Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1082
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av Dinsdale »

Ett färskt exempel är väl de som köpte MY RWD innan prissänkningen på 150 000 kr. Den som leasade på tre år kan nog mycket väl komma att förlora mindre pengar än den som istället valde att köpa. Men säkert vet man förstås inte förrän om tre år.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av pejvic »

Dinsdale skrev: 14 apr 2023 22:05
Ett färskt exempel är väl de som köpte MY RWD innan prissänkningen på 150 000 kr. Den som leasade på tre år kan nog mycket väl komma att förlora mindre pengar än den som istället valde att köpa. Men säkert vet man förstås inte förrän om tre år.
Som någon skrev så är det inga kända fall. Men just det fallet du beskriver är ett extremfall. dock så får leasingbolaget miljöbonusen där, och nu kan man inte jämföra med priser på blocket men med tanke på att det begärs 399 för en. slutkörd amerikansktillverkad SR+2020 med 8000 mil på blocket vilket är nästan vad en ny kostar och bilen är 3 år så undrar man ju hur framtida värden ser ut.

Det ser onekligen ut som att det saknas bilar till salu ens i närheten av 50% värdeminsking efter både 3 och 4 år. TROTS massiva prisdumpningar hos vår herre.

jag skulle kunna satsa rätt mkt på att privatleasing är lika positivt för ekonomin som att röka John silver utan filter på heltid.
niklas12
Inlägg: 3153
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av niklas12 »

Model 3 SR kostade 2020 569 900kr och det går att hitta dessa för strax under 360” vilket ger ett restvärde efter 3år på ca 63% Eller 6000kr/mån i värdeminskning över 3år.
om den blir såld för det priset vill säga.
men känns som att priserna skall ner en bit till och att det finns bra prutmån då många har legat ute länge.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /108179320

Värre då för Model 3 LR som 2020 kostade 669 900 kr

Och nu går att hitta strax under 400” vilket ger ett restvärde på 58% eller 7600kr/mån i värdeminskning

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107467256
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
-Emil-
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 mar 2023 16:25

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av -Emil- »

Jag personligen kommer aldrig köpa en bil igen. Fjärde privatleasingen nu så har gjort detta i 9 år nu. Denna gång blev det dock 4 år på Teslan, mest för att tre år går så fort.
Tycker inte heller man kan jämföra ett bilköp där man lånar på sitt boende för att köpa bil, utan tycker den ursprungliga kalkylen borde vara ett billån kontra privatleasing. Där ser man ju den mest korrekta skillnaden på saken. Sen har ju alla olika förutsättningar för lån och vissa kommer ju undan bättre än andra. Jag tycker ju även att leasingtiden ska jämföras med billånet för annars blir det ju inte heller samma sak. Det säger ju sig självt att ett billån upplagt på 10år via ett huslån blir billigare månadsvis än privatleasing. Sen lönar det sig ju alltid mest att köra en bil tills den pensioneras.
Det man betalar för är ju att inte ligga ute med kontanter, minimalt med risk samt känslan att kunna byta bil ofta utan bekymmer. Jag räknade på saken nu med och känner inte att jag är villig att chansa, speciellt inte med en bil som numer är så teknisk och blir omodern på ett par år. Dessutom verkar ju Tesla inte veta vart de vill lägga sig prisnivåmässigt. Då betalar jag hellre lite mer men kan å andra sidan plocka ut en ny Tesla igen om fyra år utan att behöva stå med någon risk. Så tänker jag och jag säger inte att det är rätt för alla men för mig funkar det.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1082
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av Dinsdale »

pejvic skrev: 14 apr 2023 23:05
Dinsdale skrev: 14 apr 2023 22:05
Ett färskt exempel är väl de som köpte MY RWD innan prissänkningen på 150 000 kr. Den som leasade på tre år kan nog mycket väl komma att förlora mindre pengar än den som istället valde att köpa. Men säkert vet man förstås inte förrän om tre år.
Som någon skrev så är det inga kända fall. Men just det fallet du beskriver är ett extremfall. dock så får leasingbolaget miljöbonusen där, och nu kan man inte jämföra med priser på blocket men med tanke på att det begärs 399 för en. slutkörd amerikansktillverkad SR+2020 med 8000 mil på blocket vilket är nästan vad en ny kostar och bilen är 3 år så undrar man ju hur framtida värden ser ut.

