Ny prissänkning i USA

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Unia

Re: Ny prissänkning i USA

Inlägg av Unia »

Dafro
Har precis köpt en bil för rejäl summa och hoppas och tror att den inte tappar så mycket på närtid.
iX50 beroende på utrustning och mil kostar på Blocket mellan 1.1 och ca,1.3 mille

Såg en i Uppsala ( dock utan skinn ) där de skulle ha 1.279, bilen sänktes till 1.195 utan att någon köpte bilen. Nu är priset återigen 1.279

Får man fråga om du fick bra rabatt på din bil? Runt 100k får väl anses som bra prut antar jag? Privatköp i så fall eller leasing? Påverkar kanske hur mycket man kan pruta.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Piggelin skrev:
Tars skrev: 09 apr 2023 16:43
Köpte den för 1.43 och så köptes 22" sommar och vinter.
Visst är det så att marknaden är helt annorlunda hur det var för ett år sen.
Men att värdet tappats så mycket är inger jag köper.
Gissar att värdet på min bil ligger på ca 1.3 när man väl hittar rätt köpare.
Men det är som många nämner, att man är inte så sugen på att betala så mycket när lånen/leasingen sticker iväg samt att bilar över 500 är väldigt kalla.

Personligen så tror jag att det kommer vända mot nästa vår om inte det blir ett tredje krig dvs.

Här har vi en som inte kommit med i matchen. Det kommer inte vända på många år och du kommer inte få 1,3 miljoner om du inte lurar någon svagsint.

Får du 1 miljon i höst får du fira ordentligt.

Jag njuter av dessa ras.
Ja, ja undrar vem som inte är med i matchen. Vad gör du här, sprider dynga utan att ha facit i hand?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
dingdingworld
Teslaägare

Inlägg av dingdingworld »

Wow snacka om off topic!!! Gick in för att läsa om prissänkning av tesla men läser om börsen och annan total irrelevant information. Snyggt jobbat! Så ser vi en sänkning nästa vecka tro här i Sverige?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

dingdingworld skrev: 09 apr 2023 22:04
Wow snacka om off topic!!! Gick in för att läsa om prissänkning av tesla men läser om börsen och annan total irrelevant information. Snyggt jobbat! Så ser vi en sänkning nästa vecka tro här i Sverige?
Efter den 14:e när returrätten gått ut för alla som köpte innan den 1/4 eftersom man fick gratis krediter och/eller låg ränta.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dingdingworld
Teslaägare

mikebike skrev: 09 apr 2023 22:07
Efter den 14:e när returrätten gått ut för alla som köpte innan den 1/4 eftersom man fick gratis krediter och/eller låg ränta.😉
Tack då får jag vackert vänta och se. :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

dingdingworld skrev: 09 apr 2023 22:13
Ja, det skall bli spännande att se vad som händer. Jag har en pausad beställning....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dingdingworld
Teslaägare

mikebike skrev: 09 apr 2023 22:15
dingdingworld skrev: 09 apr 2023 22:13
Ja, det skall bli spännande att se vad som händer. Jag har en pausad beställning....
Jag skall plocka ut en ny tjänstebil och denna gången lutar det åt till 90% att det blir en MY. Som tur var så såg jag att man sänkte priset i USA och tänkte hmm kan bli något billigare att ha den om det blir en prissänkning här med.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Off topic
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Mycket tjafs här nu. Många sura miner.

Jag tycker vi släpper det så kan vi utvärdera i höst och nästa år. Så får man se hur dålig eller hur bra ekonomin då.

Jag vill bara citera den gamla sägnen. Och det är att nya bilar förlorar 50% av nybilsvärdet på 3 år. Att så inte varit senaste åren har varit en anomali. Förr eller senare återgår marknaden till hur den ska vara.
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

teslaponken skrev: 09 apr 2023 22:46

Jag tycker vi släpper det så kan vi utvärdera i höst och nästa år. Så får man se hur dålig eller hur bra ekonomin då.

