MG Marvel snabbladdning
Moderator: Redaktion
MG Marvel snabbladdning
Hej
Jag har köpt en MG Marvel till hustrun och den har fungerat bra för henne att ladda hemma under de veckor vi haft den.
Jag tänkte att jag skulle prova att göra en längre resa med MGn för att jämföra hur den är med jämfört med min Tesla S.
När det var dags att ladda uppstod dock problem, det gick inte att ladda på Teslas öppna laddare, ej heller på Fortums snabbladdare, här fick jag felmeddelandet att ”Laddningen upphör - inkompatibelt elnät”.
Hos Eons laddare gick det dock bra att ladda MGn som vanligt.
Jag diskuterade med MG idag och det är inget fel på bilen per se utan det verkar snarare vara ett kompatibilitetsproblem som de inte kan förklara.
Har någon annan här haft samma problem med MG Marvel R?
Det går ju naturligtvis att ladda hos Eon men det begränsar antalet tillgängliga laddare.
Jag har köpt en MG Marvel till hustrun och den har fungerat bra för henne att ladda hemma under de veckor vi haft den.
Jag tänkte att jag skulle prova att göra en längre resa med MGn för att jämföra hur den är med jämfört med min Tesla S.
När det var dags att ladda uppstod dock problem, det gick inte att ladda på Teslas öppna laddare, ej heller på Fortums snabbladdare, här fick jag felmeddelandet att ”Laddningen upphör - inkompatibelt elnät”.
Jag diskuterade med MG idag och det är inget fel på bilen per se utan det verkar snarare vara ett kompatibilitetsproblem som de inte kan förklara.
Det går ju naturligtvis att ladda hos Eon men det begränsar antalet tillgängliga laddare.
Re: MG Marvel snabbladdning
Jag vet att MG ZS gick att ladda hos Tesla i början men att de sedan infört en begränsning i bilen då det är för hög laddhastighet som kan skada batteriet. Kan det vara samma i Marvel R möjligtvis?Sudden skrev: ↑02 mar 2023 14:59Hej
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Tack för svar
Menar du att det är MG som infört en begränsning?
Mg återförsäljare förnekar att det finns någon sådan begränsning.
Menar du att det är MG som infört en begränsning?
Mg återförsäljare förnekar att det finns någon sådan begränsning.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Kinesisk mjukvara… 
Överlag verkar MG ha en hem del konstigheter för sig mjukvarumässigt. Merparten av andra märken går ju utmärkt att ladda på både Recharge och Tesla.

Överlag verkar MG ha en hem del konstigheter för sig mjukvarumässigt. Merparten av andra märken går ju utmärkt att ladda på både Recharge och Tesla.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
MG ZS är omtalat struligt på SuC - enligt vissa iaf. Kanske är samma med marvel? Kör på andra nätverk är ju en enkel lösning.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Hittade följande
Fast Charging the MG Marvel R
I cannot fast charge the Marvel while the car is unlocked.
To counteract this, I've come up with a procedure as a workaround which is:
start the fast charge
get in the car
on the display, go to charging settings > start charging
lock the car with your car key (yes you have to be locked inside the car, as soon as you unlock the car it immediately cancels the charging process)
Do all of this QUICKLY as the charging automatically fails after 1m30s ± 10s
Is MG aware of this issue? All other Electric Cars I see around charge flawlessly whether locked or not,
Fast Charging the MG Marvel R
I cannot fast charge the Marvel while the car is unlocked.
To counteract this, I've come up with a procedure as a workaround which is:
start the fast charge
get in the car
on the display, go to charging settings > start charging
lock the car with your car key (yes you have to be locked inside the car, as soon as you unlock the car it immediately cancels the charging process)
Do all of this QUICKLY as the charging automatically fails after 1m30s ± 10s
Is MG aware of this issue? All other Electric Cars I see around charge flawlessly whether locked or not,
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Tack för alla svar hittills.
Om det är mjukvaran i bilen som strular så torde ju fler ha upplevt samma problem med Marvel R, ingen annan här som äger en Marvel?
Ja, lösningen vid längre resa får bli att ladda hos eon men det känns lite märkligt.
I övrigt så har hustrun varit mycket nöjd med bilen, men då kör hon bara ett par mil varje dag, den selektiva laddningen är kanske något som vi får stå ut med med tanke på att MGn kostade mindre än hälften av vår Tesla S.
Om det är mjukvaran i bilen som strular så torde ju fler ha upplevt samma problem med Marvel R, ingen annan här som äger en Marvel?
Ja, lösningen vid längre resa får bli att ladda hos eon men det känns lite märkligt.
I övrigt så har hustrun varit mycket nöjd med bilen, men då kör hon bara ett par mil varje dag, den selektiva laddningen är kanske något som vi får stå ut med med tanke på att MGn kostade mindre än hälften av vår Tesla S.
Ja programvaran till infotainmentsystemet är ganska långsamt, det är känt och har uppmärksammats i många tester. Frugan använder det dock knappt så hon är nöjd med bilens utseende och att den har hög kvalitetskänsla i materialet. Det är när jag ”stresstestat” systemet som jag märker att det är slött. Men avseende programvaran för laddning så har jag inte hittat några andra som upplever samma problem med olika nätverk. Det torde väl vara någon mer som har provat att ladda en Marvel R på olika stationer?
Jag är ganska säker på att min bror som har en ZS fick beskedet av sin ÅF att det införts en begränsning. Det behöver ju inte gälla Marvel men anledningen ska vara att skydda batteriet från den höga effekt som är i Teslas SuC. Finns en tråd om detta men minns inte vad den heter...

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Har en Marvel R Performance inte haft stora problem att ladda hos dom olika operatörerna.
Någon gång har jag faktiskt behövt trycka försiktigt på laddkabeln som sitter i bilen då de vägrade starta på en MER laddare under själva uppkopplingen innan den började ladda.
Men nästa gång jag var på en MER laddare behövde jag inte göra så. Var förmodligen något glapp med den som strulade.
Någon gång har jag faktiskt behövt trycka försiktigt på laddkabeln som sitter i bilen då de vägrade starta på en MER laddare under själva uppkopplingen innan den började ladda.
Men nästa gång jag var på en MER laddare behövde jag inte göra så. Var förmodligen något glapp med den som strulade.