Det ser onekligen ut som att det saknas bilar till salu ens i närheten av 50% värdeminsking efter både 3 och 4 år. TROTS massiva prisdumpningar hos vår herre.

jag skulle kunna satsa rätt mkt på att privatleasing är lika positivt för ekonomin som att röka John silver utan filter på heltid.
Du kan inte gå efter utpriser på blocket för att bedöma vad bilen faktiskt är värd. Utpris är inte slutpris. Titta istället på kvds stängda auktioner som är mer rättvisande, även om det inte kan uteslutas även där att priset sedan gått upp något efter avslut. https://www.kvd.se/stangda-auktioner
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-169476 SR+ från 2019 som gick för 311 500 kr.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-170055 LR från 2019 som gick för 328 000 kr.

Det finns fler exempel hos kvd.

Prissänkningen på 150 000 var ett extremfall för att visa på att det mycket väl skulle kunna finnas fall då leasingbolagets garanterade restvärde överstiger marknadsvärdet. Det är vidare långt ifrån säkert att leasingbolaget får bonus på dessa bilar, de som kommer få bonus är de som beställde sin bil innan bonusen togs bort och sedan av nån anledning sköt på leveransen tills efter prissänkningen. Möjligen även de som tog leverans av en köpt bil på nyårsafton och på dagen för prissänkningen var snabba att nyttja sin ångerrätt för att på så vis förhandla sig till samma rabatt. Tesla pressade ut ganska många bilar i slutet av året innan de 14 dagar senare gjorde sin massiva prissänkning. Företag har inte ångerrätt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av Fredrik j »

Frågan är ju vad som händer med privatleasing i framtiden när det blir svårare och svårare att göra en kalkyl. Bilens värdeminskning under perioden beror ju mycket på prissänkningar på dom nya bilarna. Räntan är ju ofta rörlig men inte avbetalning på värdeminskning. Kanske är det bara biltillverkarna själva som kommer kunna syssla med privatleasing i fortsättningen?
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av Nect »

En annan fördel är att man inte behöver binda kapital eller låna pengar (som gör att kreditvärdigheten sjunker) vid en leasing. Som världsläget är just nu tycker jag personligen det är skönt att att fritt kapital som kan nyttjas, eller möjlighet att låna om behovet finns för det. 😊

Men det kommer alltid vara dyrare att leasa än att köpa utan lån (förutom i enstaka undantagsfall då)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av pejvic »

Dinsdale skrev: 15 apr 2023 06:46
pejvic skrev: 14 apr 2023 23:05
Dinsdale skrev: 14 apr 2023 22:05
Ett färskt exempel är väl de som köpte MY RWD innan prissänkningen på 150 000 kr. Den som leasade på tre år kan nog mycket väl komma att förlora mindre pengar än den som istället valde att köpa. Men säkert vet man förstås inte förrän om tre år.
Som någon skrev så är det inga kända fall. Men just det fallet du beskriver är ett extremfall. dock så får leasingbolaget miljöbonusen där, och nu kan man inte jämföra med priser på blocket men med tanke på att det begärs 399 för en. slutkörd amerikansktillverkad SR+2020 med 8000 mil på blocket vilket är nästan vad en ny kostar och bilen är 3 år så undrar man ju hur framtida värden ser ut.

Det ser onekligen ut som att det saknas bilar till salu ens i närheten av 50% värdeminsking efter både 3 och 4 år. TROTS massiva prisdumpningar hos vår herre.

jag skulle kunna satsa rätt mkt på att privatleasing är lika positivt för ekonomin som att röka John silver utan filter på heltid.
Du kan inte gå efter utpriser på blocket för att bedöma vad bilen faktiskt är värd. Utpris är inte slutpris. Titta istället på kvds stängda auktioner som är mer rättvisande, även om det inte kan uteslutas även där att priset sedan gått upp något efter avslut. https://www.kvd.se/stangda-auktioner
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-169476 SR+ från 2019 som gick för 311 500 kr.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-170055 LR från 2019 som gick för 328 000 kr.

Det finns fler exempel hos kvd.

Prissänkningen på 150 000 var ett extremfall för att visa på att det mycket väl skulle kunna finnas fall då leasingbolagets garanterade restvärde överstiger marknadsvärdet. Det är vidare långt ifrån säkert att leasingbolaget får bonus på dessa bilar, de som kommer få bonus är de som beställde sin bil innan bonusen togs bort och sedan av nån anledning sköt på leveransen tills efter prissänkningen. Möjligen även de som tog leverans av en köpt bil på nyårsafton och på dagen för prissänkningen var snabba att nyttja sin ångerrätt för att på så vis förhandla sig till samma rabatt. Tesla pressade ut ganska många bilar i slutet av året innan de 14 dagar senare gjorde sin massiva prissänkning. Företag har inte ångerrätt.
Jo. absolut har jag koll på det. men båda de bilarna är långmilare och har fortfarande mer än 50% värde kvar efter inte tre utan 4år. Trots alla sänkningar. (efter bonus) och nästan 50 om man bortser från bonus. Hursom så får man inte så mkt mil att köra med Privatleasingen så man kan inte jämföra de två alls. Max 6000 mil får de ha gått. Sen är det ju självklart så att det kan finnas något enstaka undantag där man kan gå plus på en privatleasing. Man kan jämföra det lite med de som bundit räntorna senaste 30 åren. det finns några procent som. lyckats pricka en bindning och gå plus på det. Men i det stora hela. har de som haft rörligt tjänat in så mkt och därmed kunnat amortera så alla räntebindare är förlorare ändå under åren. Även om de som band just för drygt ett år sen tjänar lite på det just nu. undantag finns alltid.

Viktigaste man frågar sig först och främst, och där är vi olika, vill jag äga min bil eller inte?
jag vill absolut äga min bil jag kör runt med, jag kan inte ens fårstå den som privatleasar. jag greppar det inte .
niklas12
Inlägg: 3153
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av niklas12 »

pejvic skrev: 15 apr 2023 19:03
Dinsdale skrev: 15 apr 2023 06:46
pejvic skrev: 14 apr 2023 23:05
Dinsdale skrev: 14 apr 2023 22:05
Ett färskt exempel är väl de som köpte MY RWD innan prissänkningen på 150 000 kr. Den som leasade på tre år kan nog mycket väl komma att förlora mindre pengar än den som istället valde att köpa. Men säkert vet man förstås inte förrän om tre år.
Som någon skrev så är det inga kända fall. Men just det fallet du beskriver är ett extremfall. dock så får leasingbolaget miljöbonusen där, och nu kan man inte jämföra med priser på blocket men med tanke på att det begärs 399 för en. slutkörd amerikansktillverkad SR+2020 med 8000 mil på blocket vilket är nästan vad en ny kostar och bilen är 3 år så undrar man ju hur framtida värden ser ut.

Det ser onekligen ut som att det saknas bilar till salu ens i närheten av 50% värdeminsking efter både 3 och 4 år. TROTS massiva prisdumpningar hos vår herre.

jag skulle kunna satsa rätt mkt på att privatleasing är lika positivt för ekonomin som att röka John silver utan filter på heltid.
Du kan inte gå efter utpriser på blocket för att bedöma vad bilen faktiskt är värd. Utpris är inte slutpris. Titta istället på kvds stängda auktioner som är mer rättvisande, även om det inte kan uteslutas även där att priset sedan gått upp något efter avslut. https://www.kvd.se/stangda-auktioner
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-169476 SR+ från 2019 som gick för 311 500 kr.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-170055 LR från 2019 som gick för 328 000 kr.

Det finns fler exempel hos kvd.