Jag vill bara citera den gamla sägnen. Och det är att nya bilar förlorar 50% av nybilsvärdet på 3 år. Att så inte varit senaste åren har varit en anomali. Förr eller senare återgår marknaden till hur den ska vara.
Ja,min bil förlorade 150k på tre veckor. Snacka om anomali 😅 50% på tre år är normalt och vad jag räknade med. Men det var första prissänkningen. “Fool me once, shame in you. Fool me twice, shame on me”. Lighter lite sanning i det. Tror tesla kommer ha svårt att sälja bilar över huvud taget om de sänker priserna .. ingen vill köpa bil idag om man tror det blir billigare imorgon.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

kaffekoko skrev: 09 apr 2023 23:11

Ja,min bil förlorade 150k på tre veckor. Snacka om anomali 😅 50% på tre år är normalt och vad jag räknade med. Men det var första prissänkningen. “Fool me once, shame in you. Fool me twice, shame on me”. Lighter lite sanning i det. Tror tesla kommer ha svårt att sälja bilar över huvud taget om de sänker priserna .. ingen vill köpa bil idag om man tror det blir billigare imorgon.
Prissänkningarna kommer fortsätta. En lågkonjunktur ger i regel rejält minskad försäljning av nya bilar. Ofta halverad. Och varar länge. Och folks preferenser ändras till billiga bilar.

50% är en bra tumregel fortfarande.

Betalade du 650-750K för din MY är den nog värd 350K 3 år gammal. Är den värd mer så har du haft tur.

I en normal marknad.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Det har dock aldrig varit så på elbilar att dom förlorat 50% på tre år, utom kanske i några extrema fall.
Billiga elbilar verkar förlora minst, även i procent räknat.
En tre år gammal E-up kostar idag ungefär samma som den gjorde ny!
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Tellus skrev: 10 apr 2023 00:01
Det har dock aldrig varit så på elbilar att dom förlorat 50% på tre år, utom kanske i några extrema fall.

Vi har haft en period som historiskt saknar en motsvarighet ffa sen 2019-2022. Nu kommer det en ny era. Och många kommer bli varse det den hårda vägen, tyvärr.

Min pappa köpte en VW Tiguan 2018. Den var 4 år gammal. Idag, 5000 mil senare, kostar den mer än när han köpte den.

Allt har ökat i pris. Särskilt bilar och andra fasta tillgångar.

Nu kommer pengar kosta och saker som dyra bilar kommer falla som stenar.
Många kommer nog bli sura när deras Model Y säljs för 400K på Blocket om 1-1,5 år. Men så kommer det vara.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Detta märkliga uttalande läser jag ofta. Elbilar tappar inte i värde...

Har absolut noll att göra med om det är el eller fossil. Allt handlar om supply and demand. Saker med hög demand och låg supply håller värde eller stiger. Dessa tider är över nu och det är korta väntetider på Tesla tex.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tars skrev: 09 apr 2023 19:59
Nyfiken fråga till er som diskuterar alla dessa ras, äger ni, eller ägt en bil i denna prisklass? Är inte ute efter att vara dryg eller liknade, men får känslan av att ni kanske har koll på annat än värdet på en bil.

Du verkar leva kvar i det förflutna. Hur länge har du försökt sälja din bil? Månader om jag inte minns fel...

Du kommer få ta en rejäl smäll. Ju längre du väntar desto större blir det. Men behåll den gärna ett år till. För då trodde du att marknaden skulle återgå igen till att Tesla håller eller ökar i värde igen enligt dig?
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Piggelin skrev: 10 apr 2023 00:14
Detta märkliga uttalande läser jag ofta. Elbilar tappar inte i värde...

Har absolut noll att göra med om det är el eller fossil. Allt handlar om supply and demand. Saker med hög demand och låg supply håller värde eller stiger. Dessa tider är över nu och det är korta väntetider på Tesla tex.

Ja helt över. Musks uttalande om att Teslabilar är appreciating assets är galet, borde vara förbjudet att uttala sig så dumt. Särskilt nu när HW3 byts ut mot HW4. Hur mycket appreciating blir en MS LR från 2020 med HW3?
Ska vi gissa att en sån bil går på 400k inom 2 år max?
:roll:

Folk förstår inte ekonomi. Därför förstår de heller inte vad som väntar.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Ja din bil kommer att vara värd 50% av priset efter sänkningen och inte 50% av det du betalade. Så det blir dyra dyra mil.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Piggelin skrev: 10 apr 2023 00:19

Ja din bil kommer att vara värd 50% av priset efter sänkningen och inte 50% av det du betalade. Så det blir dyra dyra mil.

