Navins vägval?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Navins vägval?

Inlägg av Jocce »

Har vid ett par tillfällen nu råkat ut för att navin, trots ingen trafik att ta hänsyn till, väljer ganska tokiga vägar...

Dels ute från Pappa på Värmdö (Norra Lagnö) och hem så vill den välja en väg som tar 54 minuter...det tar runt 30 den "rätta" vägen ( Google Maps i telefonen väljer "rätt" väg...)

Även sett att den väljer halvkonstiga vägval på andra ställen, t.ex. ville den åka en 5 minuter längre väg till Sollentuna Polisstation (svänga av Häggvik istället för Sollentuna) häromdagen. Direkt när den själv kalkylerar om så ser man att detta skulle varit ett bättre vägval...

Har jag ställt in den på något konstigt sätt, typ "närmaste" istället för "snabbaste"?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Re: Navins vägval?

Inlägg av far1far2 »

Nog bara att konstatera, vilket inte tog mej mer än ett par veckor, att navigatorn i mod S är i det närmaste kass. Gamla vanliga mapfunktionen i nallen funkar oerhört mycket bättre. Tyvärr. Synd.Och vi är tydligen många som har samma uppfattning.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag läser dina inlägg med ett leende på läpparna - med ett stort igenkännande från när jag hämtade ut min för drygt ett år sedan. Du går från klarhet till klarhet. :)

Kartorna är usla. Logiken i var man ska ladda är inte heller något vidare.

Kom förbi någon dag, "så ska jag lära dig allt jag kan" samt visa dig Ludicrous på riktigt. :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Den beter sig ungefär som waze gjorde för några år sedan, 90% klockrent och 10% åt helvete. Jag är ändå hoppfull. Jag kör ändå alltid waze för de unika funktionernas skull, så hoppas på android auto i framtiden så man kan köra waze på Teslas skärmar.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

kanylbullen skrev:
Den beter sig ungefär som waze gjorde för några år sedan, 90% klockrent och 10% åt helvete. Jag är ändå hoppfull. Jag kör ändå alltid waze för de unika funktionernas skull, så hoppas på android auto i framtiden så man kan köra waze på Teslas skärmar.
Var har du telefonen då? I min gamla bil låg den bra vid växelspaken.....
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

ekenman skrev:
kanylbullen skrev:
Jag har en sugpropp på vindrutan med en ganska lång arm, ca 20 cm, och en hållare så att jag faktiskt når telefonen lättare än stora skärmen med min bakåtlutade körställning.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Lätt störigt, speciellt om man skall utomlands.

Funderar på en trip ner till Frankrike över Påsk...och då vill man ju kunna lita på navin utan att fippla med telefonen också...på så lång sträcka kan det ju bli väldigt fel lätt :(

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

ekenman skrev:
kanylbullen skrev:

I Dörrhandtaget sitter telefonen "perfekt" :)

(Men ja svårt att använda navi i luren då, men som förvaring iallafall...)

/Jocce
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jocce skrev:
Lätt störigt, speciellt om man skall utomlands.

Funderar på en trip ner till Frankrike över Påsk...och då vill man ju kunna lita på navin utan att fippla med telefonen också...på så lång sträcka kan det ju bli väldigt fel lätt :(

/Jocce
Min erfarenhet är att man får göra en rimlighetsbedömning av vägen, och oftast blir det en ok rutt. Ska man långt tittar man väl ändå på datorn innan och planerar för lite alternativ, och då har man ju ett hum om vad som är rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
ekenman skrev:
kanylbullen skrev:

I Dörrhandtaget sitter telefonen "perfekt" :)

(Men ja svårt att använda navi i luren då, men som förvaring iallafall...)

/Jocce
Eller om man skaffar en viss gummimittkonsoll, där ligger mobilen riktigt bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Stod bredvid en Norsk i somras och han hade en sugproppsmonterad Ipad bredvid stora skärmen,
först tänkte jag vafaaan en Ipad när man har coola 17"-skärmen?? Men när man
insett avsaknaden av tex lite film medans man laddar eller den sega uppkopplingen rent generellt (förutom nu när
det börjar komma bilar med 4G då kanske) så börjar man förstå varför dom gjorde så :)
Kollade inte men kan tänka mig att dom körde just navigator på Ipad:en... Det har jag gjort några ggr iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:

Eller om man skaffar en viss gummimittkonsoll, där ligger mobilen riktigt bra :)

Har faktiskt inte ens stoppat i min ännu..då jag gillar "trägolvet" och den extremt öppna ytan ;) Men tänker mig att för en långkörning t.ex. så vill man nog ha den extra förvaringen där ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Bjelke skrev:

Har faktiskt inte ens stoppat i min ännu..då jag gillar "trägolvet" och den extremt öppna ytan ;) Men tänker mig att för en långkörning t.ex. så vill man nog ha den extra förvaringen där ;)

/Jocce
Tänkte lika och skulle bara testa...... har inte tänkt tanken ens att ta bort den sen dess! :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Klassiker, körde i somras från SuC i Sundsvall och mot Krokum-laddaren.
Följde den väg som navigatorn föreslog (E14 såklart), och vid varje korsning/rondell och liknande så räknades rutten om och den tyckte jag skulle byta väg och köra över Hammarstrand (väg 86)!?
Testade några ggr att starta om navin och då föreslog den precis samma väg som den först gjorde från Sundsvall och som jag snällt hade åkt längsmed, och vid nästa
korsning så ballade den ur på exakt samma sätt!?
Efter 3-4 mil så började den vid varje omräkning dessutom att tycka att räckvidden blev ett problem (åka över Hammastrand är inte precis den kortaste vägen) och därför dirigerade
mig tillbaks till Sundsvall för att ladda (och därefter åka över Hammarstrand såklart)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Hade ju varit toppen om man kunde planera sin rout på datorn och sedan skicka till bilen, vissa mobila GPS:er har ju den funktionen. Tror tyvärr inte att Navigon är en av dem.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

BigDaddyT skrev:
Hade ju varit toppen om man kunde planera sin rout på datorn och sedan skicka till bilen, vissa mobila GPS:er har ju den funktionen. Tror tyvärr inte att Navigon är en av dem.
På min Leaf kan man det fast jag har inte testat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Kör nästan aldrig med navin i bilen.
Köpte en Kenu airframe och har mobilen mellan ratten och den stora skärmen. Kör alltid med Waze på mobilen.

Hoppas på uppdatering i framtiden så man kan köra sina appar i den stora skärmen i bilen.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Kör nästan alltid med Teslans navi och tycker den funkar helt ok. Får sällan några konstiga rutter i själva navigatorn däremot får man ha koll på hur den planerar SC stopp för laddning. Men även denna funktion har blivit bättre med senaste uppdateringen.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
BigDaddyT skrev:
Funkar utmärkt på Leafen. Funktionen är bra när man har en lite luddig adress att ta sig till då är det trevligt att sitta inne i soffan och planera kvällen innan.

Waze har jag avinstallerat från telefonen efter att positioneringen blev värdelös. Den har efter någon uppdatering förlorat förmågan att hålla mig på vägen. Kör jag på en motorväg och det blir kö så får den för sig att jag antingen är på en sidoväg eller på motsatt sida. Den tvingas då räkna om och plingar till, vilket gör att telefonen ligger och piper hela tiden... Alltså avstängd och avinstallerat numera.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
BigDaddyT skrev:
Funkar utmärkt på Leafen. Funktionen är bra när man har en lite luddig adress att ta sig till då är det trevligt att sitta inne i soffan och planera kvällen innan.
Ok men då kanske jag ska testa det iaf, LEAF:en har ju visserligen inte världens grymmaste räckvidd så i princip kör man ju alltid på "hemmaplan" men ibland så...
Annars blir det ju såklart mest TESLA:n när man åker numera :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=3930

C-Net verkar har haft lite "problem" med hur Teslan räknar laddstopp...

/Jocce
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

BigDaddyT skrev:
Detta kanske alla utom jag har begripit men....
I veckan skulle ja lägga in rutt från Borås till Vimmerby och navigator ville köra mig via Jung, SuC. En rejäl omväg. Eftersom batteriet var halvladdat misstänkte jag att navigatorn tog hänsyn till batteristatus. Jag laddade fullt under natten och efter det valde navigatorn närmsta vägen. Bilens laddstatus är alltså en parameter för vägval i Teslans navigator.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Foluke skrev:
Bilens laddstatus är alltså en parameter för vägval i Teslans navigator.
Klart den tar hänsyn till bilens laddstatus, men bara ibland. Efter vilket mönster har jag dock inte kunnat klura ut...
Skriv svar