{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag vet att rindstål bil söker model y. Och de betalar bra!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Jag har beställt en EX90 och fick som privatperson 5% rabatt. Företag kan få lite mer.Taz skrev:Varifrån får du att en ny X kostar 1.6m? Jag får det till ca 1.375m. Det skiljer således drygt 150 000 kr mot en EX90 och X går att få inom några månader. Inte säker på att Volvo ger några rabatter längre. Jag skulle också vilja påstå att X är en mycket bättre elbil än en EX90. Deras elbilar idag är minst sagt tveksamma när man är van att köra en Tesla. Med det sagt, jag hoppas Volvo överraskar och bilen blir toppen för jag gillar X90 serien som SUV till utseende.Hertsh skrev: ↑04 apr 2023 20:14En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.
För mig betyder det att MX är kraftigt överprisad.
Jag tror också att X är en bättre elbil, men Volvo är troligen en bättre bil.
Pris för X med 7 säten, vinterdäck, annan färg än vit, FSD...

Glad för att jag sålt min Tesla
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
På vilket sätt skulle FSD i Xen vara schysst jämförelse mot EX90 när FSD är fullkomligt odugligt och inte ger någon funktion som EX90 har för att kunna jämföras likvärdigt?Hertsh skrev: ↑06 apr 2023 09:32Jag har beställt en EX90 och fick som privatperson 5% rabatt. Företag kan få lite mer.Taz skrev:Varifrån får du att en ny X kostar 1.6m? Jag får det till ca 1.375m. Det skiljer således drygt 150 000 kr mot en EX90 och X går att få inom några månader. Inte säker på att Volvo ger några rabatter längre. Jag skulle också vilja påstå att X är en mycket bättre elbil än en EX90. Deras elbilar idag är minst sagt tveksamma när man är van att köra en Tesla. Med det sagt, jag hoppas Volvo överraskar och bilen blir toppen för jag gillar X90 serien som SUV till utseende.Hertsh skrev: ↑04 apr 2023 20:14En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.
Jag tror också att X är en bättre elbil, men Volvo är troligen en bättre bil.
Pris för X med 7 säten, vinterdäck, annan färg än vit, FSD...![]()
Har han lagt på Lidarpaket i Volvon så tycker jag det är rimligt att lägga på FSD på Teslan. Annars kan du dra av 30k om det är relevant för diskussionen. Volvon har funktionalitet motsvarande EAP. MINST.
Exaktspacecoin skrev:Har han lagt på Lidarpaket i Volvon så tycker jag det är rimligt att lägga på FSD på Teslan. Annars kan du dra av 30k om det är relevant för diskussionen. Volvon har funktionalitet motsvarande EAP. MINST.
Glad för att jag sålt min Tesla
Idag fick jag ett mejl från en advisor hos Tesla som ville dubbelkolla så att beställningen fortfarande var aktuell att hämta ut. Han uppskattade upphämtning till inom två veckor men att jag skulle återkomma till veckan för mer precist svar.
Detta trots att det fortfarande står 2-16/5 i appen. Oklart vad man ska lita på
Detta trots att det fortfarande står 2-16/5 i appen. Oklart vad man ska lita på
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
MX LR -23
- Range Anxiety
- Teslaägare
Fick se i appen att det stod Tesla gör ändringar som påverkar din beställning. Etc, loggade in på teslakontot på webben där jag måste godkänna Tesla vision för att fortsätta med leveransen. Såg på slutfaktura att jag fått vin och hämtdatum 14:e april.
Jag har sökt info om bilen har hw4 men hittar ingen bra info med mindre än att titta på bilens infoskärm. Är det någon annan som får lev i närtid som vet om dom levererar med hw4 nu?
Förväntansfull.
Jag har sökt info om bilen har hw4 men hittar ingen bra info med mindre än att titta på bilens infoskärm. Är det någon annan som får lev i närtid som vet om dom levererar med hw4 nu?
Förväntansfull.
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it
MS 2023 love it

Hade 4 till 14 april och nu skjutet till Estimated Delivery: May 01 - May 15.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Jag har ringt till tre olika, och tillslut en norrlänning från Umeås SC då jag tyckte jag fick märkliga svar, men det är noll info huruvida det är AP4 eller inte. Så det är väl bara att vänta och hoppas. En superfin bil hursomRange Anxiety skrev: ↑07 apr 2023 21:23Fick se i appen att det stod Tesla gör ändringar som påverkar din beställning. Etc, loggade in på teslakontot på webben där jag måste godkänna Tesla vision för att fortsätta med leveransen. Såg på slutfaktura att jag fått vin och hämtdatum 14:e april.