Kör man en dyr bil för 600-900K sek kommer den kostat 70-100kr per mil efter 3 års ägande och normal körning. Det spelar mindre roll vilken bil det är. Men ungefär 70-100kr kan man räkna med.

Tänk på det nästa gång du bilar 70 mil till fjällen. Eller åker till jobbet 4 mil tur och retur.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Piggelin skrev: 10 apr 2023 00:17
Nyfiken fråga till er som diskuterar alla dessa ras, äger ni, eller ägt en bil i denna prisklass? Är inte ute efter att vara dryg eller liknade, men får känslan av att ni kanske har koll på annat än värdet på en bil.
...] Hur länge har du försökt sälja din bil? Månader om jag inte minns fel... [...
Tars X Plaid hade länge ett störande resonansljud. Detta åtgärdades relativt nyligen. Det berodde på de däck som var monterade på bilen. Så det här resonansljudet var nog en rätt stor del av förklaringen till varför det varit svårt att sälja just den bilen till ett marknadsmässigt pris – vad nu marknadsmässigt pris varit under den perioden...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Och så blev det nya prissänkningar på alla Tesla modellerna i US igen 😀
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
dingdingworld
Teslaägare

Liqwid78 skrev: 10 apr 2023 00:33
Länk?
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

dingdingworld skrev: 10 apr 2023 00:36
Liqwid78 skrev: 10 apr 2023 00:33
Länk?
https://www.dagensps.se/motor/tesla-san ... 8k41DfjNPY
Tesla MY RWD grå/svart 20"
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

:evil:
SwedishAdvocate skrev: 10 apr 2023 00:30
Piggelin skrev: 10 apr 2023 00:17
...] Hur länge har du försökt sälja din bil? Månader om jag inte minns fel... [...
Tars X Plaid hade länge ett störande resonansljud. Detta åtgärdades relativt nyligen. Det berodde på de däck som var monterade på bilen. Så det här resonansljudet var nog en rätt stor del av förklaringen till varför det varit svårt att sälja just den bilen till ett marknadsmässigt pris – vad nu marknadsmässigt pris varit under den perioden...

Vänta nu. Du menar att Plaiden inte går att sälja dyrt nu pga något oljud? :lol:

Inte för att den inte är värd mer än kanske 1 milj idag? Betalviljan hos folk saknas. Vakna upp människa. Billiga krediter är borta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Utan att nämna namn så finns det ett par här på forumet som sätter annonser med höga utgångspriser och sen kontinuerligt sänker och sänker och sänker...
Det är ju en strategi, och ibland funkar det. Men ibland tappar man hundratusentals kronor för bilen blir inte direkt nyare, och marknaden kan ändras till det sämre.

Själv har jag inte tålamod för sånt. Tar in bud från ett gäng handlare, försöker pusha upp så mkt det går över någon dag eller två och sen signar jag. Done.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Piggelin skrev:

Du verkar leva kvar i det förflutna. Hur länge har du försökt sälja din bil? Månader om jag inte minns fel...

Du kommer få ta en rejäl smäll. Ju längre du väntar desto större blir det. Men behåll den gärna ett år till. För då trodde du att marknaden skulle återgå igen till att Tesla håller eller ökar i värde igen enligt dig?
Som jag skrev, så har du inte all fakta. Bilen har varit såld men pga att tesla levererar bilar med fel så ville inte köparna hålla på med garantiåtgärder. Haft den inne 4 veckor totalt.
Har aldrig påstått att bilen skulle öka i värde. Däremot så tappar inte elbilar lika mycket som en motsvarande fosilbil. Sen skiljer det sig från period till period. Har sålt många teslor genom åren (ca 30 st) och den gången som jag har tappat mycket är på min mp3 2019, men annars från 2015 och framåt så har man haft ett väldigt bra andrahandsvärde. De svåraste bilarna att sälja nu är model s och 3, såldes nyligen en 2019 100d för 490:-. Den köptes för 2 år sen för 660. Kört 9000 mil med den. Så totalt 17000.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar