Felregistrering och advokat-tips
Moderator: Redaktion
Re: Felregistrering och advokat-tips
Tyvärr är jag på pappret bara leasingtagare, ej ägare.
Jag har inte ingått avtal med leasingbolaget.
Jag betalar inget till leasingbilaget, så långt är iallafall något rätt.
Pga felregistreringen kan jag inte göra ägarbyte då leasingbolaget äger bilen enligt transportmyndigheten, inte jag.
Viktigt för mig är att ändringen blir retroaktiv, annars kommer staten kräva mig på förmånsskatt för min egna bil.
Tesla vill inte ge mig någon ersättning att tala om, vilket är irriterade men främst vill jag ju stå som ägare hos transportmyndigheten snarast, inte om flera månader.
Förhoppningsvis löser de problemet denna vecka. De är dock överbelastade tror jag pga för hög försäljning jämfört med deras lilla sverigeorganisation. Tyvärr har jag hamnat i kläm.
Pga felregistreringen kan jag inte göra ägarbyte då leasingbolaget äger bilen enligt transportmyndigheten, inte jag.
Viktigt för mig är att ändringen blir retroaktiv, annars kommer staten kräva mig på förmånsskatt för min egna bil.
Tesla vill inte ge mig någon ersättning att tala om, vilket är irriterade men främst vill jag ju stå som ägare hos transportmyndigheten snarast, inte om flera månader.
Förhoppningsvis löser de problemet denna vecka. De är dock överbelastade tror jag pga för hög försäljning jämfört med deras lilla sverigeorganisation. Tyvärr har jag hamnat i kläm.
En fråga om det här, hur ser det ut på slutkvittot?
Jag beställde nämligen en bil och tog finanisering via santander, och ser att på slutkvittot så står det att bilen är såld till santander men jag satt som person som ska hämta bilen.
Såhär står det på kvittot:
Jag beställde nämligen en bil och tog finanisering via santander, och ser att på slutkvittot så står det att bilen är såld till santander men jag satt som person som ska hämta bilen.
Tack! Det var intressant.
Men nej, ett sånt finns inte. Varken till mig eller någon annan.
Men nej, ett sånt finns inte. Varken till mig eller någon annan.
- Gustafsson
- Teslaägare
Du säger att du har en kreditfaktura, varför då? Det finns väl i ditt konto en ”final invoice”. Det är väl den fakturan som du ska betala på. En kreditfaktura betyder ju ”pengarna tillbaka”
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Är inte förmånen mellan arbetsgivare och anställd? Om inte din arbetsgivare betalar leasingkostnaderna finns ju inte heller något sådant samband tänker jag. Det är väl inte så att alla som har en leasad bil automatiskt åker på förmånsskatt?kajok78 skrev: ↑17 apr 2023 17:47Tyvärr är jag på pappret bara leasingtagare, ej ägare.
Driver sajten Car.info
- Nilsson618
- Teslaägare
Står samma på mitt slutkvitto och även jag har tagit privat avbetalning via santander. Aldrig handlat bil med finansiering tidigare så antog det va så man gjorde men har dålig kolltnjo skrev: ↑17 apr 2023 17:59En fråga om det här, hur ser det ut på slutkvittot?
Screenshot 2023-04-17 at 17.58.45.png
Det blir lite off-topic.Nilsson618 skrev: ↑17 apr 2023 18:40
Står samma på mitt slutkvitto och även jag har tagit privat avbetalning via santander. Aldrig handlat bil med finansiering tidigare så antog det va så man gjorde men har dålig koll
Jag har bara köpt med finansiering via bilfirma förut så då fixar dom ju allt sådant här åt en så man får inte riktigt samma insyn.
Om bolaget där du är anställd tillhandahåller en bil som du brukar privat så måste du förmånsbeskattas oavsett om bilen är gratis för bolaget eller ej. Kanske finns undantag, jag är ingen skatteexpert.Franz skrev: ↑17 apr 2023 18:24Är inte förmånen mellan arbetsgivare och anställd? Om inte din arbetsgivare betalar leasingkostnaderna finns ju inte heller något sådant samband tänker jag. Det är väl inte så att alla som har en leasad bil automatiskt åker på förmånsskatt?kajok78 skrev: ↑17 apr 2023 17:47Tyvärr är jag på pappret bara leasingtagare, ej ägare.
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Givetvis, men här utgår vi väl från att det inte finns något tillhandahållande från din arbetsgivare? Din arbetsgivare borde ju inte vara inblandad alls?kajok78 skrev: ↑17 apr 2023 21:37Om bolaget där du är anställd tillhandahåller en bil som du brukar privat så måste du förmånsbeskattas oavsett om bilen är gratis för bolaget eller ej. Kanske finns undantag, jag är ingen skatteexpert.Franz skrev: ↑17 apr 2023 18:24Är inte förmånen mellan arbetsgivare och anställd? Om inte din arbetsgivare betalar leasingkostnaderna finns ju inte heller något sådant samband tänker jag. Det är väl inte så att alla som har en leasad bil automatiskt åker på förmånsskatt?kajok78 skrev: ↑17 apr 2023 17:47Tyvärr är jag på pappret bara leasingtagare, ej ägare.
Hoppas jag inte blir missförstådd här utan det hela är verkligen i hälften välmeningen och hälften i att jag vill lära mig själv. Kan det dock vara så att du beställde bilen med din arbetsgivare som kund från början men sedan velat ändra detta direkt till dig som privatperson innan bilen levererades?
Driver sajten Car.info
Håller med.Franz skrev: ↑18 apr 2023 11:34Givetvis, men här utgår vi väl från att det inte finns något tillhandahållande från din arbetsgivare? Din arbetsgivare borde ju inte vara inblandad alls?kajok78 skrev: ↑17 apr 2023 21:37Om bolaget där du är anställd tillhandahåller en bil som du brukar privat så måste du förmånsbeskattas oavsett om bilen är gratis för bolaget eller ej. Kanske finns undantag, jag är ingen skatteexpert.Franz skrev: ↑17 apr 2023 18:24Är inte förmånen mellan arbetsgivare och anställd? Om inte din arbetsgivare betalar leasingkostnaderna finns ju inte heller något sådant samband tänker jag. Det är väl inte så att alla som har en leasad bil automatiskt åker på förmånsskatt?kajok78 skrev: ↑17 apr 2023 17:47Tyvärr är jag på pappret bara leasingtagare, ej ägare.
Hoppas jag inte blir missförstådd här utan det hela är verkligen i hälften välmeningen och hälften i att jag vill lära mig själv. Kan det dock vara så att du beställde bilen med din arbetsgivare som kund från början men sedan velat ändra detta direkt till dig som privatperson innan bilen levererades?
Dessutom kan du ju visa att hela kostnaden för bilen betalas med privata (läs skattade) pengar och då kan det ju inte bli tal om förmånsbeskattning.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Alltså om du både äger bolaget som står som leasinggivare är det ju bara göra ett ägarbyte mellan dig själv och ditt bolag? Det är ändå trots allt du som signerat handlingarna hos Tesla vid uthämtning så verkar väldigt märkligt att du missade vad du signerade där?
Och så var vi där igen. TS äger INTE leasingbolaget utan har råkat ut för att Tesla har registrerat en ägare som egentligen inte har något med bilen att göra alls.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Kanske rimligt att anta att det syftades på "Leasingtagare" här? Det skulle då alltså syfta på ett företag som har avtalet med finansbolaget (leasinggivaren).
Enligt TS skall det ju inte finnas något leasingförfarande men det vore väldigt intressanta att veta ifall det någon gång under beställningens gång vart aktuellt med leasing eftersom det trots allt skulle kunna förklara varför det hela har skett.
Driver sajten Car.info
Helt korrekt.Franz skrev: ↑19 apr 2023 00:36Kanske rimligt att anta att det syftades på "Leasingtagare" här? Det skulle då alltså syfta på ett företag som har avtalet med finansbolaget (leasinggivaren).
Enligt TS skall det ju inte finnas något leasingförfarande men det vore väldigt intressanta att veta ifall det någon gång under beställningens gång vart aktuellt med leasing eftersom det trots allt skulle kunna förklara varför det hela har skett.
Med hjälp från leasingbolaget löstes problemet sent omsider. Dock ej tack vare Tesla som mest skyllt ifrån sig och dragit i långbänk. Nu får jag hoppas att jag inte får något tekniskt strul med bilen efter allt administrativt strul.
Jag kommer aldrig mer att kunna lita på Tesla, så tyvärr blir det ingen Tesla igen för mig. Tur för oss alla att mer seriösa bilmärken har kommit ikapp i teknikutvecklingen.
Rent logiskt, om leasingföretaget blivit registrerat som ägare, även om det skedde av misstag, så är det nog bara det bolaget som kan göra ägarbytet till dig. Dvs även om det var Tesla som gjorde misstaget kunde de antagligen inte korrigera det själva.kajok78 skrev: ↑27 maj 2023 17:21Helt korrekt.Franz skrev: ↑19 apr 2023 00:36Kanske rimligt att anta att det syftades på "Leasingtagare" här? Det skulle då alltså syfta på ett företag som har avtalet med finansbolaget (leasinggivaren).
Med hjälp från leasingbolaget löstes problemet sent omsider. Dock ej tack vare Tesla som mest skyllt ifrån sig och dragit i långbänk. Nu får jag hoppas att jag inte får något tekniskt strul med bilen efter allt administrativt strul.
Jag kommer aldrig mer att kunna lita på Tesla, så tyvärr blir det ingen Tesla igen för mig. Tur för oss alla att mer seriösa bilmärken har kommit ikapp i teknikutvecklingen.
Tror jag i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Nej. Det är fel. Tesla ska begära en rättelse ej ändring.
Jag kan tyvärr inte nog uttrycka hur usla jag upplever att Tesla är.
Jag kan tyvärr inte nog uttrycka hur usla jag upplever att Tesla är.
Ja, det är bara att hålla med dig. Må hända att det blev en miss i registreringen men det borde de ha fixat på momangen utan att du hade behövt tjafsa om det så länge.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje