Maw skrev: ↑19 apr 2023 07:31
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
Maw skrev: ↑18 apr 2023 19:58
Nästan ikapp den uppgraderade Polestar 2. Jag hade nog trott att den skulle få längre räckvidd med 2WD än så.
Med tanke på att räckvidden du hänvisar till är enligt WLTP, så ja – det verkar som att Polestar 2 kommer komma längre ifall båda bilarna håller en genomsnittlig hastighet på ca 46,5 km/h...
Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
Som du säkert vet så är snitthastugheten för wltp högre än 46.5 km/h under den tiden bilen rör sig och segmentet med högsta hastigheten är 130 km/h. Att räkna in tiden som bilen står stilla i snitthastigheten är knappast relevant
Jag jobbar ju inte naturvetenskap/teknik, så nej, vissa såna här grejer kan jag inte påstå att jag "vet"...
Istället brukar köra med Goggle/Wikipedia...
...] WLTP is 10 minutes longer than the NEDC (30 instead of 20 minutes), its velocity profile is more dynamic, consisting of quicker accelerations followed by short brakes. Moreover,
the average and the maximum velocities have been increased to 46.5 km/h and 131.3 km/h respectively. The distance covered is 23.25 km (more than double the 11 kilometers of the NEDC). [Min understrykn.] [...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... P_standard
Men tydligen så inkluderar då citatet ovan X antal tillfällen då bilen som testas står stilla...
Lite längre ner i artikeln så hittar man det här "Average speed without stops, km/h [...] 53,5 [km/h]"
Stämmer det då?
I så fall var ju det här ändå väl rätt bra gissat...
SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2023 00:29
...] Men eftersom Teslan har avsevärt lägre Cd så gissar jag att den här versionen av Model 3 kommer komma längre än nya Polestar 2 ifall hastigheten istället ligger någonstans mellan 70-120 km/h...
En annan grej... Eftersom jag är lite nyfiken och när vi ändå 'råkat på' varandra här i en tråd om Model 3...
Vad tycker dina föräldrar om sin Model 3?
(Om någon undrar så skrev jag ett inlägg i en tråd där Maw typ letade efter lämplig bil till sina föräldrar. Mitt inlägg handlade om Model 3...)