanns.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2465
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar egentligen vad som gör Tesla X så mycket snålare?

Den har ju aluminiumkaross istället för e-trons stålkaross, så den är väl 150 kg lättare. Det brukar ju inte göra någon större skillnad på långresa.

Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind.

Annars är det ju elmotor och inverter som måste göra mesta skillnaden?

Eller om förbrukningen räknas på olika sätt?

Teslabjörn körde ju nya Q8 e-tron 1000 km. Då hade den 30% högre förbrukning än Tesla X.

Så något bättre har nya e-tron tydligen blivit nu.
.
Screenshot_20230403-214327_YouTube.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Legato »

Ännu större skillnad med ett antal kortkörningar idag. Återigen samma sträckor, temperatur och hastighet. Ingen förvärmning i någon av bilarna.

E-tron har slukat 31%, Plaid 19%. Nästan identisk batteristorlek.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2465
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev: 07 apr 2023 18:14
Ännu större skillnad med ett antal kortkörningar idag. Återigen samma sträckor, temperatur och hastighet. Ingen förvärmning i någon av bilarna.

E-tron har slukat 31%, Plaid 19%. Nästan identisk batteristorlek.
Kan det vara batterivärmen i e-tron som gör så stor skillnad?

Audi öser ju på massor av effekt för att få varma batterier så fort den startas upp.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2221
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av pejvic »

E-tron är för den rike. Plaid är för den sparsamme :)

Det är lite som mercedes G63 AMG mot en Eklass.
Spara och slösa (ni som var med förr)

E-tron signalerar lite rikedom, flashigt, Plaid mer åt snabb, smart, IT.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7495
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nect skrev: 07 apr 2023 12:48
taliz skrev: 07 apr 2023 12:43
Nect skrev: 07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: 07 apr 2023 12:25
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.

Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Tycker det verkar vara helt i linje med Teslas Mission Statement...
The Mission of Tesla

Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...

https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7495
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev: 07 apr 2023 17:55
Undrar egentligen vad som gör Tesla X så mycket snålare? [...]

Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind. [...
Det är rätt mycket 'motvind' när man kör i 110-120 km/... ;)

MX har ett Cd på 0,24. E-tron har ett Cd på 0,27-0,28. Är bara lekman på det här, men gissar att Teslans lägre Cd gör rätt mycket...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar