NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Mer info lär komma under dagen.
Senast redigerad av Auto, redigerad totalt 1 gånger.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y!
Klippt från Reddit.
Here are the changes:
• Model Y AWD: $46,990 (from $49,990)
• Model Y Long Range: $49,990 (from $52,990)
• Model Y P: $53,990 (from $56,990)
Here are the changes:
• Model Y AWD: $46,990 (from $49,990)
• Model Y Long Range: $49,990 (from $52,990)
• Model Y P: $53,990 (from $56,990)
Senast redigerad av Auto, redigerad totalt 1 gånger.
• Model 3 RWD: $39,990 (from $41,990)
• Model 3 Performance: $52,990 (no change)
• Model 3 Performance: $52,990 (no change)
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
I US kan ni lägga till i rubriken och ta bort versaler 

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Utifrån hur Tesla tidigare har agerat går det alltså att dra slutsatsen att en motsvarande (om än mindre i kr) justering kan vara på plats även i Sverige inom 1-2 veckor.
M3 LR -20
Y RWD ska nog under 500k innan prissänkningarna är över.
3 RWD ner mot 450.
3 RWD ner mot 450.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Instämmer, orkar inte med tråd-arkeologi men vet att jag skrivit innan den stora prissänkningen att jag siktar på att köpa en lätt beggad 3 RWD -21 med drag för 450' under 2023. Ser ju ut som att man kan få en ny snart, ibland är det trevligt att ha fel

För övrigt känns det som att Highland är på G!
Tesla Model Y Performance
Arctic Drifter skrev: ↑19 apr 2023 08:14Instämmer, orkar inte med tråd-arkeologi men vet att jag skrivit innan den stora prissänkningen att jag siktar på att köpa en lätt beggad 3 RWD -21 med drag för 450' under 2023. Ser ju ut som att man kan få en ny snart, ibland är det trevligt att ha fel![]()
För övrigt känns det som att Highland är på G!
Möjligt, men Tesla sitter nog på en hel del osålda bilar också som de vill bli av med oavsett. Inte lätt att försöka växa rakt in i en lågkonjunktur när de flesta accepterar en minskning av produktionen och kanske drar ner på antal anställda osv.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Om konjunkturen inte vänder snart kan nog priserna bli lägre än så. Ju fler bilar som produceras desto lägre transportkostnader. Se bara skillnaden mellan motsvarande bilar i dollar i jämförelse i svenska kr. Det finns utrymme att krympa skillnaderna som ett resultat av växla om till storskalighet.
M3 LR -20
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
En ny model 3 RWD kostade 471 efter premie hösten 2019.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Yess! Det är kul att leka med inflationskalkylatorn

Tror Highland kommer vara billigare att tillverka när den kommer, mycket billigare. Därav att man redan nu börjat med prissänkningen.
Är riktigt sugen på en Highland M3 LR eller faceliftade Y LR.
Är riktigt sugen på en Highland M3 LR eller faceliftade Y LR.
Fast på sätt och vis har den blivit dyrare samtidigt. Folk har i regel inte fått inkomsthöjningar som motsvarar inflationen och även allt annat har blivit dyrare. Förr fanns även bonusen på 70 tusen.
Tippar på att det är svårare för en medelsvensson att ha råd med en Model 3 nu än för 3,5 år sen trots att den är, inflationsjusterat åtminstone, billigare än då. Det blir därmed en större ekonomisk uppoffring vilket kan tolkas som "dyrare".
Tesla sänker inte priserna för att tillverkningskostnaderna går ner. Då hade de inte haft de höga marginaler som tidigare rapporterats, eller hur? De säljer så dyrt de kan. Däremot medger billigare tillverkningskostnader ytterligare prissänkningar utan att gå med förlust.
Elon har dock sagt att Tesla är beredda att gå med förlust under lågkonjunkturen om det behövs för att ta ytterligare marknadsandelar.
Tror nog jag ska sälja mina TSLA för det här bådar inte gott för aktiekursen tyvärr.
Visst men priset 471 ovan var EFTER bonusen 2019.BigEasy skrev: ↑19 apr 2023 09:24Fast på sätt och vis har den blivit dyrare samtidigt. Folk har i regel inte fått inkomsthöjningar som motsvarar inflationen och även allt annat har blivit dyrare. Förr fanns även bonusen på 70 tusen.
Tippar på att det är svårare för en medelsvensson att ha råd med en Model 3 nu än för 3,5 år sen trots att den är, inflationsjusterat åtminstone, billigare än då. Det blir därmed en större ekonomisk uppoffring vilket kan tolkas som "dyrare".
Så för Tesla är det absolut lägre pris sen dess. De borde ha lägre marginaler nu även om de förbättrat (minskat kostnader) i produktionen.
-
Kan/bör man verkligen jämföra snittinflation med en enstaka specifik vara då?
Inflationen inkluderar ju allt, men här jämförs bara mot en bil. Energipriser har ju tex skjutit i höjden medan många andra saker gått upp ”normalt”. Tror detta blir väldigt fel sätt att använda den på.
20000 sänkning på MYLR 1 Juli medans MYP ligger kvar på 685?
Ny uppdaterad MY 1 Jan 2024? HW4 när?
Ny uppdaterad MY 1 Jan 2024? HW4 när?
Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Frågan är kommer det fortsätta, borde man sälja nu, köpa något billigt för att sedan se hur marknaden utvecklas?
Tesla verkar ju ändra sin prissättning rätt ofta, väldigt oseriöst samt oschysst mot ägarna.
Frågan är kommer det fortsätta, borde man sälja nu, köpa något billigt för att sedan se hur marknaden utvecklas?
Tesla verkar ju ändra sin prissättning rätt ofta, väldigt oseriöst samt oschysst mot ägarna.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Så har det alltid varit med Tesla. Tidigare fanns ingen riktig marknadsprissättning, utan priserna följde dollarkursen. De som köpte en Model S 2014 när dollarn låg på drygt 6kr kunde sälja den ett par år senare för samma pengar. Då låg dollarn på närmare 9kr.
Jag köpte en begagnad 3:a förra våren. Då var det brist på bilar och marknaden var överhettad. Fick iofs hyggligt betalt för min bil, men det var ett rejält tapp när jag bytte in den för en månad sen. Å andra sidan hade bilen jag bytte mot tappat ännu mer.
Totalt sett över 3 bilar har nog inte värdeminskningen varit så dålig, men räknar jag bara på köp/sälj av den sista bilen var det illa
Jag köpte en begagnad 3:a förra våren. Då var det brist på bilar och marknaden var överhettad. Fick iofs hyggligt betalt för min bil, men det var ett rejält tapp när jag bytte in den för en månad sen. Å andra sidan hade bilen jag bytte mot tappat ännu mer.
Totalt sett över 3 bilar har nog inte värdeminskningen varit så dålig, men räknar jag bara på köp/sälj av den sista bilen var det illa
Model S Standard Range Raven
-
Hur mycket av ändringen av värdet på din bil beror på Teslas prissänkning, och hur mycket beror på den allmänna nedgången i ekonomin samt att det inte längre råder någon komponentbrist inom bilindustrin?+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Sen finns det en fråga till som jag tycker är ’intressant’?
Här har vi Teslas Mission Statement:
Undrar vad Tesla värderar högre – en enskild kunds upplevelse av hur värdet på hens bil ändras, eller den globala omställningen till mer hållbara transporter?…The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Eller hur? Tesla värderar att bli av med sina bilar. Inget annat.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2023 20:13Hur mycket av ändringen av värdet på din bil beror på Teslas prissänkning, och hur mycket beror på den allmänna nedgången i ekonomin samt att det inte längre råder någon komponentbrist inom bilindustrin?+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Undrar vad Tesla värderar högre – en enskild kunds upplevelse av hur värdet på hens bil ändras, eller den globala omställningen till mer hållbara transporter?…The Mission of Tesla
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [...
-
Precis. Enda sättet för Tesla att lyckas med sitt Mission Statement är ju att ersätta fossilbrännande bilar genom att sälja så många elbilar som möjligt.BigEasy skrev: ↑21 jun 2023 20:40Eller hur? Tesla värderar att bli av med sina bilar. Inget annat.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2023 20:13Hur mycket av ändringen av värdet på din bil beror på Teslas prissänkning, och hur mycket beror på den allmänna nedgången i ekonomin samt att det inte längre råder någon komponentbrist inom bilindustrin?+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Råkar bara sammanfalla med deras andra mer traditionella mål som att nå större marknadsandel och tjäna mer pengar.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2023 21:39Precis. Enda sättet för Tesla att lyckas med sitt Mission Statement är ju att ersätta fossilbrännande bilar genom att sälja så många elbilar som möjligt.BigEasy skrev: ↑21 jun 2023 20:40Eller hur? Tesla värderar att bli av med sina bilar. Inget annat.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2023 20:13Hur mycket av ändringen av värdet på din bil beror på Teslas prissänkning, och hur mycket beror på den allmänna nedgången i ekonomin samt att det inte längre råder någon komponentbrist inom bilindustrin?+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.

Exakt! Känner just nu att man kanske borde göra sig av med bilen för att minimera förlusten.BigEasy skrev: ↑21 jun 2023 20:40Eller hur? Tesla värderar att bli av med sina bilar. Inget annat.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jun 2023 20:13Hur mycket av ändringen av värdet på din bil beror på Teslas prissänkning, och hur mycket beror på den allmänna nedgången i ekonomin samt att det inte längre råder någon komponentbrist inom bilindustrin?+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Generellt sett förlorar man ju alltid pengar på en bil, men på denna har det varit lite väl extremt.
Vet inte om jag vågar köpa Tesla igen.
Övriga märken brukar ju vilja hålla värdet uppe på sina produkter, Tesla verkar inte vara lika intresserade av det.