Prissänkningen på 150 000 var ett extremfall för att visa på att det mycket väl skulle kunna finnas fall då leasingbolagets garanterade restvärde överstiger marknadsvärdet. Det är vidare långt ifrån säkert att leasingbolaget får bonus på dessa bilar, de som kommer få bonus är de som beställde sin bil innan bonusen togs bort och sedan av nån anledning sköt på leveransen tills efter prissänkningen. Möjligen även de som tog leverans av en köpt bil på nyårsafton och på dagen för prissänkningen var snabba att nyttja sin ångerrätt för att på så vis förhandla sig till samma rabatt. Tesla pressade ut ganska många bilar i slutet av året innan de 14 dagar senare gjorde sin massiva prissänkning. Företag har inte ångerrätt.
Jo. absolut har jag koll på det. men båda de bilarna är långmilare och har fortfarande mer än 50% värde kvar efter inte tre utan 4år. Trots alla sänkningar. (efter bonus) och nästan 50 om man bortser från bonus. Hursom så får man inte så mkt mil att köra med Privatleasingen så man kan inte jämföra de två alls. Max 6000 mil får de ha gått. Sen är det ju självklart så att det kan finnas något enstaka undantag där man kan gå plus på en privatleasing. Man kan jämföra det lite med de som bundit räntorna senaste 30 åren. det finns några procent som. lyckats pricka en bindning och gå plus på det. Men i det stora hela. har de som haft rörligt tjänat in så mkt och därmed kunnat amortera så alla räntebindare är förlorare ändå under åren. Även om de som band just för drygt ett år sen tjänar lite på det just nu. undantag finns alltid.

Viktigaste man frågar sig först och främst, och där är vi olika, vill jag äga min bil eller inte?
jag vill absolut äga min bil jag kör runt med, jag kan inte ens fårstå den som privatleasar. jag förstår det liksom inte .
Majoriteten av privatleasingen är p.g.a. Att de vill ha en förutsägbar kostnad och har kanske varken råd eller lust att binda upp 500” i kapital.
Men så fort någon annan behöver ta risken så tillkommer det en kostnad så ja att äga bilen är i de absolut flesta fallen mer ekonomiskt
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av zorro_nrk »

niklas12 skrev:
pejvic skrev: 15 apr 2023 19:03
Dinsdale skrev: 15 apr 2023 06:46
pejvic skrev: 14 apr 2023 23:05
Dinsdale skrev: 14 apr 2023 22:05
Ett färskt exempel är väl de som köpte MY RWD innan prissänkningen på 150 000 kr. Den som leasade på tre år kan nog mycket väl komma att förlora mindre pengar än den som istället valde att köpa. Men säkert vet man förstås inte förrän om tre år.
Som någon skrev så är det inga kända fall. Men just det fallet du beskriver är ett extremfall. dock så får leasingbolaget miljöbonusen där, och nu kan man inte jämföra med priser på blocket men med tanke på att det begärs 399 för en. slutkörd amerikansktillverkad SR+2020 med 8000 mil på blocket vilket är nästan vad en ny kostar och bilen är 3 år så undrar man ju hur framtida värden ser ut.

Det ser onekligen ut som att det saknas bilar till salu ens i närheten av 50% värdeminsking efter både 3 och 4 år. TROTS massiva prisdumpningar hos vår herre.

jag skulle kunna satsa rätt mkt på att privatleasing är lika positivt för ekonomin som att röka John silver utan filter på heltid.
Du kan inte gå efter utpriser på blocket för att bedöma vad bilen faktiskt är värd. Utpris är inte slutpris. Titta istället på kvds stängda auktioner som är mer rättvisande, även om det inte kan uteslutas även där att priset sedan gått upp något efter avslut. https://www.kvd.se/stangda-auktioner
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-169476 SR+ från 2019 som gick för 311 500 kr.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-170055 LR från 2019 som gick för 328 000 kr.

Det finns fler exempel hos kvd.

Prissänkningen på 150 000 var ett extremfall för att visa på att det mycket väl skulle kunna finnas fall då leasingbolagets garanterade restvärde överstiger marknadsvärdet. Det är vidare långt ifrån säkert att leasingbolaget får bonus på dessa bilar, de som kommer få bonus är de som beställde sin bil innan bonusen togs bort och sedan av nån anledning sköt på leveransen tills efter prissänkningen. Möjligen även de som tog leverans av en köpt bil på nyårsafton och på dagen för prissänkningen var snabba att nyttja sin ångerrätt för att på så vis förhandla sig till samma rabatt. Tesla pressade ut ganska många bilar i slutet av året innan de 14 dagar senare gjorde sin massiva prissänkning. Företag har inte ångerrätt.
Jo. absolut har jag koll på det. men båda de bilarna är långmilare och har fortfarande mer än 50% värde kvar efter inte tre utan 4år. Trots alla sänkningar. (efter bonus) och nästan 50 om man bortser från bonus. Hursom så får man inte så mkt mil att köra med Privatleasingen så man kan inte jämföra de två alls. Max 6000 mil får de ha gått. Sen är det ju självklart så att det kan finnas något enstaka undantag där man kan gå plus på en privatleasing. Man kan jämföra det lite med de som bundit räntorna senaste 30 åren. det finns några procent som. lyckats pricka en bindning och gå plus på det. Men i det stora hela. har de som haft rörligt tjänat in så mkt och därmed kunnat amortera så alla räntebindare är förlorare ändå under åren. Även om de som band just för drygt ett år sen tjänar lite på det just nu. undantag finns alltid.

Viktigaste man frågar sig först och främst, och där är vi olika, vill jag äga min bil eller inte?
jag vill absolut äga min bil jag kör runt med, jag kan inte ens fårstå den som privatleasar. jag förstår det liksom inte .
Majoriteten av privatleasingen är p.g.a. Att de vill ha en förutsägbar kostnad och har kanske varken råd eller lust att binda upp 500” i kapital.
Men så fort någon annan behöver ta risken så tillkommer det en kostnad så ja att äga bilen är i de absolut flesta fallen mer ekonomiskt
Mellanting torde vara att låna. Du är ff likvid med cash i dina fonder/aktier o så får du hoppas räntan på lånet är lägre än som fonderna producerar. Kan vara tuffare nu än för 3 år sen.

Jag begriper inte heller leasingen. Visst, du slipper binda kapital jämfört med kontant, men leasingsbolagen går alltid med vinst. Alltid. O du betalar.

Jag satt o jämförde 3 års leasing på min M3P. Tre år skulle gå på ca 11 privatleasing. Med lån ca 6500. Med kontantinsatsen på 20% amortiserad ca 10. Det är bara det att när man sen säljer, såg det ut att man kunde få 100-150k över (tillräckligt för en ny kontantinsats för nästa bil. Dvs, din initiala kontantinsats nu amortiseras över 6 år och bilen blir billigare. Repeat.

Kändes som en bättre deal.

Men ja, man tar restvärderisken. Så nu när Tesla sänkt priserna blir det ett frågetecken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av pejvic »

niklas12 skrev: 15 apr 2023 00:04
Model 3 SR kostade 2020 569 900kr och det går att hitta dessa för strax under 360” vilket ger ett restvärde efter 3år på ca 63% Eller 6000kr/mån i värdeminskning över 3år.
om den blir såld för det priset vill säga.
men känns som att priserna skall ner en bit till och att det finns bra prutmån då många har legat ute länge.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /108179320

Värre då för Model 3 LR som 2020 kostade 669 900 kr

Och nu går att hitta strax under 400” vilket ger ett restvärde på 58% eller 7600kr/mån i värdeminskning

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107467256
Det fullkomligen östes ut Model3 SR+ för 450.000 nya efter bonus. Det var de första Kina LFP-bilarna har jag för mig.
Riktigt god affär för de som köpte dem.

jag tycker inte den senaste sänkningen på Model3 var konstig alls. Den låg efter de brutala sänkningarna i januari på nästan exakt samma pris som model Y om man valde dragkrok som tillval. Det var inte vettigt eller normalt.

Och model YP som sänktes var också helt väntat. Ingenstans i världen kostade en YP 100.000 mer än LR.
Den kostade bara 40.000:- mer innan de brutala sänkningarna. De två övriga Y sänktes inte nu.

Frågan är ju om priserna skall ner ännu mer nu. Det är. inte helt säkert utan de blir nog kanske något dyrare när Highland-3-an kommer.
Konkurrensmässigt så ligger redan Tesla väldigt bra till och det helt klart bättre att köpa nu än för ett halvår sedan.

