mikebike skrev: ↑18 apr 2023 13:03
Franz skrev: ↑18 apr 2023 11:52
Eml90 skrev: ↑17 apr 2023 18:43
Franz skrev: ↑17 apr 2023 18:18
Eml90 skrev: ↑17 apr 2023 17:05
Sjukt, med tanke på att transportstyrelsen säger 3-4 arbetsdagar på sin hemsida…
Syftar du på standardtexten
Din skylt kommer normalt inom 3-4 arbetsdagar efter beställningen.
på den här sidan
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ingsskylt/ ?
Eller finns det någon sida som anger det faktiskta läget just nu?
Yes standardtexten, jag tror inte att Trafikverket är problemet här, det är nog tesla som tabbat sig
Tesla är i en helt annan liga vad gäller effektiviteten i logistik jämfört med de flesta andra tillverkarna. Om en Tesla tillverkas i Kina och en Volvo i Sverige, åt varsin svensk kund, samtidigt kommer det typiskt vara så att Tesla-kunden får sin bil först. Storskalighet och effektivitet är ju det som gör att Tesla kan sänka sina kostnader vilket uppenbarligen också gör avtryck i prissättningen. Det för så klart också med sig att marginalerna för oförutsedda och svårpåverkade händelser i leveranskedjan krymper.
Det har hänt förut att det tagit längre tid än normalt med skyltar från Transportstyrelsen så det är i sig inget konstigt. Definitivt inte heller ovanligt att det sker andra förseningar som inte alls är relaterade till Transportstyrelsen.
Jag skulle säga att det nog är högst rimligt att skyltarna tagit längre tid på sig men att det inte hade märkts av i en organisation som normalt tagit fler dagar på sig att leverera bilen.
Jag har med Transportstyrelsen "att göra" flera gånger i veckan och som jag nämnt i den här
inlägget skall jag återkomma när de levererar veckodatan i tid nästa gång
De gånger jag har köpt en ny Volvo har det tagit ungefär sex veckor. Jag har fått bilen i tid och med den färg och utrustning jag beställt och mitt inbytespris har fortfarande gällt.
Den Tesla jag beställde den 16/6 var Midnight Silver och skulle levereras i november. Istället blev jag erbjuden en bil i en annan kuör utan sensorer, i mars, och något nytt inbytespris har jag inte ens efterfrågat eftersom nypriset för min modell sänktes dubbelt så mycket som priset för den modell jag beställde.
Min nuvarande bil beställdes i oktober 2020 och då var det sagt att jag skulle få en tysktillverkad bil i juli 2021. I augusti blev jag erbjuden en kinesisk bil, sedan igen i november och slutligen tog jag leverans i februari 2021. Kinesisk bil. Jag orkade inte vänta längre och de första tyska LR leverades väl hösten 2022 vad jag förstår.
6 veckor är så klart snabbt men knappast något du kan förvänta dig av Volvo idag annat än någon form av redan tillverkad bil?
Leveranstiden på en ny EX90 är idag 16-18 månader medan den vanliga XC40 Recharge "bara" har 8-9 månader i basutförande (7-8 såg jag fanns med tillvalspaket). Så det låter som att du kanske jämför med förutsättningar som inte längre gäller?
Även priset ser man ju där. XC40 Recharge i basutförande kostar från 637 000:- med lilla batteriet och bakhjulsdrift.
Jag misstänker att det blev lite tokigt med åren i ditt inlägg eftersom du skriver att du fick leverans av din nuvarande Model Y (?) i februari 2021 utan att det så klart skulle vara februari 2022...
Jag blir dock lite fundersam över resten du skriver.
Min nuvarande bil beställdes i oktober 2020 och då var det sagt att jag skulle få en tysktillverkad bil i juli 2021
Fast tittar man tillbaka vad du själv skrivit tidigare så lät det så här.
När jag beställde min så hoppades jag på leveranser under Q2 2021.
Länk:
viewtopic.php?p=602395#p602395
Fast före det, och mer i anslutning till själva beställningen skrev du:
Jag räknar med sent 2021 (beställde för några veckor sedan).
viewtopic.php?p=467968#p467968
Du har så klart skrivit många inlägg så kanske är dessa lösryckta men det ges lite intrycket av att du jämför mot ett Volvo från förr mot dina förhoppningar från en fabrik som fortfarande byggdes vid beställningen. Givetvis ville du ha en Berlin-byggd bil men du blev åtminstone erbjuden en Kina-byggd bil till och med tidigare än du hade förväntat dig leverans från början.