Förväntansfull.
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
MX LR -23
Säger inte mot men ör tveksam till andrahandsvärdet på den när nästa Q8 kommer.Honkan skrev: ↑05 apr 2023 14:32kenjon skrev: ↑05 apr 2023 08:19Jag tycker även Volvon är överprisad!Hertsh skrev: ↑04 apr 2023 20:14En Volvo EX90 Performance med allt inkluderat går efter standard 5% rabatt på cirka 1.25 mkr. Jämförbar med Model X LR och - för mig personligen - en perfekt konkurrent (men så klart inte för alla). Utrustningsmässigt jämförbar MX (Även om det inte går att jämföra rakt av) går på 1.6 mkr.
Tycker Q8 E-tron är mest prisvärd för tillfället och P2
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
De verkar fått tydliga instruktioner att absolut inte prata om det alls. Även tidigare informella kontakter säger att de inte får prata om bilens hårdvara innan leverans men samtidigt också att jag inte behöver oroa mig.Range Anxiety skrev: ↑07 apr 2023 21:23Jag har sökt info om bilen har hw4 men hittar ingen bra info med mindre än att titta på bilens infoskärm. Är det någon annan som får lev i närtid som vet om dom levererar med hw4 nu?
Hade jag köpt bilen privat hade jag känt större incitament att få reda på det för utvärdering om det kan påverka eventuellt andrahandsvärde, mm.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Beställde färdig scan my tesla kabel härifrån
https://sl-elements.com/en/products/20- ... inkl-plaid
Gick bra att koppla in utan att ta bort laddplattorna, ovan dom finns en lucka ca 20x5cm som räckte att ta bort och bara plugga in.
Gick bra att koppla in utan att ta bort laddplattorna, ovan dom finns en lucka ca 20x5cm som räckte att ta bort och bara plugga in.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Range Anxiety
- Teslaägare
Kan man se om man har AP4 om man har Scan my Tesla? Eller kan man se det på infoskärmen?Tellus skrev: ↑08 apr 2023 15:40Beställde färdig scan my tesla kabel härifrån
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it
MS 2023 love it

Nu fick jag också ett VIN. Leverans 1-15 maj enl appen.
Grå metallic, svart inredning, 19".
Grå metallic, svart inredning, 19".
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Har du fysisk tillgång till bilen så ser man att kameralinserna är röda, förutom en ”dummy” där de tre fram sitter (två används).Range Anxiety skrev: ↑08 apr 2023 18:45Kan man se om man har AP4 om man har Scan my Tesla? Eller kan man se det på infoskärmen?Tellus skrev: ↑08 apr 2023 15:40Beställde färdig scan my tesla kabel härifrån
- Range Anxiety
- Teslaägare
Fan typiskt att jag är röd/grön färgblindspacecoin skrev: ↑10 apr 2023 09:56Har du fysisk tillgång till bilen så ser man att kameralinserna är röda, förutom en ”dummy” där de tre fram sitter (två används).Range Anxiety skrev: ↑08 apr 2023 18:45Kan man se om man har AP4 om man har Scan my Tesla? Eller kan man se det på infoskärmen?Tellus skrev: ↑08 apr 2023 15:40Beställde färdig scan my tesla kabel härifrån
MS 2023 love it
MS 2023 love it

-
Har du kollat om din bil kom till Zeebrugge den 30:e eller om den är på väg till EU med det skepp som går om ett par dagar? Många nere i EU verkar ha fått vin nu i dagarna som kommer med nästa båt.
Kör 2024 MY LR AWD, FSD och 2023 MS LR, FSD
Det skulle jag gärna kolla, men jag vet inte var på nätet man hittar den informationen. Hjälp?southofcold skrev: ↑10 apr 2023 16:55Har du kollat om din bil kom till Zeebrugge den 30:e eller om den är på väg till EU med det skepp som går om ett par dagar? Många nere i EU verkar ha fått vin nu i dagarna som kommer med nästa båt.
Här kan du se något:renes skrev: ↑10 apr 2023 21:24Det skulle jag gärna kolla, men jag vet inte var på nätet man hittar den informationen. Hjälp?southofcold skrev: ↑10 apr 2023 16:55Har du kollat om din bil kom till Zeebrugge den 30:e eller om den är på väg till EU med det skepp som går om ett par dagar? Många nere i EU verkar ha fått vin nu i dagarna som kommer med nästa båt.
https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
Perfekt! Thx! Är tydligen i Rotterdam sen 30/3:OscarA skrev: ↑10 apr 2023 21:45Här kan du se något:renes skrev: ↑10 apr 2023 21:24Det skulle jag gärna kolla, men jag vet inte var på nätet man hittar den informationen. Hjälp?southofcold skrev: ↑10 apr 2023 16:55Har du kollat om din bil kom till Zeebrugge den 30:e eller om den är på väg till EU med det skepp som går om ett par dagar? Många nere i EU verkar ha fått vin nu i dagarna som kommer med nästa båt.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Skuvade på sommarhjulen.
Låter lite mer än vinterdäcken och lite spårkänsliga, men sommardäcken är nya och lite hala. Dom har typ något slags vaxlager på ytan, gissar att det är för konservering(förvaring)
Dom blir nog också lite tystare efter inkörning, Michelin ps4s 6,5mm nya.
Vinterdäcken var pirelli p zero winter, tysta, bra fäste och väldigt stabila, 6,8 mm nu efter 450 mil. Vet ej vad dom hade nya.
Låter lite mer än vinterdäcken och lite spårkänsliga, men sommardäcken är nya och lite hala. Dom har typ något slags vaxlager på ytan, gissar att det är för konservering(förvaring)
Dom blir nog också lite tystare efter inkörning, Michelin ps4s 6,5mm nya.
Vinterdäcken var pirelli p zero winter, tysta, bra fäste och väldigt stabila, 6,8 mm nu efter 450 mil. Vet ej vad dom hade nya.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Jag vet att michelins cup2-däck inte får förvaras i minusgrader när dom är begagnade medans nya däck går bra. Antagligen har dom oanvända en skyddande hinna. PS4s är ju inte lika utpräglat bandäck som cup2 men kanske liknande egenskaper?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag såg ett inlägg någonstans (som jag inte hittar just nu) om att dom automatiska dörrarna på X inte heller fungerar utan USS, stämmer det? Enligt inlägget så öppnas dörrarna nu bara någon cm eftersom bilen inte kan avgöra om det finns något i vägen.
Det låter ju helt absurt, hela poängen med dom automatiska dörrarna är ju då borta, är det någon som har fått en ny X utan USS som kan bekräfta eller dementera detta?
/fth
Det låter ju helt absurt, hela poängen med dom automatiska dörrarna är ju då borta, är det någon som har fått en ny X utan USS som kan bekräfta eller dementera detta?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Stolpskott
- Teslaägare
Anlänt i Rotterdam 30/3 med förväntat leverans 1-15 maj låter lite väl lång transport mellan Nederländerna och Sverige? Brukar det inte vara typ en två-tre veckor efter båten kommer till Nederländerna tills att den är någorlunda klar för leverans?renes skrev: ↑10 apr 2023 21:51Perfekt! Thx! Är tydligen i Rotterdam sen 30/3:OscarA skrev: ↑10 apr 2023 21:45Här kan du se något:renes skrev: ↑10 apr 2023 21:24Det skulle jag gärna kolla, men jag vet inte var på nätet man hittar den informationen. Hjälp?southofcold skrev: ↑10 apr 2023 16:55Har du kollat om din bil kom till Zeebrugge den 30:e eller om den är på väg till EU med det skepp som går om ett par dagar? Många nere i EU verkar ha fått vin nu i dagarna som kommer med nästa båt.
shipdata.png
Alla levererade till Sverige har haft USS hittills. LR batchen som kommer nu kanske har någon X utan?fth skrev: ↑11 apr 2023 08:47Jag såg ett inlägg någonstans (som jag inte hittar just nu) om att dom automatiska dörrarna på X inte heller fungerar utan USS, stämmer det? Enligt inlägget så öppnas dörrarna nu bara någon cm eftersom bilen inte kan avgöra om det finns något i vägen.
/fth