Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd
Moderator: Redaktion
Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd
Satan! Åkte från Stockholm igår, söderut, och på vägen mot Södertälje, fortfarande inte helt ur stan, kommer en från filen till vänster i en jävla Opel Corsa eller vad det var, o bara slänger sig ”framför” mig. Vet inte om det var reaktion på att hen hade en bil framför sig i sin egna fil eller att hen helt missbedömde avståndet till mig, men han höll på att preja mig mot vänstra framskärmen.
Som tur är såg jag det i sista sekund så jag hann väja, bromsa o lägga mig på tutan. Som tur är fanns ingen på min högra sida också.
Jävla idioter. Tog mig en bra stund innan adrenalin var på normala nivåer om den ens är där än helt riktigt.
Man undrar hur funtade den är. Från samma kväll finns fler dårar. Det var rätt mycket vägarbeten på Essinge-leden och vissa sträckor blev bara en fil tillgänglig med 30km/h gräns förbi arbeten. Då bildas det kö förstås. Klart att det kommer en idiot i gammal Prius o blåser förbi hela kön fram till hindret o bara helt jävla handlöst slänger sig in mellan två bilar. Ultimat blir det för de längst fram att ta beslut om de vill hävda sin rätt och få en buckla eller släppa idioten fram. Vore jävligt kul om Polisen tog sig tid att hjälpa arbetarna få lite drägligare arbetsmiljö tycker jag.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Som tur är såg jag det i sista sekund så jag hann väja, bromsa o lägga mig på tutan. Som tur är fanns ingen på min högra sida också.
Jävla idioter. Tog mig en bra stund innan adrenalin var på normala nivåer om den ens är där än helt riktigt.
Man undrar hur funtade den är. Från samma kväll finns fler dårar. Det var rätt mycket vägarbeten på Essinge-leden och vissa sträckor blev bara en fil tillgänglig med 30km/h gräns förbi arbeten. Då bildas det kö förstås. Klart att det kommer en idiot i gammal Prius o blåser förbi hela kön fram till hindret o bara helt jävla handlöst slänger sig in mellan två bilar. Ultimat blir det för de längst fram att ta beslut om de vill hävda sin rätt och få en buckla eller släppa idioten fram. Vore jävligt kul om Polisen tog sig tid att hjälpa arbetarna få lite drägligare arbetsmiljö tycker jag.
M3P (red)
Re: Höll på att kvadda min M3P efter 4 veckor - terapitråd
Japp, det är gott om idioter som hittat sina körkort i flingpaket här i stan. Och det blir inte bättre de dagar det är strul med kollektivtrafiken för då bestämmer sig ännu fler för att de vill riskera livet med sin bristfälliga körkunskap och ger sig ut i trafiken.
Imorse skulle jag parkera på en parkering inne i stan. Det var motsol och jag blinkade höger för att svänga in på parkeringsplatsen. Precis om jag lägger om ratten fullt för att vika in bestämmer sig hantverkaren som låg bakom mig att han ledsnat på att jag inte körde i 300km/h och kör om mig på högersidan. Det var mer tur än skicklighet att han inte klippte min högra framflygel när han körde om med hjälp av den parkeringsruta som jag just var på väg att svänga in i…
Imorse skulle jag parkera på en parkering inne i stan. Det var motsol och jag blinkade höger för att svänga in på parkeringsplatsen. Precis om jag lägger om ratten fullt för att vika in bestämmer sig hantverkaren som låg bakom mig att han ledsnat på att jag inte körde i 300km/h och kör om mig på högersidan. Det var mer tur än skicklighet att han inte klippte min högra framflygel när han körde om med hjälp av den parkeringsruta som jag just var på väg att svänga in i…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Håller med, finns många idioter, man får passa sig.
Men vid köbildning på motorväg ska väl båda filerna användas fram till hindret.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Beror på. På 2+1 vägen (i praktiken en motorväg med återkommande "hinder") norr om Gävle brukar de stänga av vänstra körfältet vid stora trafikdagar för att öka genomströmningen. Just att få ihop två filer till en stoppar upp rejält. Därför kan det snabba på trafiken om du går in i högerfilen i god tid så det inte blir stopp framme vid hindret.
Fördelen med att använda vänster körfält fullt ut är att kön inte blir så lång i meter räknat. Dvs den kanske inte sträcker sig över lika många avfarter och påverkar därmed färre.
Senast redigerad av BigEasy, redigerad totalt 1 gånger.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Exakt så. Då flyter trafiken mycket bättre än om alla lite godtyckligt vid olika tillfällen ska in i filen.
Svart Model Y Performance
Det flyter bättre om du kan undvika att det blir stopp. Mycket lättare att hitta en lucka när trafiken rullar än om det blir helt stopp, vilket det blir om stillastående bilar ska in till höger precis vid hindret.
- Tellus
- Teslaägare
Och man blockerar då inte avfarterna lika långt. Fast man blir inte populär. Lastbilar och bilar lägger sig ibland i mitten för att blockera, men då blir det bra med plats på höger sida för omkörning

Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.Tellus skrev:Håller med, finns många idioter, man får passa sig.
M3P (red)
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
Det mest irriterande i dom här situationerna är alla hobbypoliser som försöker hindra alla i vänsterfilen från att "tränga sig"

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Aha. Men finns det någon undersökning som säger att det är mer effektivare? Har bara så svårt att visualisera det framför mig. Klart om det visar sig att folk glömmer följa kön medan de tittar i mobilen o orsakar en försening relativt situationer där det uppstår ”chicken race” eller ”väntan” på att vänster eller höger trafikant ska köra genom ”tratten”. För tydlighet: jag hävdar inget här, bara frågar.fth skrev:Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
Det mest irriterande i dom här situationerna är alla hobbypoliser som försöker hindra alla i vänsterfilen från att "tränga sig"![]()
/fth
M3P (red)
Ah fyfan! Vad retligt det skulle bli att behöva få bilen på bodyshop i veckor pga en dåre. Plus att den aldrig skulle bli sig lik.agehall skrev:Japp, det är gott om idioter som hittat sina körkort i flingpaket här i stan. Och det blir inte bättre de dagar det är strul med kollektivtrafiken för då bestämmer sig ännu fler för att de vill riskera livet med sin bristfälliga körkunskap och ger sig ut i trafiken.
M3P (red)
- Tellus
- Teslaägare
Lite infozorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 09:01Aha. Men finns det någon undersökning som säger att det är mer effektivare? Har bara så svårt att visualisera det framför mig. Klart om det visar sig att folk glömmer följa kön medan de tittar i mobilen o orsakar en försening relativt situationer där det uppstår ”chicken race” eller ”väntan” på att vänster eller höger trafikant ska köra genom ”tratten”. För tydlighet: jag hävdar inget här, bara frågar.fth skrev:Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
Det mest irriterande i dom här situationerna är alla hobbypoliser som försöker hindra alla i vänsterfilen från att "tränga sig"![]()
/fth
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... i-trafiken
Varför stängs då vänster fil av på E4:an norr om Gävle när det väntas mycket trafik?fth skrev: ↑19 apr 2023 08:49Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
/fth
De som kör ända fram i vänster fil gör det inte för att det ska flyta för alla, de försöker bara tränga sig före själva.
Ett gott råd Tellus, stressa mindre i trafiken. Såg i vintras att du körde väldigt fort i snömodd också. Ser ett mönster formas. Ta det lugnt så mår både du och andra bättre.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är ju annorlunda med 2+1 väg som växlar upprepade gånger, jämfört med en situation där det en gång går från 2 till 1 fil. I fallet med E4 norr om Gävle är väl poängen att när trafiken väl gått ihop till en fil, så är det dumt att upprepa situationerna där två filer ska bli en, med den olycksrisk som då uppstår.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Niklas Z skrev: ↑19 apr 2023 10:12Det är ju annorlunda med 2+1 väg som växlar upprepade gånger, jämfört med en situation där det en gång går från 2 till 1 fil. I E4 norr om Gävle är väl poängen att när trafiken väl gått ihop till en fil, så är det dumt att återskapa situationerna där två filer ska bli en, med den olycksrisk som då uppstår.
Sant, du har inte problemet med längden på kön heller så det är inte helt jämförbart. Dessutom rullar det i ganska god hastighet även vid mycket trafik. Inte som i riktiga köer där det står helt stilla. På E4:an finns det också gott om utrymme bakåt, inga andra avfarter som vinner på att inte blockeras t ex.
Verkligen?fth skrev: ↑19 apr 2023 08:49Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
/fth
Minns när jag skulle åt Mölndal hållet och kom via Partille, då är det en avfart från motorvägen åt höger för de som ska in till centrum.
Har för mig den var var typ trefilig?
Nåja, varje gång man kom dit så hade de som skulle av brett ut sig över alla filerna och eftersom de i vänsterfilen skulle in i kön åt höger så stannade de i princip upp i väntan på att bli insläppta. Så vi som inte skulle av där var tvungna att stanna helt i onödan, bara för att en del inte hade lust att stanna i högerfilerna, vilket är naturligt om man ska åt höger.
- fth
- Teslaägare
Det är ju en helt annan situation än det som diskuteras här,skall man svänga av så ska man förstås i lämplig tid innan avfart placera sig i lämplig fil.wannabee skrev: ↑19 apr 2023 10:40Verkligen?
Minns när jag skulle åt Mölndal hållet och kom via Partille, då är det en avfart från motorvägen åt höger för de som ska in till centrum.
Har för mig den var var typ trefilig?
Nåja, varje gång man kom dit så hade de som skulle av brett ut sig över alla filerna och eftersom de i vänsterfilen skulle in i kön åt höger så stannade de i princip upp i väntan på att bli insläppta. Så vi som inte skulle av där var tvungna att stanna helt i onödan, bara för att en del inte hade lust att stanna i högerfilerna, vilket är naturligt om man ska åt höger.
När två filer leds in i en (det som diskuteras här) så är det dock mest effektivt att utnyttja båda körfälten ända fram till hindret, där blixtlås tar vid.
/fth
- LordRanta
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Aldrig varit nära något förutom 1v innan jag sålde min M3LR, höll på att bli prejad från sidan 2ggr 2 dagar i rad av idioter som satt med telefonerna medans de körde.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Nej, det stämmer inte. Det var en lastbilschaufför som blev åtalad för att ha agerat "hobbypolis" som du kallar det vid ett vägarbete för några år sen. Han blev friad eftersom simuleringar visade att trafiken som helhet flöt på bättre tack vare hans agerande:fth skrev: ↑19 apr 2023 08:49Nja, att använda båda körbanor hela vägen till hindret är både det rekommenderade beteendet och det mest effektiva, ur alla aspekter,zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 08:43Känns inte rättvist direkt och jag ser inte hur en kugghjulsmanöver som egentligen inte behövs skulle snabba upp processen. Ok om två separata vägbanor går ihop, men när du ser 3 km innan att filen är avstängd med ett kryss på skylten känns mer effektivt att ha en kö.
/fth
Så att köra förbi kön i ytterfilen skapar inte bara irritation hos andra, det ökar köbildningen och fördröjer trafiken. Den enda som gynnas är de som tycker sig ha rätt att köra förbi hela kön, och det på alla andras bekostnad.Bland annat har rätten tittat på en simuleringsfilm för att se hur trafiken påverkats av hans körning och konstaterar att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som
vägarbetet innebar”.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- fth
- Teslaägare
Ja, jag känner till detta fall, och det är förstås en helt absurd dom. Det är ju inga som helst tvivel att lastbilschauffören har agerat regelvidrigt, och att han frias pga hans regelbrott på något sätt kunde visas förbättra trafikflödet är ju "hittepå-juridik". Skulle detta användas som prejudikat så skulle ju vilka tilltag som helst kunna rättfärdigas med att "det förbättrar trafikflödet", t.ex. skulle man ju kunna åberopa detta för i princip samtliga fortkörningsböter.
Nej, det där stämmer alltså inte, iaf inte köbildningen, irritationen hos "alla andra" över att andra bilförare agerar helt enlig regelverk och rekommendationer får stå för dom. Det skulle vara intressant att se den där "simuleringen" som rätten baserade sitt beslut på, jag är mycket skeptisk till den.

/fth
Du kan tycka vad du vill om domen. Det är en hovrättsdom, och mer prejudicerande än så lär det inte bli. Men fortsätt du köra förbi kön. Låtsas däremot inte som att det inte går ut över andra och orsakar onödiga köer. Med all respekt så litar jag mer på experter som simulerar trafikflöden än på din magkänsla av vad som är bäst.fth skrev: ↑19 apr 2023 13:15Ja, jag känner till detta fall, och det är förstås en helt absurd dom. Det är ju inga som helst tvivel att lastbilschauffören har agerat regelvidrigt, och att han frias pga hans regelbrott på något sätt kunde visas förbättra trafikflödet är ju "hittepå-juridik". Skulle detta användas som prejudikat så skulle ju vilka tilltag som helst kunna rättfärdigas med att "det förbättrar trafikflödet", t.ex. skulle man ju kunna åberopa detta för i princip samtliga fortkörningsböter.
Nej, det där stämmer alltså inte, iaf inte köbildningen, irritationen hos "alla andra" över att andra bilförare agerar helt enlig regelverk och rekommendationer får stå för dom. Det skulle vara intressant att se den där "simuleringen" som rätten baserade sitt beslut på, jag är mycket skeptisk till den.![]()
/fth
Att folk blir irriterade är inte så konstigt. Det finns massor av olika egoistiska beteenden som inte är olagliga. Som att tränga sig före i en butikskö till exempel. 95% av de som köar skulle nog bli irriterade på detta, precis som vi 95% som gör vad vi kan för att få ett så bra trafikflöde som möjligt blir irriterade på de 5% som av rent egoistiska själ och utan hänsyn till andra ska blåsa förbi den kö som ordnat håller på att bildas.
Edit: Och domen är inte absurd. Han blev åtalad för att ha hindrat trafiken, vilket domen visar att han inte gjort. Tvärt om.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Det var vad jag trodde. Om du har en kö genom en tratt i en fast hastighet i ett idealt läge MÅSTE det vara snabbare än om du ska koordinera kugghjulsprincipen med två förare som inte kan kommunicera med varandra. Även om de kunde krävs det att en alla bilar vars tur är näst måste stå still för att sedan accelerera till angivna hastigheten. Matten håller bara inte.iAkita skrev:Du kan tycka vad du vill om domen. Det är en hovrättsdom, och mer prejudicerande än så lär det inte bli. Men fortsätt du köra förbi kön. Låtsas däremot inte som att det inte går ut över andra och orsakar onödiga köer. Med all respekt så litar jag mer på experter som simulerar trafikflöden än på din magkänsla av vad som är bäst.fth skrev: ↑19 apr 2023 13:15Ja, jag känner till detta fall, och det är förstås en helt absurd dom. Det är ju inga som helst tvivel att lastbilschauffören har agerat regelvidrigt, och att han frias pga hans regelbrott på något sätt kunde visas förbättra trafikflödet är ju "hittepå-juridik". Skulle detta användas som prejudikat så skulle ju vilka tilltag som helst kunna rättfärdigas med att "det förbättrar trafikflödet", t.ex. skulle man ju kunna åberopa detta för i princip samtliga fortkörningsböter.
Nej, det där stämmer alltså inte, iaf inte köbildningen, irritationen hos "alla andra" över att andra bilförare agerar helt enlig regelverk och rekommendationer får stå för dom. Det skulle vara intressant att se den där "simuleringen" som rätten baserade sitt beslut på, jag är mycket skeptisk till den.![]()
/fth
Att folk blir irriterade är inte så konstigt. Det finns massor av olika egoistiska beteenden som inte är olagliga. Som att tränga sig före i en butikskö till exempel. 95% av de som köar skulle nog bli irriterade på detta, precis som vi 95% som gör vad vi kan för att få ett så bra trafikflöde som möjligt blir irriterade på de 5% som av rent egoistiska själ och utan hänsyn till andra ska blåsa förbi den kö som ordnat håller på att bildas.
M3P (red)
- fth
- Teslaägare
Chauffören bröt ju definitivt mot Trafikförordningen 3 kap 3, 38 §:
och Trafikförordningen 3 kap, 7 §:När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Att chaufförens beteende på något mystiskt sätt förbättrat det totala trafikflödet kan ju som sagt aldrig vara en ursäktande faktor, testa att åberopa det vid nästa fortkörningsbot, jag är rätt säker på att du blir utskrattad.Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Domen är alltså fortsatt absurd i mina ögon. Att lastbilschauffören bröt mot regelverket, och att dom han hindrade följde regelverket råder det inga tvivel om. Det finns som sagt ingen som helst regel som hindrar användandet av vänsterfilen i dom här situationerna, bara "hittepå-regler" om någon form av upplevd tågordning, tvärtom är som sagt rekommendationen precis det beteende som jag förordar.
Sen kan man förstås tycka olika om detta, men jag kommer att fortsätta använda vänsterfilen fram till hindret, med full vetskap om att jag följer både regler och rekommendationer, jag anser mig inte heller "tränga mig före".
Som andra har påpekat så skulle t.ex. hela rusningstrafiken i Stockholm helt haverera varje dag om alla skulle "vänta på sin tur" i högerfilen, jag har också flera gånger sett lastbilschaffis-beteendet orsaka onödiga köer och irritation. Vem ska t.ex. utse dom här "hobby-poliserna", har vem som helst rätt att stoppa upp alla som dom anser inte följer "god ton"?
/fth
- fth
- Teslaägare
Nja, matten håller nog, du måste förstås också räkna med att samtliga bilister som i "mitt" beteende byter fil enligt blixtlåsprincipen vid hindret, i "ditt" beteende också måste byta fil.zorro_nrk skrev: ↑19 apr 2023 13:56Det var vad jag trodde. Om du har en kö genom en tratt i en fast hastighet i ett idealt läge MÅSTE det vara snabbare än om du ska koordinera kugghjulsprincipen med två förare som inte kan kommunicera med varandra. Även om de kunde krävs det att en alla bilar vars tur är näst måste stå still för att sedan accelerera till angivna hastigheten. Matten håller bara inte.
I "ditt" beteende sker dessa byten i princip slumpmässigt, och varje sådant byte påverkar förstås det totala flödet. Jag har inte sett någon simulering av detta, men min upplevelse är definitivt att störningen av slumpmässiga byten på trafikrytmen är mycket större än systematiska blixtlåsbyten enligt "Stockholms-principen".
Den andra stora faktorn är att den totala kölängden blir exakt dubbelt så stor i "ditt" beteende, vilket ofta har stora konsekvenser både bakåt och framåt i färdriktningen, eftersom antalet av- och påfarter som blockeras av köbildningen blir dubbelt så stort.
/fth
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Ett problem med att fylla båda körfälten är om hindret består/innefattar en trafikolycka. Det försvårar enormt för ambulanser, räddningstjänst, poliser, bärgningsbilar, att komma fram jämfört med om alla hade legat i en kö i höger körfält. Och det är inte en liten tidsskillnad...
Men den här diskussionen bör väl flyttas till en generell tråd.
Men den här diskussionen bör väl flyttas till en generell tråd.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri