Grattis! Du har precis fått bestämma ett område som Tesla skall lägga sin fokus på vad gäller mjukvara den närmsta tiden. Tanken är att de lägger så mycket tid/resurser att det sker en märkbar förbättring inom just det områden och något som du stör dig på eller önskar ny funktionalitet. Vad väljer du?
Eftersom fallet ovan kanske känns lite orealistiskt är det snarare frågan om vad du tycker att man skulle punktmarkera. Man får ange upp till 3 områden.
Det finns säkert andra områden som jag missat. Jag antar här att Tesla lägger ganska mycket resurser på FSD/Autopiloten så det är bara några specifika delar med där. Fritt fram att skriva egna förslag (som tyvärr inte kan tas med) eller preciseringar. Extra uppskattat ifall det blir mer av preciseringar snarare än diskussion i tråden
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Radar! Ifall den slutar användas om jag installerar en uppdatering så får det vara i fortsättningen också… (Såvida jag inte kan få en hyfsad FSD-beta, då kanske jag slutar sura.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Alla alternativ som handlar om NoA/FSD osv kan dom lägga ned tills det det finns lagstöd 2024/2025. Att Tesla skulle gå på L3 på motorväg med HW3/HW4 ser jag som osannolikt. För dåligt hårdvara och utan rengöring och ingen upside för Tesla att ta på sig liability. Sedan saknas det fortfarande lagstöd överallt utom i Tyskland. AP i dåligt väder/i motljus går inte att fixa. AP i snömodd samma sak.
Jag skulle bli glad över Carplay och torkarautomatik. Bättre skyltavläsning och bättre hastighetsanpassning till dessa. Adaptive headlights vore ju på tiden. Likaså blindspot-kameror i IC istället för på stora skärmen. Gärna på MCU2. Spakar på S/X (fast det blir ju svårt med mjukvara...)
1. lösa problemen med autom vindrutetorkarna
2. få ordning på hastighetsanpassningen
dom två är minimkraven tycker jag
sen kan det här vara saker jag skulle uppskatta:
1. rengöring av kamerorna (inte mjukvara men relaterat til AP/FSD)
2. göra AP:n lite smartare. Den beter sig nybörjarförarmässigt i flera lägen (stör mig på att den ligger i mitten av filen när man t ex får möte av t ex en lastbil på smal väg).
3. backa tillbaka ui:t 3 år. var enklare och cleanare då.
4. bättre spotifyimplementation
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
Och välja själv om man skulle vilja köra X km över skyltat, självklart bara för att justera mot vad mätaren visar fel.
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
Verkar som att Tesla lyssnat och redan börjat med punkten på fjärde plats
Har MobilEye-patentet gått ut eller har Tesla bestämt sig för att det är viktigt att läsa skyltarna? Det återstår ju att se om man kan anpassa hastigheten innan skylten och mjukare som alla andra premium ADAS.
"in select countries"
Det står bokstavligen ”available in Sweden”
Vad skiljer detta mot det vi redan har?
Blir det riktig skyltberoende farthållare, istället "begränsad hastighet" som vi har nu?
Även på motorväg, där den hittills struntat i hastighetsskyltar?
Jag skulle vilja att Tesla lägger ner sin attityd att de ska ta bort val från föraren.
Sluta tvinga mig använda automatik för helljus och vindrutetorkare för att få använda farthållaren och autopiloten! Särskilt när "automatiken" funkar så himla dåligt!
Gör det valbart att få köra farthållare utan att bilen ska ha möjlighet att bromsa själv, när det funkar så dåligt som det gör blir det ofta att jag väljer att inte använda farthållaren för det blir mer vilsamt att inte använda automatiken än att göra det.
Gör det valbart att bilen piper och varnar för att man kommer nära linjer och annat. När det är 200 falska alarm för varje befogad varning är det bara stressande och irriterande. Bilen blir galen när man håller ut för cyklister på vägbanan när man kör själv, är AP eller farthållare på vill den bromsa för cyklister på cykelbanan bredvid vägen.
Tvinga mig inte att använda funktioner, låt mig välja. I synnerhet när funktionerna fungerar undermåligt!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Gör det valbart att bilen piper och varnar för att man kommer nära linjer och annat. När det är 200 falska alarm för varje befogad varning är det bara stressande och irriterande. Bilen blir galen när man håller ut för cyklister på vägbanan när man kör själv, är AP eller farthållare på vill den bromsa för cyklister på cykelbanan bredvid vägen.
Det där är det ju tyvärr lagkrav på att man inte får välja det själv.
Lanekeep SKA enligt lag automatiskt slås på vid varje start.
Om du tycker Teslas variant är störig vänta till du provat VW...
Skulle önska att de åtminstone aktiverade single stack i bilarna även om de inte kan aktivera mer FSD-funktioner eftersom den tycks vara bättre på fordonsplacering där vägmarkeringar är dåliga. Kanske till och med skulle vara en väg framåt vid 2+1-vägar.
Förutom det svarar jag som många andra; Matrix, regnsensor och Apple CarPlay/Android Auto
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skulle önska att de åtminstone aktiverade single stack i bilarna även om de inte kan aktivera mer FSD-funktioner eftersom den tycks vara bättre på fordonsplacering där vägmarkeringar är dåliga. Kanske till och med skulle vara en väg framåt vid 2+1-vägar.
Förutom det svarar jag som många andra; Matrix, regnsensor och Apple CarPlay/Android Auto
Regnsensor är inte mjukvara.
Igår tvättade jag bilen och bytte torkarbladen. På väg ut från tvätthallen gick torkarna några gånger. Fullt rimligt.
10 minuter senare startar torkarna igen och går kontinuerligt tills jag stänger av automatiken.
Håller med om Matrix-ljus och autowiper. Röstade för "annat" med min tredje röst.
Denna gäller för mig något som är specifikt för nya X och S och det är UI/UX för föraren (användargränssnitt och användarupplevelse).
Tackade precis nej till leveransen av nya S pga flera faktorer (kostnad inte minst). En av dom faktorerna är att dessa "top of the line" bilar faktiskt har ett i stora delar ofärdigt gränssnitt mot förare och ofärdig användarupplevelse.
Tesla, snälla fixa följande:
Tuta i mitten av ratten (som Elon lovade för läääänge sedan)
Styra avstånd till framförvarande bil med höger/vänster på högra scrollhjulet, så som det funkar på model Y
Ändrat användargränssnitt för blinkers. Knappar fungerar bra på motorväg men dåligt i rondeller. Lexus löser detta genom variabel utväxling på sin drive-by-wire yoke. Kanske något för Tesla att titta på? (har dock vissa andra nackdelar som då behöver lösas)
Möjligheten att styra vad som visas i förardisplayen. På gamla S och X kan man välja lite olika info men på nya S och X har dom inte orkat lägga tillbaka denna funktion ännu
Yoke i material som håller längre än 6 månader (ingen egen erfarenhet men internet är fullt av yoke-rattar som flagnar)
_________________ E-Golf 2018 Model S Long Range (Vit Raven) 2019 Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
De borde fixa "tidur"-funktionen så man kan ställa in tid för avfärd EN gång och så man inte tvingas aktivera tiden samma dag och tid hela veckan. Lätt att stäng av och så förkonditonerar bilen batteriet trots att det inte behövs.
Jag skulle vilja att Tesla lägger ner sin attityd att de ska ta bort val från föraren.
Sluta tvinga mig använda automatik för helljus och vindrutetorkare för att få använda farthållaren och autopiloten! Särskilt när "automatiken" funkar så himla dåligt!
Gör det valbart att få köra farthållare utan att bilen ska ha möjlighet att bromsa själv, när det funkar så dåligt som det gör blir det ofta att jag väljer att inte använda farthållaren för det blir mer vilsamt att inte använda automatiken än att göra det.
Gör det valbart att bilen piper och varnar för att man kommer nära linjer och annat. När det är 200 falska alarm för varje befogad varning är det bara stressande och irriterande. Bilen blir galen när man håller ut för cyklister på vägbanan när man kör själv, är AP eller farthållare på vill den bromsa för cyklister på cykelbanan bredvid vägen.
Tvinga mig inte att använda funktioner, låt mig välja. I synnerhet när funktionerna fungerar undermåligt!
Ja, jag brukar även hålla långt till höger när jag har mötande trafik som kör nära mittlinjen, samt även när nån i mötande vill köra om bilen framför denne och gärna börjar korsa mittlinjen innan jag passerat förbi.
Den Piper då och styr emot lite när jag är nära kantlinjen, verkar inte påverkas av bredden på vägrenen.