Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Moderator: Redaktion
Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Ingen här som är orolig för prissänkningar som görs hela tiden, rädslan för vad andrahandsvärdet kommer vara på 3år.
- LordRanta
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
- Ort: Umeå
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Sänktes väl inatt igen i USA. Kommer nog att komma många sänkningar nu framöver, bra för mig som letar bil
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Prissänkningar kommer påverka andrahandsvärdet. Bra för alla som ska köpa bil, mindre bra för de som äger bil.
Att äga en Tesla kräver en större portion riskvillighet än många andra bilmärken. Historisk har det kunnat innebära att du åker gratis eller till och med får betalt för bilen. Men också att du kunnat förlora 10-15-20% av bilens värde över en natt.
Som alltid är det bäst att låta behovet och inte känslor styra.
Behöver du ett säkert, miljövänligt och smidigt transportmedel som en Tesla är så måste man samtidigt ha en bättre finansiell beredskap eller vara villig att ta risken.
Personer med mindre riskvilja eller sämre finansiell situation gör bäst i att se till andra alternativ.
Ju längre du behåller bilen desto mindre är problemet med plötsliga svängningar i nybilspriserna.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Jag resonerar så här:
Vid oförändrat pris:
Bilen köps för 750 000:-
Efter X år har värdet halverats till 375 000:-
Bilen säljs och en ny köps för 750 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 375 000:-
Vid sänkt pris.
Bilen köps för 750 000:-
Bilen sänks i pris till 600 000:-
Istället för 375 000:- är bilen värd 300 000:- efter X år.
Ny bil köps in för 600 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 300 000:-
Ovanstående bygger så klart på att planen inte är att köpa något annat som inte påverkats av prisnedgångarna då.
Vid oförändrat pris:
Bilen köps för 750 000:-
Efter X år har värdet halverats till 375 000:-
Bilen säljs och en ny köps för 750 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 375 000:-
Vid sänkt pris.
Bilen köps för 750 000:-
Bilen sänks i pris till 600 000:-
Istället för 375 000:- är bilen värd 300 000:- efter X år.
Ny bil köps in för 600 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 300 000:-
Ovanstående bygger så klart på att planen inte är att köpa något annat som inte påverkats av prisnedgångarna då.
Driver sajten Car.info
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Snart dags att skaffa en M3 till när de blivit så här billiga.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Håller med. Tidsfråga innan en massa M3 går för 250-300K.
Cashar en till mamma & pappa. Det förtjänar dom.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Franz skrev: ↑19 apr 2023 11:37Jag resonerar så här:
Vid oförändrat pris:
Bilen köps för 750 000:-
Efter X år har värdet halverats till 375 000:-
Bilen säljs och en ny köps för 750 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 375 000:-
Vid sänkt pris.
Bilen köps för 750 000:-
Bilen sänks i pris till 600 000:-
Istället för 375 000:- är bilen värd 300 000:- efter X år.
Ny bil köps in för 600 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 300 000:-
Ovanstående bygger så klart på att planen inte är att köpa något annat som inte påverkats av prisnedgångarna då.
Lite konstigt resonemang.
Låt säga att du amorterat 0 kr på ditt billån på 750 000kr och säljer bilen för 300 000kr, då måste du skjuta till 450 000kr för att lösa lånet istället för förväntade 375 000kr.
Kostnad att byta bil är mindre intressant än vad den faktiskt kostat att ha om vi bara kollar till värdeminskning.
I det här fallet kostar alltså bil ett 450 000kr istället för 375 000kr om priset inte sänkts.
Bil två kommer kosta 300 000kr i värdeminskning så länge inte fler sänkningar blir aktuella.
Så totalt över två bilar och inga fler sänkningar så skulle det jämna ut sig i värdeminskning och bli totalt 750 000kr.
Nu känns det dock som att Tesla kommer få svårt att hålla priserna uppe då dom ska växa aggressivt och många inklusive mig själv bara väntar på nästa sänkning vilket kanske gör att Tesla måste sänka ännu mer då lager av bilar växer. Riskabel väg att gå känns det som.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Är man orolig för prissänkningar ska man inte äga en Tesla. Tesla passar bra om man kan anamma YOLO fullt ut.
I couldn’t…
I couldn’t…
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Inte kul att tappa upp emot 300-400k på 3år oavsett om man har pengar eller ej, går göra mycket annat för pengarna.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Är man orolig för andrahandsvärde bör man nog köpa en tre år gammal bil istället som start. Nya bilar är alltid pengar i plurret (men kul såklart!)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Så är det. Kan bli att man biter i det sura äpplet och kör sin nyköpta tesla 10-15 år, tills den lägger av. Och inte uppgraderar till en ny.
Tidigare har f.d teslaägare varit de främsta teslaköparna. Svårt att se att det bli så hädanefter också. Tar emot att realisera massiv förlust för många.
Bye bye tesla
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
När jag köpte bilen var jag ju beredd på en viss kostnad. Det är ju så klart trevligt ifall den var mindre. Nu har jag visserligen inte lånat till min bil men även i ditt scenario ovan så är skillnaden i avbetalning (450 000 - 375 000 = 75 000) lika mycket som förändringen i mellanskillnad för nästa bilköp (375 000 - 300 000 = 75 000). Detta nämner du ju men jag tog fram lite siffror ändå. Om de sänker ännu mer kommer ju skillnaden mot nästa bil sjunka den också (i samma takt som lösen av ett 100%-igt lån ökar).backe skrev: ↑19 apr 2023 12:00Franz skrev: ↑19 apr 2023 11:37Jag resonerar så här:
Vid oförändrat pris:
Bilen köps för 750 000:-
Efter X år har värdet halverats till 375 000:-
Bilen säljs och en ny köps för 750 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 375 000:-
Vid sänkt pris.
Bilen köps för 750 000:-
Bilen sänks i pris till 600 000:-
Istället för 375 000:- är bilen värd 300 000:- efter X år.
Ny bil köps in för 600 000:-
Summa utlägg för bilbyte: 300 000:-
Ovanstående bygger så klart på att planen inte är att köpa något annat som inte påverkats av prisnedgångarna då.
Lite konstigt resonemang.
Låt säga att du amorterat 0 kr på ditt billån på 750 000kr och säljer bilen för 300 000kr, då måste du skjuta till 450 000kr för att lösa lånet istället för förväntade 375 000kr.
Kostnad att byta bil är mindre intressant än vad den faktiskt kostat att ha om vi bara kollar till värdeminskning.
I det här fallet kostar alltså bil ett 450 000kr istället för 375 000kr om priset inte sänkts.
Bil två kommer kosta 300 000kr i värdeminskning så länge inte fler sänkningar blir aktuella.
Så totalt över två bilar och inga fler sänkningar så skulle det jämna ut sig i värdeminskning och bli totalt 750 000kr.
Nu känns det dock som att Tesla kommer få svårt att hålla priserna uppe då dom ska växa aggressivt och många inklusive mig själv bara väntar på nästa sänkning vilket kanske gör att Tesla måste sänka ännu mer då lager av bilar växer. Riskabel väg att gå känns det som.
Nu hade jag säkert haft väldigt skoj för de 150 000:- som jag inte hade behövt betala men samtidigt har jag ju haft bilen i 1,5 år redan och hade väl inte riktigt varit sugen på att vara utan bilen så länge i "hopp" om en kommande prissänkning.
Driver sajten Car.info
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Jag har skrivit detta i en annan tråd. Jag privatleasar en 3 SR+ med dragkrok på 4 år. Den kommer att ha gått 11000-12000 i höst när leasingen löper ut. Frågan är vad den kan ha för värde då, om jag skulle fråga DNB om att få köpa ut den. Om det kommit en uppgradering av 3:an och nypriserna sänkts successivt borde inte de äldre modellerna bli hyfsat billiga då? Eller kanske bilen istället blir attraktiv för nya kundgrupper och priserna ändå hålls uppe? Men nog borde den gå att köpa loss för 250000? Bara 4000 mil kvar på batterigarantin; det kan inte vara attraktivt.
Jag menar, som privatleasare har man ju ingen överenskommelse med DNB om vad ett eventuellt restvärde är, utan när de ska sälja den vidare så måste den ju ut på öppna marknaden.
Tillägg: Den bil jag har är ju inte ens jämförbar med den billigaste version som säljs idag. De har väl sånt som t.ex. rattvärme, högre version på processorn och större batteri? Och en sån kostar nu 500000.
Jag menar, som privatleasare har man ju ingen överenskommelse med DNB om vad ett eventuellt restvärde är, utan när de ska sälja den vidare så måste den ju ut på öppna marknaden.
Tillägg: Den bil jag har är ju inte ens jämförbar med den billigaste version som säljs idag. De har väl sånt som t.ex. rattvärme, högre version på processorn och större batteri? Och en sån kostar nu 500000.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Orolig vet jag inte. Det är nog redan rätt kört för oss teslaägare rent ekonomiskt. Bra bilar men kan inte förstå hur man ska kunna få folk att köpa deras bilar. Varför köpa nu när det är billigare nästa vecka?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Ok jag borde ha skrivit marknadsvärde.LarsOJ skrev: ↑19 apr 2023 12:45Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Men, då det är en personalbil, så står Autoplan som jag förstår det för ett garanterat restvärde. Dvs om bilen avyttras efter tre år och den bara är "värd" 300 000 kr då så förlorar Autoplan 50 000 kr, inte jag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Jag tänker i så fall köpa två och vaska!
Nä men seriöst så blir ju nästa Tesla billigare. Man får släppa den känslomässiga i att den man har minskar och fokusera på att nästa blir billigare.
Tesla Model Y Performance
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Är du säker på det? Hos os är personalbil så är det helt kostnadsneutralitet för företaget då det är du personligen som får ta smällen. Skillnad med riktig tjänstebil. Helt ok med andra bilmärken som Volvo och BMW där man kan få 18% rabatt, då är ju hela första årets värdeminskning redan avdragen.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 14:02Ok jag borde ha skrivit marknadsvärde.LarsOJ skrev: ↑19 apr 2023 12:45Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Men, då det är en personalbil, så står Autoplan som jag förstår det för ett garanterat restvärde. Dvs om bilen avyttras efter tre år och den bara är "värd" 300 000 kr då så förlorar Autoplan 50 000 kr, inte jag.
27,8 kWp solceller
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Dafro skrev: ↑19 apr 2023 14:13
Är du säker på det? Hos os är personalbil så är det helt kostnadsneutralitet för företaget då det är du personligen som får ta smällen. Skillnad med riktig tjänstebil. Helt ok med andra bilmärken som Volvo och BMW där man kan få 18% rabatt, då är ju hela första årets värdeminskning redan avdragen.
Det där tankesättet har jag aldrig förstått. Om du får 18% så får väl de flesta andra det också. Eller åtminstone inte 0% utan allra minst 12-14%. Då har du inte alls samma edge mot marknaden.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 14:02Ok jag borde ha skrivit marknadsvärde.LarsOJ skrev: ↑19 apr 2023 12:45Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Men, då det är en personalbil, så står Autoplan som jag förstår det för ett garanterat restvärde. Dvs om bilen avyttras efter tre år och den bara är "värd" 300 000 kr då så förlorar Autoplan 50 000 kr, inte jag.
Vi har personalbil på jobbet via Autoplan, det kanske inte är samma lösning men hos oss är det inte garanterade restvärden utan ett fiktivt värde som kalkylen räknas utifrån.
Efter leasingtiden så läggs bilen ut på auktion (inte öppen för privatpersoner), när auktionen är över så har brukaren möjlighet att köpa bilen för samma som högsta bud och behöver därför inte höja budet om man själv skulle vara intresserad.
När affärer klar så går ev. överskott in på bilkonto för att kunna nyttjas på nästa bil om det är aktuellt. Blir det underskott så regleras det på lönen.
Enda gången som vi inte kan gå back är vid uppsägning då bolaget tar ev. förluster.
Historiskt så har de som köpt udda bilar gått mest back typ Alfa Romeo, Fiat eller Ford Ranger.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Det fungerar bara om du tänkt köpa en till Tesla.Arctic Drifter skrev: ↑19 apr 2023 14:06Jag tänker i så fall köpa två och vaska!
Nä men seriöst så blir ju nästa Tesla billigare. Man får släppa den känslomässiga i att den man har minskar och fokusera på att nästa blir billigare.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Tesla har ju varit väldigt flexibla med prissättning sedan start.
Slår man ut det statistiskt så är jag rätt säker på att Tesla i snitt ligger i topp när det gäller andrahandsvärde.
Slår man ut det statistiskt så är jag rätt säker på att Tesla i snitt ligger i topp när det gäller andrahandsvärde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
Jag är lika säker på att Tesla inte ligger i topp bland elbilar..
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Prissänkningar oroligt andrahandsvärde.
När Tesla sänker priserna så påverkar det priserna på alla bilar på marknaden, såväl nya som begagnade.
Verkar bara som att de andra tillverkarna inte förstått detta ännu (eftersom många sitter med en gigantisk orderstock).
Verkar bara som att de andra tillverkarna inte förstått detta ännu (eftersom många sitter med en gigantisk orderstock).
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023