Vi borde snart se en del model3 begagnade under 300k. Brukar få sig en liten skjuts ner också när en uppgradering kommer.
Stämmer läckta bilderna så ser den ju mycket sportigare ut än gamla 3:an.
chaboo
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 feb 2023 19:20

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av chaboo »

Någon som har koll på hur räntorna förändras över tid med privatavbetalning? Nu är det tex ränterabatt, gäller den under hela perioden (3 år tex) och vad händer om räntenivån går ner överlag under perioden?
Tesla MYLR QS beställd 19/2, RN1186.
EDD: mars - apr.
EDD: 14maj - 28 juli.
EDD: mars - apr.
EDD: 20 April – 14 Juni
EDD: 20 April – 12 Maj
EDD: 15 April – 26 April
EDD: 21 April – 5 Maj
EDD: 20 April – 4 Maj
EDD: 27 April – 11 Maj
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av mikebike »

chaboo skrev: 16 apr 2023 12:59
Någon som har koll på hur räntorna förändras över tid med privatavbetalning? Nu är det tex ränterabatt, gäller den under hela perioden (3 år tex) och vad händer om räntenivån går ner överlag under perioden?
När styrräntan går upp så går låneräntan upp. Åt andra hållet återstår att se.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av Arn »

pejvic skrev: 15 apr 2023 20:59
niklas12 skrev: 15 apr 2023 00:04
Model 3 SR kostade 2020 569 900kr och det går att hitta dessa för strax under 360” vilket ger ett restvärde efter 3år på ca 63% Eller 6000kr/mån i värdeminskning över 3år.
om den blir såld för det priset vill säga.
men känns som att priserna skall ner en bit till och att det finns bra prutmån då många har legat ute länge.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /108179320

Värre då för Model 3 LR som 2020 kostade 669 900 kr

Och nu går att hitta strax under 400” vilket ger ett restvärde på 58% eller 7600kr/mån i värdeminskning

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107467256
Det fullkomligen östes ut Model3 SR+ för 450.000 nya efter bonus. Det var de första Kina LFP-bilarna har jag för mig.
Riktigt god affär för de som köpte dem.

jag tycker inte den senaste sänkningen på Model3 var konstig alls. Den låg efter de brutala sänkningarna i januari på nästan exakt samma pris som model Y om man valde dragkrok som tillval. Det var inte vettigt eller normalt.

Och model YP som sänktes var också helt väntat. Ingenstans i världen kostade en YP 100.000 mer än LR.
Den kostade bara 40.000:- mer innan de brutala sänkningarna. De två övriga Y sänktes inte nu.

Frågan är ju om priserna skall ner ännu mer nu. Det är. inte helt säkert utan de blir nog kanske något dyrare när Highland-3-an kommer.
Konkurrensmässigt så ligger redan Tesla väldigt bra till och det helt klart bättre att köpa nu än för ett halvår sedan.

Vi borde snart se en del model3 begagnade under 300k. Brukar få sig en liten skjuts ner också när en uppgradering kommer.
Stämmer läckta bilderna så ser den ju mycket sportigare ut än gamla 3:an.
Så roligt att M3 ska få en facelift. Tycker utseendet framifrån på både M3 och MY inte är helt optimalt så en facelift på båda bilarna framtill hade varit bra
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 16 apr 2023 14:25
chaboo skrev: 16 apr 2023 12:59
Någon som har koll på hur räntorna förändras över tid med privatavbetalning? Nu är det tex ränterabatt, gäller den under hela perioden (3 år tex) och vad händer om räntenivån går ner överlag under perioden?
När styrräntan går upp så går låneräntan upp. Åt andra hållet återstår att se.
Frågan är nog vad som händer om räntan blir lägre än rabatten. Normalräntan är väl 6% hos t.ex. DNB. Erbjuds 3% betyder det ju en rabatt på 3%. Vad händer om grundräntan skulle sjunka till 2,9% under avtalsperioden?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kontantköp vs. privatleasing på en MYP

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 16 apr 2023 16:50
mikebike skrev: 16 apr 2023 14:25
chaboo skrev: 16 apr 2023 12:59
Någon som har koll på hur räntorna förändras över tid med privatavbetalning? Nu är det tex ränterabatt, gäller den under hela perioden (3 år tex) och vad händer om räntenivån går ner överlag under perioden?
När styrräntan går upp så går låneräntan upp. Åt andra hållet återstår att se.
Frågan är nog vad som händer om räntan blir lägre än rabatten. Normalräntan är väl 6% hos t.ex. DNB. Erbjuds 3% betyder det ju en rabatt på 3%. Vad händer om grundräntan skulle sjunka till 2,9% under avtalsperioden?
Eller noll....

Jag har en känsla att låneräntan har lättare för att röra sig åt ena hållet än åt andra, ungefär som ränta på bankkonton.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar